AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 5. augustā
Juris Rozenvalds

sociālisms, ideoloģija

(no latīņu socialis ‘sabiedrisks’, sociare ‘apvienot’, ‘iesaistīt’; angļu socialism, vācu Sozialismus, franču socialisme, krievu социализм)
plašs sociāli politisko un ekonomisko mācību kopums, kas uzsver sabiedriskā īpašuma uz ražošanas līdzekļiem nozīmi un uzskata, ka kolektīvai rīcībai un sabiedriskai kontrolei ir centrālā loma sabiedrisko labumu ražošanā, sadalē un patērēšanā

Saistītie šķirkļi

  • Kārlis Markss
  • komunisms, ideoloģija
  • liberālisms, ideoloģija
  • marksisms, ideoloģija
  • nacionālisms, ideoloģija

Satura rādītājs

  • 1.
    Sociālisma izcelšanās, veidošanās
  • 2.
    Sociālisma attīstība mūsdienās
  • 3.
    Ievērojamākās politiskās partijas un to līderi, kas īstenojuši sociālismu
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Sociālisma izcelšanās, veidošanās
  • 2.
    Sociālisma attīstība mūsdienās
  • 3.
    Ievērojamākās politiskās partijas un to līderi, kas īstenojuši sociālismu
Sociālisma izcelšanās, veidošanās

Terminu “sociālisms” pirmo reizi lietoja franču filozofs un politekonoms Pjērs Lerū (Pierre Henri Leroux) 1834. gadā. Īpašuma sabiedriskošanas idejas ir sastopamas jau Platona (Πλάτων) dialogos un agrīnajā kristietībā, kā arī modernajā Eiropā – Tomasa Mora (Thomas More) darbā “Utopija” (Utopia, 1516) un Anglijas 17. gs. pilsoņu kara laika leveleru mācībās, tomēr sociālisms kā politiskā ideoloģija veidojās 19. gs., t. s. ideoloģiju laikmetā, kā atbilde uz industrializācijas procesiem Anglijā un Francijā un kapitālistiskās ekonomikas strauju attīstību, un tās izraisītiem sabiedrības tālākās noslāņošanās procesiem. Agrīno sociālistisko ideju paudēji Anrī Sensimons (Henri de Saint-Simon), Šarls Furjē (Charles Fourier) Francijā un Roberts Ovens (Robert Owen) Lielbritānijā balstīja sociālisma ideju kolektīvisma morālajās vērtībās un pretnostatīja to liberālajam individuālismam. A. Sensimons uzsvēra sabiedrības zinātniskās organizācijas un ekonomikas plānošanas nozīmi, savukārt Š. Furjē un R. Ovens uzskatīja, ka sociālisma ideju īstenošana, attīstot kooperāciju, kļūs par dažādu sabiedrības slāņu vienotāju.

19. gs. vidū Kārlis Markss (Karl Marx) un Frīdrihs Engelss (Friedrich Engels) savas komunistiskās revolūcijas teorijas ietvaros piedāvāja sociālistiskās idejas radikālo un revolucionāro interpretāciju, uzsverot, ka sabiedrības komunistiskā pārveidošana likumsakarīgi izriet no proletariāta šķiras cīņas pret ekspluatāciju un apspiešanu, un tās svarīgākais priekšnoteikums ir proletariāta nākšana pie varas revolucionārā ceļā, īstenojot proletariāta diktatūru, kas nākotnē pārtaps par tautas pašpārvaldi, kur cilvēka kundzības pār cilvēku vietā nāks lietu pārvaldīšana. Uzskatot, ka tūlītēja pāreja no kapitālisma uz komunismu ar tā labumu sadales principu “no katra pēc spējām, katram – pēc vajadzībām” nav iespējama šo sabiedrību pārāk lielo atšķirību dēļ, K. Markss “Gotas programmas kritikā” (Kritik des Gothaer Programms, 1875) formulēja priekšstatu par īpašu sociālistisko sabiedrību kā samērā īslaicīgu komunistiskās formācijas pirmo fāzi, kur par sadales principu kļūst “no katra pēc spējām, katram – pēc padarītā darba”. Reizē marksisma pamatlicēji lietoja vārdus “komunisms” un “sociālisms” kā sinonīmus. No savas sociālisma izpratnes viedokļa 19. gs. sākumā K. Markss un F. Engelss sociālismu apzīmēja kā “utopisku”, kas esot balstīts abstraktos tikumiskos ideālos, nevis sabiedrības sociāli ekonomiskās likumsakarībās.

K. Markss un F. Engelss uzskatīja, ka principiālās strukturālās izmaiņas sabiedrībā var panākt tikai revolūcijas ceļā. Tomēr no šādas pārliecības izrietošais parlamentāro cīņas metožu noliegums 19. gs. pēdējā ceturksnī un 20. gs. sākumā nonāca pretrunā ar attīstītāko Rietumeiropas valstu strādnieku kustības praksi, kas balstījās masu strādnieku partiju izveidošanā un to arvien veiksmīgākā cīņā par vietām parlamentārajās struktūrās, kā arī arodbiedrību cīņā par darbaļaužu tiesībām. Vēsturiskā pieredze apliecina, ka konsekventa sekošana K. Marksa un F. Engelsa priekšstatiem par sociālismu – it īpaši pēc komunisma un sociāldemokrātijas krasas norobežošanas laikā starp diviem pasaules kariem – noveda pie valsts dominēto birokrātiski autoritāro un pat totalitāro politisko režīmu izveidošanās, ko visspilgtāk apliecina Padomju Savienības un tās satelītvalstu vēsture pirms un pēc Otrā pasaules kara.

Pretēji tam, attīstot 19. gs. sākuma “utopiskā” sociālisma, britu čartistu kustības un fabiāņu biedrības idejas, radās demokrātiskā sociālisma virziens, kas uzsver politisko demokrātiju saistībā ar sabiedriskā īpašuma uz ražošanas līdzekļiem dominanci ekonomikā, īpaši akcentējot demokrātiju darba vietās un darba ņēmēju pašpārvaldi. Būtisku ietekmi uz demokrātiskā sociālisma teoriju un praksi 19. gs. beigās radīja Eduarda Bernšteina (Eduard Bernstein) aicinājums revidēt marksismu reformistiskā sociālisma virzienā. Atšķirībā no K. Marksa, kurš saprata sociālismu kā īpašu sabiedrību, E. Bernšteins traktēja sociālismu kā ētisku ideālu, kas, būdams pilnībā nesasniedzams, kalpo par sabiedrības pakāpeniskās pilnveidošanas determinanti (sociālisms kā tendence uz sabiedrības humanizāciju). Mūsdienās nosaukums “demokrātiskais sociālisms” apvieno dažādus novirzienus, kas atšķiras pēc vairākām pazīmēm. Piemēram, sabiedriskā īpašuma rakstura izpratne variē no jauktās ekonomikas aizstāvēšanas līdz priekšstatam, ka visiem ražošanas līdzekļiem jāatrodas darba kolektīvu īpašumā, attieksme pret valsti sniedzas no valsts nepieciešamības nolieguma anarhistiskajā sociālismā līdz pārliecībai, ka tieši demokrātiskai valstij ir jānodarbojas ar ekonomiskās dzīves plānošanu un sociālā taisnīguma un vienlīdzības nodrošināšanas vārdā jākontrolē veselības aizsardzības un pensiju sistēmas. Par šādas izpratnes spilgtāko apliecinājumu kļuva valsts kā “tautas mājas” (zviedru folkhemmet) ideja, kas dominēja Zviedrijas sociāldemokrātu politikā 20. gs. 30.–70. gados.

Sociālisma idejas vēsturiski tika balstītas gan laicīgajās, gan reliģiskajās vērtībās, izmantojot egalitārisma un sociālā taisnīguma komponentus, kas ir atrodami nozīmīgākajās tradicionālajās reliģijās. Agrīnās kristietības mācība, kas sludināja visu cilvēku brālību, vispārēju vienlīdzību un patērētāju komunismu, būtiski ietekmēja kristīgi demokrātiskās politiskās partijas, īpaši Eiropā un Latīņamerikā, kā arī atbrīvošanās teoloģiju Latīņamerikas katoļu baznīcā. Islāma sociālisma piekritēji uzskata, ka Korāna un pravieša Muhameda mācība ir balstīta sociālā taisnīguma, brīvības un vienlīdzības ideālos. Viens no pieciem islāma pilāriem ir zakā – katra islāmticīgā pienākums ziedot daļu savu ienākumu labdarības mērķiem. Līdz ar to 7. gs. arābu halifāts, kurā tika īstenota zakā centralizēta ievākšana un sadale trūkumcietēju vajadzībām, tiek uzskatīts par pasaules vēsturē pirmo sociālo valsti. Austrumāzijas sabiedrībās (Taizemē, Korejā, Kambodžā, Tibetā u.c.) ir izplatītas budisma sociālisma idejas, kas saskata budismu un sociālismu vienojošo iezīmi centienos darīt galu ciešanām, pārvarot cilvēku atsvešināšanos un savtīgumu. Arī pašreizējais Tibetas budisma garīgais līderis 14. Dalailama Tenzin Gjatso (བསྟན་འཛིན་རྒྱ་མཚོ་) līdzās budisma tradīcijai uzskata sevi par sociālistiskās tradīcijas turpinātāju.

Sākotnēji radusies ciešā saistībā ar attīstītāko Rietumu sabiedrību pieredzi, laika gaitā sociālistiskā ideoloģija tika daudzveidīgi interpretēta dažādu valstu un kultūru kontekstā. Īpašu vērienu šis process ieguva dekolonizācijas procesu kontekstā 20. gs. 50.–70. gados. Rezultātā radās tādas sociālisma formas kā “arābu sociālisms”, kas noraidīja marksistiskā sociālisma internacionālismu un materiālismu un uzsvēra “arābu nācijas” vienotību un kultūras specifiku, kā arī “Āfrikas sociālisms”, kas uzsvēra iespēju kombinēt sociālistisko ideju ar Āfrikas tautu kultūras un kopienas saimniekošanas tradīcijām. Ķīnā pēc Mao Dzeduna (毛澤東, Máo Zédōng) nāves veikto reformu kontekstā tiek runāts par īpašo Ķīnas sociālisma modeli, kas savieno komunistiskās partijas monopolu uz politisko varu ar plašām tirgus reformām, kas savukārt tiek traktētas kā komunistiskās sabiedrības uzcelšanai nepieciešamās sociāli ekonomiskās bāzes izveidošanas priekšnoteikums.

Sociālisma attīstība mūsdienās

Mūsdienu pasaulē sociālisma idejas tiek uztvertas ļoti pretrunīgi. No vienas puses, “reālā sociālisma” traumatiskā pieredze daudzos bijušā padomju bloka valstu iedzīvotājos izveidoja negatīvu reakciju pret vārdu “sociālisms”. No otras puses, pateicoties “jauno kreiso” kustībai, kas radās 20. gs. 50.–70. gados pretstatā tradicionālām komunistiskām un sociāldemokrātiskām partijām, paplašinājās sociālistiskās politikas izpratne, iekļaujot plašu identitātes politikas jautājumu loku un cieši saistot sociālisma ideoloģiju ar dzimtes politikas jautājumiem, LGBT (lesbiešu, geju, biseksuāļu un transpersonu) un cita veida minoritāšu tiesībām, kā arī ar “zaļo” domāšanu.

Ievērojamākās politiskās partijas un to līderi, kas īstenojuši sociālismu

Kopš starptautiskās sociālistiskās kustības izveidošanās 19. gs. vidū tajā vienmēr notikusi cīņa starp dažādām sociālisma idejas un sociālistiskās politikas interpretācijām. 1864. gadā dibinātajā I Internacionālē, kurā bija līdz pat 8 miljoniem biedru, K. Marksa un F. Engelsa ideju piekritēji nonāca asā konfliktā ar Mihaila Bakuņina (Михаил Александрович Бакунин) kolektīviskā anarhisma piekritējiem, kas arī noveda pie I Internacionāles likvidācijas 1876. gadā. 1889. gadā dibinātās II Internacionāles pamatā bija vairākās valstīs izveidoto sociālistiskās ievirzes politisko partiju sadarbība, turklāt 19. gs. beigās un 20. gs. sākumā izcēlās 1863. gadā dibinātā Vācijas Sociāldemokrātiskā partija, kas tolaik bija Eiropā nozīmīgākā marksistiski orientētā un Vācijā pati populārākā partija. II Internacionāles gaisotni noteica strīdi starp reformistisko un revolucionāro sociālisma izpratni, bet par rīcībnespējīgu to padarīja tās dalībnieku nespēja vienoties par attieksmi pret Pirmo pasaules karu, kas arī noveda pie darbības izbeigšanas 1916. gadā. Līdz ar šķelšanos starptautiskajā strādnieku kustībā starp radikāli komunistisko un reformistiski sociāldemokrātisko virzienu izveidojās vairākas konkurējošās sociālistiskās ievirzes starptautiskās organizācijas. Kā mēģinājums atdzīvināt II Internacionāli 1919. gada februārī Bernē tika izveidota Starptautiskā Sociālistu komisija (SSK; International Socialist Commission), bet 1919. gada martā komunistiskās partijas Maskavā izveidoja III (Komunistisko) Internacionāli (1919–1943). Tās sociālistiskās partijas, kas nevēlējās būt SSK vai Kominternes sastāvā, 1921. gadā Vīnē izveidoja Sociālistu partiju Starptautisko darba savienību (Internationale Arbeitsgemeinschaft Sozialistischer Parteien), pazīstamu arī kā Divarpus Internacionāli, kas 1923. gadā apvienojās ar SSK un izveidoja Starptautisko leiboristu un sociālistu organizāciju (Labour and Socialist International). Tā darbojās visu starpkaru periodu un izbeidza savu darbību 1940. gadā līdz ar Otrā pasaules kara sākumu. Starpkaru periodā sociālisti nāca pie varas vairākās Rietumu demokrātiskās valstīs. Piemēram, Lielbritānijā visās vēlēšanās kopš 1922. gada Leiboristu partija vai nu atrodas pie varas, vai arī ir nozīmīgākā opozīcijas partija. Par pirmo leiboristu – Lielbritānijas premjerministru 1924. gadā kļuva Džeimss Ramzejs Makdonalds (James Ramsay MacDonald). 1932. gadā par Zviedrijas premjerministru kļuva Pērs Albins Hānsons (Per Albin Hansson), un ar to sākās sociāldemokrātu “ēra” Zviedrijas politikā, viņu nepārtrauktā atrašanās valdībā līdz pat 1976. gadam.

Pirmajās desmitgadēs pēc Otrā pasaules kara demokrātiskā sociālisma partijas dominēja vairāku Rietumu valstu politikā, tai skaitā Francijā, Itālijā, Beļģijā un Norvēģijā. 1945. gada vasarā Lielbritānijā pie varas nāca leiboristu valdība ar Klementu Etliju (Clement Attlee) priekšgalā, kas īstenoja plašu nacionalizācijas programmu. Tādēļ 50. gadu vidū ap 25 % britu darbaspēka tika nodarbināti nacionalizētajos uzņēmumos. 1948. gadā izveidotais Nacionālais veselības aizsardzības dienests (National Health Service) par nodokļu maksātāju naudu nodrošina bezmaksas veselības aizsardzību līdz pat šai dienai.

1951. gadā tika izveidota Sociālistiskā Internacionāle (SI; Socialist International), kas apvieno 147 partijas no vairāk nekā 100 valstīm. Latvijas partijas SI pašreiz nav pārstāvētas. 2013. gadā, protestējot pret SI politiku un darbības stilu, Vācijas Sociāldemokrātiskā partija (Sozialdemokratische Partei Deutschlands) – viens no SI dibinātājiem – kopā ar vairākām citām partijām izveidoja Progresīvo aliansi – alternatīvu starptautisko sociāldemokrātisko apvienību, kas apvieno 140 organizācijas, tai skaitā sociāldemokrātisko partiju “Saskaņa”.

Eiropas Parlamentā (European Parliament) uz demokrātiskā sociālisma idejām balstīto partiju pārstāvji tradicionāli veido vienu no spēcīgākajām politiskām grupām. Pēc 1994. gada Eiroparlamenta vēlēšanām Eiropas Sociālistu partijas (Party of European Socialists) grupā bija 34,9 % no deputātiem. Pēdējos gados demokrātiskā sociālisma ideju pārstāvniecība ir mazinājusies, un pēc 2019. gada Eiroparlamenta vēlēšanām pie Sociālistu un demokrātu progresīvās alianses grupas (The Progressive Alliance of Socialists and Democrats) pieder 20,5 % Eiroparlamenta deputātu. Pārstāvniecības mazināšanās atspoguļo kreisi centrisko sociāldemokrātisko politisko spēku popularitātes kritumu Rietumu pasaulē pēdējā desmitgadē (t. s. pasokifikāciju; angļu pasokification) un kreisi populistisko kustību popularitātes pieaugumu.

Saistītie šķirkļi

  • Kārlis Markss
  • komunisms, ideoloģija
  • liberālisms, ideoloģija
  • marksisms, ideoloģija
  • nacionālisms, ideoloģija

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • A Progressive Network for the 21st Century, 2013.
  • Arnold, S., ‘Socialism’, Internet Encyclopedia of Philosophy.
  • Declaration of Principles of the Socialist International Adopted by the XVIII Congress, Stockholm, June 1989.
  • Gulabert, P., O’Neill, M., ‘Socialism’, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2019.
  • International Socialism. A quarterly review of socialist theory.
  • Wright, E.O., ‘How to Think About (And Win) Socialism’, Jacobin, 04.27.16., 2016.

Ieteicamā literatūra

  • Heywood, A., Political ideologies: an introduction, 5th edn., Hampshire, New York, Palgrave Macmillan, 2012.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kõresaar, E., Baltic socialism remembered: memory and life story since 1989, London, New York, Routledge, 2018.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Newman, M., Socialism: a very short introduction, Oxford, New York, Oxford University Press, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pons, S. (ed.), The Cambridge History of Communism, I, II, III vol., New York, Cambridge University Press, 2017.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sassoon, D., One hundred years of socialism: the West European Left in the twentieth century, London, I.B. Tauris, 2010.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Juris Rozenvalds "Sociālisms, ideoloģija". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/96024-soci%C4%81lisms,-ideolo%C4%A3ija (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/96024-soci%C4%81lisms,-ideolo%C4%A3ija

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana