AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 18. februārī
Zane Rozīte

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija

(angļu Rezekne Academy of Technologies, vācu Akademie für Technologie Rezekne, franču Académie de Technologie de Rezekne, krievu Резекненская технологическая академия)
akadēmiska un profesionāla augstākās izglītības un zinātnes institūcija Rēzeknē. Augstskola dibināta 12.04.1993.

Saistītie šķirkļi

  • augstākā izglītība Latvijā
  • Latvijas izglītības politika
Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2020. gads.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2020. gads.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Satura rādītājs

  • 1.
    Nosaukums. Vēsturiskās izmaiņas nosaukumā
  • 2.
    Iestādes darbības mērķis un uzdevumi
  • 3.
    Iestādes darbības īss raksturojums
  • 4.
    Iestādes pakļautības un darbības likumiskie ietvari
  • 5.
    Struktūra
  • 6.
    Studenti
  • 7.
    Akadēmijas vadītāji
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Nosaukums. Vēsturiskās izmaiņas nosaukumā
  • 2.
    Iestādes darbības mērķis un uzdevumi
  • 3.
    Iestādes darbības īss raksturojums
  • 4.
    Iestādes pakļautības un darbības likumiskie ietvari
  • 5.
    Struktūra
  • 6.
    Studenti
  • 7.
    Akadēmijas vadītāji
Nosaukums. Vēsturiskās izmaiņas nosaukumā

Augstskolu izveidojot, tā tika nosaukta par Rēzeknes Augstskolu (RA). 18.12.2012. augstskola pārdēvēta par Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju (RTA). Latvijas Republikas (LR) Saeima 01.01.2016. apstiprināja augstskolas nosaukuma maiņu.

Iestādes darbības mērķis un uzdevumi

RTA darbības pamatmērķi un uzdevumi definēti tās satversmēs. RA pirmā satversme stājās spēkā 23.08.1994. Augstskolu pārdēvējot par RTA, tās jaunā satversme stājās spēkā 01.01.2016. RTA galvenais mērķis un uzdevumi ir Latvijas kultūras tradīcijām atbilstošas un Eiropas izglītības telpā konkurētspējīgas akadēmiskās un profesionālās augstākās izglītības nodrošināšana, reģionālistikas studiju attīstība un zinātniskās pētniecības īstenošana. RTA kā reģionālās augstskolas mērķu un attīstības virzienu definēšanā tiek ņemta vērā augstskolas ģeogrāfiskais novietojums un tās stratēģiskā loma Latgales reģiona attīstība.

RTA darbības un attīstības stratēģijā 2016.–2023. gadam augstskola izvirzījusi vispārējo mērķi – mazināt Latgales reģiona attīstības kavējošos faktorus, kā tehnoloģiju akadēmijai pievēršoties daudznozaru tehnoloģisko risinājumu izstrādei un praktiskai realizācijai. Vienlaicīgi RTA izvirzījusi piecus stratēģiskos attīstības mērķus un virzienus: STEM (science, technology, engineering, mathematics) jomu un inovatīvu tehnoloģiju izstrāde, apguve un piemērošana studijām, sagatavojot Latgales, Latvijas un Eiropas izaugsmei nepieciešamos speciālistus; zinātnē balstītu, uz inovatīvu eksponenciālu tehnoloģiju (expotential technologies) izstrāde, apguve un piemērošana starpdisciplinārām studiju programmām; RTA akadēmiskā personāla zinātniskā pētnieciskās kapacitātes attīstība; mūsdienīgas un ilgtspējīgas RTA teritoriālās infrastruktūras kompleksa attīstība; Latgales reģiona attīstība, iesaistot RTA mācībspēkus un studējošos reģiona kultūrvēsturisko vērtību saglabāšanā un ilgtspējīgā resursu izmantošanā.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas logo.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas logo.

Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 

Iestādes darbības īss raksturojums

Pirmās idejas par jaunas augstskolas izveidi Latgales reģionā veidojās neilgi pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas. 1991./1992. gadā Latvijas Universitātes (LU) pārstāvji piedāvāja apvienot Rēzeknē esošās valsts augstskolu filiāles – LU Latgales filiāli (dibināta 1990. gadā), Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Rēzeknes mācību un konsultāciju punktu (dibināts 1965. gadā) un Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiāli (dibināta 1990. gadā). Ar LR Izglītības ministrijas atbalstu augstskolas projekta izstrādei izveidoja darba grupu, kuru vadīja LU Latgales filiāles vadītājs profesors Kārlis Počs.

Prasība valstij attīstīt augstskolas Rēzeknē un Daugavpilī, tādējādi veicinot Latgales kā prioritāra valsts reģiona saimniecisko un kulturālo attīstību, tika atkārtoti nostiprināta Pasaules latgaliešu 1. konferences (09.–13.08.1992.) rezolūcijā. 12.04.1993. LR Ministru padome pieņēma lēmumu par RA dibināšanu.

Nozīmīgs RTA sasniegums bija starptautiski akreditētas augstskolas statusa iegūšana. Statusu apstiprināja LR Latvijas Augstākā izglītības padome 11.06.1999. Akreditētas augstskolas statuss RTA deva tiesības īstenot akreditētās studiju programmas un izsniegt valstiski atzītus diplomus par augstākās izglītības iegūšanu.

Svarīgs attīstības posms augstskolas vēsturē bija RA pārveide par RTA. Augstskolas pārveide, iekļaujot vārdu “tehnoloģijas”, tika pamatota ar RTA mērķi specializēties studiju virzienos, kas vērsti uz tehnoloģiju un tehnoloģisku inovāciju ieviešanu. Izvēlētais specializācijas fokuss paredzēja stiprināt RTA stratēģisko lomu ne tikai Latgales reģionā, bet plašāk Latvijā un arī Eiropā.

Zinību diena Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 01.09.2021.

Zinību diena Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 01.09.2021.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Studiju process Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 2023. gads.

Studiju process Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 2023. gads.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 

14. starptautiskā zinātniski praktiskā konference “Vide. Tehnoloģija. Resursi” Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 15.06.2023.

14. starptautiskā zinātniski praktiskā konference “Vide. Tehnoloģija. Resursi” Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 15.06.2023.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Iestādes pakļautības un darbības likumiskie ietvari

RTA ir valsts dibināta autonoma augstākās izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām un ir atvasināta publiska persona, ko garantē Latvijas Augstskolu likums. Atvasinātas publiskās personas statuss ļauj augstskolai pašai izvēlēties savu stratēģiju, prioritātes un noteikt budžeta sadalījumu. RTA darbību regulē tādi normatīvie akti kā Augstskolu likums, Izglītības likums, Zinātniskās darbības likums, kā arī Boloņas procesa konceptuālās nostādnes. RTA atrodas LR Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā.

Struktūra

1993./1994. gadā RTA sāka darbu ar trim fakultātēm – Inženieru fakultāti, Ekonomikas fakultāti (no 2011. gada – Ekonomikas un vadības fakultāte, no 2015. gada – Ekonomikas un pārvaldības fakultāte) un Humanitāro fakultāti (kopš 1998. gada – Humanitāro un juridisko zinātņu fakultāte). 1995. gadā RTA sastāvā tika iekļauts Rēzeknes skolotāju institūts (dibināts 1991. gadā), izveidojot vēl vienu fakultāti – Pedagoģijas fakultāti (no 2010. gada – Izglītības un dizaina fakultāte, no 2015. gada – Izglītības, valodu un dizaina fakultāte).

2022. gadā RTA ir trīs fakultātes – Ekonomikas un pārvaldības fakultāte, Inženieru fakultāte un Izglītības, valodu un dizaina fakultāte.

RTA izveidots arī Mūžizglītības centrs, lai ikvienam Latvijas iedzīvotājam piedāvātu iespēju izglītoties visas dzīves garumā, paaugstināt vai mainīt savu kvalifikāciju.

Zinātniskās darbības īstenošanai pie RTA darbojas trīs zinātniskie institūti: Biznesa un sabiedrības procesu pētniecības institūts, Inženierzinātņu institūts (tajā ietilpst pieci pētniecības centr – Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pētniecības centrs, Fizikālo procesu un lāzertehnoloģiju pētnieciskais centrs, Ķīmijas, bioloģijas un biotehnoloģiju pētnieciskais centrs, Ģeotehnoloģiju un ekoindustrijas pētnieciskais centrs, Metālapstrādes un mehatronikas pētnieciskais centrs), Reģionālistikas zinātniskais institūts ar trim pētniecības laboratorijām – Sociālās pedagoģijas laboratoriju, Sociālās pedagoģijas un rehabilitācijas tehnoloģiju laboratoriju, Pedagoģijas tehnoloģiju laboratorijau.

Studenti

RTA studentu skaita ziņā ir otrā lielākā augstskola Latgales reģionā pēc Daugavpils Universitātes.

1993./1994. gadā mācības augstskolā sāka 450 studenti, no tiem 200 bija pārgājuši no bijušās LU Latgales filiāles.

Līdz 21. gs. pirmās desmitgades vidum RTA bija vērojams pakāpenisks un stabils studentu skaita pieaugums, lielāko studentu skaitu – 3972 – sasniedzot 2004./2005. gadā. Sākot ar 21. gs. pirmās desmitgades otro pusi, RTA vērojams būtisks studējošo skaita samazinājums, atspoguļojot vispārīgo tendenci valsts augstākās izglītības iestādēs. Studentu straujo sarukumu ietekmē gan demogrāfiskā situācija, cilvēku ekonomiskais stāvoklis, valsts finansējuma samazinājums augstskolām. RTA studentu skaitu būtiski ietekmē arī potenciālo studentu aizplūšana uz Rīgu, kur atrodas nozīmīgākās Latvijas augstskolas. 2020./2021. gadā kopējais studentu skaits RTA bija 1647, no tiem 78 bija ārvalstu studenti.

Akadēmijas vadītāji

RTA vadījuši četri rektori: Irēna Siliņeviča (1994–2004), Leonārs Svarinskis (2004–2010), Edmunds Teirumnieks (2010–2019). Kopš 2019. gada RTA rektore ir Iveta Mietule.

Multivide

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2020. gads.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2020. gads.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas logo.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas logo.

Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 

Zinību diena Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 01.09.2021.

Zinību diena Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 01.09.2021.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Studiju process Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 2023. gads.

Studiju process Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 2023. gads.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 

14. starptautiskā zinātniski praktiskā konference “Vide. Tehnoloģija. Resursi” Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 15.06.2023.

14. starptautiskā zinātniski praktiskā konference “Vide. Tehnoloģija. Resursi” Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā. 15.06.2023.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2020. gads.

Fotogrāfs Edgars Pavlovskis. Avots: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.

Saistītie šķirkļi:
  • Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • augstākā izglītība Latvijā
  • Latvijas izglītības politika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija

Ieteicamā literatūra

  • Kazinika, A. (sagat.), Rēzeknes Augstskola, 1993.–1998., Rēzekne, Rēzeknes Augstskola, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rēzeknes Augstskolas akadēmiskais personāls: Rēzeknes augstskola, 10 gadi, Rēzekne, RA izdevniecība, 2003.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Zane Rozīte "Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/158896-R%C4%93zeknes-Tehnolo%C4%A3iju-akad%C4%93mija (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/158896-R%C4%93zeknes-Tehnolo%C4%A3iju-akad%C4%93mija

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana