Īss perioda raksturojums Pieņemts uzskatīt, ka viduslaiki sākās ap 500. gadu, kad latīņu kristīgajā Eiropā iezīmējās pārmaiņas vairākās būtiskās jomās. Rietumromas Impērija un imperatora vara sabruka, agrākie likumi zaudēja spēku, pagrima saimnieciskā un kultūras dzīve. Migrāciju un iekarojumu rezultātā uz impērijas drupām izveidojās vairāki neatkarīgi militāri politiski veidojumi ar ģermāņu vadoņiem priekšgalā.

Langobardu karalim Agilulfam (Agilulf, 590-615/616) un viņa karotājiem padevību izrāda iekaroto pilsētu pārstāvji. Bruņucepures rotājuma fragments, apzeltīta bronza. Karalis attēlots triumfējošā pozā kā imperators.
Fotogrāfs George Tatge. Avots: Alinari Archives/Alinari via Getty Images, 115591276.
Rietumeiropas politiskā vienotība bija zudusi, taču par jaunu vienojošu faktoru kļuva kristīgā ticība. Jaunās elites atteicās no pagānisma un pieņēma kristietību, kas Romas Impērijā pēdējos gadsimtos bija kļuvusi par valdošo reliģiju. Garīgo sasaisti starp viduslaikiem un antīko laikmetu nodrošināja latīņu valoda un Svētie Raksti. Kristietībai bija arī svarīga sociāli integrējoša loma – tā tuvināja ģermāņu un romiešu izcelsmes iedzīvotājus, kā arī mazināja plaisu starp eliti un tai pakļauto pārējo sabiedrības daļu.

Evaņģēlisti Marks un Lūka, ilustrācijas Adas evanģeliārijā (Ada-Evangeliar), Āhene, ap 806. gadu. Viens no spilgtiem Karolingu laikmeta izsmalcinātās estētikas paraugiem, kurā klātesoša ir antīkā laikmeta ietekme.
Avots: Trīras pilsētas zinātniskā bibliotēka (Wissenschaftliche Bibliothek der Stadt Trier).
Jaunajos apstākļos pieauga garīgo autoritāšu ietekme un nozīme. Kristīgā Baznīca un tās galva Rietumos Romas pāvests pretendēja uz starpnieka lomu starp Dievu un cilvēkiem un noteikšanu ne tikai garīgajās, bet arī laicīgajās lietās. Pāvesta pretenzijas uz absolūtu varu pār kristiešiem apstrīdēja 10. gs. vidū izveidotās Svētās Romas Impērijas ķeizari. Sāncensība un konflikti starp šīm abām universālajām varām nenorima visus viduslaikus. Viduslaiku gaitā latīņu kristietība pakāpeniski izplatījās tālu uz Ziemeļiem un Austrumiem ārpus bijušās Rietumromas Impērijas robežām, iekļaujot Romas katoļu baznīcas un latīņu valodas kultūrtelpā tuvākas un tālākas nomales. Kristianizācijas process turpinājās līdz pat 14. un 15. gs. mijai.
Viduslaikos lielākā daļa cilvēku dzīvoja laukos un nodarbojās ar lauksaimniecību. Tā kā tehniskais aprīkojums bija primitīvs un mehanizācijas līmenis zems, ražas pārpalikumi bija nelieli. Ilgu laiku valdīja naturālā saimniecība, un daudzas ģimenes dzīvoja uz eksistences robežas. Sākot ar 11. gs. labvēlīga klimata ietekmē, kā arī lauksaimniecības darbarīku un metožu uzlabojumu rezultātā, ražas sāka pieaugt. Daļai sabiedrības pavērās iespēja nodrošināt iztiku, pievēršoties saimnieciskai darbībai, kas nebija saistīta ar zemes apstrādi. Uzplauka tirdzniecība un amatniecība, kas koncentrējās pilsētās. Sāka pieaugt tirgus ekonomikas un naudas saimniecības nozīme. Kopējais pilsētnieku skaits gan bija salīdzinoši neliels.

Zemnieki lauku darbos. Ilustrācija Latrella Psalmu grāmatā (Luttrell psalter), Linkolnšīra, ap 1325.–1340. gadu.
Avots: British Library.
Visus viduslaikus sabiedrības galveno materiālo pamatu veidoja lauksaimnieciskā ražošana. Daļu zemnieku darba augļu piesavinājās tie, kam piederēja zeme – laicīgie un garīgie augstmaņi, kā arī klosteri. Maksājot nodevas un pildot klaušas, zemnieki, kuri bija sabiedrības absolūtais vairākums, nodrošināja elitei materiālajā ziņā bezrūpīgu dzīvi. Kundzības un atkarības attiecības netika apšaubītas, jo tika uzskatīts, ka tāda ir Dieva noteiktā kārtība. Ap pirmā un otrā gadu tūkstoša miju radās izpratne par sabiedrības iedalījumu trīs savstarpēji saistītās kārtās – tie, kuri lūdz Dievu, tie, kuri karo un aizsargā un tie, kuri strādā. Valdīja uzskats, ka katra no šīm kārtām savā veidā kalpo kopējam labumam.

Aragonas kārtu pārstāvniecības sanāksmes – kortesu – sēde 1333. gadā karaļa Alfonsa IV Laipnā (Alfons el Benigne, 1299–1336) vadībā. Ilustrācija juridisku tekstu kodeksā. Ļeidas pilsētas (Katalonijā) arhīvs, 14. gs.
Avots: PHAS/Universal Images Group via Getty Images, 535822723.
Valstiskums mūsdienu izpratnē viduslaikiem nebija raksturīgs. Ilgu laiku valdnieka funkciju pildīšanā noteicošā loma bija monarhu un citu augsta ranga augstmaņu personīgai komunikācijai ar padotajiem, ar kuriem viņus saistīja uzticības zvērests. Pakāpeniski tomēr karaļi, jo īpaši Francijā un Anglijā, arvien vairāk sāka orientēties uz rakstītiem likumiem un centralizētas pārvaldes modeli, lielākas pilnvaras un ietekmi piešķirot algotiem ierēdņiem. Viduslaiku pēdējos gadsimtos valdnieki sāka sasaukt kārtu sanāksmes, uz kurām tika aicināti garīdzniecības, laicīgās aristokrātijas un pilsētnieku pārstāvji. Tikai dažās zemēs tajās bija pārstāvēti arī zemnieki. Kārtu pārstāvniecības orgāniem tika atvēlētas galvenokārt padomdevēju funkcijas bez iespējām būtiski ietekmēt lēmumu pieņemšanu. Viduslaiku beigās tika stiprinātas monarhiju galvaspilsētas un valsts pārvaldes aparāts, parādījās pastāvīgs galms un amatpersonas, kuras valdnieka intereses pārstāvēja vietējā līmenī. Kopumā tomēr pat vēl viduslaiku beigu posmā valstisko institūciju iespaids uz cilvēku dzīvi bija neliels. Svarīgākas bija radniecības, kaimiņattiecību un personīgās saites.