AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 11. februārī
Vaira Gromule

autotransports Latvijā

Saistītie šķirkļi

  • dzelzceļa transports Latvijā
  • gaisa transports Latvijā
  • jūras un upju transports Latvijā
  • Latvijas tautsaimniecības politika
  • pasta nozare Latvijā
  • pilsētas transports Latvijā
Autotransports Marijas un Satekles ielās. Rīga, 2018. gads.

Autotransports Marijas un Satekles ielās. Rīga, 2018. gads.

Fotogrāfe Ieva Leiniša. Avots: LETA.

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskā attīstība
  • 2.
    Nozares raksturojums mūsdienās, īpatsvars valsts tautsaimniecībā, nozares sasniegumi un nozīmīgākie uzņēmumi
  • 3.
    Nozīmīgākās organizācijas
  • Multivide 3
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskā attīstība
  • 2.
    Nozares raksturojums mūsdienās, īpatsvars valsts tautsaimniecībā, nozares sasniegumi un nozīmīgākie uzņēmumi
  • 3.
    Nozīmīgākās organizācijas
Vēsturiskā attīstība

Latvijas teritorijā pirmo automobili ieveda 1896. gadā – Francijā, firmā “Panhart et Levassor” būvētu spēkratu. Kopš 20. gs. sākuma automobiļi plašāk tiek izmantoti personīgām un uzņēmējdarbības vajadzībām. Vidzemes guberņas pārvaldē 1901. gadā tika saņemts pirmais lūgums ierīkot Rīgā regulāru automobiļu satiksmi pasažieru pārvadāšanai četros maršrutos. Lūgums tika noraidīts. Rīgā 1907. gadā atļautus taksometra pārvadājumus uzsāka inženieris Eižens Feitelbergs ar trīs trīsvietīgiem automobiļiem “Cyklonette”.

Autobusu satiksmes ierīkošana Rīgā saistāma ar uzņēmēja Karla Heika vārdu, kurš satiksmes uzturēšanai izmantoja Krievijas–Baltijas vagonu rūpnīcā 1913. gadā izgatavoto 35 zirgspēku (ZS) jaudīgo autobusu, modeļa nosaukums – “Russo-Balt M”.

1910. gada beigās visā Vidzemes guberņā, ieskaitot Rīgu, bijuši 88 dažāda tipa automobiļi. 20. gs. 1. pusē Latvijā arvien vairāk sāka izmantot automobiļus (1. tabula). Pasažieru pārvadājumu izaugsmi raksturo automobiļu satiksmes līniju pieaugums.

1. tabula. Automobiļu skaits 1930. un 1939. gadā

1930. gads

1939. gads

Personu vieglie automobiļi

1677

3399

Autobusi

273

342

Preču (smagie) automobiļi

1025

2945

Visi automobiļi kopā

2975

6686

Avots: Latvijas statistikas gadagrāmata, 1929. gads. Rīga, 1930.

Latvijas statistikas gadagrāmata, 1938. gads. Rīga, 1939.

Autores veidota.

Kravu un pasažieru autopārvadājumi radīja konkurenci Latvijas dzelzceļa pārvadājumiem, taču arī Dzelzceļa virsvalde sāka izmantot autotransportu. 1939. gadā Dzelzceļa virsvalde ekspluatēja 16 autolīnijas 686 km kopgarumā, izmantojot 39 autobusus un 40 preču automobiļus preču piegādei.

Lielākie uzņēmumi pasažieru pārvadājumos bija: a/s “Autosatiksme” (1923), a/s “Latbus” (1929), a/s “Autoriņķis” (1930). Valsts pasažieru pārvadājumus ar autobusiem organizēja Dzelzceļa virsvalde un Pasta un telegrāfa departaments.

Padomju okupācijas laikā, 1944. gadā, sākās koplietošanas un sabiedriskā autotransporta izveide, kad ar Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas (LPSR) Tautas komisāru padomes lēmumu tika nodibināta Autotransporta galvenā pārvalde. Tika izveidotas pirmās autobāzes Nr. 1, Nr. 2, Nr. 3 un Nr. 4, kā arī autokolonna Nr. 10. 1946. gadā autobāzes pārdēvēja par autotransporta kantoriem (ATK).

Maskavā 1952. gada beigās nodibināja koprepublikānisko Autotransporta ministriju, un Latvijā šādu ministriju uz Autotransporta galvenās pārvaldes bāzes izveidoja 1952. gadā, bet 1953. gadā to pārveidoja par LPSR Autotransporta un šoseju ministriju.

1964. gadā ATK darbojās visos rajonu centros, vēlāk uzņēmumus pārdēvēja par autotransporta uzņēmumiem (ATU) un autokombinātiem (AK). Kravu pārvadājumus veica arī resoru un kooperatīvu autotransports, šai periodā būtiski pieauga reģistrēto automobiļu skaits.

2. tabula. Automobiļu skaits (1965.–1990. gads, gada beigās)

Gads

Visi automobiļi

Tai skaitā

kravas

pikapi un furgoni uz vieglo automobiļu šasijas

autobusi

vieglie

speciālie

1965

67 740

31 888

1252

2585

26 984

5031

1975

161 099

46 259

3403

6518

91 181

13 738

1985

311 267

54 746

6640

10 157

214 514

25 210

1990

385 949

59 965

7308

11 722

282 688

24 266

Avots: Transports un sakari, statistisko datu krājums. Rīga, 1991.

Autores veidota.

1991. gadā Latvijā darbojās 36 koplietošanas transporta valsts uzņēmumi, nozīmīgākie: “Gaita”, “Latinterauto”, “Ventspils auto”, Valsts Rēzeknes autotransporta uzņēmums, “Cata”, “Rīgas autobusu parks”, “Daugavpils autobusu parks”.

Nozares raksturojums mūsdienās, īpatsvars valsts tautsaimniecībā, nozares sasniegumi un nozīmīgākie uzņēmumi

Mūsdienās Latvijā Autopārvadājumu likums reglamentē tiesiskās attiecības starp pārvadātāju, kas pasažieru un kravas pārvadājumus ar autotransporta līdzekļiem veic kā profesionālu darbību, un nosūtītāju, saņēmēju vai pasažieri.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums nosaka institūciju kompetenci sabiedriskā transporta jomā, kārtību, kādā tiek piešķirtas tiesības pārvadātājam sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, nepieciešamā finansējuma avotus un finansēšanas principus. Nozares darbības regulējumā būtiska nozīme ir saistošajiem starptautiskajiem līgumiem, Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes regulām.

Valsts politiku un pārvaldi autotransporta jomā īsteno Satiksmes ministrija. Atsevišķas funkcijas pilda VSIA “Autotransporta direkcija”. Transporta politika tiek plānota, ievērojot cilvēku un ekonomikas vajadzības, vienlaikus ņemot vērā līdzsvarotu valsts teritorijas attīstību. Saglabājot sabiedriskā transporta pieejamību visām iedzīvotāju kategorijām, 2017. gadā 97 % ir nodrošināti vismaz divi sabiedriskā transporta reisi dienā, kas savieno bijušo pagastu administratīvos centrus ar novada centru, un pilnīgi visi novadi savienoti ar reģiona centru vai galvaspilsētu. 2015. gada beigās autobusu regulārās satiksmes maršrutu skaits bija 1407, autobusu maršrutu kopgarums – 85 270 km, kopā gadā pārvadāti 145,7 mlj pasažieru, pasažieru apgrozība bija 2314,2 mlj pasažierkilometru un viena pasažiera vidējais brauciena attālums pilsētas nozīmes maršrutos – 10 km, reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos – 17 km, reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos – 67 km.

Starptautiskās satiksmes maršrutu autobusos 2015. gadā pārvadāti 209 000 pasažieru, viena pasažiera vidējais brauciena attālums bija 291 km. Starptautiskā autobusu satiksme savieno Rīgu ar 16 valstīm. Pasažieru pārvadājumos būtiski pieaugusi personīgo transporta līdzekļu izmantošana, tāpēc samazinās pieprasījums pēc sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem. 2015. gada beigās 90,2 % no vieglajiem automobiļiem bija iedzīvotāju personīgajā īpašumā. Periodā no 1990. gada līdz 2015. gadam iedzīvotāju personīgajā īpašumā esošo vieglo automobiļu skaits pieauga 2,3 reizes.

Autotransporta kravu pārvadājumus pēc pārvadājuma veida dala pašpārvadājumos (kravas tiek pārvadātas juridisku vai fizisku personu vajadzībām) un komercpārvadājumos (kravas tiek pārvadātas par samaksu). 2015. gadā pašpārvadājumi bija 27 %, komercpārvadājumi – 73 % no kopējiem pārvadājumiem. Autotransporta kravu pārvadājumi 21. gs. sākumā nedaudz pieaug.

3. tabula. Kravu pārvadājumi un kravu apgrozība ar autotransportu pa satiksmes veidiem

Pārvadātās kravas, tūkstotis tonnu (tk t)

Kravu apgrozība, miljons tonnkilometru (mlj t-km)

 Gads

pavisam

iekšzemes satiksme

starptautiskā satiksmē

pavisam

iekšzemes satiksme

starptautiskā satiksmē

1997

25 169

23 500

1669

3352

1188

2167

2000

32 911

30 926

1985

4789

1484

3304

2005

51 525

46 633

4892

8547

2767

5780

2010

46 809

39 209

7600

100 590

2561

8029

2015

62 569

48 517

14 052

14 690

2753

11 937

Avots: Transports Latvijā 2016, statistisko datu krājums. Rīga, 2016.

Apsekojumam par kravu pārvadājumiem ar autotransportu – 10 gadi. Rīga, 2007.

Autores veidota.

2015. gadā pārvadāti 62,6 mlj t kravu, kas bija 50,9 % no visiem kravu pārvadājumiem galvenajos transporta veidos. 2015. gadā 22,5 % no kravu autopārvadājumiem bija starptautiskie pārvadājumi. Galvenie eksporta pārvadājumi bija uz Igauniju (21,1 %), Lietuvu (19,3 %), Krieviju (13,9 %), Vāciju (12,4 %). Importa kravu pārvadājumi bija no Lietuvas (23,7 %), Igaunijas (22,1 %), Vācijas (8,4 %), Krievijas (8,1 %). Kravu apgrozība 2015. gadā bija 14 690 mlj t-km, iekšzemes satiksmē – 2753 mlj t-km, starptautiskajā satiksmē – 11 937 mlj t-km.

2015. gadā kravu autopārvadātājiem tika izsniegtas 89 434 vienreizējās starptautisko pārvadājumu atļaujas, 242 autopārvadātājiem piešķirtas Eiropas Transporta ministru konferences atļaujas.

Transporta nozarē autopārvadājumu uzņēmumu skaits ir vislielākais, pārsvarā mazie un vidējie uzņēmumi. 2015. gadā autopārvadājumu uzņēmumu skaits ar apgrozījumu virs 145 000 eiro bija 1539, kuri nodarbināja 35 600 darbinieku.

Juridisku un fizisku personu īpašumā 2015. gada beigās bija 85 998 kravas transportlīdzekļi, 4797 autobusi, 679 048 vieglās automašīnas, no tiem jauni, pirmoreiz reģistrēti transportlīdzekļi – 3878 kravas transportlīdzekļi, 255 autobusi, 14 130 vieglās automašīnas.

4. tabula. Reģistrēto automobiļu sadalījums pēc vecuma un degvielas veida 2015. gada beigās 

Kravas automobiļi (t. sk. vilcēji)

Autobusi

Vieglie automobiļi

Kopā

85 998

4797

679 048

pēc vecuma:

līdz 5 gadiem

17 499

945

57 432

6–10 gadi

19 218

846

126 886

11–20 gadi

34 873

21 66

345 111

21 gads un vairāk

14 408

840

149 619

pēc degvielas veida:

benzīns

4330

44

287 289

dīzeļdegviela

79 574

4737

337 453

benzīns un gāze

2012

13

54 062

gāze

31

-

16

elektrība

7

-

211

cits

44

3

17

Avots: Transports Latvijā 2016, statistisko datu krājums. Rīga, 2016.

Autores veidota. 

Autotransporta nozares attīstībai būtiska ir transporta infrastruktūra un satiksmes organizācija. 2015. gadā valsts autoceļu garums bija 20 100 km, pašvaldību – 30 200 km. To stāvoklis būtiski jāuzlabo. Autotransports rada vairāk nekā 70 % no transporta radītajām siltumefekta gāzu emisijām un ir viens no galvenajiem gaisa piesārņojuma avotiem. Nozares aktualitāte – mazemisiju un bezemisiju autotransporta izmantošana, pārejot uz alternatīvu degvielu. 2017. gadā starptautiskos pārvadājumos (ar tiesībām veikt iekšzemes pārvadājumus) tika izmantoti 15 717 kravas transportlīdzekļi, to sadalījums pa ekoloģiskajām klasēm: EURO 0 –EUROII (22 %), EUROIII (12 %), EUROIV (6 %), EUROV(34 %), EUROVI (26 %).

Palielinās informācijas tehnoloģiju izmantošana autotransporta darbības organizācijā un transportlīdzekļos. Īpaši nozīmīgas ir inteliģentas transporta sistēmas, lai sabiedriskajā transportā nodrošinātu augstas kvalitātes pakalpojumu – “mobilitāte kā serviss”, uzlabojot pasažieru informācijas un biļešu tirdzniecības sistēmu izveidi interneta vidē.

Jelgavas pilsētas pašvaldības policijas elektromobilis. 2016. gads.

Jelgavas pilsētas pašvaldības policijas elektromobilis. 2016. gads.

Fotogrāfs Edijs Pālens. Avots: LETA.

Atbilstoši Eiropas Padomes Regulai Nr.181/2011 tiek nodrošināta pakalpojumu pieejamība pasažieriem ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām. Rīga, 2013. gads.

Atbilstoši Eiropas Padomes Regulai Nr.181/2011 tiek nodrošināta pakalpojumu pieejamība pasažieriem ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām. Rīga, 2013. gads.

Fotogrāfs Egons Ansbergs. Avots: F/64 Photo Agency.

Nozīmīgākās organizācijas

Nozarē darbojas vairākas asociācijas. Nozīmīga ir Latvijas starptautisko autopārvadājumu asociācija “Latvijas auto” (dibināta 23.03.1990.; kopš 2005. gada – Autopārvadātāju asociācija “Latvijas auto”; 2017. gadā – 416 biedri). Kopš 1992. gada “Latvijas auto” ir Starptautiskās Autopārvadātāju savienības (International Road Transport Union) īstenais biedrs. 16.03.1993. Latvijas Republika pievienojās TIR Konvencijai (Customs Convention on the International Transport of Goods Under Cover of TIR Carnets, TIR Convention). Pēc valdības pilnvarojuma “Latvijas auto” izsniedz TIR karnetes Latvijā un uzņemas garantijas un saistības starptautiskajā garantiju ķēdē. Asociācija izdeva žurnālu “Latvijas Auto” (2001–2007). Vēl darbojas Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācija (dibināta 1993. gadā; kopš 2005. gada – Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija; 2017. gadā – 43 uzņēmumi) un Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (dibināta 2010. gadā, apvienoja 10 uzņēmumus). Nozares darbiniekus apvieno arodbiedrība LAKRS (dibināta 1990. gadā; kopš 2007. gada – Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība LAKRS; 2017. gadā – ap 4000 biedru).

Multivide

Autotransports Marijas un Satekles ielās. Rīga, 2018. gads.

Autotransports Marijas un Satekles ielās. Rīga, 2018. gads.

Fotogrāfe Ieva Leiniša. Avots: LETA.

Jelgavas pilsētas pašvaldības policijas elektromobilis. 2016. gads.

Jelgavas pilsētas pašvaldības policijas elektromobilis. 2016. gads.

Fotogrāfs Edijs Pālens. Avots: LETA.

Atbilstoši Eiropas Padomes Regulai Nr.181/2011 tiek nodrošināta pakalpojumu pieejamība pasažieriem ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām. Rīga, 2013. gads.

Atbilstoši Eiropas Padomes Regulai Nr.181/2011 tiek nodrošināta pakalpojumu pieejamība pasažieriem ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām. Rīga, 2013. gads.

Fotogrāfs Egons Ansbergs. Avots: F/64 Photo Agency.

Autotransports Marijas un Satekles ielās. Rīga, 2018. gads.

Fotogrāfe Ieva Leiniša. Avots: LETA.

Saistītie šķirkļi:
  • autotransports Latvijā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • dzelzceļa transports Latvijā
  • gaisa transports Latvijā
  • jūras un upju transports Latvijā
  • Latvijas tautsaimniecības politika
  • pasta nozare Latvijā
  • pilsētas transports Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Transporta attīstības pamatnostādnes 2014.–2020. gadam. Esošās situācijas raksturojums.

Ieteicamā literatūra

  • Aizsilnieks, A., Latvijas saimniecības vēsture, 1914–1945, Stokholma, Daugava, 1968, 779.–787. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Biedriņš, A. un E. Liepiņš, Rīgas sabiedriskais transports no 19. gs. vidus līdz mūsdienām, Rīga, Latvijas Industriālā mantojuma fonds, Rīgas satiksme, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Transports Latvijā 2016: statistisko datu krājums, Rīga, Latvijas Republikas Centrālā statistikas pārvalde, 2016.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Transports un sakari, statistisko datu krājums, Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteja, Rīga, 1991. gads
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Vaira Gromule "Autotransports Latvijā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/89561-autotransports-Latvij%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/89561-autotransports-Latvij%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana