Aizvēstures periodā vairogi veidoti no dzīvnieku ādas, niedrēm vai klūgām, bet agro metālu periodā tie izgatavoti no bronzas. Vēlāk tie gatavoti no koka, bet to detaļas – umbons, apkalumi un kniedes – no dzelzs. Tieši metāla detaļas sniedz ziņas par senākajiem vairogiem, jo tās visilgāk saglabājušās arheoloģiskajos slāņos. Umbons ir vairoga vidusdaļas apkalums, tā uzdevums bija uztvert pretinieka ieroča vai lādiņa galveno triecienu, kā arī pasargāt aizsardzības rīka satverošo roku. Šī detaļa bijusi piekniedēta vairoga centrā un izvirzīta ārpus tā plāksnes, umbons varēja būt veidots pussfērisks, konisks, noplacinātas puslodes formā, cilindrisks, kā arī aprīkots ar dzelksni. Umbons iekšpusē varēja būt polsterēts, lai amortizētu trieciena spēku un pasargātu roku. Kad trūkst drošu ziņu par vairoga plāksni, aizsardzības rīka tipoloģiskajam dalījumam tiek izmantota umbona forma un izmērs. Puslodes formas umbons sekmēja pretinieka dūriena vai cirtiena novirzīšanos, mazināja tā pretestību un caursišanas efektu. Umbons raksturīgs tikai bagātāku karavīru bruņojumā esošajiem vairogiem. Vairoga plāksne gatavota no skuju vai lapu koku dēlīšiem. Visbiežāk bērza vai liepas koka dēlīši vairoga plāksnē salīmēti savstarpēji perpendikulāri. Vairoga rokturis izgatavots no koka līstes, kas piestiprināta perpendikulāri vairoga dēlīšiem. Vienlaicīgi rokturis kalpoja arī kā karkasu veidojoša detaļa. Vairoga iekšpusē piestiprinātas dažāda veida siksnas ar sprādzēm tā pārnēsāšanai vai piestiprināšanai, tās bieži pildījušas arī roktura funkciju. No iekšpuses dažkārt vairogi apvilkti ar audumu, bet no ārpuses – apšūti ar ādu vai pergamentu, starp apšuvumu un dēlīšiem polsterēti ar elastīgu materiālu, piemēram, presētu zāli, pakulām vai zirgu astriem. Vairogu ārpuse bieži tika krāsota vai rotāta ar dažādiem simboliskiem ornamentiem. Šādiem vairogiem par gruntējumu kalpoja plāna kaļķa kārta. Krāsojums palīdzēja atšķirt savus karotājus, norādīja uz vairoga īpašnieka prestižu, tam bija arī psihiskā uzbrukuma efekts. Viduslaiku vairogu simbolikā saskatāmas gan īpašuma zīmes, gan heraldikas sākumi.

Voldemāra Vimbas lielformāta glezna “Saules kauja” (ap 1937. gadu).
Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Kara muzejs.