Viduslaiku kontekstā feodālisms tiek traktēts kā attiecību kopums starp dižciltīgajiem, kuru pamatā bija zemes vai citu materiālu labumu izlēņošana. Viena no iespējām, kā šim laikam piemītošajos nepietiekamas drošības apstākļos dižciltīgs vīrs varēja sevi un savu ģimeni pasargāt no briesmām, vienlaikus arī iegūstot savai kārtai atbilstošu materiālu nodrošinājumu, bija stāšanās varenāka aristokrāta – patrona jeb “vecākā” (senjora) – dienestā, kļūstot par viņa vasali. Lai vasalis varētu kalpot senjoram gan karaspēkā, gan sniedzot cita veida atbalstu, viņš tika materiāli nodrošināts, piešķirot viņam lietošanā lēni jeb feodu – t. i., zemi, amatu vai kādu citu regulāru ienākuma avotu. Tādējādi starp lēņa devēju un saņēmēju izveidojās feodālās jeb senjora un vasaļa attiecības, kas balstījās uz zemes īpašnieka un tās turētāja personīgajām saitēm un pienākumiem vienam pret otru.
No vārda “feods” atvasinātais jēdziens “feodālisms” nav sastopams viduslaiku avotos, bet ir radies jaunajos laikos. To bieži izmantoja uz politiskās un tiesiskās sistēmas aprakstīšanu orientētie 19. un 20. gs. vēsturnieki, traktējot senjora un vasaļa attiecības kā viduslaiku valstiskuma pamatelementu. Šādā nozīmē ar jēdzienu “feodālisms” tika saprasta daudzpakāpju varas īstenošanas sistēma, kas vecākās paaudzes skolas mācību grāmatās tika attēlota kā lēņu piramīda. Saskaņā ar šo shēmu uz piramīdas augšējā pakāpiena atradās karalis, kurš piešķīra zemi un amatus saviem tiešajiem vasaļiem – lielajiem augstmaņiem (hercogiem, grāfiem, bīskapiem un lielo klosteru abatiem), bet tie, savukārt, zemi un citus materiālo labumu avotus izlēņoja tālāk saviem apakšvasaļiem – dižciltīgajiem bruņiniekiem. Lai gan nepastarpinātā veidā valdniekam pakļāvās tikai viņa tiešie vasaļi, bet ne augstmaņu apakšvasaļi, tika apgalvots, ka ar šādas “varas vertikāles” palīdzību karalis esot pārvaldījis savu valdījumu, ko agrākie vēsturnieki asociēja ar valsti.
Mūsdienu Rietumu medievistikā valsts jēdziena attiecināšana uz viduslaikiem tiek uzskatīta par novecojušu, lēņu piramīdas modelis tiek kritizēts kā abstrakts, realitātei neatbilstošs veidojums un izskan šaubas, vai feodālisms, būdams jēdziens ar nepietiekami skaidru saturu, ir izmantojams viduslaiku pētniecībā. Diskusijas par šo jautājumu īpaši aktualizējās 20. un 21. gs. mijā saistībā ar polemiku, ko izraisīja britu vēsturnieces Sjūzenas Reinoldsas (Susan Reynolds) monogrāfija “Feodi un vasaļi: viduslaiku liecību pārinterpretācija” (Fiefs and Vassals: The Medieval Evidence Reinterpreted, 1994). Rūpīgi izanalizējusi kontekstu, kādā vēstures avotos tiek lietoti ar zemes izmantošanu un sociālajām attiecībām saistītie vārdi, viņa secināja, ka visaptveroša hierarhiska sistēma, kuras sastāvelementi bija vasaļu karadienests, zemes izlēņošana un senjoru un vasaļu attiecības, viduslaikos nemaz nav eksistējusi. Pētniece skaidroja, ka tā esot 16.–17. gs. juristu izveidota teorētiska konstrukcija, ko nekritiski pārņēmuši 19. un 20. gs. vēsturnieki. Viņiem tiek pārmests, ka vienkāršotā “viduslaiku valsts” uzbūves shēma ar senjora un vasaļa attiecībām kā tās pamatu ignorē daudzas citas paralēli pastāvējušās sabiedrības organizācijas formas. Tiek norādīts, ka viduslaikos dižciltīgos savā starpā saistīja daudz plašāks ļoti daudzveidīgu saišu un paražu komplekss, un ar zemes un amatu izlēņošanu saistītās feodālās attiecības bija tikai viena šī kopuma daļa. Rezultātā senjora un vasaļa attiecību kā noteicoša sabiedrību strukturējoša elementa nozīme ilgu laiku tikusi nepamatoti absolutizēta, un bez pietiekama pamatojuma radīts priekšstats, ka šīs attiecības kopš 11. gs. esot bijušas visas saimnieciskās, sociālās, militārās un politiskās dzīves mugurkauls.
Liela daļa speciālistu ir paudusi piekrišanu S. Reinoldsas argumentācijai, bet ir arī medievisti, kuri turpina operēt ar jēdzienu “feodālisms”, uzskatot par iespējamu to attiecināt uz sabiedrībām kristīgajā Rietumeiropā 11.–15. gs. un krustnešu valstīs Tuvajos Austrumos 12.–15. gs. Viduseiropā ārpus Svētās Romas Impērijas, pēc viņu domām, ir konstatējami tikai atsevišķi no ārpuses pārņemti feodālisma elementi, bet Skandināvijas zemes, kalnu apvidi Šveicē, basku zeme, Īrija, Velsa, Skotija, Korsika un Sardīnija feodālismu kā sabiedrisku iekārtu neesot pazinuši vai arī šajās vietās tam nav bijusi būtiska nozīme.