AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 6. maijā
Eduards Kļaviņš

Marks Rotko

(dzimis Markus Rotkovičs; 25.09.1903. Daugavpilī–25.02.1970. Ņujorkā, Amerikas Savienotās Valstis, ASV)
Latvijas ebreju izcelsmes viens no ievērojamākiem ASV abstraktā ekspresionisma gleznotājiem, grafiķis

Saistītie šķirkļi

  • glezniecība Latvijā
  • māksla
  • tēlotāja māksla

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene un izglītība
  • 2.
    Radošā darbība un nozīmīgākie sasniegumi
  • 3.
    Nozīme
  • 4.
    Marka Rotko apbalvojumi un piemiņa
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene un izglītība
  • 2.
    Radošā darbība un nozīmīgākie sasniegumi
  • 3.
    Nozīme
  • 4.
    Marka Rotko apbalvojumi un piemiņa
Ģimene un izglītība

Marks Rotko piedzima farmaceita Jakova Rotkoviča un Hajas (dzimušas Goldinas) Rotkovičas ģimenē, kurā auga vecāki brāļi Moiše un Abels un māsa Soņa. Cariskās Krievijas valstiskā antisemītisma un ekonomisko apstākļu dēļ M. Rotko tēvs 1910. gadā emigrēja uz ASV, ģimene viņam sekoja (1912–1913), apmetoties Portlendā. Pārvarot materiālās grūtības un iedzīvojoties jaunajā vidē, M. Rotko ātri apguva angļu valodu, sekmīgi pabeidza pamatskolu un vidusskolu (1913–1921) un pēc tam studēja Jeila Universitātē (Yale University, 1921–1923), kuru neabsolvēja, uzskatot to par pārāk elitāru.

Pārcēlies uz Ņujorku, M. Rotko sāka apmeklēt Mākslas studentu līgas skolu (Arts Students League), kur viņa pasniedzējs bija modernists Makss Vēbers (Max Weber). Kopumā M. Rotko kā mākslinieks veidojās patstāvīgi, adaptējot gan eiropiešu, gan amerikāņu tālaika modernās mākslas ietekmes; viņam nozīmīgs šai ziņā bija fovismam tuvais gleznotājs Miltons Everijs (Milton Avery). M. Rotko mākslinieka izaugsmi sekmēja viņa intelektuālās intereses, īpaši dažādu laikmetu filozofu, piemēram, Platona (Πλάτων, Plátōn), Frīdriha Nīčes (Friedrich Nietzsche), Sērena Kirkegora (Søren Kierkegaard), domas.

Radošā darbība un nozīmīgākie sasniegumi

20. gs. 20. un 30. gadu portretos, ainavās, figurālās kompozīcijas M. Rotko izmantoja ekspresīvas deformācijas, eksperimentēja ar formveidi; šo darbu vidū izceļas metro staciju ainas ar askētiskām, stingām cilvēku figūrām (“Bez nosaukuma (Metro)”, Untitled (Subway), ap 1937, Nacionālā mākslas galerija, National Gallery of Art, Vašingtonā). 20. gs. 30. gados M. Rotko sāka eksponēt savus darbus gan personālizstādēs, gan grupas “Desmit” (Ten) izstādēs. Viņš piedalījās ASV Moderno gleznotāju un tēlnieku federācijas (Federation of Modern Painters and Sculptors) dibināšanā 1940. gadā un tās izstādēs. 20. gs. 40. gados M. Rotko tiecās rast universālāku mākslas valodu un sekot tēlveidē bezapaziņas impulsiem, operējot ar abstrahētiem antīko mītu motīviem un tuvinoties sirreālismam (“Antigone”, Antigone, ap 1941, Nacionālā mākslas galerija, Vašingtonā). Sākot ar 1946. gadu,  M. Rotko pievērsās pilnīgi abstraktai pašizteiksmei, līdz 1949. gadam darinot neregulāru polihromu, neskaidru robežu  krāslaukumu kompozīcijas, variējot to intensitāti un jutekliski emocionālo iedarbību (“Bez nosaukuma”, Untitled, 1947, Solomona R. Gugenheima muzejs, Solomon R. Guggenheim Museum, Ņujorkā). Šim tā dēvētajam “multiformu” posmam sekoja M. Rotko “klasiskais” brieduma posms (1949–1970), kura laikā gleznotājs pilnvērtīgi realizēja savas mākslas koncepciju un tā dēvēto “paraksta stilu” – rodot gan variablu, bet vienlaikus viendabīgu formveidi, kas nemaldīgi atpazīstama kā personas paraksts. Gleznu kompozīcijas kļuva lakoniskas, visbiežāk vertikālā formātā tika iekļauti daži taisnstūraini krāslaukumi uz atšķirīgas krāsas fona, to izcēlums un centrējums piešķīra darbiem saistošu un neatrisināmi mīklainu daudznozīmību. Krāslaukumu robežas bija mīkstinātas, gaistošas, krāsvielas klājums plāns un niansēts, rodot kopumā arī atmosfēras un gaismas piesātinātu krāstoņu efektu. M. Rotko darbi bija koloristiski daudzveidīgi, viņš izmantoja siltos, vēsos, ahromatiskos toņus dažādās krāsu intensitātes pakāpēs saskaņā ar vēlamās  ekspresijas funkcijām, paužot, paša vārdiem, cilvēciskās pamatemocijas – traģiskuma, ekstāzes vai bezcerības izjūtas. Daudzo “paraksta stila” darbu vidū kā raksturīgus piemērus var izcelt gaišo kompozīciju “Oranžais un dzeltenais” (Orange and Yellow, 1956, Olbraita-Noksa mākslas galerija, Albright-Knox Art Gallery, Bufalo), dramatiskāku darbu “Gaiši sarkans virs melnā” (Light Red Over Black, 1957, Britu Teita galerija, Tate Britain Gallery, Londonā), satumsināti vēso “Rūsa un zilais” (Rust and Blue, 1953, Laikmetīgās mākslas muzejs, Museum of Contemporary Art, Losandželosā).

M. Rotko gleznu niansēto krāstoņu  iedarbība atkarīga lielā mērā no izstādes apgaismojuma. Visveiksmīgāk viņa darbi eksponēti atsevišķā telpā un regulētā gaismā Filipsa kolekcijā (Phillips Collection) Vašingtonā. M. Rotko stils veidojās ne tikai individuālu meklējumu rezultātā, bet arī satiksmē ar citiem amerikāņu abstraktajiem ekspresionistiem – visvairāk ar Klifordu Stilu (Clyfford Still) un Barnetu Ņūmenu (Barnett Newman). M. Rotko abstrakcijas tika izstādītas, sākot ar 1949. gadu Ņujorkā, tālaika avangardistu atbalstītājas Betijas Pārsones (Betty Parson) galerijā, vēlāk Sidneja Dženisa (Sidney Janis) galerijā, kā arī Ņujorkas Modernās mākslas muzejā (Museum of Modern Art), Čikāgas Mākslas Institūtā (Art Institute of Chicago), 1958. gadā ASV paviljonā Venēcijas biennālē  (La Biennale di Venezia) un citur ASV un Eiropā.

M. Rotko bija stājgleznu autors, bet, iegūstot atpazīstamību, viņš sāka saņemt pasūtījumus uz gleznu kopām, kuru uzdevums bija papildināt konkrētu telpu. 1958. gadā Sīgrema augstceltnes (Seagram Building) restorānam Ņujorkā mākslinieks darināja aptuveni 40 gleznu sēriju tumši brūnos un sarkanos toņos, bet, neapmierināts ar tā pretenciozo interjeru, atteicās no projekta realizācijas. Visa lielā darbu sērija nonāca dažādos pasaules muzejos (Teita galerijā, Nacionālajā mākslas galerijā Vašingtonā, Kavamuras memoriālajā muzejā, 川村記念美術館, Kawamura Kinen Bijutsukan, Sakurā, un citos).

No 1961. līdz 1963. gadam M. Rotko veica sešu gleznu pasūtījumu Hārvarda Universitātes Houlīokas centram (Harvard University Holyoke Center), bet, atvestas uz vietas, tās zaudēja savu efektu nepiemērotā apgaismojuma dēļ. No 1965. līdz 1967. gadam M. Rotko strādāja pie 14 lieliem audekliem, kas bija pasūtīti jaunceļamajai Rotko kapelai Hjūstonā (Rothko Chapel in Houston), kuras arhitektūru lielā mērā noteica pats M. Rotko. Astoņstūraino, īpaši izgaismoto telpu ietvēra tumšas, “klusējošas” monohromas gleznas kā aicinājums reliģiskai meditācijai. Arī pēdējo dzīves gadu stājgleznās M. Rotko deva priekšroku ahromatiskiem krāstoņiem (melno un pelēko krāsu darbu sērija, 1969–1970). Veselības problēmas (aortas aneirisma), šķiršanās no otrās sievas, depresija bija iemesls M. Rotko pašnāvībai.

M. Rotko bija precējies divreiz: pirmā sieva bija Īdita Sakere (Edith Sachar), otrā – Mella Beistla (Mell Beistle).

Nozīme

Jau M. Rotko dzīves laikā Rietumu mākslas pasaulē viņš tika vērtēts kā viens no ievērojamākiem ASV 20. gs. māksliniekiem un turpmāk tika iekļauts Rietumu mākslas vēstures kanonā kā abstraktā ekspresionisma “metafiziķu” spārna spilgtākais meistars. Viņa stils ievadīja “krāslaukumu glezniecības” (Colour Field Painting) virzienu, kuru pārstāvēja Helēna Frankentālere (Helen Frankenthaler), Moriss Luiss (Morris Louis), Kenets Nolands (Kenneth Noland).

M. Rotko dzīves laikā daudzi viņa darbi nonāca  muzejos un privātās kolekcijās. Liela daļa no viņa veikuma bija savākti 1969. gadā dibinātajā Marka Rotko fondā (Mark Rothko Foundation). Pēc mākslinieka nāves un ilgstošas tiesvedības ar vienu no negodīgiem fonda locekļiem un ar viņu saistīto Marlboro (Marlborough) galeriju M. Rotko mantojumu pārņēma viņa meita Keita Rotko-Pricele (Kate Rothko-Prizel) un vēlāk dēls Kristophers Rotko (Christopher Rothko). Fonda darbi tika dāvināti daudziem muzejiem ASV un Eiropā.

Marka Rotko apbalvojumi un piemiņa

Pēdējos dzīves gados M. Rotko saņēma vairākus institucionālos pagodinājumus. 1968. gadā viņu ievēlēja par Amerikas Nacionālās Mākslas un literatūras akadēmijas (American Academy of Arts and Letters) locekli, 1969. gadā viņš kļuva par Jeila Universitātes goda doktoru.

Viņa dzimtajā pilsētā Daugavpilī  2003. gadā  sakarā ar mākslinieka simtgades svinībām atklāja Romualda Gibovska darināto, viņam veltīto piemiņas zīmi Daugavas krastā. Nākamos gados izvērsās Rotko Mākslas centra izveide bijušā Daugavpils cietokšņa Arsenāla ēkā. Centrs tika atklāts 2013. gadā; tajā regulāri tiek eksponēti Rotko ģimenes deponētie viņa gleznojumi.

Pasaulē, jo īpaši ASV, M. Rotko daiļrades popularitāti apstiprina, piemēram, seriāla Mad Men (vārdu spēle nosaukumā “Medisonas [avēnijas] vīri/ Trakie vīri”) 2008. gada sezonas sērija “Zelta vijole” (The Gold Violin, režisors Endrū Bernstīns (Andrew Bernstein). Tajā notikumi risinās 20. gs. 60.  gadu sākumā sabiedrisko attiecību uzņēmumā, un tiek parādīta izdomāta M. Rotko glezna kā daudziem nesaprotams, taču vērtībā ļoti strauji pieaugošs mākslas darbs. Amerikāņa dramaturga Džona Logan (John Logan) luga “Sarkanais” (Red) ar panākumiem tika uzvesta Londonā un Ņujorkā (Brodvejā) un citos pasaules teātros sākot ar 2009. gadu.

2022. gadā Dailes teātrī Rīgā Lukaša Tvarkovska (Lukasz Twarkowski, Polija) režijā tika iestudēta izrāde “ROTKHO” (dramaturģe Anka Herbuta, Anka Herbut, Polija), kas mūsdienās tiek spēlēta arī uz citām Eiropas skatuvēm.  

Saistītie šķirkļi

  • glezniecība Latvijā
  • māksla
  • tēlotāja māksla

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Marks Rotko
  • Marks Rotko

Ieteicamā literatūra

  • Anfam, D., Mark Rothko: The Works on Canvas, New Haven, Yale University Press, 1998.
  • Baal-Teshuva, J., Mark Rothko. 1903–1970. Bilder als Dramen, Köln, Taschen, 2003.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Breslin, J. E. B., Mark Rothko. A Biography, Chicago&London, The University of Chicago Press, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rothko, Chr. (ed.), The Artist’s Reality, New Haven, Yale University Press, 2006.
  • Seldes, L., The Legacy of Mark Rothko, New York, DaCapo, 1996.

Eduards Kļaviņš "Marks Rotko". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/204159-Marks-Rotko (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/204159-Marks-Rotko

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana