Modernās vēstures zinātnes veidošanās – renesanse un apgaismības laikmets Vēlajos viduslaikos izglītību ieguva plašāki iedzīvotāju slāņi, turklāt fiksēt vēstures notikumus uzskatīja par nepieciešamu ne tikai garīdznieki, bet arī citi iedzīvotāju slāņi, piemēram, pilsētnieki. Renesanses laikmetā intelektuāļi no jauna atklāja grieķu un romiešu vēsturnieku darbus, pieauga interese par pagātni, turklāt tā attīstījās divos paralēlos virzienos. Pirmais bija vēsture kā naratīvs, kas lielā mērā tika uztverta kā literatūra vai arī filozofijas sastāvdaļa. Otrs virziens bija empīrisku faktu krāšana un pārbaudīšana, ko veica t. s. antikvāri. Viņi krāja dažādus pagātnes (vēlams – antīkos) artefaktus, un viņiem radās nepieciešamība noteikt to (rokrakstu, zīmogu, monētu, monumentu u. c.) īstumu, datējumu, izcelsmi. Antikvāri publicēja darbus par artefaktu verifikācijas jautājumiem, maz rūpējoties par vēstījuma stilu, bet sīki aprakstot priekšmetus un kritiski tos analizējot. Šī tradīcija bija pamatā itāļu zinātnieka Lorenco Vallas (Lorenzo vai Laurentius Valla) darbam “Par Konstantīna dāvinājuma viltojumu” (latīņu De falso credita et ementita Constantini Donatione declamatio, 1440), kurā, balstoties uz filoloģisku analīzi, tika pierādīts, ka šis dokuments ir viltojums. L. Vallas pētījums tiek uzskatīts par pagrieziena punktu, kad Eiropas vēstures zinātne sāka kļūt par zinātni un sākās avotu kritikas attīstība. Jāatzīmē, ka dalījums “vēsturniekos” un “antikvāros” ir zināmā mērā mākslīgs, reālajā dzīvē vieni un tie paši cilvēki varēja apvienot abas funkcijas.
17.–18. gs. sāka veidoties vēstures filozofija. Par vēstures filozofijas “tēvu” tiek uzskatīts itāļu filozofs, vēsturnieks un jurists Džanbatista Viko (Giambattista Vico). Oponējot franču filozofam, matemātiķim un dabaszinātniekam Renē Dekartam (René Descartes), L. Viko uzskatīja, ka zināšanas humanitārajās un sociālajās zinātnēs principiāli atšķiras no dabaszinātnēm. L. Viko uzskatīja, ka vēstures virzība ir cikliska, tomēr apgaismības laikmetā uzvarēja lineārā laika un progresa ideja – cilvēku dzīve, tās politiskais, morālais un ekonomiskais pamats vēstures gaitā ir uzlabojies. Edinburgas Universitātes (University of Edinburgh) profesora, skotu filozofa un vēsturnieka Ādama Fergusona (Adam Ferguson) skatījumā visas sabiedrības neizbēgami iziet vairākas ekonomiskās un kultūras attīstības pakāpes, kas sākas ar vienkāršu pastorālu dzīvi, bet pakāpeniski kļūst sarežģītākas, pieaugot ekonomiskās darbības komplicētībai. Ekonomikas attīstība izraisa kultūras progresu, tikumu uzlabošanos. Progresa teorijas aizstāvis bija arī franču filozofs un matemātiķis Nikolā de Kondorsē (Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat, marquis de Condorcet). Ā. Fergusona un N. Kondorsē idejas var uzskatīt par 20. gs. vidū populārās modernizācijas teorijas pirmsākumu.
Pret progresa teoriju iebilda vācu dzejnieks, teologs un filozofs Johans Gotfrīds Herders (Johann Gottfried von Herder), kurš uzskatīja, ka dažādām tautām nevar pielietot vienu un to pašu civilizācijas standartu. Katrai tautai ir savas unikālās īpašības, kas izpaužas valodā, folklorā un vienkāršās tautas kultūrā. J. G. Herders tiek uzskatīts par 19. gs. nacionālisma “tēvu”, jo viņa skatījumā tauta bija kopums, kurā šķiriskās un kultūras atšķirības bija mazāk svarīgas par etnisko piederību. Lai gan mūsdienās nereti tiek uzsvērta J. G. Herdera filozofijas negatīvā ietekme uz vācu nacionālisma attīstību un nacionālās ekskluzivitātes idejām, J. G. Herders nebija ksenofobs.
Vislielākā ietekme uz vēstures filozofiju 19. un 20. gs. bija vācu filozofam Georgam Vilhelmam Frīdriham Hēgelim (Georg Wilhelm Friedrich Hegel). G. V. F. Hēgeļa metafizikas centrālā ideja bija ideja par universālo vēstures progresu, uzskatot, ka progresu iemieso ideju (ideoloģiju) attīstība. Viņš domāja, ka pasaule attīstās caur konfliktiem, un tās attīstība ir Gara (Geist) apziņas virzība uz aizvien lielāku brīvību, kas izpaužas valsts attīstībā. Tā kā katrā vēstures attīstības posmā noteiktas valstis vai valstu grupa iemieso augstāko gara apziņas attīstības līmeni, neizbēgami ir tautas un valstis, kurām šī Gara apziņa nepiemīt. G. V. F. Hēgeļa skatījumā tie bija afrikāņi un Amerikas pirmiedzīvotāji. Savukārt Prūsijas valstī esot sasniegts augstākais valsts progress. G. V. F. Hēgeļa ideju par progresu, kas notiek dialektiski, caur pretrunu pārvarēšanu, 19. gs. pārņēma vācu filozofs un ekonomists Kārlis Markss (Karl Heinrich Marx), taču viņš par progresa dzinējspēku izvirzīja nevis Garu (ideju), bet gan materiālo (ražošanas) spēku attīstību. G. V. F. Hēgeļa vēstures filozofija ārkārtīgi ietekmēja 19. gs. skatījumu uz vēsturi, taču viņa idejas joprojām ir aktuālas. Tas izpaudās uzreiz pēc Aukstā kara 1992. gadā, kad tās attīstīja amerikāņu politologs Frensiss Fukujama (Yoshihiro Francis Fukuyama) savā “vēstures gala” konceptā.
Mūsdienu Eiropas vēstures zinātnes pamati izveidojās apgaismības laikmetā. Nostiprinājās un ieguva vispārēju atzinību vairākas tālākai vēstures zinātnes attīstībai būtiskas idejas. Pirmkārt, patiesības atklāšana kā vēstures pētniecības mērķis. Otrkārt, uzskats, ka vēsturnieka uzdevums ir ne tikai apkopot faktus, bet arī darīt to konceptuāli, atklājot procesu un notikumu savstarpējo saistību, cēloņsakarības. Treškārt, uzvarēja lineārā laika koncepcija. Apgaismības laikmetā izveidojās arī institucionālie priekšnoteikumi vēstures zinātnes pastāvēšanai. Plašu izplatību ieguva akadēmiski vēstures žurnāli, izdevniecības, grāmatu tirdzniecība, bibliotēkas, pieaugot vidusšķirai, kas bija pietiekami izglītota un turīga, lai pirktu un lasītu vēsturnieku darbus. Vēsturisku apcerējumu rakstīšana no elitāras intelektuāļu nodarbes, kas bija domāta šauram līdzīgi domājošo lokam, kļuva par profesiju, kas spēja nodrošināt visai pieklājīgus ienākumus. 18. gs. nozīmīgākie darbi vēsturē, kas sekmēja vēstures kā akadēmiskas zinātnes izveidošanos, radās Anglijā un Skotijā, piemēram, skotu vēsturnieka un filozofa Deivida Hjūma (David Hume) “Anglijas vēsture” (The History of England), 1754–1762), britu vēsturnieka Edvarda Gibona (Edward Gibbon) “Romas impērijas pagrimuma un sabrukuma vēsture” (The History of the Decline and Fall of the Roman Empire; 6 sējumi, 1776–1789, u. c.), kā arī Vācijā.
Vācijā īpaša loma bija Getingenes Universitātei (Georg-August-Universität in Göttingen, dibināta 1732–1734), kurā izveidojās vēsturnieku skola. Tās pārstāvji bija Johans Dāvids Mihaeliss (Johann David Michaelis), Johans Kristofs Gaterers (Johann Christoph Gatterer), Augusts Ludvigs fon Šlēcers (August Ludwig von Schlözer) un citi.