AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 18. septembrī
Rozenbaha, Ieva, 1974-

kontrapunkts

(latīņu punctum contra punctum ‘punkts pret punktu’, vācu Kontrapunkt, angļu counterpoint, franču contrepoint, krievu контрапункт, itāļu contrappunto)
daudzbalsīgas mūzikas izklāsta veids, vienlaicīgi skanošu lineāro komponentu koordinēts savienojums

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • klasiskā mūzika Latvijā

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Kontrapunkta raksturojums
  • 3.
    Kontrapunkta teorijas un autori
  • 4.
    Nozīmīgākie autori un skaņdarbi
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Kontrapunkta raksturojums
  • 3.
    Kontrapunkta teorijas un autori
  • 4.
    Nozīmīgākie autori un skaņdarbi

Terminam “kontrapunkts” ir vairākas nozīmes: 1. daudzbalsīgas mūzikas izklāsta veids, nereti lietots kā sinonīms terminam “polifonija”, 2. papildus melodiskā balss daudzbalsīgā faktūrā, 3. mācība par daudzbalsīgas mūzikas organizāciju, 4. daudzbalsīgas mūzikas melodisko līniju specifisku attiecību raksturojums un 5. skaņdarba nosaukums.

Kontrapunkta raksturojums

Kontrapunkta rakstības tehnikas būtiskākās īpašības izpaužas trijos veidos:

1. balsu ritmiskajās attiecībās – komplementārā ritmika un akcentu nesakritība;

2. balsu melodiskajās attiecībās – melodikas parametru (līnijas virziena, kustības tipa, skaņu sastāva u. tml.) kontrasts;

3. skaņaugstumu jeb harmoniskajās attiecībās starp balsīm.

Mūsdienu kontrapunkta teorijā pastāv divi kontrapunkta pamatveidi: vienkāršais un saliktais. Vienkāršais kontrapunkts ir divu vai vairāku balsu vai lineāro komponentu savienojums, kas balstīts konkrētā vēsturiski stilistiskā laikmeta harmonijas normās. Saliktais kontrapunkts ir balsu savienojums, kas atkārtojumos veido jaunas kombinācijas balsu attiecībās.

Vienkāršā kontrapunkta rakstības pamatprincipus, orientējoties uz stingrā stila polifoniju, definējis austriešu teorētiķis un komponists Johans Jozefs Fukss (Johann Joseph Fux) darbā Gradus ad Parnassum (1725), kurā aprakstītas divbalsīgā kontrapunkta piecas pašķiras. J. J. Fuksa teorija arī mūsdienās ir pamatā stingrā stila kontrapunkta mācībai.

Saliktā kontrapunkta teorijā būtisku ieguldījumu devis Sergejs Taņejevs (Сергeй Ивaнович Танeев), izveidojot detalizētu kontrapunktu sistēmu, kas aprakstīta darbā “Stingrā stila pārstatāmais kontrapunkts” (Подвижной контрапункт строгого письма, 1909).

Pārstatāmais kontrapunkts

Kontrapunkts, kas pieļauj dublējumu

Kontrapunkts, kas pieļauj melodiju pārveidojumus

  • vertikāli pārstatāmais
  • horizontāli pārstatāmais
  • divkārši pārstatāmais

apvēršamais

ar ritmisku paplašinājumu un sašaurinājumu

spoguļkontrapunkts

vēžveida

divkārši apvēršamais

Izplatītākie saliktā kontrapunkta veidi S. Taņejeva sistēmā

Būtisks aspekts līdzās lineārajiem rādītājiem kontrapunkta raksturojumā ir saistība ar attiecīgā laikmeta harmonijas likumsakarībām.

Laika periods

Kontrapunkta sistēma

1.

9.–10. gs.

Stingrais (paralēlais) organums; agrīnā modālā kontrapunkta sistēma

2.

11.–12. gs.

Brīvais, melismatiskais organums; agrīnā modālā kontrapunkta sistēma

3.

13.–14. gs. sākums

Metrizētais daudzbalsīgais organums, diskanta stils, modu izoritmija; agrīnā modālā kontrapunkta sistēma

4.

14. gs.

Kontrapunkta izoritmiskā sistēma, tenora kontrapunktiskā tehnika

5.

15.–16. gs.

Kontrapunkta modāli funkcionālā sistēma

6.

17.–19. gs.

Kontrapunkta tonāli funkcionālā sistēma

7.

20.–21. gs.

Kontrapunkta neotonālās un neomodālās sistēmas; kontrapunkta polimorfās, unikālās sistēmas

Kontrapunkta sistēmas dažādos laika periodos pēc Igora Kuzņecova (Игорь Константинович Кузнецов)

Kontrapunkta teorijas un autori

Daudzbalsības problēmas tikušas pētītas jau kopš pirmajiem pierakstītajiem daudzbalsības piemēriem 9. gs. otrās puses traktātos Musica Enchiriadis un Scolica Enchiriadis. Daudzbalsības jautājumus aplūkojuši arī Gvido no Areco (Guido d’Arezzo) traktātā Micrologus Guidonis De Disciplina Artis Musicae (ap 1029), Johanness Koto (Johannes Cotto, John Cotton, Johannes Affligemensis) traktātā De musica (ap 1100) un citi.

14. gs., kad radās termins “kontrapunkts”, un 15. gs. daudzbalsību pētījuši daudzi autori, tostarp Filips de Vitrī (Philippe de Vitry), Petruss de Goskalhs (Petrus de Goscalch), Antonijs de Leno (Antonius de Leno), Johanness Tinktoriss (Johannes Tinctoris), Nikolauss Burciuss (Nicolaus Burtius) un daudzi citi.

16. gs. traktātu vidū nozīmīgākie ir Džozefo Carlīno (Gioseffo Zarlino) Le institutioni harmoniche (1558), Džovanni Marijas Artuzi (Giovanni Maria Artusi), Vinčenco Galileja (Vincenzo Galilei) traktāti un citi.

17. gs. un 18. gs. būtisku ieguldījumu kontrapunkta izpētē devuši Adriano Bankjēri (Adriano Banchieri), Atanāzijs Kirhers (Athanasius Kircher), Frīdrihs Vilhelms Marpurgs (Friedrich Wilhelm Marpurg), J. J. Fukss un citi.

19. gs. kontrapunktu pētījuši Luidži Kerubīni (Luigi Cherubini), Zigfrīds Vilhelms Dēns (Siegfried Wilhelm Dehn), Ernsts Frīdrihs Rihters (Ernst Friedrich Richter), Hugo Rīmans (Hugo Riemann) un citi.

20.–21. gs. kontrapunkta pētniecībai pievērsušies dažādu muzikoloģijas skolu pārstāvji, piemēram, Ernsts Kurts (Ernst Kurth), Heinrihs Šenkers (Heinrich Schenker), Knuds Jeppesens (Knud Jeppesen), Volters Pistons (Walter Piston), Kents Kenens (Kent Kennan), Čārlzs Kitsons (Charles Herbert Kitson), Ernsts Titels (Ernst Tittel), Leslijs Basets (Leslie Raymond Bassett), Dīters de la Mote (Diether de la Motte) un citi. Nozīmīgu ieguldījumu kontrapunkta teorijas pētniecībā un turpmākā attīstībā arī ir devuši padomju perioda krievu mūzikas zinātnieki Semjons Bogatirjovs (Семён Семёнович Богатырёв), Josifs Pustiļņiks (Иосиф Яковлевич Пустыльник), Jurijs Tjuļins (Юрий Николаевич Тюлин), Jūlija Jevdokimova (Юлия Константиновна Евдокимова), Kira Južaka (Кира Иосифовна Южак), Nataļja Simakova (Наталья Александровна Симакова) un citi.

Nozīmīgākie autori un skaņdarbi

Vārds “kontrapunkts” kā skaņdarba nosaukums lietots dažādu laikmetu komponistu mūzikā: itāļu komponista V. Galileja “Divbalsīgi kontrapunkti” (Contrapunti a due voci, 1584), kontrapunkti vācu komponista Johana Sebastiāna Baha (Johann Sebastian Bach) ciklā “Fūgas māksla” (Die Kunst der Fuge, 1750), vācu komponista Karlheinca Štokhauzena (Karlheinz Stockhausen) skaņdarbs “Pret-punkti” (Kontra-Punkte, 1953), itāļu komponista Luidži Nono (Luigi Nono) “Dialektisks kontrapunkts prātam” (Contrappunto dialettico alla mente, 1968), skaņdarbi Rodiona Ščedrina (Константин Михайлович Щедрин) ciklā “Polifonā burtnīca” (Полифоническая тетрадь, 1972), amerikāņu komponista Stīva Reiha (Stephen Michael Reich) opusi “Vermontas kontrapunkts” (Vermont Counterpoint, 1982), “Ņujorkas kontrapunkts” (New York Counterpoint, 1985), “Elektriskais kontrapunkts” (Electric Counterpoint, 1987), “Čella kontrapunkts” (Cello Counterpoint, 2003) un citi.

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • klasiskā mūzika Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Džeksons, R. Dž., Kontrapunkts (Jackson, R. J. Counterpoint, music)
  • Fraenovs, V., Kontrapunkts (Фраенов, В., Контрапункт), 2004.
  • Južaka, K., Polifonija un kontrapunkts (Южак, К. Полифония и контрапункт), 2006.
  • Pelēcis, G., Kontrapunkta daudzveidības fenomens kā polifonijas mācības pamats
  • Viljams, V., Kontrapunkts mūzikā (Williams, V., Counterpoint in Music), 2017.

Ieteicamā literatūra

  • Drabkin, W., ‘Invertible counterpoint’, The New Grove Dictionary of Music and Musician, 2nd edn., vol. 12, London, Macmillan, New York, 2001, pp. 512–513.
  • Jeppesen, K., Kontrapunkt. Lehrbuch der klassischen Vokalpolyphonie, Leipzig, VEB Breitkopf & Härtel Musikverlag, 1964.
  • Krützfeldt, W., ‘Kontrapunkt’, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 2 Ausgabe, 9 Bnd, Band 5, Kassel, Bärenreiter, Stuttgart, Weimar, Metzler, 1994–1999, S. 596–627.
  • Kurth, E., Grundlagen des linearen Kontrapunkts. Bachs melodischer Polyphonie, Bern, Krompholz, 1946.
  • Mediņš, J., Polifonija, Rīga, Zvaigzne, 1983.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sachs, K. J., Dahlhaus C., ‘Counterpoint’, The New Grove Dictionary of Music and Musician, 2nd edn., vol. 6, London, Macmillan, New York, 2001, pp. 551–571.
  • Кузнецов, И., ‘Контрапункт: между прошлым и будущим’, В. Ценова (сост.), Tеория современной композиции, Mосква, Mузыка, 2007, c. 197–202.
  • Кузнецов, И., Теоретические основы полифонии ХХ века, Mосква, НТЦ “Консерватория”, 1994.
  • Кюрегян, Т., ‘Новый контрапункт’’, В. Ценова (сост.), Tеория современной композиции, Mосква, Mузыка, 2007, c. 182–196.

Rozenbaha, Ieva, 1974- "Kontrapunkts". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/143993-kontrapunkts (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/143993-kontrapunkts

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana