N. Makjavelli mēdz uzskatīt par mūsdienīgās politiskās filozofijas aizsācēju. Būdams vienlaikus politikas praktiķis un teorētiķis, viņš sasniedzis retajam šīs jomas pārstāvim iespējamo – joprojām būt aktuālam. N. Makjavelli darbu un ideju novērtējums ir kontroversiāls: no uzskata par ļaunuma skolotāju līdz uzskatam, ka viņš ir jebkura republikāņa rokasgrāmatas autors. N. Makjavelli ir ievērojamākais politiski pilsoniskā humānisma (civic humanism, Bürgerhumanismus) pārstāvis. Apzīmējumu “makjavellisms” izmanto, lai raksturotu izveicīgu, bet morāles ziņā neizvēlīgu (vai pat amorālu) cilvēku politikā un ikdienā. N. Makjavelli gan iestājas par krietnu (tikumīgu) rīcības cilvēku, aktīvās dzīves (vita activa) veidotāju, iedibinot labu valstisko kārtību un strikti nošķirot vēlamo no esošā. Šāds nošķīrums ļauj skatīt politiku kā darbības jomu ar tieši tai raksturīgām likumsakarībām, līdzekļiem un mērķiem.
Tekstu izveidē N. Makjavelli ir ne tik daudz argumentējošs, cik humānistiski retorisks. Savas idejas viņš ir atveidojis arī literāros darbos (komēdijās, dzejā, pasakās), kas nav zaudējuši savu māksliniecisko vērtību. N. Makjavelli darbi ir inscenēti kā viņa dzīves laikā, tā arī vēlāk. Arī rakstot Florences tagadnes vēsturi, N. Makjavelli izmanto humānistiski retorisko paņēmienu (vēstures morālā aspekta uzsvēršanu un atbilstīgo teksta organizēšanu) un savu filozofisko ideju iestrādi izklāstā.