AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 18. jūnijā
Benedikts Kalnačs

“Jaunākā brāļa vasara”

Gunāra Priedes luga, kas sarakstīta 1954. gadā un iestudēta 1955. gadā

Saistītie šķirkļi

  • Gunārs Priede
  • latviešu literatūra
  • literatūrzinātne Latvijā
  • teātris Latvijā

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Darba izdevumi, tulkojumi
  • 7.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
  • 8.
    Atspoguļojums 
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Darba izdevumi, tulkojumi
  • 7.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
  • 8.
    Atspoguļojums 
Vēsturiskais konteksts

Gunāra Priedes “Jaunākā brāļa vasara” un režisora Pētera Pētersona veidotais šīs lugas pirmiestudējums Dailes teātrī 1955. gada 3. februārī radīja pavērsienu latviešu dramaturģijas attīstībā Latvijā pēc Otrā pasaules kara. Krasā pretstatā iepriekšējā gadu desmitā sarakstītajiem dramaturģijas darbiem, kuru autori sekoja sociālistiskā reālisma kanoniskajām prasībām un izmantoja sižeta shēmas ar padomju ideoloģijas prasībām pakļautu notikumu interpretāciju, G. Priedes lugā atklāti patiesi pārdzīvojumi un skaudri konflikti. Rakstnieks tēloja jaunus cilvēkus, kuri ar cerībām un maldīšanos tiecas pēc savu sapņu, jūtu un dzīves mērķu piepildījuma konkrētajos vēsturiskajos apstākļos.

Sižeta galvenās līnijas

Lugas sižeta risinājums uzskatāmi atklāj gan 20. gs. 50. gadu vidū joprojām dominējošos priekšstatus par to, kādai tematikai jāpievēršas literatūrā, gan atšķirīgo ceļu, kādu savu māksliniecisko mērķu izvirzījumā izvēlējies G. Priede. Darbība aptver vienas vasaras periodu no maija beigām līdz septembra sākumam. Tas ir laiks, kuru celtniecības tehnikuma absolvents Uģis Daugavietis pavada kolhozā, kurp devies kā celtniecības konsultants. Viņš saskaras ar mācībās apgūtā neatbilstību realitātei, jo kolhozā īsi pirms viņa ierašanās uzcelta jauna kūts, tomēr tas darīts, nerēķinoties ar celtniecības normatīviem. Veidojas Uģa konflikts ar celtniekiem, taču sižeta gaitā būvniecībā pieļautās kļūdas izdodas labot, un ēka tiek veiksmīgi pilnveidota, turklāt lugas finālā Uģis, pretēji savam sākotnējam nodomam, ir nolēmis turpināt darbu laukos, lai būtu tuvāk dzīves īstenībai. Ražošanas aspekti skar tikai lugas sižeta ārējo slāni, daudz būtiskāka ir ar to starpniecību notikumu gaitā atklātā personu saskarsme, apgūtā pieredze un attiecību atklāsme, kas veido G. Priedes lugas kodolu.

Galvenās darbojošās personas

Rakstnieks lugā pievērsies galvenokārt jauniešu, kā arī vidējās paaudzes cilvēku attēlojumam. Centrālajam tēlam Uģim ir astoņpadsmit gadu, un viņš tikko beidzis celtniecības tehnikumu, līdzīgā vecumā ir arī viņa kursa biedri Indulis un Rūdolfs, pedagoģiskās skolas audzēknes Ilga un Annele. Deviņus gadus par Uģi vecāks ir viņa brālis Egils, kurš, tāpat kā Egila līgava Ērika, ir radiotehniķis, viņi abi strādā rūpnīcā VEF. Uģa un Egila vecākajam brālim Martam ir trīsdesmit gadu, viņš beidzis Mākslas akadēmiju glezniecības specialitātē, un viņa pirmais darbs “Plostnieki” ievērots ne tikai mākslas izstādē, bet jau nonācis muzejā. Vidējo paaudzi pārstāv kolhoza “Rīts” būvbrigadieris Mārtiņš Pudāns un viņa sieva, lopkope Emma, viņu meita Dace ir Uģa vecumā, jo nule kā beigusi vidusskolu. Jautājumā par kūts celtniecību Uģim sākotnēji izraisās ass konflikts ar Mārtiņu, kurš ir bijis darbu vadītājs. Tomēr domstarpības nav nepārvaramas, jo gan Uģis, gan Mārtiņš rīkojas, sekojot savai sirdsapziņai. Tieši šī iemesla dēļ Uģa sākotnējais kategoriskums zūd, un viņš sāk apzināties teorētiski apgūto zināšanu nepietiekamību saskarsmē ar konkrētiem cilvēkiem un reālām situācijām. Sākotnējie pretspēki lugas gaitā pamazām kļūst par sabiedrotajiem, kopīgi meklējot labākā risinājuma iespējas. Toties nesamierināmi Uģis nostājas pret ļaudīm, kas ir negodīgi un rīkojas savtīgu interešu vārdā. Visizteiktāk šādā ievirzē veidots kolhoza “Rīts” grāmatvedis Ojārs Krūklājs, kurš nodarbojas ar spekulācijām, privāti tirgojot kolhoza vajadzībām domātos materiālus. Viņa sabiedrotā ir gleznotāja Marta sieva Monika, arī viņas tēlā akcentētas galvenokārt tikai negatīvas īpašības. Gan Ojāra, gan Monikas tēlos pa daļai dominē stereotipi, viņi ir tuvi sociālistiskā reālisma estētikā raksturīgajiem ļaundariem, kuri pretojas sabiedrības attīstībai un nākotnes virzībai. Viens no padomju dramaturģijas stereotipiem bija arī tēlu pāraugšana, mainot savus uzskatus pareizajā virzienā, “Jaunākā brāļa vasarā” šāda pārvērtība notiek ar kolhoza šoferi Kārli Tērandu, kurš iemīlējies Dacē un sižeta risinājumā atzīst savus agrākos maldus. Tomēr lielākajai daļai lugas tēlu piemīt psiholoģiska daudzveidība, viņu raksturos un attiecībās atklāta gan racionāla domu pasaule, gan emocijas, svarīga nozīme lugā ir mīlestībai, kas nereti paliek neatbildēta. Viens no sarežģītākajiem lugas raksturiem ir Marts, kura gleznotāja karjera nonākusi krustcelēs, meklējot savu radošo piepildījumu. Kaut gan viņa iekšējā pasaule tiek atklāta tikai fragmentāri, jo rakstnieks cenzūras apstākļu dēļ par to nevarēja rakstīt plašāk, nojaušams, ka Marta iekšējo krīzi radījuši mākslai uzspiestie ierobežojumi, kas bija raksturīgi padomju sabiedrībā.

Kompozīcija

G. Priedes luga uzrakstīta trīs cēlienos un sešās ainās. Tā veidota gredzenveida kompozīcijā, darbība pirmajā ainā aizsākas un pēdējā ainā noslēdzas pilsētā. Katrs no cēlieniem ir koncentrēts noteiktā laika posmā. Pirmajā cēlienā vispirms tēlotas maija beigas, kad Uģis ir sagatavojies, lai dotos vasaras darbā kolhozā. Savukārt otrajā ainā atklāti viņa pirmie iespaidi un konflikti, ierodoties jaunajā vietā; šie notikumi risinās jūnijā sākumā. Lugas trešā un ceturtā aina otrajā cēlienā notiek Jāņu laikā, kad apciemot Uģi no pilsētas ieradušies viņa draugi Indulis, Rūdolfs, Ilga un Annele, kuri šeit satiek arī Daci un Uģa vecāko brāli Martu. Šīs tikšanās radītās pārdomas, arī gruzdošais konflikts ar Mārtiņu Pudānu un citiem kolhozniekiem rosina Uģī izpratni par nepieciešamību aktīvi iesaistīties, lai izlīdzinātu situāciju. To viņš sekmīgi arī veic, un lugas trešajā cēlienā vispirms atklājas lauku cilvēku prieks par atzinību, kas saņemta par viņu darbu, savukārt sestajā ainā, kas risināta Rīgā, tiek galīgi atmaskotas Ojāra un Monikas intrigas, savukārt Uģis pieņem lēmumu atgriezties laukos.    

Uzbūves saturiskās īpatnības

G. Priedes lugā salīdzinoši daudz vietas ierādīts sociālajiem konfliktiem, tomēr interesantākās nianses saistītas ar smalkjūtīgi atklātajiem tēlu, īpaši Uģa, Daces, Ilgas, Marta, personiskajiem pārdzīvojumiem, kā arī vērīgo ieskatu konkrētajos sadzīves apstākļos. Viens no lugas motīviem saistīts ar Egila un Ērikas vēlmi uzbūvēt savu māju. Lai gan autors uz šiem centieniem pa daļai noraugās ar skepsi, vismaz Uģa spriedumos akcentējot, ka tie ir mazāk nozīmīgi nekā darbs sabiedrības labā, grūtības, ar kādām nākas saskarties jebkādu materiālu sagādē, visai zīmīgi liecina par sociālistiskajā sabiedrībā valdošajām problēmām, neraugoties uz oficiālajiem lozungiem par dzīves nemitīgu augšupeju. Vērīgs ir arī G. Priedes skatījums uz grūtībām, kādas jāpārvar Martam. Visai skarbo kolhozu dzīvi 20. gs. 50. gadu vidū labi raksturo Emmas stāsts par apstākļiem, kādos mitinās viņas pārziņā esošie mājlopi. Mākslinieciskās izteiksmes ziņā viena no raksturīgākajām G. Priedes lugas iezīmēm ir niansēts dialogs. Viņa radītie tēli vārdos atklāj tikai nelielu daļu no saviem pārdzīvojumiem, daudz kas tiek izteikts vienīgi netiešos mājienos, niansēs, svarīgu nozīmi iegūst arī konkrētās sarunas ritms.

Darba izdevumi, tulkojumi

Luga “Jaunākā brāļa vasara” publicēta 1955. gadā žurnāla “Karogs” 2. numurā. Šajā pašā gadā tā iznākusi arī atsevišķā grāmatā. 1968. gadā luga iekļauta G. Priedes lugu krājumā “Septiņas lugas”, 2013. gadā publicēta Ievas Strukas sakārtotajā izdevumā “Gunāra Priedes dzīve un darbi, 1928–1958”. 1956. gadā iespiests lugas “Jaunākā brāļa vasara” tulkojums krievu valodā ar nosaukumu Лето младшего брата, 1957. gadā – tulkojums lietuviešu valodā Jaunesniojo brolio vasara.

Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā

Lugas “Jaunākā brāļa vasara” panākumi bija svarīgs impulss G. Priedes daiļrades attīstībā, ievadot ražīgu rakstnieka darbības posmu. Iestudējums Dailes teātrī un publikas atsaucība apliecināja, ka skatītājus interesē tāda latviešu dramaturģija, kurā saskatāms patiess dzīves atveidojums, tas rosināja jaunai oriģināldarbu sacerēšanai un to iestudēšanai. Luga “Jaunākā brāļa vasara” kļuva arī par vienu no pirmajiem sacerējumiem visā latviešu rakstniecībā, kas iezīmēja t. s. politiskā atkušņa laiku (1953–1964) literatūrā.

Atspoguļojums 

Lugas pirmuzvedums Dailes teātrī bija pirmais iestudētais G. Priedes dramaturģijas darbs. To sagatavoja režisors Pēteris Pētersons. Uzvedums tika spēlēts simt divdesmit deviņas reizes. Uģa Daugavieša lomu izrādē atveidoja aktieris Eduards Pāvuls. 2001. gadā lugu “Jaunākā brāļa vasara” Jaunajā Rīgas teātrī iestudēja režisors Lauris Gundars. 2020. gadā luga iestudēta Valmieras teātrī, iestudējuma režisore – Inese Mičule. G. Priedes darbs izrādīts arī ārpus Latvijas. 1956. gadā to uzveda Mazais teātris (Малый театр) Maskavā Aleksandra Masļeņņikova (Александр Михайлович Масленников) režijā. Sadarbībā ar G. Priedi režisors veidoja arī krievu teksta redakciju. 1957. gadā luga iestudēta Rumānijas Nacionālajā teātrī Bukarestē (Teatrul Național București). 

Saistītie šķirkļi

  • Gunārs Priede
  • latviešu literatūra
  • literatūrzinātne Latvijā
  • teātris Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Bībers, G., ’Jaunākā brāļa vasara’, Bībers, G., Gunāra Priedes dramaturģija, Rīga, Liesma, 1978, 56.–78. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kalnačs, B., ’Sadzīves reālisms kā koloniālā kanona pārvarēšana’, Kalnačs, B., Baltijas postkoloniālā drāma. Modernitāte, koloniālisms un postkoloniālisms latviešu, igauņu un lietuviešu dramaturģijā, Rīga, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2011, 129.–147. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S., ’Iznāk Uģis baltā kreklā un aizsien prievīti’, Radzobe, S., Cilvēks un laiks Gunāra Priedes lugās, Rīga, Zinātne, 1982, 9.–32. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Priede, G., Gunāra Priedes dzīve un darbi 1928-1958, 1. sējums, sast. I. Struka, Rīga, Jumava, 2013.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Priede, G., ‘Jaunākā brāļa vasara’, Priede, G., Septiņas lugas, Rīga, Liesma, 1968, 5.–62. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Benedikts Kalnačs "“Jaunākā brāļa vasara”". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/64797-%E2%80%9CJaun%C4%81k%C4%81-br%C4%81%C4%BCa-vasara%E2%80%9D (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/64797-%E2%80%9CJaun%C4%81k%C4%81-br%C4%81%C4%BCa-vasara%E2%80%9D

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana