AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 19. jūnijā
Juris Rozenvalds

“Kapitāls: politiskās ekonomijas kritika”

(angļu Capital: A Critique of Political Economy, vācu Das Kapital: Kritik der politischen Ökonomie, franču Le Capital: Critique de l’économie politique, krievu Капитал: Критика политической экономии)
Kārļa Marksa (Karl Marx) mūža darbs kapitālistiskās ekonomikas teorijā, materiālistiskajā dialektiskajā filozofijā un politikas teorijā, viens no nozīmīgākajiem marksisma teorijas sacerējumiem

Saistītie šķirkļi

  • ekonomiskā marksisma skola, politiskajā ekonomikā
  • Kārlis Markss
  • komunisms, ideoloģija
  • marksisms, ideoloģija
  • marksisms, starptautiskās politikas pētniecībā
  • sociālisms, ideoloģija

Satura rādītājs

  • 1.
    Darba tapšanas vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Darba mērķis, uzbūve un nozīmīgākie satura elementi
  • 3.
    Darba manuskripts
  • 4.
    Darba pirmais izdevums, tulkojumi
  • 5.
    Ietekme un nozīme vēsturē, politikā, sabiedrībā
  • 6.
    Atspoguļojums mākslā
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Darba tapšanas vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Darba mērķis, uzbūve un nozīmīgākie satura elementi
  • 3.
    Darba manuskripts
  • 4.
    Darba pirmais izdevums, tulkojumi
  • 5.
    Ietekme un nozīme vēsturē, politikā, sabiedrībā
  • 6.
    Atspoguļojums mākslā
Darba tapšanas vēsturiskais konteksts

K. Markss jau 19. gs. 40. gados uzsāka ekonomikas studijas un ekonomisko teoriju kritisku aplūkojumu, tomēr tikai pēc 1848.–1849. gada revolūcijas sakāves un līdz ar emigrēšanu uz Angliju šie jautājumi viņa teorētiskajā darbībā kļuva par galvenajiem. Kapitālistiskās ekonomikas studijas veicināja K. Marksa apmešanās uz dzīvi Londonā – tā laika visattīstītākās pasaules ekonomikas centrā, kā arī iespēja strādāt Britu muzeja (British Museum) bibliotēkā. Politekonomisko pētījumu izstrādes tempu būtiski paātrināja 1857. gada ekonomiskā krīze, kuru K. Markss un viņa līdzgaitnieks Frīdrihs Engelss (Friedrich Engels) uzskatīja par kapitālistiskās sabiedrības politiskās krīzes priekšvēstnesi.

No 1857. līdz 1859. gadam K. Markss sarakstīja septiņas burtnīcas apmēram 1000 lappušu apjomā. Šis materiāls veido nozīmīgu saiti starp K. Marksa agrīnajiem darbiem un brieduma gadu ekonomikas studijām. Pirmo reizi burtnīcas pilnā apjomā publicētas vien 1939.–1941. gadā ar nosaukumu “Uzmetumi politiskās ekonomijas kritikai” (Grundrisse der Kritik der politischen Oekonomie). Daļa šī materiāla iekļauta 1859. gada jūnijā Berlīnē publicētajā darbā “Par politiskās ekonomijas kritiku” (Zur Kritik der politischen Ökonomie). No 1861. gada augusta līdz 1863. gada jūlijam K. Markss sagatavoja politekonomiskas ievirzes manuskriptu apmēram 200 iespiedlokšņu apjomā. Darba gaitā viņš atsacījās no idejas publicēt šo darbu kā turpinājumu 1859. gada izdevumam un nolēma sagatavot patstāvīgu darbu ar nosaukumu “Kapitāls”. Lai paātrinātu darba izdošanu, F. Engelss ierosināja sadalīt materiālu vairākos sējumos. “Kapitāla” 1. sējums – vienīgais, kas publicēts K. Marksa dzīves laikā, – iznāca 1867. gada septembrī Hamburgā, Oto Meisnera izdevniecībā (Verlag von Otto Meisner).

“Kapitāla” 2. un 3. sējumu uz K. Marksa atstāto fragmentu un melnrakstu pamata publicēja F. Engelss 1885. un 1894. gadā. Līdz pat mūsdienām tiek diskutēts, cik korekti F. Engelsam ir izdevies rekonstruēt sava drauga un kolēģa atziņas un domu gaitu, it īpaši, ja ņem vērā faktu, ka F. Engelss nezināmu iemeslu dēļ ignorēja K. Marksa burntīcas “Uzmetumi politiskās ekonomijas kritikai” 1861.–1863. gadā sarakstīto ekonomisko rokrakstu vēsturiski kritisko daļu, ko bieži vien uzskata par darba “Kapitāls” 4. sējumu, bet 1905.–1910. gadā ar nosaukumu “Virsvērtības teorijas” (Theorien über den Mehrwert) publicēja Karls Kautskis (Karl Kautsky).

Darba mērķis, uzbūve un nozīmīgākie satura elementi

Darba “Kapitāls” iecere bija “atklāt mūsdienu sabiedrības kustības likumu”, aprakstīt kapitālistisko ražošanas veidu un tā attīstības likumsakarības, sniedzot zinātnisku pamatojumu antikapitālistiskajai strādnieku kustībai. Tādējādi “Kapitāls” ir gan politekonomisks, gan filozofisks, gan – būtiskajos secinājumos – politisks sacerējums. Kā liecina darba apakšvirsraksts, autora nolūks bija īstenot “politiskās ekonomikas kritiku” – izvērtēt veselas zināšanu nozares kategoriālos priekšnoteikumus. Šajā kontekstā īpašu nozīmi iegūst 1. sējuma 1. nodaļas paragrāfs “Preču fetišisms un tā noslēpums”, kurā uzsvērts, ka ikdienas apziņā un “buržuāziskās” politiskās ekonomikas kategorijās sociālās attiecības, piemēram, preču ražošanas un maiņas procesi, tiek “naturalizēti” un “fetišizēti”. Tas nozīmē, ka pastāvošās kapitālistiskās sociālās attiecības tiek uztvertas kā “dabiskas”, pašsaprotamas, nemaz nemēģinot atklāt to izcelsmi un vēsturiski pārejošo raksturu.

K. Marksa ilgstošā saistība ar Georga Vilhelma Frīdriha Hēgeļa (Georg Wilhelm Friedrich Hegel) dialektiskās filozofijas skolu lielā mērā noteica sacerējuma “Kapitāls” teorētiskā materiāla izklāsta veidu un darba struktūru kopumā. G. V. F. Hēgeļa dialektika paredzēja attīstībā esošā objekta atveidojumu jēdzienu attiecībās, kur pretrunas viena jēdziena ietvaros tiek risinātas, izmantojot dialektisko noliegumu, proti, pāreju pie nākamā līmeņa jēdziena un tā aizvien tālāk un tālāk, tādējādi veidojot subordinētu loģisko kategoriju sistēmu. Rezultātā notiek pakāpeniska virzīšanās no abstraktā (empīriski vērojamā objekta kā izejas punkta) uz konkrēto, kas aptver daudzveidību to veidojošo attiecību kompleksā. K. Marksa domas vispārējā virzība trijos teorētiskajos darba “Kapitāls” sējumos atbilst G. V. F. Hēgeļa dialektiskajai shēmai – “esamība–būtība–parādība–īstenība”.

“Kapitāla” 1. sējumā tiek formulētas K. Marksa idejas par preci un naudu, kas atbilst kapitāla esamībai, kam seko kapitāla ražošanas aplūkojums, kas atbilst kapitāla būtībai. 2. sējumā tiek skatīta kapitāla parādība – kapitāla apgrozības process, bet 3. sējumā – kapitāla īstenība kā kapitālistiskās ražošanas process kopumā kapitāla ražošanas un apgrozības procesu vienībā. Reizē K. Markss uzsver savas metodes principiālu atšķirību no G. V. F. Hēgeļa ideālistiskās dialektikas, kurā ideja tiek saprasta kā esamības radītājs, turpretim “Kapitāla” autoram ideālais “nav nekas cits kā cilvēka galvā pārstādītais un pārveidotais materiālais”.

Kapitālisma politekonomisko problēmu sistēmisko aplūkojumu K. Markss sāk ar preci kā kapitālistiskā ražošanas veida “elementāro formu”. Turpinot darba vērtības teorijas pamatlicēju Ādama Smita (Adam Smith) un Deivida Rikardo (David Ricardo) iesākto, K. Markss nošķir preces “lietošanas vērtību” (tās dabiskās spējas apmierināt cilvēku vajadzības) un “maiņas vērtību” (preces sociālās spējas noteiktās attiecībās būt apmaināmai pret citām precēm). Šajā sākotnējā kapitālistiskās ražošanas aplūkojuma līmenī K. Markss kā pamatu izmanto uz privātīpašumu un konkurenci balstītu ražošanas modeli un formulē vērtības likumu, kas nosaka, ka privāto darbu produktu nejaušu un pastāvīgā svārstībā esošu maiņas attiecību dēļ preces maiņas vērtība ir proporcionāla kopējam darba laika daudzumam, kāds ir sociāli nepieciešams, lai radītu noteikta veida lietošanas vērtību.

K. Markss parāda, kā sabiedrībā rodas vajadzība pēc naudas kā “universāla vērtības mēra”, viņš arī norāda uz pretrunīgo saikni starp vērtību un veidiem, kādos monetārajā sistēmā vērtība tiek pārstāvēta, un uz to, kā sistēmas ietvaros pretrunīgi tiek saistīti pārdošanas un pirkšanas akti, kas tirgus ekonomikā var radīt pārprodukcijas krīzes.

Nauda kā preču apgrozības pēdējais produkts ir kapitāla pirmā izpausmes forma. Kapitāls atšķirībā no zemes īpašuma vispirms izpaužas kā nauda, kas tiek ieguldīta: 1) ražošanas līdzekļos (pastāvīgajā kapitālā) un 2) nodarbināto strādnieku darbaspēka apmaksā (mainīgajā kapitālā) ar nolūku izmantot šo pirkumu lietošanas vērtību. K. Markss atšķirībā no daudziem ekonomistiem pagātnē un mūsdienās saprata kapitālu kā procesu, kā kapitālistiskajam ražošanas veidam raksturīgu sociālo attiecību veidu, kas nodrošina kapitāla vērtības pieaugumu. Šis pieaugums notiek tāpēc, ka strādnieki tikai daļu darba dienas veic darbu, kas nepieciešams viņu darbaspēka vērtības atražošanai, bet atlikušajā darba dienas daļā veic neapmaksātu darbu un tādējādi rada virsvērtību, ko piesavinās kapitālists.

Virsvērtības piesavināšanās kļūst iespējama sociāli vēsturiska fakta dēļ, – kapitālistiskajā sabiedrībā ražošanas līdzekļi pārsvarā ir vienas šķiras īpašums, un tā bauda izšķirošas priekšrocības salīdzinājumā ar proletāriešu masu, kas iegūst iespēju strādāt (proti, iespēju dzīvot), tikai pārdodot savu darbaspēku. Virsvērtības dēļ kapitālisti gūst peļņu un vienlaikus konkurē savā starpā. Tas nozīmē: lai pārspētu konkurentus, kapitālistiem jāuzkrāj kapitāls un jāpaplašina ražošanas mērogi. Tas savukārt rada konkurenci starp kapitālistiem par darbarokām, un šī konkurence veicina darba apmaksas celšanos un attiecīgi mazina virsvērtības normu.

Pēc K. Marksa domām, kapitālists izmanto savas priekšrocības, lai pēc iespējas palielinātu virsvērtības normu, un tas var notikt divos veidos: 1) pagarinot darba dienu (radot “absolūto virsvērtību”) un 2) mazinot izmaksas par algoto darbaspēku, kas tiek panākts, paaugstinot darba ražīgo spēku, ieviešot jaunas tehnoloģijas un paplašinot mašīnu izmantošanu.

Aplūkojot kapitālistisko ražošanas procesu kopumā, K. Markss formulēja likumsakarību: līdz ar dzīvā darba aizvietošanu ar mašīnām mazinās peļņas norma, jo mašīnas pašas par sevi peļņu nerada – tā rodas tikai kā virsstundās ekspluatētā darba rezultāts. Peļņas normas pazemināšanās un masu ierobežotais patēriņš neizbēgami noved pie periodiskām ekonomiskām krīzēm, kas, pēc K. Marksa domām, ir nevis nejauša kapitālistiskās sistēmas kļūme, bet gan tās funkcionēšanas nepieciešama izpausme. Ekonomiskās krīzes pirmām kārtām skar mazākas firmas un veicina ražošanas monopolizācijas procesus. Kapitāla monopols galu galā “kļūst par tā ražošanas veida važām. Ražošanas līdzekļu centralizācija un darba sabiedriskošana sasniedz tādu punktu, kad tās kļūst nesavienojamas ar savu kapitālistisko čaulu. Tā tiek uzspridzināta. Sit kapitālistiskā privātīpašuma stunda. Ekspropriatorus ekspropriē.”.

Darba manuskripts

K. Marksa darba “Kapitāls” manuskripts un citu ekonomikas teorijas darbu manuskripti mūsdienās atrodas Nīderlandē, Amsterdamā, Starptautiskā sociālās vēstures institūta (nīderlandiešu Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, IISG, angļu International Institute of Social History) krātuvē, tie ir digitalizēti, piekļuve ir atvērta un bezmaksas.

Darba pirmais izdevums, tulkojumi

Par pirmo “Kapitāla” 1. sējuma izdevumu svešvalodā 1872. gadā kļuva populistiskās (“narodņiku”) kustības pārstāvju Germana Lopatina (Герман Александрович Лопатин), Nikolaja Danielsona (Николай Францевич Даниельсон) un ķīmiķa Nikolaja Ļubavina (Николай Николаевич Любавин) veiktais tulkojums krievu valodā, ko cara cenzūra atļāva izplatīt, uzskatot šo darbu par šauri zinātnisku, plašākai publikai mazsaprotamu un ar Krievijas realitāti nesaistītu sacerējumu. Arī paši narodņicisma pārstāvji saskatīja “Kapitāla” idejās drīzāk brīdinājumu, ka sekošana attīstīto kapitālistisko valstu piemēram nolemtu Krievijas tautu nevajadzīgām ciešanām. Tā vietā viņi uzskatīja par labāku veicināt zemniecības sacelšanos, lai izmantotu tos sociālisma iedīgļus, kas, viņuprāt, bija atrodami tradicionālajā krievu zemnieku kopienā. Dažus mēnešus pēc krievu tulkojuma atsevišķās burtnīcās sāka iznākt “Kapitāla” izdevums franču valodā, tā teksta pilnveidošanā lielu darbu ieguldīja pats K. Markss. Pirmo “Kapitāla” tulkojumu angļu valodā (1887) veica K. Marksa ģimenes draugs Semjuels Mūrs (Samuel Moore) un K. Marksa meitas Eleanoras partneris Edvards Eivelings (Edward Aveling).

Latviešu valodā “Kapitāla” 1. sējums izdots Maskavā (1924) Pētera Stučkas tulkojumā. Visi trīs teorētiskie sējumi izdoti 1951.–1953., 1973.–1976. gadā. 2010. gadā publicēts 1. sējuma (1973) faksimilizdevums. Grāmata “Virsvērtības teorijas” publicēta 1964. gadā.

Ietekme un nozīme vēsturē, politikā, sabiedrībā

2013. gadā “Komunistiskās partijas manifesta” korektūras lapu un “Kapitāla” 1. sējuma pirmizdevuma eksemplāru ar paša K. Marksa veiktiem teksta labojumiem un piezīmēm iekļāva Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) programmas “Pasaules atmiņa” (Memory of the World) pasaules dokumentārā mantojuma reģistrā, tādējādi atzīstot šos darbus par īpaši svarīgām 19. gs. publikācijām, kas ir nozīmīgas arī mūsdienās. Pēc Google Scholar datiem, K. Marksa “Kapitāls” ir visvairāk citētais teksts sociālajās zinātnēs, kas publicēts pirms 1950. gada. Reizē bieži dzirdami apgalvojumi, ka 20. un 21. gs. ekonomiskie apstākļi ir tik ļoti mainījušies, ka K. Marksa teorētiskais mantojums ir zaudējis nozīmi. Tomēr joprojām strīdīgs ir jautājums, vai šāds priekšstats ir balstīts K. Marksa ideju un viņa paša domu gaitas adekvātā interpretācijā. Vairāki ekonomisti, piemēram, Jozefs Šumpēters (Joseph Schumpeter) un Pols Entonijs Semjuelsons (Paul Anthony Samuelson), par nozīmīgāko K. Marksa ieguldījumu ekonomikas teorijā uzskata “Kapitāla” 2. sējumā izveidotās vienkāršās un paplašinātās atražošanas shēmas, kas būtiski ietekmēja 20. gs. vidū radītos kvantitatīvos ekonomikas modeļus, piemēram, Vasilija Ļeontjeva (Василий Васильевич Леoнтьев) ieguldījumu ekonomikas teorijā. Kaut arī mūsdienās kļuvis acīmredzams, ka K. Marksa paredzējumi par kapitālisma drīzu bojāeju nav piepildījušies, viņa prognozes par nevienlīdzības pieaugumu un dabas resursu apdraudējumu kapitālismā savu nozīmi nav zaudējušas.

Atspoguļojums mākslā

K. Marksa stila īpatnības “Kapitālā” un tekstā lietotās atsauces veicināja māksliniecisko refleksiju par šo darbu. Materiāla pasniegšanas stils “Kapitālā” nav stingri zinātnisks. K. Markss to uzskatīja drīzāk par “māksliniecisku”. Stilistiskā ziņā šis darbs ir neviendabīgs, tam raksturīga brīva pāreja no formulām un skaitļu virknēm pie filozofiskām pasāžām, ironiskas prozas un melnā humora. Tekstā ir daudz atsauču uz kristietības tekstiem un vēsturi, seno un jauno laiku autoriem.

Rīgā dzimušais kinorežisors Sergejs Eizenšteins (Сергей Михайлович Эйзенштейн) 1927.–1928. gadā bija iecerējis uzņemt filmu “Kapitāls”, izmantojot Džeimsa Džoisa (James Joyce) darbā “Uliss” (Ulysses, 1922) lietotos formālos paņēmienus, par ko S. Eizenšteins ir konsultējies ar pašu autoru viņu tikšanās laikā Parīzē 1929. gadā. “Kapitāla” ekranizācijas pamatā pirmām kārtām tiktu likta “Kapitāla” metode. Atbilstoši S. Eizenšteina iecerei filmas sākumpunkts būtu kāds triviāls notikums, kas aizsāktu asociāciju ķēdi, kas būtu pamatā tālākai jēdzienu spēlei. 2008. gadā, šīs S. Eizenšteina nerealizētās ieceres ietekmēts, Aleksandrs Klūge (Alexander Kluge), viens no redzamākiem mūsdienu vācu intelektuāļiem un “jaunā vācu kino” ideologiem, uzņēma vairāk nekā deviņas stundas garu filmu “Vēstis no ideoloģiskās senatnes: Markss – Eizenšteins – Kapitāls” (Nachrichten aus der ideologischen Antike: Marx – Eisenstein – Das Kapital), kurā S. Eizenšteina montāžas māksla un K. Marksa preču maiņas aprites aplūkojums tiek raksturoti kā modernās sabiedrības izpratnes atslēga. Kolāžfilmas pirmā daļa stāsta par S. Eizenšteina mēģinājumu uzņemt filmu par “Kapitālu”, otrā un trešā daļa veltīta cilvēku attiecībām patērētājsabiedrībā.

Saistītie šķirkļi

  • ekonomiskā marksisma skola, politiskajā ekonomikā
  • Kārlis Markss
  • komunisms, ideoloģija
  • marksisms, ideoloģija
  • marksisms, starptautiskās politikas pētniecībā
  • sociālisms, ideoloģija

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • K. Marksa darba “Kapitāls” manuskripts Amsterdamas Starptautiskā sociālās vēstures institūta (International Institute of Social History) tīmekļa vietnē
  • Videolekcijas “Lasām Marksa “Kapitālu” ar Deividu Hārviju” (Reading Marx's Capital with David Harvey), D. Hārvija tīmekļa vietne

Ieteicamā literatūra

  • Carver, T., (ed.), The Cambridge Companion to Marx, Cambridge, Cambridge University Press, 1996.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Elster, J., Making Sense of Marx, Cambridge, Cambridge University Press, 1985.
  • Harvey, D., A Companion to Marx’s Capital: The Complete Edition, London, Verso, 2018.
  • Markss, K., Kapitāls: politiskās ekonomijas kritika, 1.–3. sējums, Rīga, Liesma, 1973–1976.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Markss, K., Virsvērtības teorijas: (“Kapitāla” 4. sēj.), Rīga, Latvijas Valsts izdevniecība, 1964.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Piketī, T., Kapitāls 21. gadsimtā, [Rīga], Lauku bibliotēku atbalsta biedrība, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sraffa, P., Production of Commodities by Means of Commodities: Prelude to a Critique of Economic Theory, Cambridge, Cambridge University Press, 1960.
  • Wood, A.W., Karl Marx, 2nd edn., New York, London, Routledge, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Сраффа, П., Производство товаров посредством товаров: прелюдия к критике экономической tеории, Mocква, ЮНИТИ, 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Juris Rozenvalds "“Kapitāls: politiskās ekonomijas kritika”". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 28.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4057 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana