AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 14. martā
Zane Rozīte

Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts

(angļu Riga Civil Aviation Engineers Institute, vācu Rigaer Institut für Zivilluftfahrtingenieure, franču Institut des ingénieurs de l’aviation civile de Riga, krievu Рижский институт инженеров гражданской авиации)
augstākā tehniskās aviācijas mācību iestāde padomju okupētajā Latvijā (Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā, LPSR) no 1960. līdz 1992. gadam. Tajā tika sagatavoti civilās aviācijas speciālisti.

Saistītie šķirkļi

  • augstākā izglītība Latvijā
  • Rīgas Aviācijas universitāte

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Darbības mērķis un uzdevumi
  • 3.
    Darbības īss raksturojums un vēsturiskā attīstība
  • 4.
    Pakļautība un darbības likumiskie ietvari
  • 5.
    Struktūra. Audzēkņu skaita dinamika
  • 6.
    Institūta vadītāji
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Darbības mērķis un uzdevumi
  • 3.
    Darbības īss raksturojums un vēsturiskā attīstība
  • 4.
    Pakļautība un darbības likumiskie ietvari
  • 5.
    Struktūra. Audzēkņu skaita dinamika
  • 6.
    Institūta vadītāji
Kopsavilkums

Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts (RCAII) bija augstākā mācību iestāde LPSR. Tajā tika sagatavoti civilās aviācijas un inženierijas speciālisti. Dibināta 1960. gada 29. jūnijā kā civilā mācību iestāde – Rīgas Civilās gaisa flotes inženieru institūts ‒, reorganizējot militāro mācību iestādi – Rīgas Aviācijas inženieru augstāko kara skolu. 1961. gada 29. martā mācību iestādi pārdēvēja par RCAII. Mācību iestādes pilnais nosaukums bija Ļeniņa komjaunatnes Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts, bet, sākot ar 1967. gada 14. jūliju – Ar Darba Sarkanā Karoga ordeni apbalvotais Ļeņina komjaunatnes Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts.

Darbības mērķis un uzdevumi

RCAII mērķus un uzdevumus noteica tā nolikums. RCAII galvenais mērķis bija sagatavot augsti kvalificētus civilās aviācijas un aviotehnikas speciālistus – inženierus.

Darbības īss raksturojums un vēsturiskā attīstība

Pēc Otrā pasaules kara beigām Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā (PSRS) strauji attīstījās civilās aviācijas nozare, radot pieprasījumu pēc augstākā līmeņa nozares speciālistiem, kuri spētu apkalpot aviācijas tehniku, īpaši attālākajos PSRS reģionos, kur aviācija nereti bija vienīgais pieejamais transporta veids. Šim mērķim pēc PSRS Ministru padomes 29.06.1960. lēmuma laikā no 08.07.1960. līdz 10.07.1960. tika reorganizēta Rīgas Aviācijas inženieru augstākā kara skola un uz tās bāzes izveidota RCAII. Rīgas Aviācijas inženieru augstākā kara skola bija militāra mācību iestāde, kuras vēsture saistāma ar 24.05.1919. izveidoto Kijivas aviācijas tehniķu-mehāniķu skolu (KATMS), kas bija pirmā aviācijas tehniskās izglītības iestāde Padomju Krievijā. KATMS turpmākajos gados vairākkārt tika pārdēvēta un pārvietota – 09.1920. uz Maskavu, 05.1921. uz Petrogradu, bet 08.1941. KATMS tika evakuēta uz Magņitogorsku. Uz Rīgu KATMS tika pārvietota tūlīt pēc Otrā pasaules kara beigām, 05.–06.1945., bet saistībā ar pieaugošo pieprasījumu pēc aviācijas inženiertehniskajiem speciālistiem uz skolas bāzes 1946.–1949. gadā tika organizēta Rīgas Aviācijas inženieru augstākā kara skola.

Laikā no 1960. līdz 1992. gadam Rīgas Aviācijas inženieru augstākā kara skola bija viena no divām augstākajām aviācijas tehniskās izglītības iestādēm. Otra šāda veida mācību iestāde bija Kijivas Civilās gaisa flotes inženieru institūts (Київський інститут цивільного повітряного флоту).

RCAII savā darbības laikā tika attīstīts par vienu no modernākajām augstskolām LPSR un PSRS teritorijā ar augstu starptautisko prestižu. Augstskola atradās Maskavas rajonā (tagad Latgales priekšpilsēta), attīstot un uzceļot ievērojami lielu ēku kompleksu, īpaši Lomonosova ielas (tagad Valērijas Seiles iela) rajonā.

Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas un PSRS sabrukuma Latvijas Republikas Ministru Padome 25.02.1992. pieņēma lēmumu par RCAII pārņemšanu Latvijas jurisdikcijā kā patstāvīgu augstskolu. Vienlaikus RCAII tika pārdēvēta par Rīgas Aviācijas universitāti (RAU). RAU rīcībā pārgāja visa RCAII materiāli tehniskā un mācību bāze, kustamais un nekustamais īpašums, kas faktiski nozīmēja RCAII likvidāciju.

Pakļautība un darbības likumiskie ietvari

Pēc RCAII izveides augstskola bija pakļauta PSRS Ministru Padomes Civilās gaisa flotes galvenajai pārvaldei, ko 1964. gada jūlijā pārveidoja par PSRS Civilās aviācijas ministriju. Pēc PSRS sabrukumu 1992. gada 25. februārī RCAII pārgāja Latvijas Republikas jurisdikcijā kā patstāvīga augstskola ar nosaukumu ‒ Rīgas Aviācijas universitāte ‒, kas bija RCAII tiesību un pienākumu pārņēmēja.

Struktūra. Audzēkņu skaita dinamika

RCAII mācību struktūra tika organizēta uz Rīgas Aviācijas inženieru augstākās kara skolas bāzes. RCAII sāka darbu ar trim fakultātēm – Mehānikas, Aviācijas radioelektronisko iekārtu (līdz 1980. gadam – Radiotehnikas fakultāte), Aviācijas aprīkojuma (līdz 1980. gadam – Elektronikas fakultāte). RCAII struktūra tika paplašināta 1967. gadā, organizējot vēl divas fakultātes – Automātikas un skaitļošanas tehnikas un Inženierekonomikas fakultāti. 1978. gadā tika izveidota Kvalifikācijas celšanas fakultāte. RCAII darbības beigās augstskolas struktūru veidoja četras fakultātes – Mehānikas, Radioelektronikas un skaitļošanas sistēmu, Ekonomikas, Aviācijas un radioelektronisko iekārtu fakultāte. Tapšanas stadijā bija Sistēmiskās analītikas fakultāte.

Paralēli fakultātēm RCAII organizēja sabiedrisko zinātņu katedras. Līdz 1971. gadam RCAII darbojās sešas katedras – Marksisma-ļeņinisma filozofijas un zinātniskā komunisma katedra, Padomju Savienības Komunistiskās partijas (PSKP) vēstures katedra, Politiskās ekonomikas katedra, Svešvalodu katedra, Fiziskās audzināšanas katedra, Speciālās sagatavošanas katedra. Ar laiku attiecīgās katedras tika apvienotas Sabiedrisko profesiju fakultātē. Studijas tika nodrošinātas dienas un vakara nodaļās krievu un angļu valodā.

RCAII bija viena no divām augstākajām mācību iestādēm PSRS, kas sagatavoja civilās aviācijas personālu un aviotehnikas apkalpošanai nepieciešamo inženieru personālu. Tas noteica ievērojami lielu studējošo skaitu. Gadā vidēji RCAII mācījās ap 4000–5000 studentu. Augstskolā uzņēma gan vīriešus, gan sievietes, tomēr sievietes uzņēma tikai noteiktās fakultātēs – Inženierekonomiskajā fakultātē un Automātikas un skaitļošanas tehnikas fakultātē. Par studentiem tika uzņemtas personas līdz 35 gadiem. RCAII tika organizēti arī sagatavošanās kursi, kur tika uzņemti tikai vīrieši līdz 34 gadu vecumam. 1971./1972. gadā RCAII mācījās 4398 studenti, bet padomju okupācijas perioda beigās studējošo skaits bija nedaudz sarucis. 1990./1992. gadā RCAII bija 3944 studenti. Līdz RCAII likvidācijai augstskolā tika sagatavoti vairāk nekā 25 000 civilās aviācijas speciālistu. Viena no RCAII īpatnībām bija tas, ka studentu uzņemšanu veica īpaši izveidotas komisijas, kas aptvēra visu PSRS teritoriju. Pirmajā RCAII darbības gadā šādas studentu atlases komisijas tika izveidotas Habarovskā, Almatā (tagad Almati), Taškentā, Tbilisi, Sverdlovskā (tagad Jekaterinburga), Baku, Krasnojarskā, Ašhabadā (tagad Ašgabata), Jakutskā, Erevānā, Frunzē (tagad Biškeka), Siktivkarā, Dušanbē, Arhangeļskā, Kijivā un Rīgā. Turpmākajos gados uzņemšanas komisiju lokācija mainījās. RCAII mācījās studenti no visas PSRS, Varšavas pakta valstīm, Āzijas, Āfrikas un Latīņamerikas valstīm. Kopumā RCAII mācījās studenti no vairāk nekā 80 valstīm.

Institūta vadītāji

RCAII vadījuši septiņi rektori (līdz 1962. gadam tika lietots amata nosaukums – direktors) – Nikolajs Kaļinins (Николай Георгиевич Калинин, 1960–1965), Aleksandrs Pugačovs (Александр Иванович Пугачев, 1964–1972), Andrejs Fļerovs (Андрей Геннадьевич Флёров, 1972–1976), Žans Čerņenko (Жан Сергеевич Черненко, 1976–1981), Nikolajs Vladimirovs (Николай Иванович Владимиров, 1981–1986), Valērijs Ušakovs (Валерий Васильевич Ушаков, 1986–1988), Vladimirs Hodakovskis (Владимир Анатольевич Ходаковский, 1988–1992).

Saistītie šķirkļi

  • augstākā izglītība Latvijā
  • Rīgas Aviācijas universitāte

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūta muzejs

Ieteicamā literatūra

  • Шестаков, В., Рижский авиационный университет, 1919‒1999: 80-летнему юбилею учебного заведения посвящается, Рига, Рижский авиационный университет, 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Шестаков, В., Триумф и трагедия первого в истории Российской авиации технического учебного заведения, Рига, Hoļda, 2019.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Щипцов, О., Незабываемое 1919‒2019 : РКИИГА - 100, TSI – 20, Рига, [Transporta un sakaru institūts], 2019.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Щипцов, О., РКИИГА мой, Рига, Институт транспорта и связи, 2009.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Zane Rozīte "Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/244112-R%C4%ABgas-Civil%C4%81s-avi%C4%81cijas-in%C5%BEenieru-instit%C5%ABts (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/244112-R%C4%ABgas-Civil%C4%81s-avi%C4%81cijas-in%C5%BEenieru-instit%C5%ABts

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana