Jau 50. gados šī totalitārisma definīcija un pats koncepts kļuva par kritikas objektu. Bieži vien tā bija politiski motivēta, jo totalitārisma koncepta pielietošana komunistisko režīmu pētniecībā tika saistīta ar labēji konservatīvu ideoloģiju. Kreisie intelektuāļi simpatizēja komunistiskajam modelim (lai gan ne vienmēr tieši Padomju Sociālistisko Republiku Savienības, PSRS, variantā). Tomēr bija arī būtiski akadēmiska rakstura iebildumi. PSRS politikas izmaiņas un zināma liberalizācija pēc Josifa Staļina (krievu Иосиф Виссарионович Джугашвили/Сталин, gruzīnu იოსებ სტალინი) nāves izvirzīja jautājumu par to, kā iespējamas izmaiņas režīmā, ja pastāv tik totāla valsts kontrole. Kritiku vērsa arī pret komunistisko režīmu salīdzināšanu ar nacismu un fašismu, jo atšķirības starp itāļu fašismu, vācu nacionālsociālismu un padomju komunismu tuvākā salīdzinājumā izrādījās pietiekami būtiskas.

Padomju Savienības Komunistiskās partijas Centrālkomitejas ģenerālsekretāra Josifa Staļina godināšana 70. gadu jubilejā Maskavas Lielajā teātrī. 20. gs. 40. gadu beigas.
Fotogrāfs nezināms. Avots: Getty Images, 515177218.
60. gados vēsturnieku vidū, īpaši Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) un Kanādā, sākās diskusija starp vēsturniekiem, kas PSRS pētniecībā balstījās uz totalitārisma modeli (Ričards Paipss, Richard Pipes, Mārtins Malia, Martin Malia; Roberts Konkvests, Robert Conquest, u. c.), un “revizionistiem” (Džerijs Hafs, Jerry Hough; Ārčs Getijs, Arch Getty; Šeila Ficpatrika, Sheila Fitzpatrick, u. c.), kuri uzskatīja, ka J. Staļina nespēja kontrolēt reģionālos vadītājus un sabiedrības prasības viņus sodīt izraisījusi 1937.–1938. gada teroru. 80. gadu otrajā pusē pastāvēja gandrīz vispārējs uzskats, ka totalitārisma modelis ir novecojis un tas neatbilst labas politiskās teorijas standartiem.
Aukstā kara beigas izraisīja negaidītu totalitārā modeļa atdzimšanu. Eiropas bijušo komunistisko valstu arhīvu atvēršana parādīja, ka tās bija hierarhiski organizētas sistēmas, kurās valsts vara balstījās uz teroru un vispārēju kontroli, it sevišķi J. Staļina laikā, bet sabiedrība nespēja ietekmēt valsts varu. Tajā pat laikā totalitārā modeļa piekritēji apzinājās, ka to ir nepieciešams padarīt elastīgāku, lai tas adekvātāk aprakstītu gan komunistisko režīmu pārmaiņas, gan to atšķirības. Totalitārisma koncepts pārveidojās par posttotalitārismu, un tas koncentrējas ne tik daudz uz institūcijām, cik uz ideoloģiju kā instrumentu vecās sociālās kārtības sagraušanai un jaunas radīšanai. Diskusijas notiek arī jautājumā, vai poststaļiniskie komunistiskie režīmi klasificējami par totalitāriem, vai arī tie atbilst autoritārajam vai citam modelim.
Vēstures zinātnē konflikts starp “totalitārisma” un “revizionisma” skolām ir beidzies ar zināmu abu pušu pozīciju tuvināšanos, taču principiālās domstarpības joprojām paliek.

Ziedu nolikšana bijušajiem Ziemeļkorejas vadītājiem Kimam Irsenam (김일성) un Kimam Čeniram (김정일) viņu pieminekļu pakājē Ziemeļkorejas dibināšanas 71. gadadienā. Phenjana, Ziemeļkoreja, 09.09.2019.
Fotogrāfs Yevgeny Agoshkov. Avots: TASS via Getty Images, 1167240443.