Rakstnieka daiļrades attīstībā ir divi atšķirīgi posmi. Viņa pirmās lugas – “Seklā, pelēkā ikdienība” '(1906) un “Sastingušās dvēseles” (1909) – bija sociālas drāmas, kuru notikumi risināti mazpilsētas vidē. Sabiedrības kritika šajos darbos nereti izteikta retoriskā formā, izvērstos personu monologos. Pirmā pasaules kara gados J. Pētersons sarakstīja vairākus īsās formas darbus, kuros dominējošā bija situāciju komika. Lugā “Redaktors Podiņš” (1913) atspoguļota rakstniekam labi pazīstamā preses vide. Satīrā “Ideālā sabiedrība” (1916) notikumi risinās pansijā Jūrmalā. 20. un 30. gadu periodā J. Pētersons sekoja labāko aprindu vēlmei redzēt uz skatuves ar savu dzīvi saistītus notikumus. Rakstnieks izkopa salonkomēdijas žanru, kuram raksturīgas ārēji izsmalcinātas sarunas, kas tomēr bieži slēpj dziļāku interešu trūkumu. 20. gadu vidū tapušajās lugās “Diplomāti” (1926) un “Sieviete ar sešiem prātiem” (1927) akcentēts arī sociālais konteksts, tajās tēloti cilvēki, kas savu pārticību ieguvuši vai nu kara gadu mahinācijās, vai aprēķina laulību rezultātā. Lugās uzsvērta politisko un saimniecisko aprindu kritika, atklājot to rīcību noteicošos savtīgos nolūkus. Tomēr lielākoties autors pret saviem literārajiem tēliem izturējies ar simpātijām, īpaša vieta viņa darbos ir sievietēm, kas nereti izceļas ar apdomību un teicamu cilvēku pazīšanu, tādējādi spējot veikli risināt dažādus konfliktus. Komēdijās “Cilvēki, kas bēg paši no sevis”, “Jauneklis ar sapņainām acīm” (abas 1929. gadā), “Tagad pasaulei jāpārveidojas” (1930), “Pieklīdušais kaķēns” (1931) dominē ģimenes attiecības. J. Pētersona vēlāko gadu lugas “Plaisas parketā” (1936), “Norieta kvēle” (1939) raksturo nostalģiskas intonācijas, rezignācija un smeldze. Tematiski līdzīgi ir J. Pētersona stāsti, kas apkopoti krājumos “Katastrofas bez nāvīgām sekām” (1930) un “Likteņa nerātnības” (1936).