Sacerējuma “Runa” pirmizdevuma marginālijā fiksēts izteikums homus dignitas, kas ļāva turpmāk to uztvert kā darbu par cilvēka cieņu. Darbs bija veidots kā runa pirms tēžu aizstāvēšanas, atspēkojot iespējamās iebildes un ļaujot atskanēt trompetes signālam, kas tolaik simboliski liecināja par uzvaru. Darba otrajā daļā Dž. Piko della Mirandola demonstrēja dažādo mācību saskaņotību. Renesansei raksturīgajās diskusijās par cilvēka cieņu vai niecīgumu un nožēlojamību Dž. Piko della Mirandola pamatoja cilvēka autonomiju jeb brīvību. Cilvēku raksturo ne-vieta, viņa paša ziņā ir celties vai krist, proti, “reģenerēties” vai “deģenerēties”. Cilvēka cieņa sakņojas nevis kristietiskā dieva godāšanā, bet iespējā kļūt par “sevis paša veidotāju un tēlnieku” (plastes et fictor sui). Cilvēka brīvības atzīšana bija arī viens no astroloģijas un maģijas neatzīšanas iemesliem.
Tēzes, kuru skaitam bija jāsimbolizē arī pilnība, izkārtotas divās daļās. 402 tēzes ir agrāko mācību svarīgāko atziņu apkopojums. 498 tēzes ir paša Dž. Piko della Mirandolas dažādo mācību saskaņošanas tēzes. Saskaņošana šaurā nozīmē attiecas uz Platonu (Πλάτων) un Aristoteli (Ἀριστοτέλης), plašā – uz visdažādākajām mācībām un tradīcijām. Šādi Dž. Piko della Mirandola lika pamatus kristietiskajai kabalistikai un aizsāka enciklopēdisma tradīciju. Darba “Par esošo un vieno” desmit sadaļās platoniskās tradīcijas izpratni par vieno Dž. Piko della Mirandola saskaņoja ar neoplatonisma versiju un aristotelismu. Vienā (neo)platoniskais skaidrojums – prius (‘agrāk’), simplicius (‘vienkāršāk’), communius (‘kopīgāk’) – tika salāgots ar esošā, daudzā (multitudo) un būšanas aristotelisko skaidrojumu. Par Dž. Piko della Mirandolas centienu principu var uzskatīt paša atziņu, ka “nav nekā tāda, kas nesaskanētu” (nihil pugnantius, si res nihil concordius). Turklāt viņam bija svarīgi 1) nepieļaut kristietiskā dieva priekšmetiskošanu, 2) ņemt vērā iepriekšējos saskaņošanas veikumus, ko bija piedāvājuši grieķu (bizantiešu) humānisti Plētons jeb Plifons (Πλήθων) un Bēsarions jeb Visarions (Βησσαρίων, Bessario), kā arī filozofs Kūzas Nikolajs (Nicolaus Cusanus). Paša Dž. Piko della Mirandolas traktāts par Platona un Aristoteļa saskaņošanu (Concordia Platonis et Aristotelis) ir gājis zudumā. Saskaņojot dažādās mācības, tekstuāli izglītotais itāļu filozofs iestājās par iekļaujošu, sinkrētisku filozofijas atjaunošanu, ņemot vērā arī neizsakāmo pirmsvalodisko realitāti. Šādi priekšplānā nokļuva vienais, patiesais, labais, esošais (unum, verum, bonum, ens), mīlestība un ētiskā atbildība (virtus), tiecoties pēc “filozofiskā miera” (pax philosophica).