Reliģijas koncepcija Klasiskajā islāmā pastāv pieci reliģijas pīlāri:
1. Viena Dieva apliecinājums jeb šahādah (شهادة) – vienīgā Dieva apliecinājuma formula, kā arī Muhammeda pravietiskās misijas atzīšana/apstiprināšana.
2. Lūgšana jeb ṣalāt (صلاة) vai persiešu izcelsmes jēdziens namāz (نماز). Islāmā ir piecas obligātās lūgšanas, kas tiek skaitītas noteiktā laikā (islāmā papildu piecām obligātajām lūgšanām ir arī aizlūgumi, ko sauc sauc du‘ā’ (دعاء), un tie var notikt jebkurā laikā).
3. Svētceļojums jeb ḥadžž (حج) – islāma piekritēji dodas svētceļojumā uz Meku. Parasti svētceļojuma beigās musulmaņi dodas uz Medīnu, lai apmeklētu islāma pravieša Muhammeda kapu.
4. Ziedojums/žēlastības dāvana jeb zakāt (زكاة) – obligāts ziedojums. Šis ziedojums var būt nauda, raža, zelts, sudrabs, liellopi utt.; žēlastības dāvanas apmērs ir 2,5 % gadā. Tāds ziedojums jāveic katram pieaugušam un darbaspējīgam islāmticīgajam, kuram ir iespēja ziedot šādu summu.
5. Gavēnis Ramadāna mēnesī jeb ṣaūm (صوم) sākas no rītausmas brīža un ilgst, līdz iestājas tumsa. Veselu mēnesi, kamēr ilgst gavēnis, dienasgaismas laikā nedrīkst ēst, dzert, smēķēt un gūt jutekliskas baudas; ar tumsas iestāšanos visi aizliegumi tiek atcelti. Par labāko laika pavadīšanu gavēnī uzskata: domāt par to, kā pareizi dzīvot, veltīt vairāk laika Korāna un Sunnas lasīšanai, runāt ar reliģiju pārzinošiem cilvēkiem un palīdzēt trūcīgajiem. No gavēņa var būt atbrīvotas vairākas cilvēku grupas: grūtnieces, barojošas mātes, veci cilvēki, cilvēki ar hroniskām slimībām, bērni un ceļotāji (dažreiz arī tiek minēti karavīri). Musulmaņiem, kuri kāda iemesla dēļ nav gavējuši, būs jāievēro gavēnis citā laikā (ievēro izlaisto Ramadāna gavēni ar aizstājošo gavēni). Gavēnis beidzas ar ‘Īd Āl-Fiṭr svētkiem, kas ilgst trīs dienas. Pieņemts izpušķot mājas, gatavot svinīgu mielastu, uz to aicināt radus un draugus, kā arī apciemot draugus un paziņas.

Musulmaņi lūdzas Nabavi mošejā Medīnā. Saūda Arābija, 23.10.2017.
Avots: PIXELGRAPH MEDIA LLP/Shutterstock.com.
Klasiskajā islāmā pastāv arī seši ticības mācības pamati:
1. Dievs – musulmaņi tic vienam vienīgajam Dievam, kurš ir visu lietu Radītājs. Islāma izpratnē Dievs ir mūžīgs un Viņam nav sabiedroto, palīgu, sievas vai bērnu. Dievs islāmā var būt bargs pret tiem, kuri pārkāpj Viņa likumus un žēlsirdīgs pret tiem, kuri ievēro Viņa baušļus. Cilvēks musulmaņu izpratnē ir radīts, lai kalpotu Dievam. Dievs redz katra cilvēka sirds dzīles. Dievu neviens nevar redzēt, un Dievu nedrīkst arī attēlot. Dievam islāmā ir 99 Skaistie vārdi.
2. Eņģeļi un džini – Dievs radījis eņģeļus un džinus – būtnes, kurām tic musulmaņi. Eņģeļi nav fiziskas, bet garīgas būtnes; šīs būtnes neēd un nedzer. Parasti viņi ir neredzami. Eņģeļiem ir dažādas funkcijas, bet galvenais uzdevums ir kalpot Dievam un slavēt Radītāju. Saskaņā ar hadīsiem eņģeļi radīti no gaismas, bet saskaņā ar Korānu eņģeļi radīti no uguns. Eņģeļiem nav dzimuma. Eņģeļi tikuši radīti pirms cilvēka.
Islāmā eksistē arī citas garīgas būtnes, kuras Dievs radījis no šķīstas uguns vai, kā dažreiz minēts, – no bezdūmu uguns, un tās dēvē par džiniem. Ir arī pēc konotācijas tādi līdzīgi jēdzieni kā šaiṭāns (شيطان), Iblīss (إبليس), kas vispirms bija tuvi Dievam, bet pēc tam sacēlās pret Radītāju un tapa par ļaunuma iemiesojumu ġuļs (غُول) un ‘ifrīts (عفريت). Cilvēks džinu nevar redzēt, ja vien pats džins to nevēlas. Tradicionāli džina klātbūtni var noteikt pēc pēkšņa kanēļa aromāta. Džini var būt gan vīrieši, gan sievietes. Pie džiniem pieskaitāmas arī hūrijas jeb paradīzes skaistās iemītnieces. Hūrijas ir melnacainas, jaunas, pilnīgas sievietes, un viņas būs taisnīgo vai mocekļu sievas paradīzē.
3. Pravieši – islāms atzīst Vecās Derības praviešus, kā arī Jēzu Kristu par dižo pravieti. Saskaņā ar musulmaņu dogmatiku Jēzus Kristus netiek uztverts kā Dievs vai kā Dieva dēls, bet islāmā Jēzum Kristum izrāda lielu cieņu. Islāmā pieņemts uzskatīt, ka lielākie pravieši ir Noass, Ābrahāms, Jēkabs, Jāzeps, Ījabs, Mozus, Dāvids, Jēzus, un šo praviešu virkni noslēdz Muhammeds. Muhammedam ir tituls “praviešu zīmogs” jeb “pēdējais no praviešiem”. Pēc Muhammeda atnākšanas vairs nevar būt praviešu. Islāmā ir jēdzieni “sūtnis” rasūl (رسول) un “pravietis” nabī (نبي), kas tiek attiecināti uz Muhammedu. Dažreiz šos divus terminus izmanto kā sinonīmus, kaut tie atšķiras pēc informācijas saņemšanas veida (sūtnis saņem informāciju no Dieva rakstiskā veidā, savukārt pravietis saņem mutisku informāciju; nosacīti sūtņa statusu var uzskatīt par augstāku).
4. Svētie Raksti – islāms atzīst Toru, kuru Dievs dāvinājis Mozum, Psalmu grāmatu, kas tika iedota Dāvidam, Evanģēliju un visbeidzot – Korānu. Neskatoties uz to, ka islāmticīgie atzīst Toru, Psalmu grāmatu un Evaņģēliju, tomēr musulmaņu dogmatikā jūdi un kristieši ir izkropļojuši savus Rakstus. Šo koncepciju par Svēto Rakstu izkropļošanu dēvē par taḥrīf (تحريف).
5. Pastarā tiesa – musulmaņi tic, ka noteikti pienāks pēdējā stunda, bet, izņemot Dievu, precīzu tās iestāšanās laiku neviens nezina. Tiesas laikā ikviens cilvēks būs atbildīgs par savu rīcību Dieva priekšā. Tieši tāpēc Muhammeds sludināja, ka eksistē ne tikai šī laicīgā zemes dzīve, kas nav tik svarīga salīdzinājumā ar viņpasauli. Reiz katrs cilvēks atvadīsies no šīs dzīves un ieies mūžīgajā dzīvē, kas ir bezgalīga. Musulmaņiem jādzīvo saskaņā ar Korāna baušļiem, un tad pastāv iespēja, ka Dievs atļaus ticīgajiem nonākt paradīzē. Islāma eshatoloģijā ietvertas tādas pamatnostādnes kā pasaules gals, mirušo augšāmcelšanās, Dieva spriedums par katru cilvēku un paradīze vai elle, kurā nonākšanu cilvēks nopelna atkarībā no tā, cik godīgi un atklāti bijuši nolūki un rīcība viņa dzīves laikā.
6. Predestinācija jeb iepriekšēja nolemtība – islāmā eksistē arī predestinācijas jeb iepriekšējas nolemtības ticības aspekts, citiem vārdiem, musulmaņi tic, ka viss, kas notiek ar cilvēku, notiek saskaņā ar Dieva gribu (Korāns 37:96, 54:49, 25:2, kā arī 57:22). Tomēr, neskatoties uz to, ka Dievs “atļauj” īstenoties jebkurai lietai, pētnieki atzīmē, ka nedrīkst saistīt Korāna un islāma mācību ar predestināciju ļaunajam, un, lasot uzmanīgi, var saprast, ka islāma mācība par iepriekšēju nolemtību tiek pamatota ar Dieva iepriekšēju zināšanu par visu.