Galveno patiesības teoriju īsa vēsture Patiesības izpratnes vēsturei nav skaidri nosakāma sākuma, jo tā visdrīzāk sakrīt ar domāšanas vēsturi. Tomēr Rietumu filozofijā var fiksēt vairākus svarīgus pieturas punktus, kuros definēta patiesība un ar to saistītie jēdzieni.
Atbilstības teoriju, ko dēvē arī par korespondences vai klasisko patiesības teoriju, ierasti saista ar Aristoteļa (Aristotelēs) un Sv. Akvīnas Toma (Thomas Aquinas) idejām. Aristotelis darbā “Metafizika” (Μετὰ τὰ φυσικά, Metaphysica) raksta: “Teikt par to, kas ir, ka tas nav, vai par to, kas nav, ka tas ir, ir aplami, un teikt par to, kas ir, ka tas ir, un par to, kas nav, ka tas nav, ir patiesi.” Savukārt Sv. Akvīnas Toms izmanto formulu “patiesība ir saskaņa starp lietu un prātu”. Tas nozīmē, ka pastāv realitāte un domas par to, bet patiesība ir rodama tad, ja šīs domas atbilst realitātei. Patiesi uzskati atbilst aktuālajai lietu kārtībai, bet nepatiesu uzskatu gadījumā saskaņa nav adekvāta, lai gan izteikumi un lietas pastāv. Tātad patiesība ir izteikuma īpašība, proti, tāda izteikuma apraksts, kurā pastāv adekvāts realitātes un domas sastatījums. Patiesības atbilstības teorijas vienkāršības un precizitātes dēļ tai ir liela piekrišana.
Jaunlaiku filozofija, atsvabinoties no aristotelisma ietekmes, bet saglabājot klasisko patiesības formulu, arvien lielāku uzsvaru ir likusi uz pieredzes vadīšanu, lai nokļūtu pie patiesām zināšanām. Frānsisa Bēkona (Francis Bacon) un Renē Dekarta (René Descartes), kā arī citu jaunlaiku filozofu ieskatā, lai izzinātu, nepieciešama metode, ar ko soli pa solim tiek iegūtas patiesas zināšanas. Apgaismības laikmetā, kas turpināja jaunlaiku idejas, filozofija nonāca pie atklāsmes, ka uz prāta, sirds vai pat pašu lietu iekšējo būtību nevar paļauties – pat ne dievišķas, kur nu vēl ikdienišķas lietas neizstaro “patiesības gaismu”. Gluži otrādi, lietas ir jānoliek “izziņas gaismā”, jo patiesība sevi neatklāj – tā ir jāatklāj, jāizzina, turklāt ar dažādu ierīču metodiska lietojuma palīdzību. Ievērojams pagrieziena punkts, kas risināja jaunlaiku un apgaismības zinātnes problēmas, bija Imanuela Kanta (Immanuel Kant) filozofija. Tajā secināts, ka ikvienu pieredzes aktu pavada ikvienā subjektā mītošas aprioras vērojumu formas un kategorijas, bet tas savukārt nozīmē to, ka arī patiesību pastarpina subjektīvi nosacījumi un tātad dievišķa patiesība nemaz nav pieejama.
Patiesības izpratnes vēsturē Georga Vilhelma Frīdriha Hēgeļa (Georg Wilhelm Friedrich Hegel) filozofija 18. un 19. gs. ir izšķirīgs pavērsiena punkts, kurā notiek pārvirze no patiesības kā atbilstības uz patiesības saskaņotības teoriju. Tā ir būtiski ietekmējusi turpmāko domāšanas, zinātnes, filozofijas, mākslas gaitu Eiropā, paverot ceļu patiesības plurālismam. Patiesības saskaņotības teorijā patiesumu nosaka nevis izteikuma un realitātes saskaņa, bet gan izteikumu atbilstība sistēmā. Taču, turpinot G. V. F. Hēgeļa domu, visas sistēmas ir vēsturiskas un mainīgas, un līdz ar to arī patiesība iekļaujas laika plūdumā, zaudējot absolūto raksturu. Patiesības plurālisma idejas jau 18. gs. sākumā pauda Džambatista Viko (Giambattista Vico), izsakot darinātās patiesības jeb patiesības konstruktīvisma formulu: “patiesība sakrīt ar darināto”. No tā izriet, ka patiesību par naturālo pasauli var zināt tikai Dievs, jo Dievs ir dabas darinātājs, savukārt cilvēki var izzināt patiesību par sabiedriskajām norisēm, jo sabiedriskās iekārtas, mākslas priekšmeti, literatūra, kā arī paražas, tradīcijas u. c. – tie visi ir cilvēciskās darbības rezultāti.
Ievērojami citādu ceļu patiesības noskaidrošanā ir gājusi pragmatisma teorija, kuras aizsākumi meklējami Amerikas Savienoto Valstu (ASV) filozofiskajā tradīcijā 19. gs. beigās Čārlza Sandersa Pērsa (Charles Sanders Peirce) un Viljama Džeimsa (William James) uzskatos. Pragmatisma pamatā ir atziņa par patiesības derīgumu. Ja atziņas darbojas, dod labumu, tad tās ir arī patiesas. Pragmatismu izsaka nosacījums, ka “patiesība dzīvo uz kredītsistēmas”, un pašregulācija, jo rūpes par patiesību ir kolektīvs un publisks process, kurā jāvalda uzticībai, ka arī citi būs parūpējušies par lietu sekmīgu funkcionēšanu. Neopragmatismu vai amerikāņu pragmatismu pārstāv Ričarda Rortijs (Richard Rorty), kurš pragmatisma teorētiskajā korpusā ienesa valodas tematiku, norādot, ka nepieciešams atsvabināties no atbilstības principa izziņā, lai apjēgtu, ka cilvēks ir principiāli saistīts ar sabiedriski konstruētām un nosacītām “vārdnīcām”.
Reaģējot uz Rietumu modernajās zinātnēs un filozofijā 19. un 20. gs. mijā valdošo pozitīvismu un tēlotājmākslas radošajiem meklējumiem, radās Edmunda Huserla (Edmund Husserl) fenomenoloģija, un tai ir bijusi milzīga ietekme uz patiesības izpratni laika gaitā. Tieši doto pieredzi padarot par izziņas pamatu, fenomenoloģijas iespaidā būtiski paplašinās pieredzes jēdziens, iekļaujot ne tikai juteklisko pieredzi, bet arī jēgu, eksistenci, visu valodas tradējuma procesu dzīvespasaules, slēptas motivācijas, vēsturiskumu. Fenomenoloģija tādējādi atsvešinājās no klasiskās filozofijas izpratnes par patiesību un objektu nozīmi, jo patiesību kā cilvēciski nozīmīgu jēgu nevar interpretēt ar tiem pašiem kritērijiem, ar kādiem tikusi vērtēta spriedumu un lietu atbilstība. Huserla idejas turpināja Martins Heidegers (Martin Heidegger), patiesību apzīmējot ar grieķu vārdu alētheia (ἀλήθεια), lai runātu par “esamības izgaismošanos” vai “aizklātu atklātību”, kas noris mākslā un, pirmām kārtām, dzejā. Savukārt Hanss Georgs Gadamers (Hans-Georg Gadamer) filozofiskajā hermeneitikā izcēla valodas un vēstures nozīmi, parādot domāšanas atkarību no aizspriedumiem un humanitāro zinātņu specifiku, kā arī noraidot dabaszinātņu alkas pēc metodes stingrības, meklējot patiesību.
Turpinot gan fenomenoloģijas atklāsmes par pieredzes plūdenumu, gan vērtību inversiju kultūrā, gan reaģējot uz 20. gs. politiskās vēstures traģēdijām, gan arī ļaujoties diferences kā pamatvērtības izplatībai, 20. gs. beigu un 21. gs. sākuma filozofiju mēdz raksturot kā postmodernu. Tas no vienas puses ir stāvoklis, kurā ir zudusi ticība “metanaratīviem” jeb lielajiem stāstiem par to, kas ir prātīgs, skaists, patiess, labs, bet no otras puses ir vairojusies ticība unikālajam, individuālajam, dažādajam. Līdz ar to ir notikusi patiesības izšķīšana dažādībā, pieņemot, ka sabiedriskajā dzīvē patiesība ir nevis viena un vienāda visiem, bet tā var būt dažāda, tā ir vēsturiska, un to pamato mainīgi nosacījumi. Zigmunda Freida (Sigmund Freud) psihoanalīze satricināja ticību cilvēka saprātīgumam. Strukturālisma filozofija izgaismoja atkarību no universālām mītu un simbolu sistēmām. Poststrukturālisms Mišela Fuko (Michel Foucault) personā šķetināja varas attiecības, atklājot patiesības un normalitātes atkarību no vēsturiskiem apstākļiem, uzsverot diferences, nevis identitātes nozīmību. Tādējādi ir izveidojusies filozofiska situācija, ko raksturo patiesības inflācija, proti, dažādu patiesību ir kļuvis vairāk, tās ir pieejamas katram, bet vienlaikus ir mazinājusies patiesības vērtība – tā vairs nav ne dabas noslēpums, ne Dieva atziņas, nedz arī objektīvas zinātniskas izziņas rezultāts.
Tikmēr analītiskās filozofijas tradīcijā, analizējot valodas loģiskās sakarības, deflacionisma un liekvārdības teorijas norāda, ka “patiesība” neatbilst itin nekādai reālai sprieduma vai teikuma īpašībai, jo teikt, ka spriedums ir patiess, ir tieši tas pats, kā vienkārši pateikt šo spriedumu. Patiesību var aplūkot arī kā performatīvu notikumu, runas aktu, ar ko teicējs vēlas izteikt savu piekrišanu.