AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 1. jūlijā
Bārbala Simsone

zinātniskā fantastika

(no sengrieķu φανταστικός, phantastikos ‘fantastisks’; angļu science fiction, vācu Science-Fiction, franču science-fiction, krievu научная фантастикa)
fantastiskās literatūras žanrs

Saistītie šķirkļi

  • fantastiskā literatūra
  • fantāzijas literatūra
  • literatūrzinātne
  • šausmu literatūra
  • žanru literatūra
Aina no Mērijas Šellijas darba "Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs" ekranizējuma. 1931. gads.

Aina no Mērijas Šellijas darba "Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs" ekranizējuma. 1931. gads.

Avots: Getty Images, 517324292.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Rašanās cēloņi, attīstība
  • 3.
    Kompozīcija, uzbūves saturiskās īpatnības
  • 4.
    Iedalījums
  • 5.
    Nozīmīgākie autori un darbi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Rašanās cēloņi, attīstība
  • 3.
    Kompozīcija, uzbūves saturiskās īpatnības
  • 4.
    Iedalījums
  • 5.
    Nozīmīgākie autori un darbi
Kopsavilkums

Vārdu savienojums “zinātniskā fantastika” latviešu valodā ienācis, burtiski pārtulkojot krievu valodas terminu научная фантастикa, tomēr latviešu valodā bieži lieto vienkārši apzīmējumu “fantastika”. Zinātniskās fantastikas galvenā iezīme ir iespējamās nākotnes modeļu atainošana, cenšoties paredzēt tehnoloģiju un sociālo struktūru izmaiņu ietekmi uz cilvēci. Zinātniskās fantastikas tematika skar dažādus sociālos aspektus, cilvēka un vides attiecības. Galvenā zinātniskās fantastikas atšķirība no fantāzijas žanra nereti tiek raksturota šādi – fantastikā netiek attēlota maģija, t. i., nepierādītu pārdabisku spēku eksistence. Taču precīzāks ir pētnieka Ričarda Pērtila (Richard Purtill) formulējums: zinātniskā fantastika izmaina realitāti, izmantojot fiziskās matērijas iedarbošanos uz citu fizisko matēriju, bet fantāzija to pašu veic, izmainot fizisko matēriju ar domu vai vēlmi (piemēram, ar burvju vārdiem), vai ar nemateriālu būtņu (piemēram, garu vai eņģeļu) palīdzību.

Rašanās cēloņi, attīstība

Zinātniskās fantastikas pirmsākumi atrodami romiešu satīriķa Lūkiāna (Lucianus) darbā “Patiess stāsts” (Vera Historia, 165) un vairākās 17. gs. utopijās, taču plašāk pieņemta ir teorija, ka zinātniskās fantastikas attīstība aizsākās 19. gs. ar Mērijas Šellijas (Mary Shelley), Edgara Alana Po (Edgar Allan Poe), Žila Verna (Jules Verne) un Herberta Velsa (Herbert George Wells) daiļradi – darbiem, kuros pirmo reizi zinātniskie atklājumi vai mēģinājumi šādus atklājumus veikt ir līdzeklis, kas ļauj rakstniekam runāt par sava laika aktuālajām tēmām (M. Šellijas darbi, kuros vērojamas atsevišķas fantāzijas literatūras iezīmes, un E. A. Po darbi, kurš rakstīja stāstus abos žanros, tiek ierindoti gan zinātniskās fantastikas, gan fantāzijas literatūras pirmsākumu kategorijās). Zinātniskās fantastikas žanrs strauji attīstījās 20. gs. 20.–30. gados populārajos jeb tā dēvētajos lubu (pulp) žurnālos (Weird Stories, Amazing Stories u. c.), kas publicēja dažādu žanru īsos stāstus, un 40.–50. gados, kas tiek dēvēti par žanra zelta laikmetu. Šo periodu nomainīja t. s. zinātniskās fantastikas Jaunais vilnis (New Wave), kura laikā žanra autori eksperimentēja ar formu un saturu, žanra kanoniskajām īpatnībām apvienojoties ar modernisma literatūras elementiem.

Žurnāla Amazing Stories vāks, uz kura attēlota aina no Herberta Velsa stāsta "Pasauļu kari" (War of the Worlds). 1929. gads.

Žurnāla Amazing Stories vāks, uz kura attēlota aina no Herberta Velsa stāsta "Pasauļu kari" (War of the Worlds). 1929. gads.

Autors Frank R. Paul. Avots: Getty Images, 517322746.

Žurnāla Amazing Stories vāks. 10.1929.

Žurnāla Amazing Stories vāks. 10.1929.

Avots: Transcendental Graphics/Getty Images, 114651316.

Kompozīcija, uzbūves saturiskās īpatnības

Zinātniskās fantastikas žanra straujo attīstību 19. gs. otrajā pusē, it īpaši gadsimtu mijā, veicināja straujais tehnoloģiskais progress un mainīgās sociālās struktūras. Pastāv viedoklis, ka zinātniskā fantastika kā žanrs ir ieinteresēta tikai mašinērijas un tehnoloģiju jautājumos. Kopš žanra pirmsākumiem autorus visvairāk interesē cilvēks kā sabiedrības daļa, cilvēka dabas pārmaiņas vai nemainība uz mašinērijas un tehnoloģiju straujās attīstības fona. Prognozējot vai pārvietojot nākotnē pašreizējos zinātnes sasniegumus un sociālās parādības, autori ataino cilvēcisko emociju un uzvedības modeļus šādā izmainītā realitātes stāvoklī. Darbu priekšplānā izvirzīta pierādāmu vai iespējamu parādību analīze nākotnē – bieži raksturotas tādas parādības kā mākslīgais intelekts, klonēšana, pasaules liktenis pēc atomkara, androīdi, kontakti ar ārpuszemes saprātu, planētas pārapdzīvotība, ceļojumi laikā un citi.

Iedalījums

Literatūrkritikā zinātnisko fantastiku iedala apakšnozarēs:

  • precīzā zinātniskā fantastika (mēģina prognozēt jaunu zinātnisko sasniegumu ietekmi uz cilvēces nākotni),
  • vieglā zinātniskā fantastika (uzmanība no zinātniskajiem atklājumiem tiek virzīta uz sižetisko struktūru un tēlu attīstību),
  • utopija/distopija (pārspīlēti pozitīvi/negatīvi nākotnes sabiedrības funkcionēšanas modeļi),
  • kiberpanks (centrālā tēma – datortehnoloģiju attīstības prognozes),
  • kosmiskā opera (apvieno liela mēroga sižetus, piemēram, pasauļu kari utt., ar varoņu personisko drāmu) un citi.

Gandrīz visos zinātniskās fantastikas darbos klātesošā iezīme ir pierādāmības faktors – teorētiski neiespējamais tiek atspoguļots kā reāls, nereti tiek arī detalizēti paskaidrots, kā un kāpēc tas varētu būt iespējams. Rakstnieki izvairās no pārdabisku un nepierādāmu kategoriju izmantošanas, izvairās atzīt augstāku spēku eksistenci.

Nozīmīgākie autori un darbi

Darbi zinātniskās fantastikas žanrā no 19. gs. līdz 21. gs. sākumam: M. Šellijas darbs “Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs” (Frankenstein or The Modern Prometheus, 1818), E. A. Po stāsti (1832–1849), Žila Verna “Ceļojums uz Zemes centru” (Voyage au centre de la Terre, 1864) un “Ceļojums uz Mēnesi” (De la terre à la lune, 1865), Roberta Lūisa Stīvensona (Robert Lewis Stevenson) “Doktora Džekila un mistera Haida dīvainais stāsts” (Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, 1886), Herberta Velsa “Laika mašīna” (The Time Machine 1895) un “Neredzamais cilvēks” (The Invisible Man, 1897), Artura Konana Doila (Sir Arthur Conan Doyle) “Zudusī pasaule” (The Lost World, 1912) un “Marakota bezdibenis” (The Maracot Deep, 1929), Oldesa Hakslija (Aldous Huxley) “Brīnišķīgā jaunā pasaule” (Brave New World, 1932), Džordža Orvela (George Orwell) “1984” (1984, 1949), Artura Klārka (Arthur Clarke) “2001: Kosmosa odiseja” (2001: A Space Odyssey, 1968) un “Dziesmas no tālās zemes” (Songs of the Distant Earth, 1986), Reja Bredberija (Ray Bradbury) “Marsiešu hronikas” (The Martian Chronicles, 1950) un “451 grāds pēc Fārenheita” (Fahrenheit 451,1953), Aizeka Azimova (Isaac Asimov) “Es, robots” (I, Robot, 1950) un “Dibināšana” (Foundation, 1951–1988), Roberta Heinleina (Robert Heinlein) “Svešinieks svešā zemē” (Stranger in a Strange Land, 1961) un “Mēness, skarbā mīļotā” (The Moon is a Harsh Mistress, 1966), Kliforda Saimaka (Clifford Simak) “Pilsēta” (City, 1952) un “Pārsēšanās stacija” (Way Station, 1963), Ursulas Krēberes Le Gvinas (Ursula Kroeber Le Guin) “Heinas cikls” (The Hainish Cycle, 1966–2000), Rodžera Zelaznija (Roger Zelazny) “Nemirstīgais” (This Immortal, 1966) un “Gaismas valdnieks” (Lord of Light, 1967), Viljama Gibsona (William Gibson) “Neiromants” (Neuromancer, 1984). Atšķirībā no fantāzijas žanra zinātniskā fantastika bija populāra arī pēckara periodā Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā (PSRS) un sociālisma valstīs. Krievu fantastikas tradīciju pārstāv Borisa un Arkādija Strugacku (Аркадий Натанович Стругацкий, Борис Натанович Стругацкий) darbi “Pirmdiena sākas sestdienā” (Понедельник начинается в субботу, 1965) un “Pikniks ceļmalā” (Пикник на обочине, 1974), Ivana Jefremova (Иван Антонович Ефремов) “Andromedas miglājs” (Туманность Андромеды, 1974), Vladimira Mihailova (Владимир Дмитриевич Михайлов) “Savam brālim sargs” (Сторож брату моему, 1976) un “Tad nāciet, turēsim tiesu” (Тогда придите, и рассудим, 1983), poļu – Staņislava Lema (Stanisław Lem) “Solāris” (Solaris, 1970).

Multivide

Aina no Mērijas Šellijas darba "Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs" ekranizējuma. 1931. gads.

Aina no Mērijas Šellijas darba "Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs" ekranizējuma. 1931. gads.

Avots: Getty Images, 517324292.

Žurnāla Amazing Stories vāks, uz kura attēlota aina no Herberta Velsa stāsta "Pasauļu kari" (War of the Worlds). 1929. gads.

Žurnāla Amazing Stories vāks, uz kura attēlota aina no Herberta Velsa stāsta "Pasauļu kari" (War of the Worlds). 1929. gads.

Autors Frank R. Paul. Avots: Getty Images, 517322746.

Žurnāla Amazing Stories vāks. 10.1929.

Žurnāla Amazing Stories vāks. 10.1929.

Avots: Transcendental Graphics/Getty Images, 114651316.

Kadrs no Stenlija Kubrika filmas "2001: Kosmosa Odiseja", 1968. gads.

Kadrs no Stenlija Kubrika filmas "2001: Kosmosa Odiseja", 1968. gads.

Avots: Scanpix/Ronald Grant Archive/Mary Evans.

Aina no Mērijas Šellijas darba "Frankenšteins jeb Jaunais Prometejs" ekranizējuma. 1931. gads. Kolins Klaivs (Colin Clive) Frankenšteina lomā un Dvaits Frajs (Dwight Frye) viņa asistenta Frica lomā, gatavojoties atdzīvināt briesmoni.

Avots: Getty Images, 517324292.

Saistītie šķirkļi:
  • zinātniskā fantastika
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • fantastiskā literatūra
  • fantāzijas literatūra
  • literatūrzinātne
  • šausmu literatūra
  • žanru literatūra

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Aldiss, B., and D. Wingrove, Trillion Year Spree: The History of Science Fiction, New York, Atheneum Books, 1973.
  • Clute, J., and P. Nicholls (ed.), The Encyclopedia of Science Fiction, London, Orbit Books, 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Gunn, J. (ed.), The Road to Science Fiction, Lanham, Md. [u.a.], Scarecrow Press, 2002–2003.
  • James, E. and F. Mendlesohn (ed.), The Cambridge Companion to Science Fiction, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Knight, D., In Search of Wonder: Essays on Modern Science Fiction, Chicago, Advent Publications, 1967.
  • Panshin, A., The World Beyond the Hill: Science Fiction and the Quest for Transcendence, Los Angeles, J. P. Tarcher, 1989.
  • Pohl, F., The Way the Future Was: A Memoir, New York, Ballantine Books, 1978.
  • Scholes, R., and E.S. Rabkin, Science Fiction: History-Science-Vision, New York, Oxford University Press, 1977.

Bārbala Simsone "Zinātniskā fantastika". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/2026-zin%C4%81tnisk%C4%81-fantastika (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/2026-zin%C4%81tnisk%C4%81-fantastika

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana