AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 20. novembrī
Jānis Ozoliņš

fokusēšana, naratoloģijā

(angļu focalization, vācu fokalisierung, franču focalisation, krievu фокализация)
perceptuāla pozīcija stāstījuma situācijā, kas norāda, cik daudz un ko zina stāstītājs, neatkarīgi no tā, kurš (stāstītājs) šo pozīciju izsaka vārdos

Saistītie šķirkļi

  • anisohronijas, naratoloģijā
  • biežums, naratoloģija
  • literatūrzinātne
  • naratoloģija
  • notikumu kārtība, naratoloģijā
  • stāstījums, naratoloģijā
  • stāstītājs, naratoloģijā

Satura rādītājs

  • 1.
    Skatupunkta problemātika: stāstītāja un fokusētāja nošķīrums
  • 2.
    Fokusētāju tipoloģija
  • 3.
    Žerāra Ženeta teorijas kritika
  • 4.
    Papildus elementi, kas raksturo fokusēšanu
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Skatupunkta problemātika: stāstītāja un fokusētāja nošķīrums
  • 2.
    Fokusētāju tipoloģija
  • 3.
    Žerāra Ženeta teorijas kritika
  • 4.
    Papildus elementi, kas raksturo fokusēšanu
Skatupunkta problemātika: stāstītāja un fokusētāja nošķīrums

Skatupunkta jēdziens literāra teksta analīzes kontekstā raksturo veidu, kā (implicītais) autors, stāstītājs vai tēls raugās uz attēlotajiem notikumiem – kā vērotājs no malas vai to līdzdalībnieks. Pirmais, kurš aptvēra šī fenomena plašās iespējas, bija amerikāņu rakstnieks Henrijs Džeimss (Henry James). Rakstot priekšvārdus saviem romāniem, kas sākotnēji tapa kopotajiem rakstiem jeb t. s. “Ņujorkas izdevumam” (New York Edition, 1907–1909), bet vēlāk tika apkopoti grāmatā “Romāna māksla” (The Art of the Novel, 1934), viņš pievērsās arī skatpunkta teorijai. Uz H. Džeimsa secinājumiem laika gaitā balstījās vairāki amerikāņu teorētiķi – Persijs Laboks (Percy Lubbock), Klīents Brukss (Cleanth Brooks), Roberts Pens Vorens (Robert Penn Warren), Normens Frīdmens (Norman Friedman) un Veins Būts (Wayne C. Booth). Līdzās amerikāņu pētniekiem jāmin arī zviedru literatūras teorētiķis Bertils Rūmbergs (Bertil Romberg) un austrietis Francs Karls Štancels (Franz Karl Stanzel), kurš nodarbojās ar angļu literatūras pētniecību.

Pretēji saviem priekšgājējiem, franču izcelsmes literatūras teorētiķis Žerārs Ženets (Gérard Genette) skatpunktu izprot kā divu atšķirīgu parādību hibrīdu, kurā saplūdinātas stāstītāja un tēla instances, tādējādi esejā “Stāstījuma diskurss” (Discours du récit, 1972) viņš stāstītāju (kas stāsta?) nošķir no fokusētāja (kas redz?). Ž. Ženeta teorijas kontekstā stāstītājam ir balss funkcija, savukārt fokusēšana raksturo perspektīvu, caur kuru notikumi un tēli tiek uztverti. Tādējādi fokusēšana apzīmē perceptuālu pozīciju, kas norāda, cik daudz un ko zina stāstītājs, neatkarīgi no tā, kurš (stāstītājs) šo pozīciju izsaka vārdos.

Fokusētāju tipoloģija

Kopumā Ž. Ženets izšķīra trīs fokusētāju tipus:

  • nulles fokusēšanā (focalisation zéro) stāstītājs zina vairāk nekā tēli (stāstītājs>tēls), turklāt stāstītāja uztvere nav piesaistīta kādam no tēliem;
  • iekšējā fokusēšanā (focalisation interne) stāstītājs ir viens no tēliem (stāstītājs=tēls) un ir iesaistīts aprakstītajos notikumos, tos redz un uztver;
  • savukārt ārējā fokusēšanā (focalisation externe) stāstītāja zināšanas par tēlu iekšējo dzīvi ir ierobežotas, jo stāstītāja uztvere nav saistīta ar kādu konkrētu tēlu (stāstītājs<tēls).

Līdzās fokusētāja pozīcijai attiecībā pret stāstījumu tikpat nozīmīgs kritērijs fokusētāja raksturošanā ir noturība jeb stabilitāte. Ja stāstījumā fokusētājs nemainās, to apzīmē kā nemainīgu (fixe), ja stāstījumā ir divi fokusētāji, to dēvē par mainīgu (variable), bet, ja fokusētāju skaits ir lielāks, – par daudzskaitlīgu (multiple).

Stāstījumā fokusēšanai ir izšķiroša nozīme lasītāja iesaistīšanā tekstā, attīstot gan spriedzi, gan identificēšanos ar kādu no tēliem. Līdz ar to fokusēšanas lietojums parāda veidus, kā teksta autors var manipulēt ar lasītājam pieejamo informāciju.

Ar paralipsi (paralipsis) Ž. Ženets apzīmēja gadījumu, kad informācija apzināti tiek noklusēta, pastāstot mazāk. Iekšējās fokusēšanas gadījumā stāstītājs var noklusēt svarīgas darbības vai pārdomas, kas saistās ar tēlu–fokusētāju, lai ierobežotu zināšanas par notiekošo un atklātu izlaistās detaļas vēlāk, veicot pavērsienu stāstījumā un līdztekus arī lasītāja priekšstatos.

Pretējs ir paralepses (paralepsis) gadījums, kad tiek pateikts vairāk, nekā nepieciešams vai atļauts. Ārējās fokusēšanas gadījumā tā izpaužas kā stāstītāja iejaukšanās tēla apziņā ar papildu informāciju, kas neizriet no tēla pieredzētā konkrētajā brīdī un ir attiecināma uz tālāku nākotni. Iekšējās fokusēšanas gadījumā tā var būt nejauša informācija par kāda cita tēla domām, kas nav attiecināma uz tēla–fokusētāja apziņu, vai arī informācija, ko fokusējošais tēls konkrētajā situācijā nevar redzēt.

Žerāra Ženeta teorijas kritika

Raksturojot fokusēšanas veidus, Ž. Ženets nenošķīra subjektu–fokusētāju no fokusējamā objekta. Šo nošķīrumu piedāvāja Mīke Bāla (Mieke Bal). Subjekta/objekta nošķiršana fokusēšanas teorijas kontekstā ļauj precīzāk izvērtēt stāstītāja sniegtās informācijas ticamību atkarībā no tā, vai fokusētājs ir viens vai vairāki, tāpat izzinot arī atsevišķā fokusētāja attieksmi pret uztverto objektu. Tādējādi fokusēšana nosaka, vai lasītājs var uzticēties stāstītāja sniegtajai informācijai, vai ne. Ž. Ženets šo nošķīrumu uzskatīja par nevajadzīgu izvērsumu, kas sarežģī viņa izstrādāto jēdzienu sistēmu. M. Bālas veikto teorijas revīziju Ž. Ženets augstprātīgi raksturoja kā autores jaunradi, kam ar viņa atklājumiem nav tiešas saistības.

Tikpat strīdīgs ir Ž. Ženeta izdalītais nulles jeb auktoriālais fokusētājs. Ne vien pēc M. Bālas, bet arī pēc Šlomitas Rimonas-Kenanas (Shlomith Rimmon-Kenan) domām, ārējā fokusēšana Ž. Ženeta piedāvātajā sistēmā attiecināma uz uztveri, kas parāda ārējās pasaules reālijas un tādējādi ir saistīta ar uztverto objektu, nevis fokusētāju. Nulles fokusēšana pēc būtības ir ārējā fokusēšana, ja ņem vērā, ka stāstītājs zina vairāk nekā tēli, tātad raugās uz notikumiem un citiem tēliem no ārējas perspektīvas. Ž. Ženets šo fokusēšanas tipu nodalīja atsevišķi, jo nulles fokusēšanas gadījumā stāstītājs spēj ielūkoties arī tēlu iekšējā pasaulē, taču no ārējās fokusēšanas to atšķir tas, ka šāds stāstītājs ir klasificējams kā viszinošs. Pēc piesaukto kritiķu domām, nulles un ārējās fokusēšanas apvienošana vienā kategorijā nav konfliktā ar iekšējās fokusēšanas nosacījumiem, jo nulles fokusēšanā stāstītājs ar fokusēto objektu neidentificējas, kā tas ir iekšējās fokusēšanas gadījumā.

Iekšējās un ārējās fokusēšanas nošķiršana nav viennozīmīga, īpaši gadījumos, ja teksts satur vairākus stāstījuma līmeņus, turklāt fokusēšanas pozīcija šādā gadījumā var mainīties. Ja ietvara jeb primārais stāstījums veidots no iekšējas perspektīvas, tad iegulto stāstījumu līmenī tā jau būs ārējā fokusēšana. Iekšējās un ārējās fokusēšanas maiņa vienmēr ir klātesoša stāstījuma tekstos. Tā ir ideāli piemērota manipulēšanai ar lasītāju, kurš bieži nemana, ka informācija ir filtrēta caur tēla vai stāstītāja uztveri. Tā rezultātā lasītājs tēla sniegto subjektīvo informāciju var uzlūkot kā objektīvu, kuru sniedz objektīvs (detached) stāstītājs.

Īpaši sarežģīta stāstījuma analīzes kontekstā ir situācija, kad stāstītāja apziņa saplūst ar tēla uztveri un nav no tās nodalāma. Tāpēc stāstītājs vienmēr ir vairāk informēts par tēliem, pat ja fokusētais tēls ir viņš pats, un tas attiecas ne vien uz stāstījumu pirmajā, bet arī trešajā personā.

Visbiežāk fokusēšana ir saistīta ar konkrētu stāstījuma uzbūves daļu, kas var būt ļoti īsa, un nereti fokusētāji nav tik skaidri nodalāmi, kā to aprakstīja Ž. Ženets.

Lai iekšējo fokusēšanu nošķirtu no ārējās, Ž. Ženets ieteica ņemt vērā kritēriju, ko Rolāns Barts (Roland Barthes) izcēla savā definīcijā, raksturojot personas stāstījuma veidu, respektīvi, vai iespējams pārveidot attiecīgo stāstījuma fragmentu no trešās personas uz pirmo. Ja tas ir iespējams un situācija no tā nemainās, fokusēšana ir iekšēja, ja ne, – ārēja. Ž. Ženets gan brīdināja, ka, pārbaudot fokusētāja pozīciju, nevajadzētu jaukt fokusētāju ar stāstītāju, kuri paliek nošķirti arī pirmās personas stāstījumā gadījumos, kad abas instances ir sapludinātas vienā tēlā (izņēmums ir iekšējais monologs pirmās personas tagadnes formā).

Tomēr, pat ja tēls un pirmās personas stāstītājs sakrīt, atšķirība starp iekšējo un ārējo fokusēšanu saglabājas. Ja stāstošais “es” aplūko kaut ko, ko izdarījis pieredzošais “es” un ainu uztver stāstošais “es”, tad fokusēšana ir ārēja. Ja ainu uztver pieredzošais “es”, tad fokusēšana ir iekšēja.

Iekšējās un ārējās fokusēšanas nošķīrums nav atkarīgs no izmantotās gramatiskās personas. Fokusēšanas tipus nevajadzētu jaukt ar stāstītāju tipiem. Iekšējie un ārējie fokusētāji var gan iedziļināties lietās, gan uztvert tās virspusēji. Emociju novērošana, kognitīvas darbības un psiholoģiskas detaļas liecina par stāstītāja iedziļināšanos tēlā. Ja to uztver objektīvs stāstītājs, fokusēšana ir ārēja, ja uztvērējs ir tēls, tad – iekšēja.

Papildus elementi, kas raksturo fokusēšanu

Fokusēšanas funkcijas stāstījuma analīzes kontekstā ir daudz plašākas – to parāda Š. Rimonas-Kenanas papildinājumi Ž. Ženeta piedāvātajai sistēmai. Strukturālisti, tostarp arī Ž. Ženets, fokusēšanas kritērijiem, kas skar stāstījuma satura analīzi, nepievērsās, jo tas nozīmētu novirzīties no dziļo, vispārīgo struktūru izpētes. Ja fokusētāju identificēšana ļauj spriest par stāstījuma uzbūves īpatnībām, tad satura analīzē būtiski ir arī citi fokusēšanas aspekti. Šos fokusēšanu raksturojošos papildu katalizatorus Š. Rimona-Kenana raksturoja kā fokusēšanas šķautnes jeb fasetes (facetes).

Fokusēšanu tādējādi raksturo percepcijas, psiholoģiskie un ideoloģiskie katalizatori. Percepcijas gadījumā uz fokusētāju attiecināmi arī laika un telpas nosacījumi.

Ja fokusētājs ir saistīts ar stāstītāju, taču ieņem objektīvu pozīciju attiecībā pret attēlotajiem notikumiem, respektīvi, nav tajos iesaistīts, tad fokusētāja telpiskais skatījums var būt panorāmisks (panoramic) vai simultāns (simultaneous). Panorāmisks skatījums visbiežāk sastopams stāstījuma sākumā vai beigās, vai atsevišķās zīmīgās epizodēs. Literatūras vēsturē šāds paņēmiens plaši lietots 18. un 19. gs. angļu, franču un krievu romānistikā.

Š. Rimona-Kenana neapsvēra iespēju, ka tēls, caur kuru tiek fokusēts notiekošais, var iztēloties to, kas notiek ārpus viņa redzesloka, ņemot vērā, ka iztēle līdzās maņām arī ir iesaistīta fokusētāja uztveres procesos.

Attiecībā uz laiku ārējā fokusēšana visbiežāk ir panhroniska (panchronic), ja fokusētājs nav identificējams, vai retrospektīva (retrospective), ja fokusētājs apraksta paša piedzīvotos notikumus (kā autobiogrāfiskajā prozā). Ārējā fokusēšana visbiežāk ir simultāna (simultaneous), fokusētājs tādējādi spēj raudzīties uz notikumiem neatkarīgi no tā, vai tie attiecināmi uz pagātni, tagadni vai nākotni. Pretējs gadījums ir iekšējā fokusēšana, kas ir sinhrona (synchronous) un vienmēr saistīta ar tagadnes laiku.

Fokusētāja psiholoģiskie katalizatori raksturo tā kognitīvo (cognitive) un emocionālo (emotive) saikni ar attēlotajiem notikumiem. Kognitīvie procesi izpaužas kā zināšanas, pieņēmumi, pārliecība un atmiņas darbība. Tādējādi ārējās un iekšējās fokusēšanas gadījumā iespējams runāt par fokusētāja neierobežotajām (unrestricted) vai ierobežotajām (restricted) zināšanām attiecībā uz attēlotajiem notikumiem. Ārējā fokusēšanā fokusētājam ir pieejama neierobežota informācija par notiekošo, tāpēc šo fokusētāju apzīmē kā viszinošu (omniscient). Iekšējā fokusēšana ir ierobežota, jo fokusētājs ir iesaistīts notikumos un nespēj uz tiem raudzīties objektīvi no malas.

Fokusētāja emocionālo piesaisti attēlotajiem notikumiem raksturo tas, cik objektīvs (neitrāls, neiesaistīts) vai subjektīvs (iesaistīts, ieinteresēts) tas ir pret attēlotajiem notikumiem un personām. Balstoties Borisa Uspenska (Борис Андреевич Успенский) secinājumos, kas aprakstīti grāmatā “Kompozīcijas poētika” (Поэтика композиции, 1970), Š. Rimona-Kenana vērsa uzmanību uz lingvistisko norāžu nozīmi tekstā, kas ļauj nošķirt fokusēto objektu no fokusētāja un līdz ar to izdarīt secinājumus par fokusētāja emocionālo piesaisti.

Ideoloģiskā nostāja fokusēšanā var izpausties tieši (explicit) vai netieši (implicit), turklāt tā var būt skaidri, nepārprotami formulēta (unequivocal) vai daudzbalsīga (polyphonic). Minētie kritēriji atkarīgi no fokusētāju skaita – jo vairāk fokusētāju, jo plašāks viedokļu klāsts, no kura lasītājam jāsecina stāstījumā paustās ideoloģiskās nostādnes.

Tādējādi fokusēšana nav attiecināma uz stāstījuma līmeni vien, nošķīrums atkarīgs no tā, vai fokusētājs ir tēls vai stāstītājs. Ja fokusētājs ir tēls, tad tā uztvere ir tikpat cieši saistīta kā ar fabulas, tā stāstījuma līmeni. Savukārt, ja fokusētājs ir stāstītājs, tad fokusēšana ir tikai viens no retoriskajiem paņēmieniem, kas ir stāstītāja rīcībā stāstīšanas aktā.

Saistītie šķirkļi

  • anisohronijas, naratoloģijā
  • biežums, naratoloģija
  • literatūrzinātne
  • naratoloģija
  • notikumu kārtība, naratoloģijā
  • stāstījums, naratoloģijā
  • stāstītājs, naratoloģijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Bal, M., Narrative Theory: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies, London, New York, Routledge, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Chatman, S., Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca, London, Cornell University Press, 1978.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Genette, G., Figures III, Paris, Seuil, 1972.
  • Herman, L. and B. Vervaeck, Handbook of Narrative Analysis, 2nd edn., Lincoln, University of Nebraska Press, 2019.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ozoliņš, J., ‘Naratoloģijas kā disciplīnas raksturojums’, Letonica, Nr. 35, 2017, 68.–81. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ozoliņš, J., ‘Stāstījuma jēdziens un tā adepti latviešu literatūzinātnē’, Letonica, Nr. 42, 2020, 6.–19. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rimmon-Kenan, S, Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London, Routledge, 2002.
  • Sekste, I., ‘Naratoloģija’, Mūsdienu literatūras teorijas, Kalniņa, I.E. un K. Vērdiņš (sast.), Rīga, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2013, 175.–198. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Jānis Ozoliņš "Fokusēšana, naratoloģijā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/125487-fokus%C4%93%C5%A1ana,-naratolo%C4%A3ij%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/125487-fokus%C4%93%C5%A1ana,-naratolo%C4%A3ij%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana