Eiropeizācijas vēsturiskā izpratne ir saistīta ar Rietumeiropas sociālo normu, institūciju organizācijas prakses, sociālo un kultūras uzskatu, vērtību un uzvedības modeļu eksportu uz valstīm, kuras ģeogrāfiski vai kultūras ziņā nepieder Rietumeiropai. Kultūras izpratnē eiropeizācija nozīmē gan transnacionālas, gan arī pārnacionālas Eiropas kultūras rašanos (Eiropas valstīm raksturīgo kultūras normu, ideju, identitātes un uzvedības formu saplūšana) un attīstību paralēli Eiropas valstu savdabībai.
Pretstatā vēsturiskajai un kultūras izpratnei institucionālās un politiskās pielāgošanās ir jaunākas pieejas un attiecināmas uz eiropeizācijas minimālo izpratni – ES darbību, aptverot valstu reakciju uz ES norisēm. Eiropeizācijas izpausmes tika analizētas jau kopš Eiropas reģionālās integrācijas pirmsākumiem 20. gs. 50. gados, taču kā akadēmisks termins eiropeizācija ieviesās tikai 20. gs. 90. gados, kad eiropeizācija kļuva par atsevišķu pētniecības jomu, reaģējot uz tā dēvēto starpvaldību integrācijas teoriju uzplaukumu, piemēram, Endrū Moravčika (Andrew Moravcsik) liberālo starpvaldību teoriju. Pretstatā starpvaldību teorijām, kuras Eiropas integrācijas attīstību ekskluzīvi skaidroja ar valstu interesēm, eiropeizācijas teorētiķi argumentēja, ka Eiropas līmeņa struktūras tomēr bauda zināmu autonomiju no dalībvalstīm un tās spēj mainīt šo valstu uzvedību, piemēram, radot valstu iekšzemes aktoriem alternatīvas rīcības iespējas, mainot spēku samēru starp valsts pārvaldes līmeņiem un galvenajiem varas pīlāriem – izpildvaru un likumdevēju, kā arī transformējot pastāvošās robežas starp privāto un publisko sfēru, proti, starp valsti un uzņēmējiem, arī starp valsti un sabiedrību. Eiropeizācija balstījās uz ideju, ka Eiropas integrācija ir kļuvusi tik dziļa ietekmes ziņā, ka nacionālā līmeņa procesus pilnībā padara par plašākas Eiropas līmeņa attīstības daļu. Tādējādi eiropeizācijas pētniecība iemiesoja jaunu ievirzi Eiropas integrācijas teorētiskajā diskusijā, kuras fokusā bija nepieciešamība valstīm pielāgoties (angļu adaptation), lai sasniegtu sekmīgu mijiedarbību ar ES pastāvošo kārtību.
Eiropeizācijas akadēmiskajā pētniecībā liela nozīme bija ES paplašināšanai ar Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm 21. gs. sākumā. Šī “eiropeizācija uz Austrumiem” lika uzsvaru uz ES izvirzīto nosacījumu (angļu conditionality) ietekmi uz ES kandidātvalstīm. Uzmanība tika veltīta sarunām par ES paplašināšanos, kandidātvalstu reformu procesam, nākamo ES dalībvalstu ES politikas un likumdošanas pārņemšanas un ieviešanas progresam, ES paplašināšanās sekām, ES pārvaldībai, kandidātvalstu valdību analīzei. Mazāka vērība ir veltīta politikas un politisko procesu dalībnieku eiropeizācijai – sabiedrībai, politiskajām partijām un interešu grupām, bet vēl mazāka loma eiropeizācijas oriģinālajā konceptā un izpētē ir bijusi ekonomiskajai un sociālajai eiropeizācijai.
Līdz ar ES paplašināšanos un attīstību ir palielinājies nacionālo politiku eiropeizācijas līmenis. Priekšplānā izvirzījies jautājums par sociālo un politisko procesu mijiedarbību, izmaiņām identitātē, to ietekmi uz politiku un sabiedrību atbilstoši ES attīstībai. 20. gs. nogalē, aprakstot eiropeizācijas definīciju un konceptu, autori jau koncentrējās uz pārnacionālā līmenī notiekošajiem procesiem, savukārt teorijā sāka dominēt nacionālā un vietējā līmeņa politiskās, ekonomiskās un sociālās izmaiņas. Līdzīgi – uzsvaru maiņa ir notikusi no formālām institūcijām un institucionalizācijas procesiem uz šo procesu dalībniekiem, to rīcību, izpratni, uztveri, diskursiem un kultūras īpatnībām.