Velosipēda agrīnā vēsture ir sarežģīta un apvīta ar zināmu noslēpumainību arī tāpēc, ka patentu prasības bija ļoti pretrunīgas. Zinātniskais konsensus ir šāds: 1862. gadā jauns bērnu ratiņu mehāniķis P. Lalmāns no Nansī, Francijā, pievienoja drezīnai transmisiju, kas sastāvēja no rotējoša kloķa mehānisma un pedāļiem, kas piestiprināti pie priekšējā riteņa rumbas, tādējādi radot pirmo īsto velosipēdu.
1863. gadā P. Lalmāns pārcēlās uz Parīzi un acīmredzot sazinājās ar turīgajiem uzņēmējiem – brāļiem Olivjē (Olivier). Olivjē viņa izgudrojumā saskatīja komerciālu potenciālu. Nav zināms, uz kāda juridiska pamatā Olivjē pārņēma P. Lalmāns konceptu, taču zināms, ka 1864. gadā viņi nodibināja partnerattiecības ar vēl vienu mehāniķi – P. Mišo –, lai masveidā sāktu ražot velosipēdus. Ir strīds, vai šajos velosipēdos tika izmantots 1864. gadā izstrādātais P. Lalmāna dizains vai cits, ko izstrādāja P. Mišo dēls Ernests Mišo (Ernest Michaux). Ir arī versija ka, visticamāk, P. Lalmāns un P. Mišo, strādājot Parīzē kariešu darbnīcā, iepazinās un pārņēma idejas viens no otra. Augot pieprasījumam pēc jaunā divriteņa, auga arī darbnīca un īpašnieku ambīcijas. Tomēr monopols uz jaunā tipa velosipēdiem P. Mišo un brāļiem Olivjē piederēja neilgi. Drīzumā sākās skandalozas tiesu prāvas starp bijušiem partneriem un draugiem – brāļiem Olivjē, P. Mišo un P. Lalmānu, kurš jau bija paspējis emigrēt uz ASV. Visi trīs pretendēja uz velosipēda izgudrotāja titulu. Tiesas procesu uzvarēja brāļi Olivjē, kuriem izdevās pierādīt, ka tieši viņi bija galvenie kompānijas īpašnieki un tehnoloģijas nodaļas vadītāji, bet P. Mišo – tikai inženieris. Brāļi Olivjē uzsvēra, ka viņi bija galvenie sponsori un ieguldījuši 70 % kompānijas pamatkapitāla.
Velosipēda popularitāte pieauga abās Atlantijas okeāna pusēs. Vecajā pasaulē dominēja brāļi Olivjē, bet Ziemeļamerikā – P. Lalmāns ar partneriem. Pat salīdzinoši nelielās pilsētās un tālākajos Rietumu civilizācijas stūros sāka parādīties velosipēdu trases un velosipēdistu skolas, tai skaitā Baltijā un arī Latvijas teritorijā. Tomēr 1870. gada franču–vācu karš iznīcināja velosipēdu tirgu Francijā. ASV velosipēdi bija populāri tikai īsu laiku – līdz 1872. gadam. Pastāv vairākas versijas, kāpēc velosipēds ASV nekļuva par iecienītu pārvietošanās līdzekli, un viens no skaidrojumiem ir tāds, ka Amerikas ceļu segums bija daudz sliktāks nekā Eiropā, līdz ar to braukšana pa šādiem ceļiem bija ļoti apgrūtinoša. Savukārt Apvienotā Karaliste bija vienīgā vieta, kur velosipēds nekad līdz galam nezaudēja popularitāti, un tieši tur parādījās nākamā jaunā velosipēda konstrukcija, kā arī sākās nākamais velosipēdu popularitātes pieaugums.