Studiju laikā viņš izmēģināja spēkus kā televīzijas raidījumu vadītājs. M. Formans darbojās par asistents vairāku filmu uzņemšanā (piemēram, “Vectēva auto”, Dedecek automobil, Old Man Motor Car, 1956, režisors Alfreds Radoks, Alfred Radok; “Lelles”, Stenata, Puppies, 1957, režisors Ivo Novaks, Ivo Novak). Par pirmo nopietno M. Formana režijas darbu kļuva multimediāls iestudējums sadarbībā ar A. Radoku Laterna Magika (1958), kas tika izrādīts izstādē EXPO 58 Briselē. Sekmīgajam iestudējumam sekoja turpinājums Laterna Magika II (Laterna Magika II, Zájezdový program, Laterna Magica II: TheTour Programme, 1961).
Sadarbībā ar Prāgas teātri Semafor, kā arī kinorežisoru I. Paseru, M. Formans uzņēma filmu “Konkurss” (Konkurs, 1964) un citas, kurās izmantoti gan dokumentālisma, gan provokācijas elementi. Filmas tēma – jaunu dziedātāju konkurss. Filmā iezīmējās M. Formana prasme izmantot trāpīgus novērojumus un spilgtas detaļas. Šīs iezīmes, kā arī dokumentālisma elementu izmantojums raksturo arī M. Formana debijas spēlfilmu “Melnais Pēteris” (čehu Cerný Petr; angļu Black Peter, 1964) – ironisku vēstījumu par jauna cilvēka pirmajiem soļiem darba dzīvē, kas saņēma balvu Starptautiskajā Lokarno kinofestivālā (Locarno International Film Festival) un pavēra režisoram ceļu uz Rietumiem. M. Formana starptautisko atpazīstamību nostiprināja viņa nākamā filma “Blondīnes mīlestības” (čehu Lasky jedné plavovlasky, angļu Loves of a Blonde, 1965), kas tika nominēta Amerikas Kinoakadēmijas (Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS) balvai “Oskars” (Oscar) kā labākā ārzemju filma.

Kadrs no filmas "Blondīnes mīlestības". 1965. gads.
Avots: Filmové studio Barrandov/Getty Images, 169015333.
Gan šī, gan M. Formana nākamā filma “Ugunsdzēsēju balle” (Horí, má panenko; The Firemen's Ball, 1967) ir formā un saturā novatoriski darbi, kuri formāli atbilst reālisma estētikai, tomēr ir ironisks sociālistiskās Čehoslovākijas realitātes atveids. Filmā, kurā tradicionālā darbaļaužu – ugundzēsēju – kolektīva balle kļūst par absurdu, destruktīvu procesu, M. Formana radošais rokraksts izpaužas īpaši spēcīgi. 1969. gadā “Ugunsdzēsēju balle” tiek nominēta balvai “Oskars” labākās ārzemju filmas kategorijā (The Academy Award for Best Foreign Language Film).