AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 12. septembrī
Baiba Vītoliņa

patērētāju tiesības

(angļu consumer rights, vācu Verbraucherrechte, franču droits des consommateurs, krievu права потребителей)
tiesību joma, kas regulē patērētāju kā vājākās līgumslēdzējas puses īpašu aizsardzību – tās puses, kurai attiecīgajā jomā nav pietiekamas pieredzes un kura preces vai pakalpojumus izmanto personiskam patēriņam, nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko vai profesionālo darbību. Patērētāju tiesības neattiecas uz patērētājiem, kas iegādājas preces no citām fiziskām personām, kuras neveic saimniecisko darbību.

Saistītie šķirkļi

  • civiltiesības
  • patērētāju tiesību aizsardzība
  • patērētāju tiesību aizsardzība Latvijā
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • tiesības
Patērētāju tiesības izvēlēties pārtiku un citus produktus.

Patērētāju tiesības izvēlēties pārtiku un citus produktus.

Avots: JMGarcestock/Shutterstock.com/2070762980.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Praktiskā un teorētiskā nozīme
  • 3.
    Sasaiste ar citām nozarēm un sastāvelementi
  • 4.
    Īsa vēsture
  • 5.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis. Tiesību aizsardzība, regulējuma normas, regulējuma piemērošana
  • 6.
    Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Praktiskā un teorētiskā nozīme
  • 3.
    Sasaiste ar citām nozarēm un sastāvelementi
  • 4.
    Īsa vēsture
  • 5.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis. Tiesību aizsardzība, regulējuma normas, regulējuma piemērošana
  • 6.
    Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi
Kopsavilkums

Patērētāju tiesības mūsdienās ir ļoti nozīmīga tiesību sastāvdaļa. Patērētāju tiesības ir instruments taisnīga līdzsvara sasniegšanai līgumu slēgšanā, nodrošinot patērētāja kā vājākās līgumslēdzējas puses īpašu aizsardzību. Patērētāju tiesības skar ļoti plašu subjektu loku praktiski visās tautsaimniecības nozarēs, kurās tiek slēgti darījumi ar patērētājiem. Patērētāju tiesības ietver tiesības uz patiesu informāciju, uz godīgu praksi, kas ikdienā dod iespēju izdarīt savām vajadzībām un vēlmēm atbilstošu izvēli, kā arī tiesības uz preču un pakalpojumu atbilstību līguma noteikumiem un drošumu.

Praktiskā un teorētiskā nozīme

No praktiskā viedokļa, patērētāju tiesību pamats ir to efektīva darbība, – lai patērētāju tiesību regulējošie normatīvie akti tiek ievēroti praksē, kā arī lai individuālu patērētāju tiesību pārkāpumu gadījumā patērētājiem tiek dota iespēja ātri un ērti saņemt atlīdzinājumu. Patērētāju tiesību efektīvai darbībai praksē svarīgas ir gan iestādes, kas uzrauga normatīvo aktu ievērošanu, gan mehānismi ātrai atlīdzinājuma gūšanai, piemēram, iespēja strīdu ar komersantu atrisināt alternatīvā veidā bez tiesāšanās.

Patērētāju tiesības pakāpeniski iekļāvušās daudzās citās tiesību jomās, veidojot pamatu īpašai aizsardzībai tieši patērētājiem, kā arī mudinot politikas veidotājus dažādās jomās pievērst uzmanību īpaši patērētāju aizsardzībai – pārtikas apritē, elektronisko sakaru jomā, finanšu pakalpojumu jomā. Paralēli tam patērētāju tiesības ir kļuvušas nozīmīgas arī tiesvedībā un mainījušas daudzus tradicionālos viedokļus par dažādiem civiltiesību jautājumiem, kā līgumu slēgšanas brīvība, līgumu apspriešana, līgumu saprotamība, kā arī līgumsodu taisnīgums, nostiprinot patērētāja kā vājākās līgumslēdzējas puses īpašu aizsardzību.

Sasaiste ar citām nozarēm un sastāvelementi

Patērētāju tiesības ir kompleksa tiesību nozare, kas ietilpst vai ir saistīta ar daudzām citām tiesību nozarēm. Patērētāju tiesības ir svarīgs elements gan dažādu tirdzniecības noteikumu un preču atbilstības regulējumā, gan civiltiesībās, gan arī daudzu nozaru regulējumā, kur gala lietotājs ir patērētājs, piemēram, enerģētika, mājokļu politika, sabiedrisko pakalpojumu politika.

Patērētāju tiesības nosacīti iedalāmas divās galvenajās grupās: 1) patērētāju veselība un drošība un 2) patērētāju tiesības saistībā ar viņu ekonomiskajām interesēm. Patērētāju veselības un drošības joma ietver patērētāju tiesības iegādāties drošas preces un pakalpojumus, īpaši pārtikas preces, zāles un ikdienas patēriņa preces. Patērētāju tiesības saistībā ar ekonomiskajām interesēm ietver patērētāju tiesības uz patiesu informāciju un godīgu praksi preču un pakalpojumu pārdošanā, kā arī patērētāju tiesības saņemt atlīdzību par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm un pakalpojumiem, tajā skaitā digitāliem pakalpojumiem, gan atlīdzību par kaitējumu veselībai, drošībai vai ekonomiskajām interesēm.

Īsa vēsture

Pirmo reizi patērētāju tiesības pasaulē tika oficiāli atzītas Amerikas Savienoto Valstu (ASV) prezidenta Džona Kenedija (John Fitzgerald Kennedy) runas laikā par patērētāju interešu aizsardzību Kongresā 1962. gada 15. martā. Savā runā viņš akcentēja to, ka “mēs visi esam patērētāji”. Prezidents īpaši uzsvēra, ka patērētājiem ir tiesības būt aizsargātiem pret negodīgu un maldinošu reklāmu un informāciju marķējumā, pret nedrošām vai nederīgām zālēm un citiem produktiem un patērētājiem jābūt tiesībām izvēlēties sev nepieciešamās preces un pakalpojumus par konkurētspējīgām cenām. Šajā runā prezidents noteica pirmās četras patērētāju tiesības:

  1. tiesības uz drošumu – būt aizsargātiem no precēm, kas var apdraudēt cilvēka veselību vai dzīvību;
  2. tiesības uz informāciju – būt aizsargātiem pret krāpniecisku un maldinošu informāciju, reklāmu, marķējumu vai cita veida praksi, kā arī saņemt informāciju, kas patērētājiem nepieciešama, lai izdarītu informācijā balstītu izvēli;
  3. tiesības izvēlēties, – lai patērētājiem pēc iespējas būtu pieejamas dažādas pienācīgas kvalitātes preces un pakalpojumi par konkurētspējīgām un godīgām cenām;
  4. tiesības tikt sadzirdētiem – būt pārliecinātiem, ka patērētāju intereses tiks rūpīgi apsvērtas, veidojot valsts politiku.

Viens no patērētāju tiesību aizsardzības pamatdokumentiem ir Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO; United Nations, UN) apstiprinātās Vadlīnijas patērētāju tiesību aizsardzībai (UN Guidelines for Consumer Protection). Vadlīnijas 1985. gadā pieņēma ANO Ģenerālā asambleja (UN General Assembly). Vadlīnijas ir paredzētas valstu valdībām kā norādījumi, kā attīstīt un stiprināt patērētāju aizsardzību savās valstīs. Daudzas valstis izmanto šīs vadlīnijas savas patērētāju politikas izstrādē un normatīvo aktu izstrādē un ieviešanā. Vadlīnijas 2015. gadā tika papildinātas un šobrīd nosaka šādas patērētāja pamattiesības:

  • tiesības uz aizsardzību no kaitējuma veselībai un drošībai;

  • tiesības uz ekonomisko interešu aizsardzību;

  • tiesības uz pietiekamu informāciju, kas dod iespēju izdarīt informācijā balstītu izvēli atbilstoši savām vajadzībām un vēlmēm;

  • tiesības uz patērētāju izglītību, tajā skaitā par patērētāja izvēles ietekmi uz vidi, sociāliem un ekonomiskiem faktoriem;

  • tiesības efektīvi saņemt atlīdzinājumu;

  • tiesības apvienoties brīvprātīgās organizācijās un iespēju tām piedalīties lēmumu pieņemšanas procesos;

  • tiesības uz ilgtspējīga patēriņa veicināšanu;

  • tiesības uz līdzvērtīgu aizsardzību e-komercijā;

  • tiesības uz privātuma aizsardzību.

Pašreizējais attīstības stāvoklis. Tiesību aizsardzība, regulējuma normas, regulējuma piemērošana

Patērētāju tiesību aizsardzība pēdējos gados attīstījusies ļoti strauji – gan normatīvais regulējums, gan patērētāju tiesību ieviešanas mehānismi. Patērētāju politika atzīta par svarīgu, ņemot vērā lomu, kāda ir zinīgiem un aktīviem patērētājiem ekonomikas snieguma uzlabošanā un inovāciju un konkurences veicināšanā.

Ņemot vērā straujo globalizāciju, e-komercijas attīstību, jaunu digitālu tehnoloģiju attīstību, kā arī digitālu platformu veidošanos, tiek veidots arvien jauns tiesiskais regulējums un meklēti jauni veidi efektīvākai patērētāju aizsardzībai. E-komercijas attīstība radījusi jaunus un daudzveidīgus riskus patērētājiem tiešsaistē, tajā skaitā veicinājusi dažādas krāpnieciskas metodes – maldinošas prakses, manipulatīvu tehniku izmantošanu patērētāja lēmuma ietekmēšanai, krāpniecību, kā arī identitātes zādzības. Izmaiņas ir tik straujas, ka arī patērētāju politika nepārtraukti attīstās.

Svarīgs princips ir vienādas tiesības patērētājiem, veicot darījumus gan klātienes tirdzniecībā, gan tiešsaistē. Patērētājiem ir vienādas tiesības attiecībā uz preču kvalitāti, drošumu, kā arī līguma noteikumiem neatkarīgi no tā, vai prece iegādāta klātienes tirdzniecības vietā vai tiešsaistē. Vēl vairāk – atzīstot patērētāju ierobežotās iespējas preci tiešsaistes tirdzniecībā apskatīt un novērtēt, komersantiem paredzēti plaši patērētāju informēšanas pienākumi, kā arī lielā daļā pasaules patērētājiem dotas atteikuma tiesības no preces vai pakalpojuma 14 dienu laikā. Lai izmantotu atteikuma tiesības, patērētājam savs lēmums nav jāpamato, ka prece neatbilst līguma noteikumiem, patērētājs var vienkārši pārdomāt.

Būtiskas izmaiņas patērētāju tiesību attīstībā nesusi patērētāju pieaugošā interese par ilgtspējīgu, videi draudzīgu patēriņu un ētikas jautājumiem. Tas veicinājis uzņēmumu iesaistīšanos ilgtspējīgākā darbībā, ieviešot korporatīvās atbildības principus un veicinājis dažādu ilgtspējas un zaļo paziņojumu izmantošanu mārketinga aktivitātes. Patērētāji, kas vēlas ieguldīt ilgtspējīga patēriņa veicināšanā, labprāt izmanto sniegto informāciju lēmumu pieņemšanā. Diemžēl tā rezultātā daudzi uzņēmumi izmanto ilgtspējas paziņojumus un zaļos paziņojumus bez pamatojuma, maldinot patērētājus par savu produktu vai pakalpojumu ietekmi uz vidi vai ieguldījumu ilgtspējas mērķu sasniegšanā. Šāda rīcība būtiski kropļo uzņēmējdarbības vidi un mazina dažādu ilgtspējas veicināšanas pasākumu nozīmi, tādēļ zaļmaldināšanas un citu negodīgu prakšu apkarošanai tiek pievērsta pastiprināta uzmanība.

Liela loma patērētāju politikā pasaulē ir Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijai (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD). Tās ietvaros radīti daudzi normatīvi dokumenti, kas nosaka labas prakses principus dažādās jomās, piemēram, e-komercijā, preču drošumā, patērētāju tiesību uzraudzībā. Viens no būtiskākajiem organizācijas radītajiem dokumentiem ir Patērētāju politikas instruments (Consumer Policy Toolkit). Dokuments, ņemot vērā patērētāju tirgus darbību un to, kā patērētāji pieņem lēmumus, sniedz ietvaru labai praksei patērētāju politikas veidošanā, lai risinātu konkrētu tirgus problēmu, tajā skaitā sniedz apkopojumu iespējamiem risinājumiem, piemēram, noteikt aizliegumu kādai rīcībai, patērētāju informēšanas prasības, veikt patērētāju izglītošanu vai stingras uzraudzības darbības.

Mūsdienās politikas veidošanā liela nozīme tiek pievērsta patērētāju uzvedības izpratnei, lai izvēlētos atbilstošāko metodi patērētāju aizsardzības mērķu sasniegšanai. Piemēram, ļoti raksturīgi ir daudzas problēmas patērētāju aizsardzībā risināt ar obligātu informācijas norādīšanas pienākumu tirgotājiem. Diemžēl vairāk informācijas ne vienmēr nozīmē labāku patērētāju aizsardzību, jo tā var novērst patērētāju uzmanību no svarīgākajiem faktiem, tā var būt pārāk apjomīga un sarežģīta, tā var nogurdināt un tādējādi likt pieņemt nepārdomātu lēmumu. Tādēļ svarīgi izvēlēties gan atbilstošu informācijas apjomu, gan vienkāršu pasniegšanas veidu un atbilstošu brīdi informācijas sniegšanai. Cits būtisks aspekts ir īpašu patērētāju grupu (viegli ievainojami patērētāji) aizsardzība, kuri var būt īpaši pakļauti noteiktām negodīgām praksēm, piemēram, noteiktu vecuma grupu patērētāji (bērni, seniori) vai cilvēki īpašā situācijā (smagu slimību skarti cilvēki, cilvēki ar īpašām vajadzībām, jaunās māmiņas). Šo patērētāju aizsardzībai tiek veltīta pastiprināta uzmanība, nepieciešamos aizsardzības pasākumus vērtējot tieši no attiecīgajai grupai raksturīga skatupunkta.

Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi

Nozīmīgākie pētnieki:

Hanss Volfgangs Miklics (Hans-Wolfgang Micklitz) ir vācu profesors, kurš veicis plašus pētījumus patērētāju tiesību jomā Eiropā, ir daudzu darbu autors par dažādiem patērētāju aizsardzības jautājumiem, kā arī sniedzis ieguldījumu Eiropas patērētāju politikas attīstībā;

Geraints Hauelss (Geraint Howells) ir komerctiesību profesors, kurš veicis arī plašus pētījumus patērētāju tiesībās, īpaši pievēršoties patērētāju līgumiskajām tiesībām un alternatīvai strīdu risināšanai;

Īans Remzijs (Iain Ramsey) ir Kentas universitātes (University of Kent) profesors, patērētāju tiesību eksperts, sarakstījis vairākas grāmatas un daudzas publikācijas par patērētāju tiesībām, tajā skaitā patēriņa kredītiem, patērētāju parādiem, iespējām patērētājiem saņemt atlīdzinājumu.

Nozīmīgs periodiskais izdevums patērētāju tiesību jomā ir Journal of European Consumer and Market Law (EuCML). Tajā tiek skatīti tādi patērētājiem būtiski jautājumi kā negodīga komercprakse, diskriminācija tiešsaistē, patērētāju kreditēšanas caurspīdīgums, personas datu loma digitālajā ekonomikā, piekrišanas jautājumi sociālajos tīklos un citi.

Multivide

Patērētāju tiesības izvēlēties pārtiku un citus produktus.

Patērētāju tiesības izvēlēties pārtiku un citus produktus.

Avots: JMGarcestock/Shutterstock.com/2070762980.

Patērētāju tiesības izvēlēties pārtiku un citus produktus.

Avots: JMGarcestock/Shutterstock.com/2070762980.

Saistītie šķirkļi:
  • patērētāju tiesības
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • civiltiesības
  • patērētāju tiesību aizsardzība
  • patērētāju tiesību aizsardzība Latvijā
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • tiesības

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Civillietu departamenta prakses apkopojums “Patērētāju tiesību aizsardzība” (2014. gads–2021. gada augusts)
  • Kennedy, J.F., ‘Special Message to the Congress on Protecting the Consumer Interest’, 15.03.1962., online by G. Peters and J.T.Woolley, The American Presidency Project.
  • ‘Patērētāju tiesības un sūdzības’ (‘Consumer rights and complaints’), Eiropas Komisijas (European Commision) tīmekļa vietne
  • ‘Patērētāju politika’ (‘Consumer policy’), Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) tīmekļa vietne
  • ‘Patērētāju politikas instruments’ (‘Consumer policy toolkit’), Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) tīmekļa vietne, 09.07.2010.
  • United Nations, United Nations Guidelines for Consumer Protection, New York, 2003.

Ieteicamā literatūra

  • Graves, P., Consumer.ology: The Market Research Myth, the Truth about Consumers and the Psyhology of Shopping, London, Boston, Nicholas Brealey Publishing, 2010.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ramsey, I., Consumer Law and Policy: Text and Materials on Regulating Consumer Markets, Oxford, Portland, OR, Hart Publishing, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Thaler, R. and Sunstein, C.R., Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness, London, Penguin Books, 2009.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Vītoliņa, B., Patērētāju tiesību aizsardzības pamati, Rīga, Zvaigzne ABC, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Baiba Vītoliņa "Patērētāju tiesības". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/190452-pat%C4%93r%C4%93t%C4%81ju-ties%C4%ABbas (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/190452-pat%C4%93r%C4%93t%C4%81ju-ties%C4%ABbas

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana