Koncepcijas skaidrojums, sastāvelementi Mūsdienu ekonomikā daži politiskie līderi ir virzījuši šo koncepciju tālāk, lai vairāk iestātos pret valdības iejaukšanos vai regulējumu brīvā tirgus mehānismos. Tirgus “neredzamā roka” rada prognozējamas ekonomiskās sistēmas, piemēram, piedāvājumu un pieprasījumu, jo cilvēku uzvedība ir samērā paredzama.
Piemēram, cilvēks paredz, ka, dodoties uz lielveikalu, pārdošanā būs olas un piens. Savukārt lielveikals paredz, ka izplatītāji regulāri piegādās olas un pienu uz savām noliktavām, un izplatītāji prognozē, ka lauksaimnieki piedāvās olas un pienu pārdošanai. Tam visam ir jānotiek regulāri, faktiski katru dienu, lai nodrošinātu, ka svaigas olas un piens ir pieejams visā valstī.
Šo procesu neviens nekontrolē. Tas notiek tāpēc, ka katra persona vai uzņēmums savā uzvedībā ir pietiekami paredzams, lai liktu darboties visai sistēmai. To Ā. Smits dēvēja par tirgus “neredzamo roku”.
Brīvā tirgus apstākļos izveidojas tirgus līdzsvara cena un tirgū ir līdzsvara preču daudzums. Šajos apstākļos gan patērētājam, gan ražotājam veidojas patērētāja un ražotāja ieguvums (skat. 1. attēlu).
Patērētāja ieguvums ir starpība starp to, ko patērētājs ir gatavs maksāt par preci, un faktiski samaksāto summu. Ražotāja ieguvums ir starpība starp cenu, par kādu ražotājs bija gatavs pārdot preci, un cenu par kādu faktiski to pārdeva.
Valdības iejaukšanās “kaitīgumu” var skaidrot ar sabiedrības neto zaudējumiem. Piemēram, ja ir tirgus cenas kontrole, neskatoties uz to, ka patērētājiem vai ražotājiem tas var būt izdevīgi, kopumā sabiedrība no tā var zaudēt. Piemēram, ja valdība nosaka cenas griestus, kas ir zem tirgus līdzsvara cenas, tad pircēji iegūst un zaudē vienlaicīgi, savukārt vietējie ražotāji šajā gadījumā ir zaudētāji. Skat. 2. attēlu.
2. attēlā ir redzama situācija, kad valdība ir iejaukusies brīvā tirgus noteiktajā cenā un to ir mākslīgi samazinājusi, kas ir novedis pie tā, ka vietējiem ražotājiem vairs nav izdevīgi piedāvāt apjomus, kas bija pie brīvā tirgus cenas. Šajā gadījumā pircēji zaudē, jo tirgū ir pieejams mazāks preču apjoms, bet iegūst, jo ir zemākas cenas. Savukārt vietējie ražotāji šajā gadījumā tikai zaudē, jo zemāka cena liedz daudziem uzņēmējiem turpināt ražot preci, ja cena ir noteikta pārāk zema un ir tuva ražotāja pašizmaksai.
Šādā situācijā paveras iespēja importētājiem (skat. 3. attēlu) un tādā veidā var risināt radušos problēmu ar vietējo ražotāju piedāvājuma trūkumu. Tomēr viss ir atkarīgs no preces vai pakalpojuma, kas tiek regulēts un kādas ir importa iespējas.
2. un 3. attēlā aprakstīto situāciju var ilustrēt ar piemēru no Itālijas, kad 2020. gada pavasarī valdība lēma par sejas masku cenas griestiem – 0,50 eiro. Šādu cenu valdība pamatoja ar vēlmi aizsargāt savus iedzīvotājus pandēmijas apstākļos, jo sejas maskas tiek uzskatītas par relatīvi lētu un efektīvu līdzekli, lai ierobežotu Covid-19 vīrusa izplatību, kā arī lai aizsargātu tirgu un novērst spekulācijas, jo sejas maskas bija kļuvušas par nepieciešamību, ko ražotāji un pārdevēji varētu izmantot savtīgos nolūkos. Brīvajā tirgū pārdevēji būtu noteikuši sejas masku cenu aptuveni 1 eiro apmērā. Ražotāji un pārdevēji kritizēja valdības lēmumu, jo uzskatīja, ka cena ir noteikta pārāk zema un vietējiem ražotājiem nebūs iespēja piedāvāt tirgū sejas maskas par šādu cenu, jo aptuvenā pašizmaksa, ražojot maskas Itālijā, tika lēsta ap 0,40 eiro, neskaitot vairumtirgotāju un tirgotāju izmaksas un uzcenojumu. Līdz ar to vietējais tirgus uzskatīja, ka godīga tirgus cena būtu robežās no 0,90 eiro līdz vienam eiro.
Pagāja tikai pāris nedēļas no Itālijas valdības lēmuma par iejaukšanos brīvā tirgus cenas noteikšanā, un Itālija saskarās ar sejas masku deficītu, jo tirgū trūka piedāvājuma. Vietējā tirgus uzņēmēji nebija gatavi piedāvāt sejas maksas par cenu, kas ir gandrīz uz pusi zemāka, nekā brīvajā tirgū noteiktā cena. Itālijas valdības cerības uz importētājiem arī neattaisnojās, jo pandēmijas apstākļos medicīnas preču starptautiskā tirdzniecība tika strikti regulēta (primāri tika nodrošinātas savas vajadzības, un tikai tad pārpalikumu varēja eksportēt), kā arī tirgi, kuros netika noteikti cenas griesti, eksportētājiem bija daudz pievilcīgākas no cenas viedokļa.
Valdības iejaukšanās var būt gan ar negatīvām, gan ar pozitīvām sekām, jo viss ir atkarīgs no izvēlētajiem mehānismiem un arī regulējamās jomas. Piemēram, valdības dažādi cenšas iedrošināt patērētājus izvēlēties elektromobiļus, nosakot gan finansiālu atbalstu to iegādei un arī ērtības to lietošanā – bezmaksas stāvvietas pilsētā, sabiedriskā transporta joslu izmantošanu un citus ieguvumus, tādējādi veicinot vides politikas ieviešanu. Brīvajā tirgū, bez valdības pamudinājumā, elektromobiļu adaptācija būtu daudz lēnāka.