AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 20. novembrī
Agnese Haijima

"Kodžiki"

(japāņu 古事記, Kojiki; angļu Records of Ancient Matters vai An Account of Ancient Matters (Kojiki); vācu Aufzeichnung alter Geschehnisse (Kojiki); franču Chronique des faits anciens (Kojiki); krievu Кодзики), arī "Senatnes notikumu pieraksti"
vecākā līdz mūsdienām saglabājusies hronika, kurā apkopota informācija par Japānas senatni; apkopojis rakstvedis Ō no Jasumaro (太 安万侶(?), Ō no Yasumarō) 712. gadā

Saistītie šķirkļi

  • “Ises stāsti”
  • japāņu valoda
  • “Kokinšū”
  • literatūrzinātne
  • “Ņihon Šoki”
  • “Stāsti no Udži apkaimes”
  • “Šinkokinvakašū”
  • “Tosa Ņikki”

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas, kompozīcija
  • 3.
    Informācija par manuskriptu
  • 4.
    Ietekme literatūrā un sabiedrībā
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas, kompozīcija
  • 3.
    Informācija par manuskriptu
  • 4.
    Ietekme literatūrā un sabiedrībā
Vēsturiskais konteksts

Hronikā aprakstīts laikmets no pasaules radīšanas līdz imperatores Suiko (推古天皇, Suiko-tennō) valdīšanas periodam (592–628). Darba izveidi pēc Ķīnas vēstures hroniku parauga pasūtīja imperators Tenmu (天武天皇, Tenmu-tennō) 7. gs. beigās, lai atzītu par likumīgām savas tiesības pārvaldīt valsti, norādot uz imperatora senču – Jamato dzimtas (大和, Yamato) – izcelsmi laikā, kad tika radīta pasaule un tās saistību ar spēkiem, kuri to veidoja. Līdz tam šāda informācija tika glabāta tautas mutvārdu daiļradē dziesmu, stāstījumu u. c. formā: varēja būt iekļauta rituālos un festivālos. "Kodžiki" ievadā rakstīts, ka pastāvējuši vēl senāki rakstu materiāli, kuri ir gājuši bojā ugunsgrēkā 645. gadā.

Sižeta galvenās līnijas, kompozīcija

Hronikai "Kodžiki" ir liela nozīme Japānas kultūras vēsturē ne tikai kā senākajam rakstu materiālam, bet arī kā šinto sakrālajai literatūrai, no kuras var uzzināt par japāņu reliģiskajiem uzskatiem viņu civilizācijas aizsākumos. "Kodžiki" sākumā aprakstīta pasaules veidošanās, zemes un debesu atdalīšanās no pirmatnējās masas, Japānas izveide (tradicionāli datēta ar 660. gadu p. m. ē), pirmo imperatoru valdīšanas laiks, un pēdējās trīs sadaļās stāstīts par notikumiem īsi pirms darba sastādīšanas. Hronika ir ne tikai reliģisks un vēsturisks teksts trīs sējumos, bet arī literārs darbs, jo satur dzeju, mītus un leģendas.

Pirmajā “Kodžiki” sējumā aprakstīts kā Augstajā debesu līdzenumā Takama-no-hara (高天原, Takama-no-Hara) rodas trīs dievi un noraugās lejā uz zemi, kas atgādina peldošu eļļu, kas slīd kā medūza. Pirmās dzīvības pazīmes šajā amorfajā pasaulē izskatās kā “niedru dīgsti”. Tiek radīti arī citi dievi, to vidū arī Idzanagi (伊邪那岐, Izanagi) un viņa sieva Idzanami (伊弉冉尊 vai 伊邪那美命, Izanami), kuriem trīs iepriekš radītie dievi liek izveidot cietzemi plūstošajā masā. Stāvot uz Debesu tilta, Idzanagi nolaiž lejā zobenu, kas rotāts ar dārgakmeņiem, un sakuļ ar to šķidro vielu, līdz izveidojas sala. Šī sala neatgādina nevienu no salām Japānas salu arhipelāgā, tā kalpo vienīgi kā cietzeme uz kuras tiek radītas Japānas salas. Idzanagi un Idzanami nolaižas uz šīs salas un ceremoniāli, apvijoties ap pīlāru, cenšas radīt bērnus. Pirmie divi nav izdevušies un no tiem atbrīvojas. Pāris lūdz padomu dieviem un tie saka, ka mēģinājums radīt bērnus bijis neveiksmīgs, jo Idzanami runājusi pirmā. Pāris nolaižas uz zemes vēlreiz, un iet apkārt pilāram, taču šoreiz Idzanagi runā pirmais un viņu bērni tiek radīti veiksmīgi. Pirmie bērni ir astoņas lielās salas: Avadži (淡路島, Awaji-shima), Šikoku (四国, Shikoku), Oki (沖島, Okishima), Kjūšū (九州, Kyūshū), Iki (壱岐島, Iki-no-shima), Sado (佐渡島 vai 佐渡ヶ島, abi Sadogashima) un Honšū (本州, Honshū). Tālāk seko sešas mazākas salas. Astoņi japāņiem ir maģisks skaitlis, kas parādās leģendās, kur minētas astoņas salas, astoņi dievi un astoņi kalni. Citur kultūrā tiek dota priekšroka nepāra cipariem. Kad zeme ir radīta, Idzanami un Idzanagi rada jūras, zemes, vēja, kalnu u. c. dievus. Idzanami dzemdē uguns dievu, bet tas apdedzina viņas orgānus un viņa nāvējoši saslimst. Kaut arī ir jau radīti 35 dievi, Idzanagi ir sadusmots, ka bērns izraisījis mātes nāvi, un nocērt tā galvu. No asins uz zobena rodas vēl trīs dievi un no citām asinīm vēl pieci. No sacirstā uguns dieva rodas atkal jauni astoņi dievi. Pirms Idzanami nomirst, no viņas izvemtā kuņģa satura, ekskrementiem un urīna rodas daudzi citi dievi. Tālāk stāstīts kā pēc Idzanami nāves Idzanagi dodas meklēt sievu uz mirušo zemi, bet vairs nespēj atgriest dzīvē. Hronikā “Kodžiki” atspoguļotie notikumi bieži salīdzināti ar grieķu mītiem. Arī fakts, ka no netīrumiem un urīna rodas dievi ir pārsteidzošs, taču acīmredzot ekskrementiem bija būtiska nozīme senajā lauksaimniecībā kā zemes mēslojumam. Pirmajā sējumā aprakstītas dažādu dievu aktivitātes, bet otrajā darbība ievirzās cilvēku pasaulē – galvenokārt stāstīts par valdniekiem un to gaitām, tomēr to darbībā joprojām ir daudz fantastikas elementu. Trešajā sējumā aprakstītie notikumi ir jau tuvāki reālajai cilvēku pasaulei. Arī šeit uzmanība vērsta uz valdnieku dzīves aprakstu.

Informācija par manuskriptu

18. gs. beigās Motoori Norinaga (本居 宣長(?), Motoori Norinaga) pārrakstīja seno manuskriptu tajā laikā lietotajā rakstu valodā. Tā kā senos japāņu tekstus tolaik retais vēl spēja atšifrēt, daudzviet parādījās jautājums par interpretāciju, citi zinātnieki piedāvāja atšķirīgas teksta lasīšanas metodes. Jautājums par "Kodžiki" vēsturiskā materiāla patiesīgumu izraisījis daudzveidīgas diskusijas zinātnieku vidū un šajā sfērā ir veikti plaši pētījumi.

Ietekme literatūrā un sabiedrībā

Gadsimtiem ilgi “Kodžiki” līdz ar “Ņihon šoki” (日本書紀, 720) bija svarīgs avots informācijai par Japānas senatni un tajā atspoguļotie mīti un leģendas izmantoti vēlākajos literatūras sacerējumos. “Kodžiki” iekļautā dzeja, kaut arī primitīva koncepcijā un izteiksmes veidā, bija par pamatu vēlāko dzejas formu – vakas (和歌, waka) un rengas (連歌, renga) izveidei. Dzejas iekļaušana prozas tekstos parādās arī vēlākajos sacerējumos. Kad Japānā plauka nacionālisms, piemēram, Otrā pasaules kara laikā, “Kodžiki” tika izmantots ideoloģijas mērķiem un slavēts kā izteikti “vīrišķīgs” darbs, kas piesātināts ar “japānisku garu”. Tomēr vēlākajos gados no šādas interpretācijas distancējās. “Kodžiki” ir atzīts ne tikai kā vēstījums par Japānas senatni, bet arī kā literārs darbs ar augstu māksliniecisko vērtību.

Saistītie šķirkļi

  • “Ises stāsti”
  • japāņu valoda
  • “Kokinšū”
  • literatūrzinātne
  • “Ņihon Šoki”
  • “Stāsti no Udži apkaimes”
  • “Šinkokinvakašū”
  • “Tosa Ņikki”

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Aston, W.G., Nihongi, London, Kegan Paul, 1896.
  • Eliade, M., The Sacred and the Profane, New York, Harcourt, Brace, 1959.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kanda Hideo, Kojiki no kōzō, Tōkyō, Meiji Shoin, 1959.
  • Kato, Sh., A History of Japanese Literature: The First Thousand Years, Tokyo, Kodansha International, 1979.
  • Keene, D., Anthology of Japanese Literature: From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Columbia University press, 1994, p. 54.
  • Keene, D. (ed,), Anthology of Japanese literature from the earliest era to the mid-nineteenth century, New York, Grove Press, 1960.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Keene, D., Seeds in the Heart: Japanese Literature from Earliest Times to the Late Sixteenth Century, Columbia University Press, 1999, pp. 33–61.
  • Shirane, H., Traditional Japanese Literature. An Anthology, Beginnings to 1600, Columbia University Press, 2008, pp. 21–44.

Agnese Haijima ""Kodžiki"". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 08.12.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4182 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana