Kristietība aizsākās ar vēsturiskā Jēzus no Nācaretes sludināšanas sākumu, kas tiek datēta ar 30.–33. g. m. ē. Kristietība radās Palestīnā, kas kopš 63. g. p. m. ē. bija Romas province. Jēzus dzimšanas laikā pār to valdīja Hērodu (ivritā הוֹרְדוֹס, Horodos, grieķu Ἡρῴδης, Hērōdēs) dinastija Romas klientu (vasaļu) statusā, bet jau 6. g. m. ē. tā atkal kļuva par Romas provinci. Pēc Jēzus nāves viņa mācekļu u. c. sludinātāju darbības rezultātā kristietība izplatījās Romas Impērijas teritorijā un ārpus tās robežām. 1. gs. kristietība nepastāvēja kā homogēns ideoloģiskais kopums. Tā radās jūdaisma vidē un sākotnēji pastāvēja ciešākās attiecībās un konfliktā ar to. Jaunās Derības literatūrā (sevišķi apustuļa Pāvila vēstulēs) aprakstīti konflikti agrīnās kopienās, kas cēlās no atšķirīgas senāko tekstu interpretācijas, noteiktas kopienas kultūrvides vai dažādu kristietības sludinātāju ietekmes. 2. gs. tapa pirmo heresiologu jeb maldu mācību atspēkotāju literatūra (Irenejs, Eirēnaios; Aleksandrijas Klements, Klēmēs ho Aleksandreus), kā arī t. s. apoloģētu literatūra (Justīns Martīrs, Iustinus Martyr; Aristīds Markiāns, Aristeidēs Markianos), kas tika iekļauta vēlīnākas kristiešu ortodoksijas autoritatīvo tekstu krājumos. Irenejs ir arī pirmais autors, kurš min četrus Jaunajā Derībā iekļautos evaņģēlijus (Mateja, Marka, Lūkas, Jāņa), kā arī savos darbos atsaucas uz 21 no 27 Jaunās Derības grāmatām.

Papirusa fragments ar Jēzu Kristu un apustuļiem. Ēģipte, 2. gs.
Avots: DEA/G. NIMATALLAH/De Agostini via Getty Images, 122225264.
2.–3. gs. notika pirmās teoloģiskās un eklesioloģiskās debates, kas skāra lielāko daļu kristiešu kopienu un iezīmēja proto-ortodoksijas veidošanās sākumu. Kristiešu ortodoksijas formulēšana un vienotas doktrīnas iedibināšana, kā arī no tā izrietošās šķelšanās un paralēlu baznīcas struktūru veidošanās saistīta ar pirmajiem septiņiem ekumeniskiem konciliem (sākot ar Nīkajas koncilu 325. gadā). Par pamatu vēlīnākām valsts un baznīcas attiecībām bija arī 313. gada Romas imperatoru Konstantīna (Constantinus) un Licīnija (Licinius) Milānas edikts, kas iedibināja reliģisku brīvību Romas Impērijā un tās ietvaros arī kristiešu brīvību praktizēt savu reliģiozitāti bez vajāšanām. 380. gadā imperatoru Teodosija I (Theodosius), Graciāna (Gratianus) un Valentiniāna II (Valentinianus) Tesaloniku ediktā Pirmā Nīkajas koncilā formulētā kristietības mācība tika pasludināta par impērijas reliģiju.
Koncili panāca vairāku ticības apliecību (credo) formulēšanu, kas izteica pamatdoktrīnas, kas aktuālas lielākai kristiešu baznīcu daļai līdz mūsdienām. Koncilu rezultātā notika arī vairākas ievērojamas šķelšanās: no ortodoksālās baznīcas ar pārvaldes centriem Konstantinopolē, Romā, Aleksandrijā, Antiohijā un Jeruzālemē sakarā ar teoloģiskām un eklesioloģiskām nesaskaņām atdalījās ariāņu kopienas, miafizīti un nestoriāņi.
Teoloģijas, kultūras, politikas un valodas nesaskaņas 1054. gadā veicināja t. s. Lielo šķelšanos, kas iedibināja Romas katoļu un Austrumu pareizticīgo baznīcu atdalīšanos līdz pat mūsdienām. 15. gs. ar Amerikas kontinenta atklāšanu aizsākās Lielo ģeogrāfisko atklājumu laikmets, kas stimulēja kristietības izplatīšanos jaunatklātajās zemēs. 16. gs. aizsākās Reformācija(s): Protestantu reformācija kontinentālajā Eiropā, kuras pazīstamākās kustības ir luterisms un kalvinisms, un Angļu reformācija, kas skar Anglijas baznīcas atdalīšanos no Romas katoļu baznīcas un sekojošo Anglijas baznīcas vēršanos pie protestantisma idejām un prakses. Līdzās tam veidojās arī t. s. radikālās reformācijas kustības, kas neguva valsts institūciju atbalstu. Protestantisma un apgaismības laikmeta (17.–18. gs.) ietekmē veidojās valsts un baznīcas šķirtības mācība, kas līdzās antiklerikālajai Franču revolūcijai bija par pamatu modernajai sekulārai sabiedrībai.
19. gs. ir liberālās teoloģijas laikmets, kuru iezīmē ciešāka sasaiste starp zinātni un teoloģiju un mēģinājumi racionāli definēt kristietības saturu. 19. gs. beigās aizsākās arī kristīgā fundamentālisma kustība, reaģējot uz modernā laikmeta liberālo teoloģiju un vēsturiski kritisko pieeju Bībelei, kas radās liberālās teoloģijas paspārnē.
20. gs. otrā puse bija ekumenisma laikmets, kurā attīstījās starptautiskās kristiešu organizācijas un tika stiprinātas kristiešu kopienu savstarpējās attiecības ar mērķi veicināt mierpilnu un saticīgu pasauli. 20. gs. beigās kristiešu kopienas pievērsa uzmanību arī starpreliģiju dialogam kā miera veicināšanas līdzeklim.

Bībele, rožukronis un lūgšanā saliktas rokas. Francija, 2018. gads.
Avots: Godong/Universal Images Group via Getty Images, 1012009436.