Īsa vēsture Augstākās izglītības rašanās priekšnoteikums ir pietiekami attīstīta socioekonomiskā sistēma. Lai pastāvētu augstākā izglītība, jābūt iespējai uzturēt indivīdus, kuri galvenokārt nodarbojas ar zināšanu nodošanu un radīšanu. Tāpat arī nepieciešams pietiekami liels pieprasījums pēc padziļinātām zināšanām un prasmēm, ko piedāvā augstākā izglītība.
Vēsturiski augstākās izglītības iestādes ir radušās neatkarīgi dažādos pasaules reģionos, reaģējot uz vietējām nepieciešamībām. Galvenokārt augstākās izglītības iestādes radušās, lai sagatavotu nepieciešamos speciālistus reliģiskajam vai valsts darbam. Nereti abas šīs funkcijas cieši pārklājas, kā, piemēram, Ķīnā, kur viena no augstākās izglītības galvenajām funkcijām bija gatavot valsts darbiniekus, balstoties konfuciānisma tradīcijās.
Augstākās izglītības iestādes definīcija ir neskaidra un arī ir vēsturiski pārskatīta. Ja augstākā izglītība tiek definēta kā izglītības posms, kas tiek piedāvāts pieaugušajiem un cilvēkiem pēc obligātās izglītības apguves, tad vienas no pirmajām augstākās izglītības iestādēm ir bijušas bibliotēkas, kas piedāvāja nestrukturētas iespējas apgūt papildu prasmes un zināšanas ikvienam jebkurā dzīves posmā.
Pieliekot prasību, ka augstākās izglītības iestādēm ir jābūt ar noteiktu mācībspēku kopu, par vienu no agrākajām augstākās izglītības iestādēm Eiropā varētu tikt uzskatīta Platona akadēmija (Ἀκαδημία) 387. gadā p. m. ē., kas sniedza iespēju atēniešiem mācīties no viedajiem. Tomēr Platona akadēmija būtiski atšķiras no mūsdienu universitātes ar to, ka tajā nebija strukturēta lekciju plāna, tā vietā balstot visu diskusijās, kā arī tajā nenodarbojās ar jaunu zināšanu radīšanu.
Savukārt pirmā šim kritērijam atbilstošā iestāde pasaulē bija Taksila (तक्षशिला) Pakistānā, kas pastāvēja no 5. gs. p. m. ē. līdz 2. gs. m. ē., kur bija attīstīta budisma mācība, kas izrietēja no Taksilas pilsētas ģeogrāfiskās atrašanās uz vairākiem tirdzniecības ceļiem. Tomēr arī Taksila nebija augstākās izglītības iestāde mūsdienu izpratnē, jo tā bija nestrukturēta, bez pastāvīgas mācībspēku kopas.
Par pirmo augstākās izglītības iestādi pasaulē tiek uzskatīta Nalanda (नालन्दा), kas bija milzīgs budistu klosteris Indijā ar noteiktu mācībspēku kopu, kas veica arī pētniecību, ar strukturētām studijām un arī fiksētu organizatorisko struktūru iestādei. Pēc tā laika liecībām, 672. gadā Nalandā mācījās 8000 studējošo un bija 1500 mācībspēku.
Savukārt pirmās iestādes, kas tika sauktas par universitātēm, radās Eiropā, 1088. gadā dibinot Boloņas Universitāti (Alma Mater Studiorum Università di Bologna) un laika periodā no 1045. līdz 1150. gadam dibinot Parīzes Universitāti (Université de Paris). Līdz tam laikam Eiropā pastāvēja arī vairāki klosteri, kas nodrošināja mācīšanās iespējas, bet abas universitātes bija būtiski atšķirīgas gan pēc savas struktūras, gan arī misijas.
Boloņas Universitātes pamatā bija studentu un mācībspēku kopējās ģildes, jo jau pirms tās izveides pastāvēja tendence vairākiem indivīdiem, kas brauca uz Boloņu mācīties no viedajiem, savstarpēji sadarboties, lai dalītu izmaksas. Boloņas Universitāte, līdzīgi kā ģilde, tika organizēta atbilstoši profesoru arodiem, veidojot fakultātes, kuru pamatā bija zinātniskās nozares. Paralēli tam tika veidotas arī studentu “nācijas”, kas bija organizētas ap ģeogrāfiskiem reģioniem, no kuriem nāca profesori un studenti.
Universitātes bieži konfliktēja ar pilsētām, kur tās atradās, jo pilsētas nereti vēlējās aplikt universitātes ar papildu nodokļiem, kā arī radās sociālie konflikti ar studējošajiem un profesoriem. Tā kā tajā laikā augstākās izglītības iestādēm nebija būtisku īpašumu, šo konfliktu rezultātā kāda universitāte mēdza kopumā pārcelties prom no pilsētas. Šādā veidā arī Boloņas un Parīzes universitāšu modelis tika izplatīts visā Eiropā.
Papildus tam, redzot universitāšu vērtīgo sniegumu pilsētām un valstīm, arī vairāki valdnieki sāka dibināt savas universitātēs. Agrākās valdnieku dibinātās universitātes bija Neapolē un Tulūzā.