AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 22. februārī
Juris Ciganovs

Latvijas Republikas Gaisa spēki

Latvijas Republikas (LR) Nacionālo bruņoto spēku (NBS) sastāvdaļa, militārā aviācija, pretgaisa aizsardzība un valsts gaisa telpas kontrole

Saistītie šķirkļi

  • Latvijas Republikas Jūras spēki
  • Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki
  • Latvijas Republikas Sauszemes spēki
  • Latvijas Republikas Zemessardze
  • jaunsardze
Valsts prezidents Raimonds Vējonis apmeklē atjaunoto Gaisa spēku 25. gadadienai veltītos pasākumus NBS aviācijas bāzē Lielvārdē. 17.06.2017.

Valsts prezidents Raimonds Vējonis apmeklē atjaunoto Gaisa spēku 25. gadadienai veltītos pasākumus NBS aviācijas bāzē Lielvārdē. 17.06.2017.

Fotogrāfs Normunds Mežiņš. Avots: Aizsardzības ministrija.

Satura rādītājs

  • 1.
    Darbības mērķis un uzdevumi
  • 2.
    Gaisa spēkus reglamentējošie dokumenti
  • 3.
    Gaisa spēku struktūra
  • 4.
    Izveidošanas vēsture
  • 5.
    Gaisa spēku nozīmīgākais bruņojums un kaujas tehnika
  • 6.
    Gaisa spēku komandieri
  • Multivide 11
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Darbības mērķis un uzdevumi
  • 2.
    Gaisa spēkus reglamentējošie dokumenti
  • 3.
    Gaisa spēku struktūra
  • 4.
    Izveidošanas vēsture
  • 5.
    Gaisa spēku nozīmīgākais bruņojums un kaujas tehnika
  • 6.
    Gaisa spēku komandieri
Darbības mērķis un uzdevumi

Valsts gaisa telpas kontroles un aizsardzības nodrošināšana; Gaisa spēku vienību kaujas un mobilizācijas gatavības nodrošināšana; dalība avāriju, ugunsdzēsības un glābšanas darbos un ārkārtējo situāciju (tai skaitā dabas un tehnogēno katastrofu) izraisīto seku likvidēšanā, kā arī cilvēku un citu objektu meklēšanas un glābšanas darbos; gaisa transporta uzdevumu veikšana; personāla sagatavošana dalībai starptautiskajās operācijās; militārās aviācijas lidojumu pasākumu izstrāde un izpilde; militārās aviācijas lidojumu virs Latvijas Republikas saskaņošana un kontrole.

Gaisa spēkus reglamentējošie dokumenti

Nacionālo bruņoto spēku likums (04.11.1999.); Militārā dienesta likums (30.05.1999.); likums “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” (16.02.1995.).

Gaisa spēku struktūra

LR NBS Gaisa spēki sastāv no:

  • Gaisa spēku štāba – Gaisa spēku komandiera institūcijas, kas nodrošina savlaicīgu pavēļu nodošanu pakļautajām vienībām un organizē to izpildi, veic pasākumus gaisa spēku kaujas gatavības uzturēšanai, organizē personāla apmācību, militāro sagatavošanu, nodrošina sadarbību starp Gaisa spēku struktūrvienībām;
  • Pretgaisa aizsardzības diviziona – nodrošina pretgaisa aizsardzības atbalstu NBS vienībām, stratēģiski svarīgo objektu pretgaisa aizsardzību, personāla apmācību pretgaisa aizsardzības jomā;
  • Gaisa telpas novērošanas eskadriļas – nodrošina valsts gaisa telpas kontroli un aizsardzību, veic Latvijas un tai pieguļošas gaisa telpas patstāvīgu novērošanu;
  • Aviācijas eskadriļas – veic aviācijas meklēšanas un glābšanas darbus, veic pārvadājumus NBS un citu valsts institūciju interesēs, piedalās dabas stihiju un tehnogēno katastrofu seku likvidēšanā, cietušo transportēšanā;
  • Sakaru un lidojumu nodrošinājuma posma – nodrošina militārā lidlauka “Lielvārde” darbību, nodrošina aeronavigācijas un metereoloģisko informāciju, sniedz aeronavigācijas pakalpojumus lidlauka gaisa satiksmei, nodrošina kontroles pasākumus aviācijas risku mazināšanai;
  • Gaisa spēku mācību centra – plāno, organizē un kontrolē individuālo apmācību pretgaisa aizsardzībā, gaisa telpas novērošanā, militāro lidlauku ekspluatācijā un militāro lidaparātu apkopē un ekspluatācijā.
Izveidošanas vēsture

Pirmās militārās aviācijas vienības Latvijas Republikas bruņotajos spēkos sāka veidoties Neatkarības kara laikā, 1919. gada vasarā. Pēc vienotas Latvijas armijas struktūras izveidošanās 1919. gada jūlijā sāka formēt Aviācijas grupu, kuru 1. oktobrī pārveidoja par Aviācijas parku.

Šajā laikā Aviācijas parka rīcībā bija daži desmiti lidmašīnu. 1921. gada martā Aviācijas parku papildināja ar tehniku un pārformēja par Aviācijas divizionu, iekļaujot to Tehniskās divīzijas sastāvā. Ar laiku papildinot lidmašīnu parku, 1926. gadā Aviācijas divizionu pārdēvēja par Aviācijas pulku. No 1924. gada līdz 30. gadu sākumam Latvijas aviācija ārzemēs iepirka gan jaunas, gan lietotas lidmašīnas – 12 itāļu, 10 beļģu, 28 angļu un 21 čehoslovāku dažādu uzdevumu lidmašīnas. Vairākas apmācību lidmašīnas tika iegādātas Vācijā un Itālijā. 1937. gadā par tautas saziedotiem līdzekļiem Kara aviācijas fonds iepirka tam laikam modernus 26 divplākšņu iznīcinātājus Gloster-Gladiator II.

30. gadu beigās Aviācijas pulkā bija apmēram 150 lidmašīnu, taču lielākā daļa no tām bija novecojušas. Lidojumi ar novecojušiem lidmašīnu modeļiem bieži vien noveda pie katastrofām ar smagām sekām. Aviācijas diviziona (un vēlāk arī Aviācijas pulka) bāze atradās Spilvē, bet aviācijas darbnīcas – Kalnciemā. Sākumā kara aviācija koncentrējās Rīgā, bet 20. gadu beigās vienības izvietoja tuvāk valsts robežai, lai palielinātu to darbības efektivitāti. 1927. gadā tālās izlūkošanas eskadriļu pārcēla uz Krustpili, un 1936. gadā Gulbenē novietoja 6. izlūkošanas eskadriļu. Lielākie lidlauki Latvijā bija Spilvē, Skultē, Liepājā, Krustpilī, Daugavpilī, Gulbenē, Ventspilī un Jelgavā. Pēc padomju okupācijas, 1940. gada vasarā, Aviācijas pulks līdz ar Latvijas armiju tika likvidēts.

Pēc valstiskās neatkarības atjaunošanas 1991. gada augustā un Latvijas Aizsardzības spēku veidošanās tika sākta arī valsts gaisa telpas aizsardzības un kontroles dienestu organizēšana. 24.02.1992. Aizsardzības spēku štābā izveidoja Gaisa un pretgaisa aizsardzības pārvaldi, kurā bija iekļauta aviācijas un pretgaisa daļa. Vēlāk šo daļu pārveidoja par Gaisa spēku štābu. Par pārvaldes priekšnieku 19.05.1992. iecēla pulkvedi Kārli Kīnu, kurš vēlāk, 1994. gadā, kļuva par Gaisa spēku pirmo komandieri. 30.04.1992. Aizsardzības spēku štāba komandpunktā izveidoja Gaisa telpas kontroles grupa. 17.06.1992. aizsardzības ministrs izdeva pavēli par Aizsardzības spēku Aviācijas un pretgaisa aizsardzības spēku izveidi. Šajā pašā dienā tika dibināta Aviācijas bāze ar izvietojumu Spilves lidlaukā Rīgā, kur saņēma pirmos lidaparātus no civilās aviācijas: sešas lidmašīnas An-2 un četrus helikopterus Mi-2. 1993. gadā tehniskais parks tika papildināts ar divām Vācijas dāvinātām transportlidmašīnām L- 410. 20.07.1994. Aviācijas un pretgaisa aizsardzības pārvaldi pārdevēja par Gaisa spēkiem. 1994. gada augustā Aviācijas bāze tika pārcelta no Spilves uz Lielvārdes lidlauku, ko tobrīd jau bija atstājuši Krievijas Federācijas bruņotie spēki. Šajā laikā Gaisa spēku rīcībā nodeva arī Jēkabpils un Tukuma lidlaukus.

17.10.1995. LR Ministru kabinets pieņēma LR NBS Gaisa spēku attīstības koncepciju 1995.–2000.gadam. Šajā laikā Gaisa spēkos bija 116 virsdienesta karavīri, 54 civilie darbinieki un 110 obligātā dienesta karavīri. 1996. gadā Gaisa spēki piedalījās pirmajās starptautiskajās mācībās Baltic Challenge Ādažu bāzē.

1997. gadā izveidoja Radiotehnisko bataljonu ar radiotehnisko posteni Lielvārdes lidlauka teritorijā. 1997. gada augustā aizsardzības ministrs Tālavs Jundzis izteicās, ka līdzekļu trūkuma dēļ jāatsakās no lidlaukiem Tukumā un Jēkabpilī. 1997. gada septembrī Aizsardzības ministrija (AM) no šiem lidlaukiem atteicās.

06.02.1998. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valdību premjerministri parakstīja paziņojumu par Reģionālo gaisa telpas iniciatīvu Baltijas valstīs. 16. aprīlī trīs Baltijas valstis noslēdz starpvalstu līgumu par Gaisa telpas novērošanas sistēmas BALTNET izveidošanu ar mērķi perspektīvā šo sistēmu integrēt vienotā Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (North Atlantic Treaty Organization, NATO) sistēmā. Projekta ietvaros izveidoja Reģionālo gaisa telpas novērošanas koordinācijas centru (RASCC) Kauņā, Lietuvā. Šī centra uzdevums bija apkopot radaru tīkla un lidojumu plāna informācijas datus no visām Baltijas valstīm un to sadarbības partneriem. 18. novembrī Gaisa spēki ar lidmašīnu L-410 un diviem helikoteriem Mi-2 pirmo reizi piedalījas valsts svētku parādē Rīgā.

1999. gadā Gaisa spēki saņēma pirmo meklēšanas un glabšanas helikopteri Mi-17, kā arī izveidoja Aviācijas eskadriļas glābēju vienību. 1999. gada novembrī no Gaisa spēkiem atvaļinājās pēdējie obligātā dienesta karavīri, gada nogalē ierindā bija 162 profesionālā dienesta karavīri un stradāja 54 civilie darbinieki, virsnieku štata vietu aizpildījums bija 32 %. 2001. gadā tika saņemts otrs Mi-17 tipa helikopters.

2000. gadā sākās pirmie medicīniskie gaisa pārvadājumi sadarbībā ar Katastrofu medicīnas centru. BALTNET projekta ietvaros 2000. gadā Gaisa telpas kontroles grupu pārveidoja par Gaisa spēku Informācijas centru, kura uzdevums bija teritoriālās gaisa telpas pārkāpumu atklāšana un reaģēšana uz tiem. 2000. gadā Gaisa spēkiem pievienoja Zemessardzes aviācijas eskadriļu, pārdēvējot to par Gaisa spēku 2. Zemessardzes Aviācijas eskadriļu. 2000. gadā Gaisa spēki saņēma no Zviedrijas iepirktos ieroču un tehnikas komplektu 1. martā dibinātajam Gaisa spēku Pretgaisa aizsardzības divizionam: 18 zenītlielgabalus L70 (40 mm), 54 smagās automašīnas Volvo 934 un piecas sakaru automašīnas Volvo 9033. 2002. gada nogalē Gaisa spēkos bija 318 karavīri un 35 civilie darbinieki.

2003. gadā atklāja Gaisa telpas novērošanas eskadriļas radiotehnisko posteni nr. 2 Ventspilī (radiolokators ASR-7) un posteni nr. 3 Rēzeknē (TPS-117). Apvienojot 1. aviācijas eskadriļu un 2. eskadriļu, izveidoja vienu Aviācijas eskadriļu.

2004. gadā Gaisa spēki saņēma trešo Mi-17 helikopteru. 01.07.2004., apvienojot Radiotehnisko bataljonu un Gaisa operāciju centru (bijušais Informācijas centrs), izveidoja Gaisa telpas novērošanas eskadriļu. Sākās Pretgaisa aizsardzības diviziona pakāpeniska pāreja uz RBS-70 raķešu sistēmas ieročiem.

2005. gadā Gaisa spēki saņēma ceturto Mi-17 helikopteru, NBS aviācijas bāzē “Lielvārde” atklāja helikopteru izvietošanai, kā arī meklēšanas un glābšanas aprīkojuma izvietošanai paredzētu angāru. Angārā varēja izvietot divus glābšanas moduļus un tehnisko personālu.

2006. gadā Gaisa operāciju centrā izveidoja jaunu Ieroču vadības grupu kaujas gaisakuģu vadībai. 2009. gadā Lielvārdes bāzē atklāja Gaisa spēku jauno administratīvo bāzi un sāka lidlauka skrejceļa rekonstrukciju.

2008. gada martā Gaisa spēku štābs ar personālu no Rīgas pārcēlās uz aviācijas bāzi “Lielvārde”.

01.01.2010., reorganizējot NBS, Gaisa spēki pārdēvēti par Gaisa spēku Aviacijas bāzi, vienlaicīgi turpinot izmantot arī Gaisa spēku nosaukumu. Ierindā Gaisa spēkos bija 319 karavīri. 2010. gadā turpinājās Lielvārdes bāzes rekonstrukcija, tostarp gaisakuģu bremzēšanas iekārtu iegade un uzstādīšana, rezerves apgaismes ģenerātora iegāde un uzstādīšana, tika izbūvēts lidlauka ziemeļu pievedceļš. Turpinoties Gaisa spēku Aviācijas bāzes reorganizācijai, Sakaru un lidojumu nodrošinājuma eskadriļu pārdēvēja par Sakaru un lidojumu nodrošinājuma posmu, tajā iekļaujot arī meteoroloģisko dienestu, nodēvējot to par Lidlauka nodrošinājuma grupu.

2011. gadā Lielvārdes bāzē svinīgi uzsāka manevrēšanas ceļu un lidaparātu laukumu būvniecības darbus. Gaisa spēku Aviācijas bāzes karavīri uzsāka dienestu Kandahāras lidostas bāzē, lai piedalītos NATO apmācības misijas Afganistānā programmā Lietuvas vadītās Aviācijas speciālistu apmācības grupas sastāvā, kur apmācīja Afganistānas armijas Mi-17 helikopteru apkalpju speciālistus.

NATO Drošības investīciju līdzfinansētā projekta ietvaros laikā no 2009. līdz 2013. gadam Aviācijas bāzē “Lielvārde” tik uzbūvēts NATO un nacionālajiem standartiem atbilstošs lidlauks, kā arī uzceltas vairākas daudzfunkcionālas ēkas: gaisakuģu apbruņojuma noliktava, lidaparātu apkopes angārs ar remontdarbnīcām un smērvielu noliktava.

2014. gada martā tika parakstīts memorands par vienotas gaisa komandvadības un kontroles sistēmas programmnodrošinājuma elementa (ASBE – ACCS Software Based Element) ieviešanu Lielvārdes lidlaukā, vienlaicīgi Gaisa spēku Aviācijas Bāzes Sakaru un lidojumu nodrošinajuma posms uzsāka lidlauka 2. un 3. kārtas (manevrēšanas ceļi, peroni, elektrosistēmas un apgaismes sistēmas) ekspluatāciju. 06.09.–07.09.2004. Gaisa spēku Aviācijas bāzē pirmo reizi norisinājās vērienīgas NATO valstu bruņoto spēku militārās mācības Steadfast Javelin II. Šo mācību laikā pirmo reizi tika izveidots Bāzes operāciju vadības centrs (BASEOPS) testa režīmā. 25. septembrī notika NBS Aviācijas bāzes lidlauka atklāšana dienas un nakts vizuālo lidojumu operācijam.

2015. gadā Lielvārdes lidlauku sāka izmantot Amerikas Savienoto Valstu (ASV) bruņoto spēku helikopteru vienība ar helikopteriem Black Hawk, lai sniegtu atbalstu militāro mācību nodrošināšanā Baltijas valstīs Atlantic Resolve operācijā. 15. maijā Lielvārdes lidlauka teritorijā atklāja radiotehnisko posteni nr. 2 “Čalas”.

2016. gadā Gaisa telpas novērošanas eskadriļa bruņojumā saņēma pasīvās novērošanas sistēmu VERA un sāka tās testēšanu. Pretgaisa aizsardzības divizions dāvinājumā no ASV saņēma pretgaisa aizsardzības radarus Sentinel. 2016. gadā Gaisa spēku Aviācijas bāze militāro mācību “Gaisa dūre” laikā izspēlēja pirmās ārkārtas situācijas mācības Lielvārdes lidlaukā. 2016. gada jūlijā Gaisa spēku Aviācijas bāze saņēma divas ugunsdzēsības un glābšanas automašīnas, kas uzlaboja spēju uzņemt Lielvārdes lidlaukā lielgabarīta lidmašīnas. 2016. gadā Gaisa telpas novērošanas eskadriļas Gaisa operāciju centru Lielvārdē pārdēvēja par Kontroles un ziņošanas centru.

01.03.2018. izveidoja Gaisa spēku Mācību centru, un 9. martā Gaisa spēku Aviācijas bāzē svinīgi atklāja lidlauka operāciju un glabšanas dienesta ēku, kā arī jaunizveidoto mācību centru. 2. oktobrī LR aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis parakstīja nodomu vēstuli starp LR AM un ASV vēstniecību Latvijā par četru helikopteru UH-60M Black Hawk iegādi. Latvijai šie helikopteri būtu jāsaņem no 2021. gada. 29.08.2019. Gaisa spēkiem nodeva jaunu balss sakaru sistēmu, kas bija izveidota un ieviesta NATO Drošības investīciju programmas līdzfinansētā projektā.

Aviācijas parka karavīri. Krustabaznīcas aerodroms.

Aviācijas parka karavīri. Krustabaznīcas aerodroms.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas diviziona lidmašīnas Spilves lidlaukā ap 1920. gadu.

Aviācijas diviziona lidmašīnas Spilves lidlaukā ap 1920. gadu.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji. 1930. gadu beigas.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji. 1930. gadu beigas.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas pulka virsnieki ar viesiem no Igaunijas. 20. gs. 20. gadi.

Aviācijas pulka virsnieki ar viesiem no Igaunijas. 20. gs. 20. gadi.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Gaisa spēku nozīmīgākais bruņojums un kaujas tehnika

Gaisa telpas novērošanas un pretgaisa aizsardzības sistēmas:

  •  Radiolokācijas stacijas: AN/FPS-117, AN/MPQ-64F1 “Sentinel” un citas;
  • Zenītlielgabali: 40 mm “Bofors” L/70;
  • Zenītraķešu sistēmas: RBS-70, FIM-92 “Stinger”. 

 Gaisa spēku lidaparāti:

  • Helikopteri: četri Mi-17 Hip H, divi PZL Mi-2 Hoplite;
  • Lidmašīna: An-2 Colt.
Gaisa spēku komandieri

Autora veidota

Dienesta pakāpe, vārds, uzvārds

Pilnvaru termiņš

Pulkvedis Kārlis Kīns 

20.07.1994.–04.08.1997.

Pulkvedis Ojārs Ivanovs

komandiera p. i.: 04.08.1997. –10.10.1997.;

komandieris: 10.10.1997.–13.05.2001.

Pulkvedis Vitālijs Viesiņš

15.05.2001.–02.12.2003.

Pulkvedis Aivars Pavļukevičs

komandiera p. i.: 03.12.2003.–20.01.2004.

Ģenerālis Juris Maklakovs

20.01.2004.–11.07.2006.

Pulkvedis Aleksejs Stepanovs

11.07.2006.–2010.

Pulkvedis Aivars Mežors

2010.–22.07.2015.

Pulkvedis Aivars Saltups

22.07.2015.–17.12.2018.

 Pulkvedis Aivars Mežors 17.12.2018.–25.10.2019.
Pastmarka, veltīta Latvijas Republikas Gaisa spēkiem. 2019. gads.

Pastmarka, veltīta Latvijas Republikas Gaisa spēkiem. 2019. gads.

Avots: VAS "Latvijas Pasts".

Multivide

Valsts prezidents Raimonds Vējonis apmeklē atjaunoto Gaisa spēku 25. gadadienai veltītos pasākumus NBS aviācijas bāzē Lielvārdē. 17.06.2017.

Valsts prezidents Raimonds Vējonis apmeklē atjaunoto Gaisa spēku 25. gadadienai veltītos pasākumus NBS aviācijas bāzē Lielvārdē. 17.06.2017.

Fotogrāfs Normunds Mežiņš. Avots: Aizsardzības ministrija.

NBS Gaisa spēku helikopters Mi-17. 2019. gads.

NBS Gaisa spēku helikopters Mi-17. 2019. gads.

Fotogrāfs srž. Ēriks Kukutis. Avots: Aizsardzības ministrija.

NBS Gaisa spēki parādē. 2001. gads.

NBS Gaisa spēki parādē. 2001. gads.

Fotogrāfs Ainars Meiers.

LR Gaisa spēki to dibināšanas 100. gadadienā. NBS Aviācijas bāze, 07.06.2019.

LR Gaisa spēki to dibināšanas 100. gadadienā. NBS Aviācijas bāze, 07.06.2019.

Fotogrāfs Gatis Dieziņš. Avots: Aizsardzības ministrija.

Aviācijas parka lidotāji gatavojas kaujai. Biķernieku aerodroms, 1919. gada oktobris.

Aviācijas parka lidotāji gatavojas kaujai. Biķernieku aerodroms, 1919. gada oktobris.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas parka karavīri. Krustabaznīcas aerodroms.

Aviācijas parka karavīri. Krustabaznīcas aerodroms.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas diviziona lidmašīnas Spilves lidlaukā ap 1920. gadu.

Aviācijas diviziona lidmašīnas Spilves lidlaukā ap 1920. gadu.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji. 1930. gadu beigas.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji. 1930. gadu beigas.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji lidojumā. 1930. gadu beigas.

Aviācijas pulka Gloster-Gladiator II divplākšņu iznīcinātāji lidojumā. 1930. gadu beigas.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Aviācijas pulka virsnieki ar viesiem no Igaunijas. 20. gs. 20. gadi.

Aviācijas pulka virsnieki ar viesiem no Igaunijas. 20. gs. 20. gadi.

Avots: Latvijas Kara muzejs.

Pastmarka, veltīta Latvijas Republikas Gaisa spēkiem. 2019. gads.

Pastmarka, veltīta Latvijas Republikas Gaisa spēkiem. 2019. gads.

Avots: VAS "Latvijas Pasts".

Valsts prezidents Raimonds Vējonis apmeklē atjaunoto Gaisa spēku 25. gadadienai veltītos pasākumus NBS aviācijas bāzē Lielvārdē. 17.06.2017.

Fotogrāfs Normunds Mežiņš. Avots: Aizsardzības ministrija.

Saistītie šķirkļi:
  • Latvijas Republikas Gaisa spēki
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Latvijas Republikas Jūras spēki
  • Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki
  • Latvijas Republikas Sauszemes spēki
  • Latvijas Republikas Zemessardze
  • jaunsardze

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • LR Gaisa spēki
  • Gaisa spēki 25

Ieteicamā literatūra

  • Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki, 1991–1994–2019, J. Hartmanis (sast.), Rīga, NBS, 2019.
  • Jundzis T., Latvijas valsts aizsardzības pamatu izveidošana pēc neatkarības atjaunošanas (1991–1993), Nacionālo bruņoto spēku 20 gadu vēstures konferences referātu krājums, Rīga, LNAA DSPC, 2015., 30.–47.lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Latvijas Nacionālie bruņotie spēki –10., Rīga, Aizsardzības ministrija, 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Juris Ciganovs "Latvijas Republikas Gaisa spēki". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/52967-Latvijas-Republikas-Gaisa-sp%C4%93ki (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/52967-Latvijas-Republikas-Gaisa-sp%C4%93ki

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana