Romāna “Valmieras puikas” tēlu sistēma ir izvērsta, un tajā tēloti dažāda vecuma un sociālā stāvokļa cilvēki. Krietna daļa no viņiem ir skolotāji. P. Rozītis daudz uzmanības veltījis Ritas Gravas ikdienas gaitu aprakstam un saskarsmei ar skolēniem un kolēģiem. It kā tieši no Ritas skatpunkta autors tuvplānā paraudzījies uz skolas direktoru Jāni Osi, kura izturēšanās ir neuzkrītoši atturīga un piesardzīga, taču ar nacionālu stāju, un svarīgos brīžos viņš nepārprotami nostājas audzēkņu pusē; zīmēšanas skolotāju igauni Villemu Lausu, kura aizraušanas ir gleznošana un kurš it kā iegrimis pats savā domu pasaulē; matemātikas skolotāju Teodoru Kadiķi, kurš vakarus bieži pavada restorānā, bet kuram piemīt prasme iemācīt savu priekšmetu; ģeogrāfijas skolotāju Martu Asari, romānā īstajā vārdā sauktā literatūras kritiķa un revolūcijas tribūna Jāņa Asara māsu, kura mudina skolēnus uz atklātu protestu; un krievu valodas skolotāju Smirnovu, kurš ne tikai nonāk konfliktā ar ģimnāzistiem, bet arī uzskata par savu pienākumu audzēkņus izsekot un ziņot par viņu pārkāpumiem. Smirnovs ir viena no raksturīgākajām personām tajā romāna tēlu grupā, kuri atklāti kā valdošās varas pārstāvji. Latviešu zēnu intereses Smirnovam ir svešas, jo viņš visu vērtē pēc Krievijā pieredzētā. Līdzās Smirnovam plašāk tēlots arī apriņķa policijas priekšnieks Kutuzovs, kura rīcību diktē pārākuma apziņa. Izkalpoties varas pārstāvju acīs tiecas policijas skrīveris Teodors Gailis. Savukārt ģimnāzistu vides atspoguļojumā jūtams rakstnieka jaunības laika kolorīts. Romānā tēloti samērā daudzi audzēkņi, tomēr svarīgāks par individuālajām iezīmēm ir viņu īpašās kopības gars. P. Rozītis nav vairījies atklāt arī zēnu rakstura vājumu, nesaprašanos, dažkārt izvairīšanos no atbildības, taču romāna gaisotne ir nākotnes cerību piestrāvota. Ģimnāzistu vidū individuāli spilgtāk raksturotā personība ir Pēteris Laucis, kurš audzis smagos apstākļos un mācības uzsācis vēlāk par skolas biedriem. Attiecībās ar meitenēm Laucis ir stūrains un mazliet bikls, un tā ir ne tikai attiecībās ar pašapzinīgo Adelīnu Putniņu, bet arī ar dzīvespriecīgo Eriku romāna beigu daļā. Taču vissvarīgākais puisim ir izvirzītais mērķis, sociālā un nacionālā līdztiesība, par kuru viņš gatavs cīnīties. Šī tēla prototips ir P. Rozīša jaunības draugs, rakstnieks Linards Laicens. Arī citu romānā tēloto personu raksturojums balstīts dzīvē novērotajā.