The Sex Pistols 20. gs. 70. gadu 2. puses rokmūzikas estētiku un sabiedrības dzīvesveida normas konfrontēja ar savas paaudzes pasaules izjūtu, atstājot tālejošu ietekmi uz alternatīvās mūzikas un t. s. pagrīdes kultūras attīstību.
The Sex Pistols 20. gs. 70. gadu 2. puses rokmūzikas estētiku un sabiedrības dzīvesveida normas konfrontēja ar savas paaudzes pasaules izjūtu, atstājot tālejošu ietekmi uz alternatīvās mūzikas un t. s. pagrīdes kultūras attīstību.
Sex Pistols izveidojās no Londonas jauniešiem, kuri 20. gs. 70. gadu 1. pusē pulcējās ap uzņēmēja Melkolma Maklarena (Malcolm McLaren) un dizaineres Vivjenas Vestvudas (Vivienne Westwood) ielas modes apģērbu veikalu Too Fast to Live, Too Young to Die (1974, līdz ar pārorientēšanos uz radikālu “antimodes" stilistiku, pārdēvēts par Sex). Gan M. Maklarens, gan V. Vestvuda aizrāvās ar anarhisma un jaunatnes dumpīguma idejām, kuras apsprieda ar veikala pircējiem, tostarp arī Stīvu Džonsu (Steve Jones, pilnā vārdā Stīvens Filipss Džonss, Stephen Philip Jones) un Polu Kuku (Paul Cook, pilnā vārdā Pols Tomass Kuks, Paul Thomas Cook) no grupas The Strand. 1974. gadā par The Strand menedžeri kļuva M. Maklarens, bet par basģitāristu – Sex pārdevējs Glens Metloks (Glen Matlock). 1975. gadā par dziedātāju uzaicināja 19 gadus veco Džonu Laidonu (John Lydon, pilnā vārdā Džons Džozefs Laidons, John Joseph Lydon), kuram nepiemita vokālas iemaņas, toties bija spilgta un izaicinoša āriene; Dž. Laidons pieņēma skatuves vārdu Džonijs Rotens (Johnny Rotten – ‘Džonijs Puveklis’), bet grupa turpmāk kļuva pazīstama kā Sex Pistols (‘Seksa pistoles’, iepriekš epizodiski saucās QT Jones and the Sex Pistols).
1976. gadā Sex Pistols daudz koncertēja Londonas klubos, kur grupas straujās, no dažiem akordiem sastāvošās dziesmas, nepieradināti agresīvais skanējums un antisociālais tēls (dalībnieki apgalvoja, ka vairāk par mūziku viņus interesē haoss), kas krasi kontrastēja ar iepriekšējo paaudžu rokmūziķu tiekšanos pēc mākslinieciska un sabiedriska respektabluma, piesaistīja daudzu jauniešu uzmanību, iedvesmojot citu līdzīgas ievirzes grupu rašanos.
Sex Pistols pirmais singls Anarchy in the U.K. (1976) – nesaudzīgs Lielbritānijas ekonomiskās un sociālpolitiskās krīzes komentārs un anarhijas kaujas sauciens sardoniskā Dž. Rotena dziedājumā – izraisīja plašu sabiedrības sašutumu, kas grupu pavadīja visā pastāvēšanas laikā. Dažas dienas pēc tā iznākšanas milzīgu rezonansi guva Sex Pistols dalībnieku necenzētā leksika televīzijas tiešraidē – pēc šā incidenta ierakstu kompānija EMI Records lauza nesen noslēgto līgumu; Sex Pistols uz to reaģēja, sacerot dziesmu EMI, un parakstot vienošanos ar kompāniju A&M Records, kura no jaunā līguma atteicās jau pēc nedēļas.
Arī turpmāk gan grupas radošajai darbībai (dziesmu teksti, ierakstu vizuālais noformējums, uzstāšanās maniere), gan citām izpausmēm (uzvedība, ģērbšanās, izteikumi presē u. c.) raksturīga klaji provokatīva, vispārpieņemto normu izaicinoša un kariķējoša attieksme, ko lielā mērā veicināja M. Maklarena manipulatoriskās kalkulācijas ar nolūku nodrošināt publicitāti (dalībnieki gan vairākkārt uzstājuši, ka menedžeris savus nopelnus grupas idejiskajā koncepcijā ievērojami pārspīlējis).
1977. gada sākumā G. Metloku grupā nomainīja Dž. Rotena draugs Sids Višess (Sid Vicious, īstajā vārdā Džons Saimons Ričijs, John Simon Ritchie, zināms arī kā Džons Saimons Beverlijs, John Simon Beverley); par spīti muzikāla talanta trūkumam S. Višess, kurš bija ievērojams ar huligāniskām nosliecēm un spilgtu vizuālo tēlu, kļuva par vienu no panku subkultūras spilgtākajām personām – viņa klātbūtne grupai piešķīra vēl draudīgāku reputāciju, novedot pie neatslābstoša nosodījuma plašsaziņas līdzekļos, daudzu koncertu atcelšanas, kā arī pret tās dalībniekiem un līdzgaitniekiem vērstas vardarbības Londonas ielās.
Sex Pistols otrā singla God Save the Queen iznākšana 05.1977. tika pieskaņota Lielbritānijas karalienes Elizabetes II (Elizabeth II) valdīšanas sudraba jubilejas svinībām. Singla noformējums ar kariķētu karalienes portretu un dziesmas agresīvi kritiskais teksts, kurā Lielbritānija pielīdzināta fašistiskam režīmam bez nākotnes, vispirms izraisīja strādnieku protestus tipogrāfijā un skaņuplašu spiestuvē, bet pēc tam visdažādāko, arī ikdienā ar rokmūziku nesaistītu, sabiedrības slāņu sašutumu no vienas puses un grupas fanu entuziasmu no otras. Par spīti atskaņošanas aizliegumam BBC un daudzu neatkarīgu radiostaciju ēterā, nacionālo svinību nedēļā God Save the Queen ierindojās topa 2. vietā, dodot iemeslu gadu desmitiem nenoklusušām baumām, ka varasiestāžu spiediena ietekmē rezultāti tikuši falsificēti, lai nepieļautu dziesmas nokļūšanu uzvarētājpozīcijā.
Modeļi ar The Sex Pistols T-krekliem. Londona, 1977. gads.
Grupas pirmais un vienīgais studijas albums Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols (1977), kurā jaunatnes neapmierinātība izteikta vienkāršās, ātrās un agresīvās dziesmās, izsauca lielāko vairumtirgotāju, kā arī daudzu radiostaciju boikotu, taču guva ievērojamus komerciālus panākumus, sasniedzot topa 1. vietu Lielbritānijā un pēc tam izpelnoties plašu ievērību arī citās valstīs.
1978. gada sākumā Sex Pistols uzsāka haotisku, vardarbības, alkohola un narkotiku ekscesu pavadītu koncertturneju pa Amerikas Savienotajām Valstīm (ASV), bet divas nedēļas vēlāk radošais un idejiskais līderis Dž. Rotens, kurš jau labu laiku konfliktēja ar M. Maklarenu un pārējiem dalībniekiem, paziņoja par šķiršanos no grupas. Kaut arī pēc tam Sex Pistols dažādos sastāvos izdeva vēl dažus singlus, grupas darbības nozīmīgākais periods beidzās līdz ar Dž. Rotena aiziešanu.
The Sex Pistols pēdējā koncerttūre. Klubs "Kingfisher", Batonrūža, ASV. 09.01.1978.
Pēc Sex Pistols pastāvēšanas beigām izdoti vairāki koncertieraksti, kā arī arhīva ierakstus saturošas izlases. 1978. gada rudenī Ņujorkā par narkotiku reibumā izdarītu draudzenes Nensijas Spandženas (Nancy Spungen) slepkavību tika apcietināts S. Višess. 1979. gadā, atbrīvots pret drošības naudu, 21 gadus vecais mūziķis gāja bojā pārdozējot heroīnu. Dažus mēnešus vēlāk iznāca viņa koncertalbums Sid Sings (1979).
Dž. Rotens pēc aiziešanas no Sex Pistols atgriezās pie sava īstā vārda Dž. Laidons un nodibināja grupu Public Image Ltd. (zināma arī kā PiL), kas radījusi vairākus nozīmīgus postpanka albumus; izdevis arī solo ierakstus.
P. Kuks un S. Džonss 80. gadu sākumā muzicēja grupā The Professionals (2015. gadā darbību atsāka, bet bez S. Džonsa), un vēlāk darbojās gan kā sesijmūziķi, gan dažādās grupās. 1996. gadā Sex Pistols oriģinālsastāvs (ar G. Metloku) veica pasaules koncertturneju un arī turpmāk grupa apvienojusies vairākām turnejām.
Sex Pistols nereti dēvēta par vienu no nozīmīgākajām grupām roka un jaunatnes kultūras vēsturē. Grupas uzsvērti primitīvās un niknās dziesmas vienlīdz lielā mērā bija reakcija gan uz Lielbritānijas ikdienas realitāti, gan rokmūzikas pieaugošo intelektualizāciju un atsvešināšanos no sākotnējā spontānuma un dumpīguma. Sex Pistols nebija pirmā panku grupa, bet viena no pirmajām panku subkultūrai piešķīra sociālu apziņu, un, atšķirībā no iepriekšējās desmitgades hipiju ideālistiskajiem miera un mīlestības saukļiem, proponēja ievērojami ciniskāku un bezcerīgāku pasaules uztveri, kas veidojusies sava laika sociālpolitiskajā realitātē.
Grupas singli Anarchy in the U.K. un God Save the Queen bieži ierindoti starp 20. gs. 70. gadu populārās mūzikas nozīmīgākajiem notikumiem, savukārt Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols regulāri minēts labāko albumu reitingos – britu žurnāls Q to atzinis par 28. visu laiku ievērojamāko albumu (2006), amerikāņu žurnāls Time ierindojis starp 100 izcilākajiem, kas radīti kopš 1954. gada (2006), bet ASV izdevuma Rolling Stone 500 visu laiku labāko albumu sarakstā tas iekļauts 80. pozīcijā (2020).
2006. gadā Sex Pistols uzņemti Rokenrola slavas zālē (Rock and Roll Hall of Fame), taču svinīgo ceremoniju grupa ignorēja.
S. Džonss (ģitāra, basģitāra, 1975–1978; 1996–2001; 2002–2003; 2007–2008)
P. Kuks (bungas, 1975–1978; 1996–2001; 2002–2003; 2007–2008)
G. Metloks (bass, papildvokāls, 1975–1977; 1996–2001; 2002–2003; 2007–2008)
Dž. Rotens (vokāls, 1975–1978; 1996–2001; 2002–2003; 2007–2008)
S. Višess (bass, vokāls, 1977–1978; miris 1979)
Anarchy in the U.K.; Bodies; EMI; God Save the Queen; Holidays In the Sun; (I’m Not Your) Stepping Stone (Tomijs Boiss, Tommy Boyce/Bobijs Hārts, Bobby Hart); Liar; No Feelings; No Fun (Deivs Aleksandrs, Dave Alexander/Rons Ešetons, Ron Asheton/Skots Ešetons, Scott Asheton/Igijs Pops, Iggy Pop); Pretty Vacant; Problems; Seventeen
* ja iekavās nav minēti citi autori, sacerējuši Sex Pistols
Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols (Virgin, 1977); The Great Rock’n’Roll Swindle (Virgin, 1979)*; Filthy Lucre Live** (Virgin, 1996); Live at Winterland 1978** (Sanctuary, 2001); Spunk (Castle, 2006)***
* dažādu mākslinieku ieraksti, kas iekļauti tāda paša nosaukuma filmā
** koncertalbumi
*** 1977. gadā izdots pirātisks studijas demoierakstu albums, kas oficiāli tika izdots 2006. gadā