Vēsture Reliģiskās uzvedības aizsākumi atrodami jau vidējā paleolītā (aptuveni 300 000.–30 000. g. p. m. ē.), kad parādās pirmās liecības par mērķtiecīgiem apbedījumiem, kā arī par apbedīšanas rituāliem, līdzās ķermenim apglabājot arī mantas, kas norāda uz iespējamo pārliecību par pēcnāves dzīvi. Vēlajā paleolītā (aptuveni 30 000.–8000. g. p. m. ē.) vērojamas pirmās liecības par totēmismu, simpatētisko maģiju un senču kultu. Šī perioda sākumu raksturo arī vēlīnāka paleolīta reliģisko autoritāšu (šamaņu, priesteru u. tml.) trūkums un rituāli, kuros visi cilts locekļi piedalās vienlīdzīgi.
Mezolītā sakarā ar pakāpenisku transformāciju no kultūras, kas orientēta uz medniecību, pie mednieku un vācēju kultūras, reliģiozitātes centrā dzīvnieku pasaules vietā nāk auglības kulti. Šajā sakarā attīstās arī reliģiskie priekštati, kas sasaista auglību, seksualitāti, veģetācijas procesus dabā un lauksaimniecības ciklu, kā arī auglīgās zemes identificēšana ar mātes simbolismu.

15. gadsimta svētvieta senču, dabas garu pielūgšanai un auglības kultiem. Indonēzija, 1980. gads.
Fotogrāfs Werner Forman. Avots: Universal Images Group/Getty Images, 152193504.
Neolīta laikmetā novērojams ar dzīvniekiem saistītu kultu noriets. Vērojama dubultu apbedījumu tradīcija, kad vīrs un sieva tiek apglabāti kopā. Šīs liecības arī norāda uz to, ka sieva tika nogalināta, lai tiktu apbedīta līdzās vīram. Atrodamas liecības arī par upurēšanu.
Ar Mezopotāmijas reliģijām (ap 4000.–3500. g. p. m. ē.) sākās reliģisko tekstu vēsture. Periodā starp 8.–2. gs. p. m. ē. aizsākās liela daļa ievērojamo pasaules reliģisko tradīciju: budisms, konfūcisms, džainisms, hinduisms, jūdaisms, zoroastrisms, kā arī attīstījās grieķu filozofija, t. sk. platonisms, kas ievērojami ietekmēja vēlākās Rietumu reliģiskās un filozofiskās tradīcijas. Citas mūsdienās ievērojamas tradīcijas ir vēlīnākas: kristietība aizsākās 1. gs. m. ē., islāms – 6. gs. m. ē.
Laikmetā no dibināšanas līdz mūsdienām lielās pasaules reliģiskās tradīcijas piedzīvoja dažādas transformācijas, ietekmes, šķelšanās un atjaunotnes un nepastāv kā vienotas kopienas ideju, piederības un pārvaldes līmenī. Katrā tradīcijā ir vairāki atzari, kas lielākoties pastāv uz savu interpretāciju attiecībā pret tradīcijas saturu, būtību un nozīmi, kā arī veido attiecības ar pārējiem atzariem un citām reliģiskām tradīcijām.

Lamas svin Budas dzimšanas dienu Rudokas klosterī Ladakā, Indijā. 1991. gads.
Fotogrāfe Alison Wright. Avots: Corbis via Getty Images, 540802380.
Vēsturiski līdz 19. gs. beigām reliģija galvenokārt tika pētīta teoloģijas ietvaros kā kristietības refleksija par savu vēsturi un saturu konkrētajā laikmetā. Citas reliģijas tika uzskatītas par kristietības deviācijām vai maldīgām mācībām, kuras nepieciešams atspēkot. Apgaismības laikmetā deisma filozofijas paspārnē sāka veidoties izpratne par reliģisku universālismu, kur visas reliģijas tiek saprastas kā atšķirīgas atbildes uz viena un tā paša Dieva pastāvēšanu, kaut arī izvērtējot tās pēc to atbilstības Rietumu ētikai.
19. gs. sāka veidoties un attīstīties reliģijpētniecība, sākotnēji kā daļa no teoloģijas studijām un arī kā atsevišķa disciplīna. Sākotnēji apgaismības ietekmē tā tika saprasta kā objektīvs skatījums uz reliģiju, pētniekam neiesaistoties tās procesā un vērtējot tās norises neitrāli. Taču 20. gs. beigās šī neitralitāte tika apšaubīta, un mūsdienu reliģijpētnieki apzinās šo ierobežojumu un saprot, ka pilnīga neitralitāte un objektivitāte nav iespējama. 20. gs. radās arī izpratne par reliģijas studēšanu reliģiskās pieredzes plaknē, atsakoties no dogmatisku tekstu studijām. Daļa no šīs tendences ir garīguma studijas, kas ir atbilde uz 20. gs. otrās puses Rietumu cilvēku tendenci pretnostatīt garīgumu (spirituality) reliģozitātei (religiosity), kur reliģiozais tiek saprasts kā novecojis, institucionāls, apspiedošs, bet garīgais kā moderns, individuāls, atbrīvojošs. Pētnieki atzīst, ka arī garīguma diskursā pastāv institūcijas, autoritatīvas personas un dogmatika. Pats garīguma jēdziens tika kritizēts kā pārāk izplūdis, jo ar to var saprast jebkādas ētiskas mācības, un var saturēt elementus no reliģijas, filozofijas, psiholoģijas, eksaktām zinātnēm vai citiem avotiem.