AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 19. jūnijā
Armands Vijups

ģerbonis

(angļu the coat of arms, vācu Wappen, franču blason, krievu герб)
pēc noteiktām likumībām izveidots vizuāls simbols, kas iekļaujas citu šādu pašu simbolu sistēmā un tiek plaši izmantots sabiedrībā

Saistītie šķirkļi

  • heraldika
  • heraldika Latvijā
Bruņinieku ģerboņi Cīrihes ģerboņu kodeksā (Zürcher Wappenrolle, 1335./1345. gads.)

Bruņinieku ģerboņi Cīrihes ģerboņu kodeksā (Zürcher Wappenrolle, 1335./1345. gads.)

Avots: Šveices virtuālā manuskriptu bibliotēka/E-codices.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Ģerboņu izcelšanās un attīstība
  • 3.
    Ģerboņa sastāvdaļas
  • 4.
    Ģerboņa vairogā attēlotās figūras un izmantotās krāsas
  • 5.
    Ģerboņa blazonēšana
  • 6.
    Ģerboņa izmantošana
  • 7.
    Ģerbonis sadzīvē un mākslā
  • Multivide 14
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Ģerboņu izcelšanās un attīstība
  • 3.
    Ģerboņa sastāvdaļas
  • 4.
    Ģerboņa vairogā attēlotās figūras un izmantotās krāsas
  • 5.
    Ģerboņa blazonēšana
  • 6.
    Ģerboņa izmantošana
  • 7.
    Ģerbonis sadzīvē un mākslā
Kopsavilkums

Ģerbonis apliecina tā lietotāja piederību noteiktai personai, dzimtai, pilsētai, citai apdzīvotai vietai vai teritorijai, kopienai, valstij vai organizācijai, kuras simbols ir konkrētais ģerbonis un kuru nevar izmantot neviens, kurš nav piederīgs kādai no minētajām kopībām. Ģerbonis no emblēmām un citām vizuālām atšķirības zīmēm atšķiras ar to, ka izveidē un pielietojumā šie simboli balstās uz noteiktām heraldikas likumībām, vispirms – jebkuras vizuālās informācijas atveidošana vairogā kā ģerboņa pamatelementā. Heraldika kā praktiski pielietojama zināšanu disciplīna regulē ģerboņu izveidošanas teorētiskos, mākslinieciskos un juridiskos aspektus. Ģerboņus pieņemts iedalīt personiskajos un dzimtu ģerboņos (dzimtu heraldikā), municipālajos (pašvaldību) un dažādu organizāciju ģerboņos (civilajā heraldikā) un ar reliģiskām organizācijām saistītajos ģerboņos (baznīcu heraldika). 

Latvijas Republikas (LR) Ģerboņu likumā ģerbonis definēts šādi: “Saskaņā ar heraldikas nosacījumiem izstrādāts atsevišķs apzīmējums vai apzīmējumu kopums, kas ietverts noteiktā formā un reprezentē valsti, valsts pārvaldes institūciju, pašvaldību vai kādu citu juridisko vai fizisko personu” (Ģerboņu likums, 01.12.2005., 1. pants).

Ģerboņu izcelšanās un attīstība

Ģerboņu parādīšanās ir datējama ar 12. gs. pirmo pusi un saistāma ar izmaiņām militārajā sfērā Rietumeiropā. Pāreja uz jauna aizsargbruņojuma izmantošanu, kurā bruņinieka skatu ierobežoja slēgta ķivere, diktēja nepieciešamību gan pretinieka, gan paša karotāja identifikācijas zīmes novietot maksimāli ātri pamanāmā bruņojuma daļā – vairogā. Pirmie ģerboņi parādījās 12. gs. pirmajā pusē Anglijas un Francijas bruņniecības vidē. To izmantošanu sekmēja Krusta kari, kuri pirmo reizi saveda kopā bruņiniekus no visas Eiropas un radīja nepieciešamību orientēties karotāju daudzveidībā, kā arī deva iespēju “iemūžināt” konkrētu bruņinieku panākumus. Tas ļāva nākamajām paaudzēm izmantot atpazīstamību un slavu ieguvušo priekšteču vairogus ar tajā attēlotajām krāsām un figūrām. Bruņojuma vairogā attēlotajai simbolikai bija liela nozīme arī populārajā bruņinieku turnīru praksē. Ģerbonis kā savdabīgs krāsu un simbolu valodā atveidots vēstījums, kas bija viegli saprotams un pieņemams viduslaiku cilvēkam, strauji kļuva populārs visās tā laika sabiedrības kārtās. Pilsētnieki, garīdzniecība, amatnieki un tirgotāji, arī zemnieki 12.–13. gs. pieņēma militārajā sfērā veidojušos simboliku. Rietumeiropā 13. gs. otrajā pusē ģerboņus kā pašapliecināšanās zīmes sāka izmantot pilsētas, tirgotāju ģildes, amatnieku cunftes, kristīgās baznīcas institūcijas. 14.–16. gs. dzimtu ģerboņus sāka izmantot pilsētnieku augšslānis un atsevišķos retos gadījumos dažās Rietumeiropas teritorijās – brīvā zemniecība. 13.–17. gs. veidojās heraldikas pamatlikumi un tradīcijas, kas noteica ģerboņu veidošanas un izmantošanas kārtību. Līdz ar nacionālo valstu veidošanos radās arī valstu ģerboņi, kas bieži pārņēma valdošās dinastijas ģerboni kā valsts ģerboni. 18.–19. gs. ģerbonis no Eiropai raksturīgas parādības pakāpeniski nostiprinājās arī Amerikā, Āzijā, Āfrikā un Austrālijā. Līdz ar valstu ģerboņu izplatīšanos 19.–21. gs. līdzās pēc heraldiskām tradīcijām veidotiem ģerboņiem tiek veidoti simboli, kuru apzīmēšanai izmanto vārdu “ģerbonis”, bet kuru veidošanā tiek ignorētas heraldiskās tradīcijas (Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (PSRS) un sociālistisko valstu, Gvatemalas un cita simbolika). Dažāda statusa juridisku un fizisku personu ģerboņi turpina pastāvēt un tiek jaunveidoti arī 21. gs. sākumā.

Anglijas karalis Henrijs VI zirgā, zīmējums 15. gs. manuskriptā.

Anglijas karalis Henrijs VI zirgā, zīmējums 15. gs. manuskriptā.

Avots: Europeana/The British Library.

Ņūkāslas ķirurgu ģildes instrumenti vitrīnā ar ģildes ģerboni. Anglija, 20. gs. sākums.

Ņūkāslas ķirurgu ģildes instrumenti vitrīnā ar ģildes ģerboni. Anglija, 20. gs. sākums.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Wellcome Collection. 

Dzimtas ģerbonis – fon Grothusu dzimta.

Dzimtas ģerbonis – fon Grothusu dzimta.

Avots: Wapenbuch des Kurladischen Adels. Mitau, 1793. 

Baznīcu ģerbonis – Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas Rīgas un Latvijas arhibīskapa Jāņa Vanaga ģerbonis.

Baznīcu ģerbonis – Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas Rīgas un Latvijas arhibīskapa Jāņa Vanaga ģerbonis.

Avots: Dzimtu ģerboņi mūsdienu Latvijā 1998-2020. Rīga, 2020.

Ventspils pilsētas ģerbonis.

Ventspils pilsētas ģerbonis.

Lielais Latvijas valsts ģerbonis.

Lielais Latvijas valsts ģerbonis.

Papildinātais mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Papildinātais mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Ģerboņa sastāvdaļas

Ģerboņa galvenā, noteicošā sastāvdaļa, kas veido pamatu uz tā novietotajām figūrām, krāsām un metāliem, ir vairogs. Ģerboņa vairoga forma kļuvusi citāda heraldikas attīstības gaitā, sākotnēji mainoties reālajiem bruņojumā izmantotajiem vairogiem un vēlāk – valdošajiem mākslas stiliem. Heraldikā izdala vairākus desmitus Eiropā 12.–20. gs. vairāk izmantoto vairogu tipus, kas apzīmēti gan pēc plašāka pielietojuma teritorijām, gan pēc vēsturiskajām un stila formām. Gadījumos, kad attēlo dzimtu sieviešu ģerboņus, parasti izmanto rombveida, retāk – ovālas vairoga formas.

Virs vairoga dzimtu ģerboņos parasti novietota ķivere, kas balstās uz vairoga augšdaļas un pagriezta pretskatā vai profilā. Ķiveres forma mainās vēsturiski vai saistībā ar valdošo mākslas stilu. Ķiveri parasti sedz lambrekens jeb ķiveres sega, un to vainago kleinods, kuru ar ķiveri saista vainags vai kronis.

Ģerboņa vairogu var balstīt vairoga turētāji – dekoratīvi ģerboņa elementi, kas tur vai balsta ģerboņa vairogu. Vairoga turētāji attēloti dzīvnieku, cilvēku, fantastisku būtņu, retāk – priekšmetisku objektu veidā. Vairoga turētājiem var būt tikai dekoratīva vai arī ģerboni simboliski papildinoša nozīme. Tos attēlo stāvošus uz pamatnes vai devīzes lentes.

Retāk ģerboni var papildināt arī karogi, ordeņa ķēdes vai lentes, zižļi un citi palīgelementi. Dažādām ģerboņu grupām var tikt izmantotas dažādas sastāvdaļas –, piemēram, municipālajos, baznīcu un  organizāciju ģerboņos parasti neizmanto ķiveres, lambrekenus un kleinodus. Baznīcu ģerboņos atveido zižļus un garīdznieku cepures, kas nav citu grupu ģerboņos.

Ņemot vērā ģerbonī ietvertos elementus, heraldikā parasti izdala lielo un mazo, atsevišķos gadījumos arī t. s. papildināto ģerboni. Mazais ģerbonis parasti ietver tikai vairogu vai vairogu ar ķiveri, lambrekenu un kleinodu. Lielais ģerbonis ir mazais ģerbonis, ko papildina vairoga turētāji uz pamatnes vai devīzes lentes un citi papildinoši elementi. Nereti tiek lietots arī papildinātais ģerbonis – mazais ģerbonis ar atsevišķiem papildelementiem. Parasti papildinātie ģerboņi tiek izmantoti, lai attēlotu vienu no valsts ģerboņu veidiem. 

Ģerboņa vairogā attēlotās figūras un izmantotās krāsas

Nozīmīgākā informatīvā slodze ir ģerboņa vairogā attēlotajām figūrām un krāsām. Vairogā var būt atveidoti visdažādākie ģeometrisko dalījumu veidi vai figūras, izmantotas taisnas, viļņotas, zobotas un citas dalījuma līnijas, heraldiski stilizēti atveidotas fantastiskas un reāli pastāvošas būtnes, parādības, objekti un priekšmeti. Ģerboņos izmantoto figūru klāstā iekļaujas arī antīkajā pasaulē un Eiropas centrālajā un ziemeļu daļā laikaposmā līdz 12. gs. izmantotā simbolika.

Ģerboņa vairogā attēlojumu var veikt, tikai izmantojot heraldiski tradicionālo krāsu kopumu, kas ietver sarkano, zilo, zaļo, purpura (violeto) un melno krāsu un pastāv līdzās diviem metāliem (zelts, sudrabs). Retāk tiek izmantotas t. s. heraldiskās ādas. Atsevišķu valstu heraldiskajā praksē vēsturiski izmantotas arī citas, mūsdienu lietišķajā heraldikā ļoti reti pielietotas krāsu variācijas. Sākot ar 18. gs., izņēmuma gadījumos pieļaujams ģerboņa figūras attēlot arī dabiskās krāsās.

Viens no heraldikas pamatprincipiem nosaka, ka ģerbonī nedrīkst likt krāsu uz krāsas un metālu uz metāla. Atkāpšanās no tā sastopama tikai izņēmuma gadījumos un ir vēsturiski pamatota. Vēsturiski krāsu niansēm nebija nozīmes, tomēr mūsdienu lietišķajā heraldikā parasti pieņemta krāsu toņu strikta regulācija.

Ģerboņa blazonēšana

Līdzās ģerboņa vizuālajam atveidam būtisku vietu heraldikā ieņem arī ģerboņa mutisks vai rakstisks apraksts. Ģerboņa pareizu heraldisku aprakstīšanu, kas pakļauta virknei heraldisku nosacījumu, kuri nodrošina tās lakonismu un spēju pēc apraksta rekonstruēt ģerboņa izskatu, sauc par blazonēšanu. Tajā tiek izmantota specifiska, vēsturiski veidojusies terminoloģija. Ģerboni apraksta no vairoga turētāja skatupunkta, līdz ar to pret skatītāju vērstā kreisā vairoga puse tiek dēvēta par labo, bet labā – par kreiso. Līdzīgi aprakstā apskata arī figūru pavērsumu.

Ģerboņa izmantošana

Ģerboņa izmantošana praksē notiek, lietojot to kā reprezentācijas zīmi uz dažādiem objektiem (dokumentiem, zīmogiem, vizītkartēm utt.) un priekšmetiem, kas saistīti ar konkrētām fiziskām vai juridiskām personām, kurām ir ģerboņa tiesības. Latvijā ģerboņa īpašniekam saskaņā ar LR Ģerboņu likumu (01.12.2005.) ir tiesības izmantot ģerboni un aizliegt to izmantot jebkurai citai personai. Bez ģerboņa īpašnieka atļaujas to drīkst izmantot tikai kā ilustratīvu vai izziņas materiālu enciklopēdijās un mācību līdzekļos, kā arī citos zinātniska un uzziņu rakstura izdevumos. Mūsdienu praksē īpaša uzmanība pievērsta valstu ģerboņu, to dažādo formu un atveidojumu lietošanas praksei. LR valsts ģerboņa lietošanas kārtību nosaka likums “Par Latvijas valsts ģerboni” (19.02.1998.).

Ģerbonis sadzīvē un mākslā

Sākotnējais ģerboņa lietojums uz bruņinieka vairoga, funkcionējot tikai kā atšķirības zīmei kaujas laukā, ļoti strauji pārgāja praktiski uz visām sadzīves jomām, kļūstot par identifikācijas zīmi visdažādākajām lietām. Būtiska ģerboņa funkcija bija un ir tā īpašnieka personisko lietu iezīmēšana, sākot ar ikdienā lietotiem priekšmetiem un beidzot ar mēbeļu, ēku, transportlīdzekļu u. c. objektu rotāšanu informatīvos nolūkos. Ģerbonis kā krāsu un simbolu valodā izteikts “vārds” jau ar tā parādīšanās pirmsākumiem tika plaši izmantots zīmogos un attēlots uz monētām. Šī prakse saglabājusies arī mūsdienās. Kā šāds informatīvs simbols ģerbonis parādās viduslaiku ilustrācijās, tādējādi konkretizējot noteiktas personas, pie kurām simbols attēlots. Plaši izplatīta prakse bija atveidot ģerboni 16.–18. gs. gleznotajos portretos, kuros tā atveidojumam bija tāda pati funkcija. 

Ventspils ģerbonis pie Ventspils domes. 05.2017.

Ventspils ģerbonis pie Ventspils domes. 05.2017.

Fotogrāfs Aivars Ķesteris. Avots: F/64 Photo Agency.

Multivide

Bruņinieku ģerboņi Cīrihes ģerboņu kodeksā (Zürcher Wappenrolle, 1335./1345. gads.)

Bruņinieku ģerboņi Cīrihes ģerboņu kodeksā (Zürcher Wappenrolle, 1335./1345. gads.)

Avots: Šveices virtuālā manuskriptu bibliotēka/E-codices.

Anglijas karalis Henrijs VI zirgā, zīmējums 15. gs. manuskriptā.

Anglijas karalis Henrijs VI zirgā, zīmējums 15. gs. manuskriptā.

Avots: Europeana/The British Library.

Ņūkāslas ķirurgu ģildes instrumenti vitrīnā ar ģildes ģerboni. Anglija, 20. gs. sākums.

Ņūkāslas ķirurgu ģildes instrumenti vitrīnā ar ģildes ģerboni. Anglija, 20. gs. sākums.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Wellcome Collection. 

Ģerbonis un tā sastāvdaļas: 1. Kleinods; 2. Grīste; 3. Ķivere; 4. Lambrekeni jeb ķiveres sega; 5. Kronis; 6. Vairoga turētāji; 7. Vairogs; 8. Devīze.

Ģerbonis un tā sastāvdaļas: 1. Kleinods; 2. Grīste; 3. Ķivere; 4. Lambrekeni jeb ķiveres sega; 5. Kronis; 6. Vairoga turētāji; 7. Vairogs; 8. Devīze.

Avots: Dzimtu ģerboņi mūsdienu Latvijā 1998-2020. Rīga, 2020.

Dzimtas ģerbonis – fon Grothusu dzimta.

Dzimtas ģerbonis – fon Grothusu dzimta.

Avots: Wapenbuch des Kurladischen Adels. Mitau, 1793. 

Baznīcu ģerbonis – Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas Rīgas un Latvijas arhibīskapa Jāņa Vanaga ģerbonis.

Baznīcu ģerbonis – Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas Rīgas un Latvijas arhibīskapa Jāņa Vanaga ģerbonis.

Avots: Dzimtu ģerboņi mūsdienu Latvijā 1998-2020. Rīga, 2020.

Ventspils pilsētas ģerbonis.

Ventspils pilsētas ģerbonis.

Ventspils ģerbonis pie Ventspils domes. 05.2017.

Ventspils ģerbonis pie Ventspils domes. 05.2017.

Fotogrāfs Aivars Ķesteris. Avots: F/64 Photo Agency.

Lielais Latvijas valsts ģerbonis.

Lielais Latvijas valsts ģerbonis.

Papildinātais mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Papildinātais mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Mazais Latvijas valsts ģerbonis.

Georga Bērensa ģerboņepitāfija. Pētera baznīca, Rīga, 2004. gads.

Georga Bērensa ģerboņepitāfija. Pētera baznīca, Rīga, 2004. gads.

Fotogrāfs Vitolds Mašnovskis. 

Teodora Heinriha Dreilingena ģerboņepitāfija. Rīgas Doms, 2005. gads.

Teodora Heinriha Dreilingena ģerboņepitāfija. Rīgas Doms, 2005. gads.

Fotogrāfs Vitolds Mašnovskis. 

Oto fon Mengdena ģerboņepitāfija. Rīgas Doms, 2005. gads.

Oto fon Mengdena ģerboņepitāfija. Rīgas Doms, 2005. gads.

Fotogrāfs Vitolds Mašnovskis. 

Bruņinieku ģerboņi Cīrihes ģerboņu kodeksā (Zürcher Wappenrolle, 1335./1345. gads.)

Avots: Šveices virtuālā manuskriptu bibliotēka/E-codices.

Saistītie šķirkļi:
  • ģerbonis
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • heraldika
  • heraldika Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Lancmanis, I., Heraldika, Rīga, Neputns, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Neubecker, O., Heraldry. Sources, Symbols, and Meaning, London, Macdonald & Co, 1997.
  • Stephen, S., The Complete Book of Heraldry. An International History of Heraldry and Its Contemporary Uses, London, New York, Hermes House, 2003.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Umblija, R., Dzimtu ģerboņi mūsdienu Latvijā. Family Coats of Arms in Present-Day Latvia 1998–2020, Rīga, Baltic International Bank AS, 2020.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Armands Vijups "Ģerbonis". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/144187-%C4%A3erbonis (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/144187-%C4%A3erbonis

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana