AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 20. jūlijā
Gints Zelmenis

Natālija Ūlande-Šulca

(dzimusi Natālija Ūlande; 17./29.10.1899. Mažeiķos, mūsdienās Lietuvā–01.11.1964. Graftonā, Ziemeļdakotas pavalstī, Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV); apbedīta Kristālleikas, Crystal Lake, kapu latviešu nodalījumā, Mineapolisā, ASV)
latviešu dziedātāja (soprāns) un skatuves māksliniece

Saistītie šķirkļi

  • Jānis Zālītis
  • Nikolajs Rimskis-Korsakovs
  • opera Latvijā
  • Rihards Štrauss
  • Volfgangs Amadejs Mocarts

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās, izglītība, vārds un ģimene
  • 3.
    Radošā un profesionālā darbība
  • 4.
    Iestudētās lomas un nozīmīgākie darbi
  • Multivide 2
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās, izglītība, vārds un ģimene
  • 3.
    Radošā un profesionālā darbība
  • 4.
    Iestudētās lomas un nozīmīgākie darbi

N. Ūlande bija Latvijā pazīstama dziedātāja 20. gs. 20.–30. gados. Viņa bija vadošais soprāns Liepājas operas darbības pirmajā gadā. Karjeras laikā pārsvarā dziedāja liriskā soprāna partijas.

Izcelšanās, izglītība, vārds un ģimene

Dzimusi Oto un Anlīzes Ūlandu ģimenē.

1917. gadā beidza Maskavas konservatoriju. 20. gs. 20. gados papildinājās pie vokālajiem pedagogiem Romā, Itālijā.

Pirmās laulības laikā 20. gs. 20. gadu pirmās puses presē viņa nereti dēvēta par Natāliju Ūlandi-Lamberti vai Natāliju Lamberti-Ūlandi. 1928. gadā precējusies ar ārstu Jāni Frīdrihu Šulcu, meita Silvija Rūta. Turpmāko gadu presē viņa dēvēta gan par Natāliju Ūlandi, gan arī par Natāliju Ūlandi-Šulcu.

Radošā un profesionālā darbība

1921. gadā N. Ūlande atgriezās Latvijā no Padomju Krievijas un iesaistījās Latviešu zemnieku savienības organizētos koncertos. 1922.–1923. gadā viņa darbojās jaunizveidotajā Liepājas operā, kur uzstājās vadošajās soprāna lomās: Margarita franču komponista Šarla Guno (Charles François Gounod) operā “Fausts” (Faust, 1859), Tatjana krievu komponista Pētera Čaikovska (Пётр Ильич Чайковский) operā “Jevgeņijs Oņegins” (Евгений Онегин, 1879), Violeta itāļu komponista Džuzepes Verdi (Giuseppe Fortunino Francesco Verdi) operā “Traviata” (La Traviata, 1853), kā arī citās lomās.

No 1923. gada N. Ūlande darbojās Latvijas Nacionālajā operā (LNO), kur uzstājās Liu lomā itāļu komponista Džakomo Pučīni (Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini) operā “Turandota” (Turandot, 1926), Marenkas lomā čehu komponista Bedržiha Smetanas (Bedřich Smetana) operā “Pārdotā līgava” (Prodaná nevěsta, 1866), Mikaelas lomā franču komponista Žorža Bizē (Alexandre César Léopold Bizet) operā “Karmena” (Carmen, 1875), kā arī citās lomās. Viņa piedalījās arī latviešu komponistu operu iestudējumos – Jautrītes lomā Jāzepa Mediņa “Vaidelotē” (1927) un Sūrmja lomā Jāņa Kalniņa “Lolitas brīnumputnā” (1934). Nereti uzstājās arī dažādos koncertos un Rīgas radiofonā.

N. Ūlande-Šulca piedalījās arī operešu iestudējumos: Arsēnas lomā austriešu komponista Johana Štrausa (Johann Baptist Strauss) operetē “Čigānu barons” (Der Zigeunerbaron, 1885), Klaretas Ango lomā franču komponista Šarla Lekoka (Alexandre Charles Lecocq) operetē “Ango kundzes meita” (tā laika repertuārā dēvēta “Ango jaunkundze”; La fille de Madame Angot, 1872), Otīlijas lomā austriešu komponista Ralfa Benacka (Rudolf Josef František Benatzki) operetē “Pie balto āzi” (Im weißen Rößl, 1930), kā arī citās operetēs.

No 1925. gada janvāra viņa darbojās Operas solodziedātāju biedrībā.

Dziedātājas karjeras laikā pārsvarā uzstājās Latvijā, taču atsevišķos pasākumos uzstājās arī ārzemēs (piemēram, Klaipēdā, Lietuvā). Veselības problēmu dēļ N. Ūlande-Šulca dziedātājas karjeru pāragri beidza un 1938. gadā pensionējās.

1944. gada rudenī viņa kopā ar ģimeni devās bēgļu gaitās uz Vāciju. Pēckara gados strādāja Hamburgā un Pinnebergā Baltijas Universitātē par vokālo pedagoģi. 1951. gadā ar ģimeni izceļoja uz ASV, kur pavadīja mūža nogali.

Natālija Ūlande-Šulca Ksenijas lomā operā "Boriss Godunovs". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Natālija Ūlande-Šulca Ksenijas lomā operā "Boriss Godunovs". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Natālija Ūlande-Šulce Nuri lomā operā "Ieleja". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Natālija Ūlande-Šulce Nuri lomā operā "Ieleja". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka.

Iestudētās lomas un nozīmīgākie darbi

Karjeras laikā N. Ūlande-Šulca iestudējusi vairākus desmitus operu lomu. Viņas repertuārā bija Blonde austriešu komponista Volfganga Amadeja Mocarta (Wolfgangus Amadeus Mozart) “Bēgšanā no seraja” (Die Entführung aus dem Serail, 1782); Čo Čo Sana un Mimī Dž. Pučīni Madama Butterfly (1904) un “Bohēmā” (La bohème, 1896); Džilda un pāžs Oskars Dž. Verdi “Rigoleto” (Rigoletto, 1851) un “Masku ballē” (Un ballo di maschera, 1859); Ksenija krievu komponista Modesta Musorgska (Модест Петрович Мусоргский) “Borisā Godunovā” (Борис Годунов, 1874); Leila Ž. Bizē “Pērļu zvejniekā” (Les pêcheurs de perles, 1863); Neda itāļu komponista Ružēro Leonkavallo (Ruggero Leoncavallo) “Pajaci” (Pagliacci, 1892); Sofija franču komponista Žila Masnē (Jules Émile Frédéric Massenet) operā “Verters” (Werther, 1892); Sofija vācu komponista Riharda Štrausa (RichardGeorgStrauss) “Rožu kavalierī” (Der Rosenkavalier, 1911); pāžs Urbans vācu komponista Džakomo Meierbēra (Giacomo Meyerbeer, īstajā vārdā Jacob Liebmann Beer) operā “Hugenoti” (Les Huguenots, 1836), kā arī daudz citu lomu.

N. Ūlandes-Šulcas repertuārā bija arī daudz latviešu (Pētera Barisona, Lūcijas Garūtas, Jēkaba Poruka, Jāņa Zālīša un citu), kā arī cittautu komponistu (krievu – Nikolaja Rimska-Korsakova, Николай Андреевич Римский-Корсаков, vācu – R. Štrausa, Engelberta Humperdinka, Engelbert Humperdinck, un citu) dziesmu.

Multivide

Natālija Ūlande-Šulca Ksenijas lomā operā "Boriss Godunovs". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Natālija Ūlande-Šulca Ksenijas lomā operā "Boriss Godunovs". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Natālija Ūlande-Šulce Nuri lomā operā "Ieleja". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Natālija Ūlande-Šulce Nuri lomā operā "Ieleja". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka.

Natālija Ūlande-Šulca Ksenijas lomā operā "Boriss Godunovs". Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Saistītie šķirkļi:
  • Natālija Ūlande-Šulca
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Jānis Zālītis
  • Nikolajs Rimskis-Korsakovs
  • opera Latvijā
  • Rihards Štrauss
  • Volfgangs Amadejs Mocarts

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Latvijas Mūzikas informācijas centra tīmekļa vietnē par Natāliju Ūlandi-Šulcu

Ieteicamā literatūra

  • Eglītis, A., 'Mirusi operdziedone Natalija Ulande', Laiks, 02.12.1964., nr. 97, 3. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • 'Kā es nokļuvu uz Nacionālās operas skatuves', Zeltene, 15.01.1928., nr. 2, 8. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Gints Zelmenis "Natālija Ūlande-Šulca". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/128743-Nat%C4%81lija-%C5%AAlande-%C5%A0ulca (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/128743-Nat%C4%81lija-%C5%AAlande-%C5%A0ulca

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana