Agrīnā perioda nozīmīgākais K. Marksa darbs ir “1844. gada ekonomiski filozofiskie rokraksti” (Ökonomisch-philosophische Manuskripte aus dem Jahre 1844), kurā attīstīta G. V. F. Hēgeļa racionālistiskā, uz progresa ideju balstītā sabiedrības izpratne, uzsvērta cilvēka sabiedriskā iedaba un sabiedrības kā veseluma primaritāte attiecībā uz indivīdu. Vienlaikus, atšķirībā no G. V. F. Hēgeļa, K. Markss akcentē cilvēka darbības priekšmetisko raksturu un attīsta sava priekšteča abstrakti filozofisko atsvešināšanās izpratni, pamatā liekot algotā darba strādnieka atsvešināšanos no sava darba produktiem kā būtiskāko uz privātīpašuma attiecībām balstītās kapitālistiskās sabiedrības iezīmi. K. Marksa agrīnie darbi pirmo reizi publicēti vācu valodā neilgi pirms Otrā pasaules kara, bet angļu valodā tie tulkoti 20. gs. 50. gadu beigās, to idejas būtiski ietekmējušas mūsdienu – it īpaši kreisi orientēto ‒ sociālo un politisko domu, un šajā sakarā radās “divu Marksu” teorija. Tā nošķir 19. gs. 40. gadu antropocentriskās K. Marksa idejas, kas balstītas kapitālistiskās sabiedrības kā netaisnīgas un nehumānas sabiedrības kritikā, un brieduma gadu sociālo sistēmu teoriju, kur kapitālisma morālo nosodījumu nomaina tā attīstības objektīvo tendenču analīze. Brieduma perioda galvenie darbi ir “Vācu ideoloģija” (Die deutsche Ideologie, 1845–1847), “Komunistiskās partijas manifests” (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848; abi darbi kopā ar F. Engelsu), “Luija Bonaparta astoņpadsmitais brimērs” (Der achtzehnte Brumaire des Louis Bonaparte, 1852), “Kapitāls” (Das Kapital, 1867‒1883), “Pilsoņu karš Francijā” (Der Bürgerkrieg in Frankreich, 1871), “Gotas programmas kritika” (Kritik des Gothaer Programms, 1875). K. Marksa brieduma perioda nozīmīgākais teorētiskais ietvars ‒ vēstures materiālistiska izpratne, uzsverot ražošanas ekonomisko faktoru (“bāzes”) prioritāti iepretim politiskai un ideoloģiskai “virsbūvei”, šķiru cīņas un rūpnieciskā proletariāta īpašo nozīmi vēsturiskajā procesā, kam jāvainagojas ar vispasaules proletārisko revolūciju – pāreju uz bezšķiru komunistisko sabiedrību. K. Marksam bieži tiek pārmesta ražošanas ekonomisko faktoru lomas pārspīlēšana, ko viņš patiešām uzsvēra polemikā ar oponentiem, tomēr konkrēto situāciju (piemēram, Luija Bonaparta nākšanas pie varas) analīze liecina par daudz niansētāku izpratni jautājumā par attiecībām starp ekonomiskiem un politiskiem faktoriem, vēsturisko atmiņu un ikdienas apziņas uzskatiem. Šāda pieeja guva tālāku attīstību mūsdienās ļoti ietekmīgajā ideoloģijas kā šķiriski determinētas aplamās apziņas teorijā un “pārvērsto formu” – ekonomiskā procesa ietvaros radušos nepatieso, bet tā funkcionēšanai nepieciešamo apziņas struktūru ‒ izpratnē.
Viens no lielākiem Marksa nopelniem ir kapitālisma sistēmiska analīze. Jau “Komunistiskās partijas manifestā” viņš formulē ideju par kapitālisma milzīgo progresīvo nozīmi cilvēces vēsturē. “Kapitālā” uzsvērtas divas savā starpā saistītas un reizē pretrunīgas kapitālisma tendences: kapitālismu raksturo ievirze uz ražošanas nepārtrauktu pilnveidi, konkurence liek meklēt un ieviest tehnoloģiskus jauninājumus, vienlaikus ekonomikas attīstībā valda neizbēgams cikliskums – cita citai periodiski seko krīzes, kas galu galā, kā uzskatīja K. Markss, novedīs pie kapitālisma bojāejas.

Propagandas plakāts ar Kārli Marksu, Frīdrihu Engelsu, Vladimiru Ļeņinu un Josifu Staļinu. PSRS, 1953. gads.
Avots: Apic/Getty Images, 89856241.