Zinātniska refleksija par demokrātiju politoloģijā norisinās divos virzienos – normatīvā un empīriskā. Normatīvā politikas teorija analizē demokrātijas jēdziena saikni ar citām modernās politikas pamatkategorijām – kā sociālais taisnīgums, indivīda autonomija, etnisko un kulturālo minoritāšu tiesības un tamlīdzīgi. Šeit noteicošas ir liberālā, republikāniskā un deliberatīvā demokrātijas koncepcija. Liberālie demokrātijas teorētiķi, kā, piemēram, Karls Popers (Karl Poper), demokrātijas normatīvo pamatojumu meklē šīs iekārtas spējā efektīvi aizsargāt indivīda tiesības, viņa autonomiju un fundamentālās intereses. Demokrātija, nodrošinot regulāru un efektīvu varas nomaiņu vispārēju vēlēšanu rezultātā, ierobežo valdošo iespējas īstenot despotisku varu pār pilsoņiem un nodrošina cilvēku brīvības telpas saglabāšanu. Republikāniskā demokrātijas izpratne turpretim sakņojas antīkajā mantojumā un Žana Žaka Ruso (Jean-Jacques Rousseau) darbos un uzsver demokrātiskas līdzdalības un pilsoniskas kopienas pašvērtību, kura tālu pārsniedz atsevišķa indivīda interešu nodrošināšanu (piemēram, Hanna Ārente, Hannah Arendt, Filips Pētī, Philip Pettit). Deliberatīvā koncepcija (Jirgens Hābermāss, Jürgen Habermas, Džeina Koena, Jean L. Cohen, un Endrjū Arato, Andrew Arato, u. c.) demokrātijā uzsver nevis lēmumu pieņemšanu balsojot, bet gan brīvas un vienlīdzīgas diskusijas sociāli integrējošo funkciju. Demokrātiskā diskusijā, ļaujot brīvi mijiedarboties visdažādākajiem viedokļiem, ir iespējams nonākt līdz kopīgai, racionālai izpratnei par sabiedrības kopējām interesēm. Demokrātijas būtisks priekšnoteikums ir brīva publiskas diskusijas telpa, kurā kopējās gribas veidošanā var piedalīties visi viedokļi un argumenti.
Ja normatīvā demokrātijas teorija nodarbojas ar argumentiem par demokrātijas konceptuālo vēlamību, tad empīriskā demokrātijas pētniecība pievēršas reāli funkcionējošo moderno demokrātiju aplūkojumam, cenšoties atrast tās noteicošās pazīmes. Liela nozīme ir jautājumam par iemesliem, kuri, sākot ar 20. gs. otro pusi, padarījuši demokrātiju par dominējošo valsts pārvaldes formu. Īpašu aktualitāti šie iemesli iegūst, ņemot vērā, ka daudzi vēsturiskie normatīvie pieņēmumi par demokrātiju ir izrādījušies empīriski aplami, piemēram, par kādas skaidri nosakāmas “tautas gribas” eksistenci vai demokrātiski pilsoniskas mentalitātes plašu izplatību sabiedrībā, kura noteikti ietvertu zināšanas, ieinteresētību, politisku izpratni un atbildības sajūtu par valsti.
Pret šādu, ideālistisku demokrātijas izpratni vēršas tā dēvētā demokrātiskā elitisma pieeja. Tās pirmsākumi ir meklējami jau Maksa Vēbera (Max Weber) darbos, kuros kā demokrātijas noteicošā pazīme tiek izceltas tautas tiesības ievēlēt savu vadoni jeb līderi. Visspilgtākajā veidā par demokrātisko elitismu ir argumentējis slavenais ekonomists Džozefs Šumpēters (Joseph Schumpeter), saskaņā ar kuru “demokrātiskā metode ir tāds institucionāls iekārtojums politisko lēmumu pieņemšanai, kurā noteikti indivīdi iegūst lemšanas varu konkurējošā cīņā par tautas balsojumu”. Šajā izpratnē demokrātija ir nevis “tautas vara”, bet gan procedūra elites grupu konkurencei.

Džo Baidens un Donalds Tramps piedalās pirmajās prezidenta debatēs. Klīvlenda, ASV, 29.09.2020.
Fotogrāfs Olivier Douliery-Pool. Avots: Getty Images, 1228795819.
Šo pieeju paplašina demokrātiskā plurālisma pieeja (Roberts Dāls, Robert Dahl, u. c.). Tā uzsver modernajā sabiedrībā neizbēgami pastāvošo interešu grupu dažādību, kura bija pazīstama jau Amerikas Savienoto Valstu (ASV) konstitūcijas aizsācējiem amerikāņu demokrātijas klasiskajā darbā “Federālists” (The Federalist, 1787–1788). Sabiedrisko interešu dažādību nevar novērst – sabiedrība bez šādām interesēm būtu vai nu pilnīgi viendabīga, vai arī represīva un autoritāra. Demokrātiskai satversmei turpretim šīs atšķirīgās intereses ir jāvirza kopīgā labuma virzienā, kur nozīmīgas ir demokrātijai svarīgas autonomās grupas, kuras pārstāv noteiktas un bieži savstarpēji pretējas sabiedriskas intereses – no arodbiedrībām līdz vietējām organizācijām, no etniskām un reliģiskām kopienām līdz uzņēmēju biedrībām. Demokrātiskas valsts funkcija ir regulēt un līdzsvarot šo grupu intereses, respektējot arī mazākuma tiesības un izvairoties no varas pārliekas koncentrācijas vienas grupas rokās. “Pie varas” demokrātiskā valstī ir nevis viena elite, bet gan daudzas savstarpēji konkurējošas grupu elites, kuru relatīvo ietekmi nosaka vēlēšanas un citas demokrātiskās procedūras varu dalīšanas ietvaros. Uzsverot autonomo grupu konkurenci, R. Dāls apgalvoja, ka mūsdienu demokrātisko valstu gadījumā mums patiesībā ir darīšana ar atšķirīgu politisko sistēmu – poliarhiju, nevis ar sengrieķu tipa “demokrātiju”, kurā pie varas ir viens konsolidēts vairākums. Mūsdienu poliarhiskajās sabiedrībās pie varas drīzāk ir daudzi mazākumi, no kuriem nevienam nav iespējas ilgstoši dominēt pār pārējiem. Demokrātiskā plurālisma koncepcija ir daudz kritizēta izteiktā uzsvara dēļ uz organizētajām interesēm, nevis uz pilsoņu vienlīdzību; vienlaikus tā norāda uz aktīvas, pašorganizēties spējīgas pilsoniskās sabiedrības nozīmi demokrātijās.

Demonstrācija pret obligāto vakcināciju. Albī, Francija, 31.07.2021.
Avots: Spech/Shutterstock.com.
Līdzdalības demokrātija polemizē ar demokrātisko elitismu un plurālismu, kuri kā demokrātiskā procesa galvenos spēlētājus redz ievēlētās elites un interešu grupu līderus, savukārt pilsoņu vairuma politisko apātiju uzlūko kā pašsaprotamu. Līdzdalības pieeja turpretim apgalvo, ka tieši pilsoņu apātijas mazināšana un aktīva iesaistīšana ir pati demokrātijas būtība. Demokrātija nav tikai vēlēto institūciju darbība, tā vispirms paredz aktīvus pilsoņus, kuri caur šīm institūcijām realizē savu gribu. Kerola Peitmane (Carole Pateman), Bendžamins Bārbers (Benjamin Barber) un citi līdzdalības demokrātijas aizstāvji norāda, ka pilsoņu apātija patiesībā ir rezultāts ietekmes trūkumam; tādēļ demokrātijas institūcijas būtu jāpārveido tā, lai tās piešķirtu pilsoņu gribai praktisku jēgu. Līdzdalības demokrātijas aizstāvji redz demokrātiju valsts līmenī ciešā sazobē ar demokrātiju uzņēmumos, vietējās kopienās un tamlīdzīgi.