AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 22. novembrī
Jānis Ozoliņš

anisohronijas, naratoloģijā

(angļu anisochronies, vācu anisochronien, franču anisochronies, krievu aнизохронии)
attiecības starp stāstījuma laiku (SL) un notikumu laiku (NL) jeb cik daudz laika aizņem pats notikums fabulas līmenī attiecībā pret laiku, kas nepieciešams tā izklāstam stāstījumā

Saistītie šķirkļi

  • krievu formālisms
  • literatūrzinātne
  • naratoloģija
  • notikumu kārtība, naratoloģijā
  • stāstījums, naratoloģijā

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Aina
  • 3.
    Palēninājums
  • 4.
    Pauze
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Aina
  • 3.
    Palēninājums
  • 4.
    Pauze

Franču literatūras teorētiķis Žerārs Ženets (Gérard Genette) stāstījuma tempa analīzi klasificēja pēc četriem anisohroniju veidiem, izdalot pauzi, ainu jeb dialogu, kopsavilkumu jeb paātrinājumu un elipsi. Lai tempa klasifikācija grafiskajā skaidrojumā būtu simetriska, jāmin arī palēninājuma kategorija. Ž. Ženets esejā “Stāstījuma diskurss” (Discours du récit, 1972) palēninājumu aprakstīja kā starpposmu starp ainu un pauzi, taču īpaši to neizdalīja, tādējādi raksturojošās pazīmes iztirzājot saistībā ar pauzi kā galēju palēninājumu. Ne visi literārie stāstījumi, kas pievēršas tēlu apziņas procesa atspoguļojumam, ir lēni un monotoni plaši izvērsto aprakstu dēļ. Kā parāda Marsela Prusta (Marcel Proust) romāna “Zudušo laiku meklējot” (À la recherche du temps perdu, 1922–1927) piemērs, stāstījuma temps, kuru katrs lasītājs izjūt atšķirīgi, neliecina, ka stāstījumam trūkst dinamikas, tā meklējama veidā, kā savstarpēji tiek saistītas atmiņu epizodes, restaurējot tās tagadnes laikā.

Pārskatāmu ritma efektu veidu vizualizāciju piedāvāja nīderlandiešu teorētiķi: Luks Hermans (Luc Herman) un Barts Verveks (Bart Vervaeck) izstrādāja skalu, kur grafiskā veidā attēlotas gan anisohronijas, gan to raksturojošās deskriptīvās formulas, kuras savukārt pēc Ž. Ženeta tālāk attīstīja Mīke Bāla (Mieke Bal):

Notikumu, kas nav iekļauts fabulas līmenī un līdz ar to neparādās stāstījumā, apzīmē kā elipsi (ellipse). Notikumu noklusēšana ir apzināts un plaši izmantots mākslinieciskais paņēmiens detektīvromānos, kas rakstniekiem ļauj veidot divus paralēlus stāstījumus, no kuriem viens attēlo noziegumu, savukārt otrs – izmeklēšanas gaitu, tādējādi lasītājos tiek radīta intriga, ar otro stāstījumu rekonstruējot pirmo stāstījumu. Par detektīvromāniem naratoloģijā tapuši vairāki nozīmīgi pētījumi, no kuriem īpaši jāizceļ Cvetana Todorova (Tzvetan Todorov) esejas grāmatā “Prozas poētika” (Poétique de la prose, 1971).

Atkarībā no tā, vai ir norādīts to ilgums attiecībā pret pārējiem notikumiem fabulas līmenī, elipses var klasificēt kā noteiktas (ellipses déterminées) vai nenoteiktas (ellipses indéterminées). Saistībā ar to funkcijām Ž. Ženets izšķīra trīs elipšu veidus:

  1. tiešās elipses (ellipses explicites) ir pamanāmas brīžos, kad tiek veikts kopsavilkums, lai strauji pārietu pie nākamās ainas;
  2. netiešās elipses (ellipses implicites) iespējams konstatēt brīžos, kad ar pabeigtas analepses (notikums attiecināms uz pagātni) starpniecību tiek aizpildītas agrākas stāstījuma plaisas;
  3. hipotētisko elipšu (ellipses hypothétiques) gadījumā nav pat iespējams precīzi noteikt, starp kuriem notikumiem tās atrodas. Par to iespējamo pastāvēšanu, līdzīgi kā netiešu elipšu gadījumā, liecina vien analepses, kas atklāj kādubrīd noklusētos notikumus.

Notikumu, kas fabulas līmenī aizņem ilgāku laiku, taču stāstījuma līmenī tiek reducēts, apzīmē kā paātrinājumu (accélération) jeb kopsavilkumu (récit sommaire). Šis paņēmiens teksta autoram ļauj novirzīt lasītāja uzmanību no mazāk būtiskiem notikumiem, nereti tos reducējot līdz teikumam vai īsai rindkopai. Līdz pat 19. gs. beigām kopsavilkums, īpaši romāna žanrā, bija ierasta pāreja starp divām ainām, stāstījuma ritmam veidojoties no dialogu un kopsavilkumu mijas.

Aina

Ainas (scène) jeb dialoga situācijā notikums aizņem līdzvērtīgu laiku, cik nepieciešams tā izlasīšanai. Jāpiebilst, ka vienādības zīme starp notikuma laiku un stāstījuma laiku ir relatīva, jo abu laiku attiecības nav pilnīgi identiskas. Laiks, kas veltīts dialogam starp stāsta vai romāna varoņiem, būs garāks nekā laiks, ko lasītājs velta tā izlasīšanai pie sevis. Pēc dažu teorētiķu domām, arī detalizēts notikumu izklāsts būtu aplūkojams kā līdzvērtīgs ritma efekts, kad notikuma un stāstījuma laiks ir vienāda garuma.

Palēninājums

Palēninājumā (ralentissement) notikuma laiks ir īsāks par stāstījuma laiku. Šis paņēmiens tiek izmantots spriedzes radīšanas nolūkā. Notikums tiek palēnināts, taču stāstījuma līmenī norisinās gluži pretējs efekts: lasītājs strauji palielina lasīšanas tempu un koncentrē savu uzmanību notikuma izzināšanai.

Pauze

Pauze (pause) ir galējs palēninājums, kas noved pie darbības vai attēlotā notikuma pārtraukšanas.

No lasītāja skatpunkta paātrinājuma un palēninājuma lietošana var šķist kā svarīguma rādītājs attiecībā uz atsevišķām ainām, pieņemot, ka būtiskiem notikumiem parasti atvēlēta lielāka uzmanība, bet mazāk svarīgais ietverts kopsavilkumā. Taču teksta autori var rīkoties arī pretēji, izvērsti aprakstot triviālus notikumus, lai panāktu ironisku efektu. Aprakstītie anisohroniju veidi un to dažādas kombinācijas stāstījumā veido ritmu. Regulāra paātrinājuma un palēninājuma lietošana stāstījumam piešķir dinamiku.

Multivide

Ritma efektu veidu vizualizācija.

Ritma efektu veidu vizualizācija.

Ritma efektu veidu vizualizācija.

Saistītie šķirkļi:
  • anisohronijas, naratoloģijā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • krievu formālisms
  • literatūrzinātne
  • naratoloģija
  • notikumu kārtība, naratoloģijā
  • stāstījums, naratoloģijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Bal, M., Narrative Theory: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies, London, New York, Routledge, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Chatman, S., Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca, London, Cornell University Press, 1978.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Genette, G., Figures III, Paris, Seuil, 1972.
  • Herman, L. and B. Vervaeck, Handbook of Narrative Analysis, 2nd edn., Lincoln, University of Nebraska Press, 2019.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ozoliņš, J., ‘Naratoloģijas kā disciplīnas raksturojums’, Letonica, Nr. 35, 2017, 68.–81. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ozoliņš, J., ‘Stāstījuma jēdziens un tā adepti latviešu literatūzinātnē’, Letonica, Nr. 42, 2020, 6.–19. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sekste, I., ‘Naratoloģija’, Mūsdienu literatūras teorijas, Kalniņa, I.E. un K. Vērdiņš (sast.), Rīga, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2013, 175.–198. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Jānis Ozoliņš "Anisohronijas, naratoloģijā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/125462-anisohronijas,-naratolo%C4%A3ij%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/125462-anisohronijas,-naratolo%C4%A3ij%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana