AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 8. augustā
Benedikts Kalnačs

Jūlijs Pētersons

(19.11.1880. Blomes pagasta Cūkgalvas krogā–08.08.1945. Kanskā, Krievijā, apbedīts masu kapā)
latviešu rakstnieks

Saistītie šķirkļi

  • “Diplomāti”
  • drāma
  • komēdija
  • latviešu literatūra
  • literatūrzinātne Latvijā
Jūlijs Pētersons. Rīga, 1930. gads.

Jūlijs Pētersons. Rīga, 1930. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība un ģimene
  • 3.
    Personas profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Daiļrade un nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
  • 7.
    Atspoguļojums mākslā un literatūrā
  • Multivide 10
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība un ģimene
  • 3.
    Personas profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Daiļrade un nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
  • 7.
    Atspoguļojums mākslā un literatūrā

J. Pētersona literārās darbības laiks ir 20. gs. pirmā puse. Latviešu rakstniecībā viņš iedibināja salonkomēdijas žanru. Lugas, kas tapušas Latvijas neatkarības periodā, sniedz paliekošu liecību par šī laikposma sadzīves īpatnībām un kultūru. Darbos tēlota pilsoniskā sabiedrība, tai raksturīgais problēmu, ikdienas ieradumu un attiecību loks.

Izglītība un ģimene

Sākotnējo izglītību J. Pētersons ieguva Bilskas Pauzuļu pagastskolā. Pēc tam, kad ģimene pārcēlās uz netālo Smilteni, viņš mācījās Smiltenes draudzes skolā. Nozīmīgi bija ģimenes ciešie kontakti ar vācbaltiešu literātu Eiženu Bergmani (Eugen Bergmann), kura plašo bibliotēku J. Pētersonam bija iespējams izmantot. E. Bergmanis bija arī aptiekas īpašnieks Smiltenē, pēc viņa ierosinājuma J. Pētersons uzsāka mācības Kārļa Millera reālskolā Cēsīs, kas deva iespēju nokārtot farmācijas mācekļa eksāmenu. No 1898. gada J. Pētersons strādāja par mācekli E. Bergmaņa aptiekā, no 1902. gada dzīvoja Krievijā, kur nokārtoja aptiekāra palīga eksāmenu Maskavā. Strādāja aptiekā Krievijas pilsētās Ostaškovā un Pleskavā, laikā no 1906. līdz 1909. gadam klausījās lekcijas Maskavas Universitātes (Московский университет) Medicīnas fakultātē.

Personas profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

1901. gadā laikrakstā “Vārds” iespiests J. Pētersona pirmais publicētais stāsts “Mātes sirds”. 1906. gadā Pleskavā izrādīta viņa luga “Seklā, pelēkā ikdienība”. Pēc atgriešanās Latvijā 1909. gadā J. Pētersons bija cieši saistīts ar latviešu inteliģences aprindām. Viņš vadīja savu aptieku Majoros, rediģēja satīriskos žurnālus “Dadzis” (1912) un “Lietuvēns” (no 1913. līdz 1915. gadam un 1917. gadā), Pirmā pasaules kara gados darbojās Baltijas bēgļu apgādāšanas komitejā. 20. gs. 20. gados J. Pētersons vadīja spiestuvi, kas viņam nodrošināja labus sadzīves apstākļus, šajā periodā Jūrmalā tika uzcelta plaša ģimenes māja. Tomēr spiestuve 1929. gadā bankrotēja, un J. Pētersons pārcēlās uz dzīvi Rīgā. 20. gs. 30. gados viņš strādāja par tiesu izpildītāju Rīgas apgabaltiesā. 20. gs. 20. un 30. gados J. Pētersona lugas tika regulāri izrādītas Latvijas Nacionālajā teātrī, viņš bija populārs, sabiedrībā labi ieredzēts autors, kura mājās norisa aktīva saviesīgā dzīve.

Jūlijs Pētersons. Pleskava, 20. gs. sākums.

Jūlijs Pētersons. Pleskava, 20. gs. sākums.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlija Pētersona vecāki – Kristīne (dzimusi Paltiņa) un Dāvis Pētersons. Portugāle, 19. gs. 70. gadi.

Jūlija Pētersona vecāki – Kristīne (dzimusi Paltiņa) un Dāvis Pētersons. Portugāle, 19. gs. 70. gadi.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons ar Sievu Eiženiju un abiem bērniem Annu un Pēteri, aiz viņiem bērnu audzinātājas. Jūrmala, 1923. gads.

Jūlijs Pētersons ar Sievu Eiženiju un abiem bērniem Annu un Pēteri, aiz viņiem bērnu audzinātājas. Jūrmala, 1923. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Daiļrade un nozīmīgākie darbi

Rakstnieka daiļrades attīstībā ir divi atšķirīgi posmi. Viņa pirmās lugas – “Seklā, pelēkā ikdienība” ’(1906) un “Sastingušās dvēseles” (1909) – bija sociālas drāmas, kuru notikumi risināti mazpilsētas vidē. Sabiedrības kritika šajos darbos nereti izteikta retoriskā formā, izvērstos personu monologos. Pirmā pasaules kara gados J. Pētersons sarakstīja vairākus īsās formas darbus, kuros dominējošā bija situāciju komika. Lugā “Redaktors Podiņš” (1913) atspoguļota rakstniekam labi pazīstamā preses vide. Satīrā “Ideālā sabiedrība” (1916) notikumi risinās pansijā Jūrmalā. 20. un 30. gadu periodā J. Pētersons sekoja labāko aprindu vēlmei redzēt uz skatuves ar savu dzīvi saistītus notikumus. Rakstnieks izkopa salonkomēdijas žanru, kuram raksturīgas ārēji izsmalcinātas sarunas, kas tomēr bieži slēpj dziļāku interešu trūkumu. 20. gadu vidū tapušajās lugās “Diplomāti” (1926) un “Sieviete ar sešiem prātiem” (1927) akcentēts arī sociālais konteksts, tajās tēloti cilvēki, kas savu pārticību ieguvuši vai nu kara gadu mahinācijās, vai aprēķina laulību rezultātā. Lugās uzsvērta politisko un saimniecisko aprindu kritika, atklājot to rīcību noteicošos savtīgos nolūkus. Tomēr lielākoties autors pret saviem literārajiem tēliem izturējies ar simpātijām, īpaša vieta viņa darbos ir sievietēm, kas nereti izceļas ar apdomību un teicamu cilvēku pazīšanu, tādējādi spējot veikli risināt dažādus konfliktus. Komēdijās “Cilvēki, kas bēg paši no sevis”, “Jauneklis ar sapņainām acīm” (abas 1929. gadā), “Tagad pasaulei jāpārveidojas” (1930), “Pieklīdušais kaķēns” (1931) dominē ģimenes attiecības. J. Pētersona vēlāko gadu lugas “Plaisas parketā” (1936), “Norieta kvēle” (1939) raksturo nostalģiskas intonācijas, rezignācija un smeldze. Tematiski līdzīgi ir J. Pētersona stāsti, kas apkopoti krājumos “Katastrofas bez nāvīgām sekām” (1930) un “Likteņa nerātnības” (1936). 

Jūlija Pētersona komēdijas "Sieviete ar sešiem prātiem" uzvedums Latvijas Nacionālajā teātrī. Aktrise Olga Lejaskalne Vilciņas lomā, Konrāds Kvēps Vilciņa lomā. Rīga, 1928. gads.

Jūlija Pētersona komēdijas "Sieviete ar sešiem prātiem" uzvedums Latvijas Nacionālajā teātrī. Aktrise Olga Lejaskalne Vilciņas lomā, Konrāds Kvēps Vilciņa lomā. Rīga, 1928. gads.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālais arhīvs Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Jūlijs Pētersons ģimenes lokā mājas viesībās. Pie klavierēm – māsa Emma. Sēž sievasmāte, Jūlija Millere. Kreisā pusē – māsa Ida ar vīru. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Jūlijs Pētersons ģimenes lokā mājas viesībās. Pie klavierēm – māsa Emma. Sēž sievasmāte, Jūlija Millere. Kreisā pusē – māsa Ida ar vīru. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons ar ģimeni – sievu Eiženiju, bērniem Annu un Pēteri fotogrāfijā žurnāla "Atpūta" vākam. Rīga, 1930. gads.

Jūlijs Pētersons ar ģimeni – sievu Eiženiju, bērniem Annu un Pēteri fotogrāfijā žurnāla "Atpūta" vākam. Rīga, 1930. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Sasniegumu nozīme

J. Pētersons mākslinieciski pārliecinoši darbojās salonkomēdijas žanrā, atspoguļojot galvenokārt inteliģences un politisko aprindu dzīvi. Viņa lugām piemīt literāra gaume, tām raksturīgs labvēlīgi ironisks augstākās sabiedrības tēlojums, veikli risināti konflikti, pārliecinoši iezīmēti tēlu raksturi, veidotas paradoksālas situācijas un atjautīgi dialogi.

Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi

1930. gadā Latvijas Nacionālajā teātrī tika svinīgi atzīmēta rakstnieka piecdesmit gadu jubileja. Tomēr J. Pētersona mūža nogali apēnoja traģiskie Otrā pasaules kara notikumi. Viņš bija viens no tiem 189 politiskajiem un kultūras darbiniekiem, kuri 1944. gada martā parakstīja Latvijas Centrālās Padomes Memorandu ar aicinājumu atjaunot Latvijas valstisko suverenitāti. Šī iemesla dēļ pēc padomju karaspēka ienākšanas Latvijā J. Pētersons 1944. gada rudenī tika apcietināts un nosūtīts uz Krieviju, kur ieslodzījuma vietā Kanskā drīz mira.

Atspoguļojums mākslā un literatūrā

J. Pētersona lugas 20. gs. pirmajā pusē regulāri iestudētas gan profesionālajos, gan amatieru teātros. Luga “Seklā, pelēkā ikdienība” 1906. gadā uzvesta Pleskavas latviešu teātrī, nākamo darbu “Sastingušās dvēseles” 1909. gadā iestudēja viens no tobrīd nozīmīgākajiem latviešu skatuves kolektīviem – Jaunais Rīgas teātris. Lugas “Cēlie mērķi” (1912), “Redaktors Podiņš” (1913), “Nelaimīgais automobilis” (1914) izrādīja latviešu aktieru kopas Rīgā. Kopš 1924. gada, kad Latvijas Nacionālajā teātrī tika iestudēta J. Pētersona komēdija “Prāta cilvēki”, tajā iestudēti divpadsmit rakstnieka darbi. Vienpadsmit uzvedumus sagatavoja režisors Aleksis Mierlauks, kuram ar J. Pētersonu izveidojās teicama radoša sapratne. Nozīmīgākās sieviešu lomas izrādēs parasti atveidoja aktrise Ludmila Špīlberga, tajās piedalījās plašs aktieru loks. 20. gs. 20. un 30. gados J. Pētersona darbi izrādīti arī Liepājas teātrī, Valmieras teātrī, Jelgavas Latviešu teātrī, Daugavpils teātrī, Ceļojošajā teātrī, Zemnieku drāmas teātrī un citur. 1991. gadā Latvijas Nacionālajā teātrī režisors Alfrēds Jaunušans iestudēja J. Pētersona komēdiju “Pieklīdušais kaķēns”, papildinot to ar citu rakstnieka lugu motīviem.   

Multivide

Jūlijs Pētersons. Rīga, 1930. gads.

Jūlijs Pētersons. Rīga, 1930. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons. Pleskava, 20. gs. sākums.

Jūlijs Pētersons. Pleskava, 20. gs. sākums.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlija Pētersona vecāki – Kristīne (dzimusi Paltiņa) un Dāvis Pētersons. Portugāle, 19. gs. 70. gadi.

Jūlija Pētersona vecāki – Kristīne (dzimusi Paltiņa) un Dāvis Pētersons. Portugāle, 19. gs. 70. gadi.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Latviešu rakstnieku un žurnālistu grupas foto. Rīga, 1915. gads. Pirmajā rindā no kreisās pirmais – rakstnieks, aktieris Ludvigs Šanteklērs (īstajā vārdā Mārtiņš Gailis), otrais – rakstnieks, žurnālists Pēteris Blaus, trešais – rakstnieks Kārlis Ezerietis (īstajā vārdā Kārlis Augenbergs), ceturtais – rakstnieks Edvarts Virza. Otrajā rindā no kreisās pirmais – J. Gailis (?), otrais – rakstnieks Eduards Cālītis (?), trešais – Jānis Ludiņš (?), ceturtais – žurnālists Žanis Gruzevskis, piektais – rakstnieks un dramaturgs Jūlijs Pētersons, sestais – žurnālists Jānis Kārkliņš.

Latviešu rakstnieku un žurnālistu grupas foto. Rīga, 1915. gads. Pirmajā rindā no kreisās pirmais – rakstnieks, aktieris Ludvigs Šanteklērs (īstajā vārdā Mārtiņš Gailis), otrais – rakstnieks, žurnālists Pēteris Blaus, trešais – rakstnieks Kārlis Ezerietis (īstajā vārdā Kārlis Augenbergs), ceturtais – rakstnieks Edvarts Virza. Otrajā rindā no kreisās pirmais – J. Gailis (?), otrais – rakstnieks Eduards Cālītis (?), trešais – Jānis Ludiņš (?), ceturtais – žurnālists Žanis Gruzevskis, piektais – rakstnieks un dramaturgs Jūlijs Pētersons, sestais – žurnālists Jānis Kārkliņš.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlija Pētersona un Eiženijas Milleres kāzu foto. Rīga, 1920. gadi.

Jūlija Pētersona un Eiženijas Milleres kāzu foto. Rīga, 1920. gadi.

Fotogrāfs Mārtiņš Lapiņš. Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons ar Sievu Eiženiju un abiem bērniem Annu un Pēteri, aiz viņiem bērnu audzinātājas. Jūrmala, 1923. gads.

Jūlijs Pētersons ar Sievu Eiženiju un abiem bērniem Annu un Pēteri, aiz viņiem bērnu audzinātājas. Jūrmala, 1923. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Vēl nepabeigta Jūlija Pētersona māja Jūrmalā, Bulduru prospektā, 20. gs. 20. gadi.

Vēl nepabeigta Jūlija Pētersona māja Jūrmalā, Bulduru prospektā, 20. gs. 20. gadi.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlija Pētersona komēdijas "Sieviete ar sešiem prātiem" uzvedums Latvijas Nacionālajā teātrī. Aktrise Olga Lejaskalne Vilciņas lomā, Konrāds Kvēps Vilciņa lomā. Rīga, 1928. gads.

Jūlija Pētersona komēdijas "Sieviete ar sešiem prātiem" uzvedums Latvijas Nacionālajā teātrī. Aktrise Olga Lejaskalne Vilciņas lomā, Konrāds Kvēps Vilciņa lomā. Rīga, 1928. gads.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālais arhīvs Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Jūlijs Pētersons ģimenes lokā mājas viesībās. Pie klavierēm – māsa Emma. Sēž sievasmāte, Jūlija Millere. Kreisā pusē – māsa Ida ar vīru. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Jūlijs Pētersons ģimenes lokā mājas viesībās. Pie klavierēm – māsa Emma. Sēž sievasmāte, Jūlija Millere. Kreisā pusē – māsa Ida ar vīru. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons ar ģimeni – sievu Eiženiju, bērniem Annu un Pēteri fotogrāfijā žurnāla "Atpūta" vākam. Rīga, 1930. gads.

Jūlijs Pētersons ar ģimeni – sievu Eiženiju, bērniem Annu un Pēteri fotogrāfijā žurnāla "Atpūta" vākam. Rīga, 1930. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Jūlijs Pētersons. Rīga, 1930. gads.

Avots: Karinas Pētersones privātais arhīvs.

Saistītie šķirkļi:
  • Jūlijs Pētersons
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • “Diplomāti”
  • drāma
  • komēdija
  • latviešu literatūra
  • literatūrzinātne Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Akmenis, J., ‘Jūlijs Pētersons’, Bērziņš, L. (red.), Latviešu literatūras vēsture, 3. sējums, Rīga, Literātūra, 1935, 213.–217. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kalnačs, B., Jūlijs Pētersons – vērotājs laikmetu maiņās, Rīga, Zvaigzne ABC, 1996.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pētersons, J., [Autobiogrāfija], Egle, K. (sast.), Atziņas. Latvju rakstnieku autobiogrāfijas, 3. sējums, Rīga, Cēsis, O. Jēpe, 1924, 35.–47. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pētersons, J., ‘Diplomāti’, Komēdijas, Rīga, Liesma, 1970, 5.–72. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pētersons, P., ‘Jūlijs Pētersons un viņa komēdijas’, Pētersons, P., Drāma kā kritērijs, Rīga, Liesma, 1987, 123.–152. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zeiferts, T., 'Reālisma noskaņas. Pētersons', Zeiferts, T., Latviešu rakstniecības vēsture, 3. daļa, Rīga, A. Gulbis, 1925, 419.–421. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Benedikts Kalnačs "Jūlijs Pētersons". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/63423-J%C5%ABlijs-P%C4%93tersons (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/63423-J%C5%ABlijs-P%C4%93tersons

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana