AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 26. novembrī
Zane Dzene

Daglass Fērbenkss

(Douglas Elton Fairbanks Sr.; dzimis Daglass Eltons Tomass Ulmans, seniors, Douglas Elton Thomas Ullman; 23.05.1883. Denverā, Kolorado pavalsts, Amerikas Savienotās Valstis, ASV–12.12.1939. Santamonikā, Kalifornijas pavalsts, ASV. Apglabāts Holivudas Mūžības kapsētā, Hollywood Forever Cemetery, Losandželosā, Kalifornijas pavalsts, ASV)
amerikāņu kino aktieris, kinoindustrijas vidē dēvēts par “Holivudas pirmo karali”

Saistītie šķirkļi

  • kino
Daglass Fērbenkss. Ap 1930. gadu.

Daglass Fērbenkss. Ap 1930. gadu.

Avots: American Stock/Getty Images, 3206093.

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene
  • 2.
    Karjeras sākums
  • 3.
    Mēmā kino supervaronis
  • 4.
    Skaņas kino
  • 5.
    Privātā dzīve
  • 6.
    Ieguldījums industrijas attīstībā
  • 7.
    Novērtējums
  • 8.
    Piemiņa
  • Multivide 6
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene
  • 2.
    Karjeras sākums
  • 3.
    Mēmā kino supervaronis
  • 4.
    Skaņas kino
  • 5.
    Privātā dzīve
  • 6.
    Ieguldījums industrijas attīstībā
  • 7.
    Novērtējums
  • 8.
    Piemiņa
Ģimene

Daglasa Fērbenksa senči – no Vācijas emigrējušie ebreji Ulmani – apmetās uz dzīvi Pensilvānijas pavalstī, ASV. Lielajā ģimenē auga seši dēli un četras meitas, un jaunākais dēls Hezikaija Čārlzs Ulmans (Hezekiah Charles Ullman) apprecēja Ellu Adelaidi Māršu (Ella Adelaide Marsh). Viņas iepriekšējā laulībā ar bagāto Ņujorkas cukura plantācijas īpašnieku Džonu Fērbenksu (John Fairbanks), kurš nomira no tuberkulozes, bija piedzimis dēls Džons, bet otrajā laulībā ar Edvardu Vilkoksu (Edward Wilcox) – Noriss (Norris), par kuru turpmāk rūpējās tēva ģimene.

Čārlzs un Ella kļuva par divu dēlu vecākiem –1882. gadā piedzima Roberts Peins (Robert Payne), bet 1883. gadā – Daglass (Douglas). Tēvs ģimeni pameta, kad Daglass bija piecus gadus vecs, un dēliem māte deva pirmā vīra uzvārdu Fērbenkss.

Karjeras sākums

Par aktieru dzīvi D. Fērbenkss interesējās jau no bērnības. 11 gadu vecumā viņš jau darbojās Denveras amatierteātrī, kā arī piedalījās vasaras viesizrādēs Eliča teātrī (Elitch Theatre), kuru režisors Sesils Demills (Cecil B. DeMille) bija nodēvējis par “vienu no amerikāņu drāmas šūpuļiem” un ko finansēja Margarēta Fīlija (Margaret Fealy), kurai piederēja arī aktierskola jaunajiem censoņiem.

Par klavieru salaušanu 15 gadus D. Fērbenksu atskaitīja no Denveras Austrumu vidusskolas (Denver East High School), un gadiem D. Fērbenkss meloja, ka izglītošanos turpinājis Hārvarda Universitātē (Harward University). Tā vietā viņš pievienojās ASV dzīvojošā angļu klasiskā teātra aktiera Frederika Vorda (Frederick Warde) trupai un 1899. gadā devās savā pirmajā tūrē. Pie F. Vorda D. Fērbenkss nostrādāja divas sezonas – bija gan aktieris, gan skatuves menedžera asistents, pēc tam pārcēlās uz Ņujorku. Pirmo lomu Brodvejā D. Fērbenkss nospēlēja jau 1902. gadā Martas Mortones (Martha Morton) lugas “Viņas kungs un pavēlnieks” (Her Lord and Master) iestudējumā, taču iztiku pelnīja kā veikala pārdevējs un Volstrītas biroja klerks.

Lomas Brodvejā D. Fērbenksam sagādāja popularitāti, taču 1915. gadā viņš ar ģimeni pārcēlās uz Losandželosu, parakstīja līgumu ar studiju Triangle Pictures un filmā “Jērs” (The Lamb, 1915, rež. Kristijs Kabans, Christy Cabanne) debitēja kino. Viens no scenāristiem Deivids Vorks Grifits (David Wark Griffith) kļuva par jaunā aktiera aizbildni un ieteica viņu scenāristiem Anitai Lūsai (Anita Loos) un Džonam Emersonam (John Emerson), kuri D. Fērbenksu uz lielā ekrāna padarīja par atlētisku romantisko komēdiju varoni. 1916. gadā D. Fērbenkss dibināja savā vārdā nosauktu kinostudiju Douglas Fairbanks Film Corporation, kā arī sāka strādāt Paramount paspārnē.

Jau 1918. gadā D. Fērbenkss bija kļuvis par vienu no Holivudas populārākajiem aktieriem un ieņēma 3. vietu vislabāk atalgoto Holivudas aktieru sarakstā. Popularitātes nodrošināšanā palīdzēja arī viņa pašpalīdzības grāmata “Smejies un dzīvo” (Laugh and Live), ko izdeva 1917. gadā.

Mēmā kino supervaronis

1920. gadā D. Fērbenkss jau bija piedalījies 29 filmās, no kurām 28 bija pilnmetrāžas filmas, un teju visās skatītājus sajūsmināja ar savām atlētiskajām spējām un harismu, kā arī komiķa talantu. Tad D. Fērbenkss pievērsās piedzīvojumu filmu apakšžanram – “zobena un apmetņa” (swashbuckler films) piedzīvojumu kostīmfilmām, kas līdz pat mūsdienām tiek veidotas, izmantojot mēmā kino ieviestos standartus, un radīja Holivudas mēmo piedzīvojumu filmu supervaroni: atjautīgs, pašapzinīgs, patīkams, dzīvespriecīgs, asprātīgs, tumsnējs atlēts, kurš pats izpildīja visus trikus un žilbināja ar smaidu, arī cīnoties ar zobenu rokā, lecot zirga mugurā un skrejot pa jumtiem.

Par superzvaigzni D. Fērbenksu padarīja romantiskais vesterns “Zorro zīme” (The Mark of Zorro, 1920, rež. Freds Niblo, Fred Niblo), kura tapšanā viņam kā producentam piederēja galavārds. Pēc Zorro līdzības D. Fērbenkss veidoja savus nākamos varoņus un 1925. gadā piedalījās filmas turpinājumā “Dons K, Zorro dēls” (Don Q, Son of Zorro, rež. Donalds Krisps, Donald Crisp). “Zorro zīme” bija tapusi pēc Džonstona Makalija (Johnston McCulley) bestsellera, ko par scenāriju pārrakstīja D. Fērbenkss un Jūdžins Millers (Eugene Miller); tā atkārtotas kino versijas tapa 1940. gadā (titullomā Tairons Pauers, Tyrone Power) un 1974. gadā (titullomā Frenks Langella, Frank Langella). Tā ir tikai maza daļa no Zorro franšīzes, ko oriģināldarba autors izvērsa 57 īsstāstos un piecos stāstos ar turpinājumiem, bet ASV vien tapušas desmit pilnmetrāžas filmas par šī noslēpumainā varoņa piedzīvojumiem, kuram ir daudz līdzību ar Robinu Hudu. “Zorro maska” ir D. Fērbenksa slavenāko un bieži citēto filmu vidū. 2015. gadā to kā kulturāli, vēsturiski vai estētiski nozīmīgu filmu savā sarakstā iekļāva Kongresa bibliotēkas (Library of Congress) Nacionālais Kino reģistrs (National Film Registry). Šis varonis ir viens no Betmena un citu supervaroņu prototipiem.

1921. gadā kinoteātros nonāca pēc Aleksandra Dimā tēva (Alexandre Dumas père) romāna motīviem veidotā vērienīgā piedzīvojumu filma “Trīs musketieri” (The Three Musketeers, rež. F. Niblo), kurā D. Fērbenkss atveidoja drošsirdīgo D’Artanjanu, kura varoņa ūsas paturēja kā sava stila elementu. Filma nostiprināja D. Fērbenksa pozīcijas Holivudā – tā bija kases hits un tiek uzskatīta par vienu no labākajām šā romāna ekranizācijām; īpašu uzmanību tās veidotāji pievērsa autentiskumam un detaļām.

“Robins Huds” (Robin Hood, arī Douglas Fairbanks in Robin Hood, 1922, rež. Alans Dvans, Allan Dwan) kļuva par pirmo filmu, kuras pirmizrāde notika Sida Graumena Ēģiptiešu teātrī (Grauman’s Egyptian Theatre) ar daudzu Holivudas slavenību klātbūtni, tādējādi aizsākot tradīciju ar vērienu nosvinēt filmu nonākšanu repertuārā. Leģendārā angļu viduslaiku varoņa Robina Huda piedzīvojumus atklāja viena no dārgākajām mēmā kino lentēm, kuras filmēšanai uzbūvēja gan iespaidīgu pili, gan 12. gs. ciemu, bet masu skatos piedalījās pat 1200 statistu, tostarp Los Angeles Angels beisbolisti. Šī filma ir D. Fērbenksa (viņš bija scenārists un producents) karjeras vērienīgākais darbs, kas atstājis būtisku ietekmi uz Robina Huda romantizēšanu uz lielā ekrāna. Filma saņēma labas atsauksmes un bija kases hits. Kad 1938. gadā Maikls Kērtiss (Michael Curtiz) nofilmēja “Robina Huda piedzīvojumus” (The Adventures of Robin Hood), tajā galveno lomu atveidoja Erols Flinns (Errol Flynn), bet savukārt D. Fērbenkss jaunākais (Douglas Fairbanks Jr.) no piedāvājuma iejusties vienā no tēva slavenākajām lomām atteicās.

Ne mazāk iespaidīga bija piedzīvojumu filma “Bagdādes zaglis” (The Thief of Bagdad, 1924, rež. Rauls Volšs, Raoul Walsh), kuras vidi uzbūra viens no ietekmīgākajiem Holivudas kino māksliniekiem Viljams Kamerons Menzīss (William Cameron Menzies), radot vērienīgas dekorācijas un laikmetam fantastiskus specefektus: lidojošs paklājs, kristāla bumba, burvju ābols un apmetnis, kas valkātāju padara neredzamu, un zemūdens valstība. Ielas zagļa Ahmeda (D. Fērbenkss bija arī producents un scenārija līdzautors) piedzīvojumu pamatā ir “Tūkstoš un vienas nakts pasakas”, un to ekranizācija pieprasīja milzīgu budžetu un filmas garumu (155 minūtes), kas “Bagdādes zagli” padarīja par vienu no dārgākajām mēmā kino filmām. Lai gan kino iznomas rādītāji sagādāja vilšanos, tas neietekmēja filmas vietu kino vēsturē. “Bagdādes zagli” uzskata par vienu no labākajām D. Fērbenksa filmām, 1996. gadā to iekļāva Nacionālajā Kino reģistrā, tās atkārtotas versijas tapušas gan ASV, gan Itālijā un Indijā, bet mongoļu verdzenes un nodevējas lomu nospēlējušo Annu Meju Vongu (Anna May Wong) uzskata par pirmo ķīniešu izcelsmes zvaigzni Holivudā.

“Melnais pirāts” (The Black Pirate, 1926, rež. Alberts Pārkers, Albert Parker) bija vien trešā pilnmetrāžas filma, kas tika uzņemta uz Technicolor divkrāsu kinolentes; tajā galveno sieviešu lomu atveido Billija Dova (Billie Dove). D. Fērbenksa aristokrātiskais varonis, apglabājis tēvu, zvēr atriebties slepkavām-pirātiem, un, viņaprāt, vienīgais veids, kā to izdarīt, ir pašam kļūt par pirātu. “Melnajā pirātā” redzams viens no slavenākajiem D. Fērbenksa trikiem – viņš, slīdēdams lejup, visā garumā sagriež buru. Savulaik kinokritiķu nesaprasto filmu 1993. gadā iekļāva Nacionālajā Kino reģistrā.

1927. gadā D. Fērbenkss nofilmējās piedzīvojumu filmā “Gaučo” (The Gaucho, arī Douglas Fairbanks as The Gaucho, rež. F. Ričards Džounss, F. Richard Jones), kurā piedalās arī Lupe Velesa (Lupe Vélez), bet Mērija Pikforde (Mary Pickford) bija iejutusies jaunavas Marijas tēlā. Atsaucoties uz D. Fērbenksa varoni, Dienvidkalifornijas Universitātes (University of Southern California) sporta komandu sportisti sevi dēvē par “gaučo”, savukārt viņa dibinātā kinoskola, kas bija pirmā tāda veida izglītības iestāde ASV, pārtapa par Dienvidkalifornijas Universitātes Kino departamentu (Department of Film), un tās teritorijā atrodas aktierim veltīta bronzas statuja.

D. Fērbenkss bija no tiem aktieriem, kuri nebija sajūsmā par skaņas kino parādīšanos, turklāt nozīmīgo pārmaiņu laiks sakrita ar viņa veselības pasliktināšanos. Vēl 1929. gadā kinoteātros nonāca “Trīs musketieru” turpinājums “Dzelzs maska” (The Iron Mask, rež. A. Dvans; 12. un pēdējā filma, kurā A. Dvans režisēja filmu ar D. Fērbenksa piedalīšanos), kurā D. Fērbenkss tikai daļēji izmanto skaņas kino priekšrocības – aktieris divās epizodēs vēršas pie skatītājiem, un muzikālajā noformējumā dzirdami skaņas efekti. Vien otrā filma, kurā D. Fērbenksa varonis uz ekrāna mirst, pielika punktu aktiera dalībai krāšņās piedzīvojumu filmās, kas viņa vārdu ierakstīja kino vēsturē.

Daglass Fērbenkss, Margerita De La Mote (Marguerite De La Motte) un Roberts Makims (Robert McKim) romantiskā vesterna “Zorro zīme” uzņemšanas laikā. 1920. gads.

Daglass Fērbenkss, Margerita De La Mote (Marguerite De La Motte) un Roberts Makims (Robert McKim) romantiskā vesterna “Zorro zīme” uzņemšanas laikā. 1920. gads.

Avots: Twentieth Century Fox Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images, 607410422.

Daglass Fērbenkss Robina Huda lomā. 1922. gads.

Daglass Fērbenkss Robina Huda lomā. 1922. gads.

Avots: Getty Images, 517387054.

Filmas “Bagdādes zaglis” plakāts. 1924. gads.

Filmas “Bagdādes zaglis” plakāts. 1924. gads.

Avots: Universal History Archive/UIG via Getty images, 513666907.

Skaņas kino

Skaņas kino D. Fērbenkss debitēja Petručio lomā Viljama Šekspīra (William Shakespeare) lugas “Spītnieces savaldīšana” (The Taming of the Shrew, 1929, rež. Sems Teilors, Sam Taylor) ekranizācijā, kurā Keitas lomu atveidoja M. Pikforde; tā ir vienīgā filma, kurā galvenās lomas spēlē par Holivudas karaļpāri dēvētie aktieri. Filmas pirmizrāde notika neilgi pirms Volstrītas kraha, un Lielās depresijas nomāktie amerikāņu kinoskatītāji nenovērtēja tajā ieguldīto. Gan šī, gan pārējās D. Fērbenksa filmas, kas tapa skaņas kino ērā, nebija veiksmīgas.

Pēdējo lomu D. Fērbenkss nospēlēja britu komiskajā drāmā “Dona Žuana privātā dzīve” (The Pirvate Life of Don Juan, 1934., rež. Aleksands Korda, Alexander Korda), un tajā viņa varonis – novecojušais Dons Žuans – izdzīvo 1920. gadā izdotās Anrī Bataija (Henri Bataille) lugas “Cilvēks ar rozi” (The Man With the Rose) notikumus.

Privātā dzīve

No 1907. līdz 1919. gadam D. Fērbenkss bija precējies ar bagātā uzņēmēja Daniela Dž. Sallija (Daniel J. Sully) meitu Annu Betu Salliju (Anna Beth Sully). Laulībā piedzima D. Fērbenkss jaunākais, kurš arī kļuva par aktieri; tēva un dēla attiecības nebija vienkāršas – D. Fērbenkss dēlu dēvēja par “puiku”, tā uzsvērdams, ka pasaulē var būt tikai viens Daglass Fērbenkss.

Viena no mēmā kino elegantākajām un dzīvespriecīgākajām lielā ekrāna personībām, vienmēr pārdomāti tērpies un ar labām manierēm D. Fērbenkss arī pats iemiesoja savu varoņu piedzīvojumu garu, piemēram, 1908. gadā ceļoja uz Kubu un Jukatanas pussalu.

1916. gadā viņš iepazinās ar par Amerikas jaukumiņu un par “meiteni ar zeltainajām cirtām” dēvēto, tobrīd vislabāk apmaksāto Holivudas aktrisi M. Pikfordi. 1917. gadā abi kopā ar Čārliju Čaplinu (Charlie Chaplin) devās tūrē pa ASV, lai tirgotu kara obligācijas. D. Fērbenkss un M. Pikforde apprecējās 1920. gadā. Viņiem nebija kopīgu bērnu, taču Beverlihilsā esošais īpašums Pickfair, kura nosaukums veidots no pāra uzvārdu oriģinālrakstības, kļuva par vietu, uz kurieni ielūgumu gaidīja ikviens, kurš vēlējās strādāt Holivudā. Pāris izšķīrās 1936. gadā, un Pickfair palika M. Pikfordes īpašumā.

1936. gadā D. Fērbenkss apprecējās ar modeli un augstākās sabiedrības dāmu lēdiju Silviju Ešliju (Sylvia Ashley). No 1949. līdz 1952. gadam S. Ešlija bija precējusies ar Klārku Geiblu (Clark Gable), kurš no D. Fērbenksa pārmantoja iesauku “Holivudas karalis”.

1938. gadā D. Fērbenkss dibināja kompāniju Fairbanks-International, par kuras pirmo filmu vajadzēja kļūt “Kalifornietim” (The Californian) ar D. Fērbenksu jaunāko galvenajā lomā; tā netika neuzņemta.

12.12.1939. D. Fērbenksu ķēra sirdstrieka, un 56 gadu vecumā viņš devās mūžībā.

Daglass Fērbenkss un Mērija Pikforde medusmēnesī Kopenhāgenā, kur abus sagaida pielūdzēju pūļi. 1920. gads.

Daglass Fērbenkss un Mērija Pikforde medusmēnesī Kopenhāgenā, kur abus sagaida pielūdzēju pūļi. 1920. gads.

Avots: Archive Photos/Getty Images, 113175707.

Ieguldījums industrijas attīstībā

1919. gadā D. Fērbenkss, D. V. Grifits, Č. Čaplins un M. Pikforde nodibināja kino kompāniju United Artists, kas minētajiem aktieriem deva ne tikai pilnīgu radošo brīvību, bet arī ienākumus no filmu iznomas. 

1921. gadā D. Fērbenkss kopā ar M. Pikfordi un Č. Čaplinu izveidoja labdarības organizāciju Motion Picture Fund (kopš 1993. gada Motion Picture & Television Fund, MPTF), kas palīdz kino industrijā strādājošajiem un viņu ģimenēm situācijās, kad viņi palikuši bez darba un nevar nomaksāt rēķinus. 

D. Fērbenkss ir viens no 26 cilvēkiem, kuri 1927. gadā dibināja Amerikas Kinoakadēmiju (Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS). No 1927. līdz 1929. gadam bija tās prezidents; kopā ar Viljamu Demillu (William C. De Mille) Holivudas viesnīcas Roosevelt Hotel telpās vadīja Amerikas Kinoakadēmijas balvu pasniegšanas pirmo ceremoniju, kurā pasniedza 14 statuetes.

No labās: D. V. Grifits, Čārlijs Čaplins, Mērija Pikforde un Daglass Fērbenkss – kino kompānijas United Artists dibinātāji. 1919. gads.

No labās: D. V. Grifits, Čārlijs Čaplins, Mērija Pikforde un Daglass Fērbenkss – kino kompānijas United Artists dibinātāji. 1919. gads.

Avots: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images, 607410740.

Novērtējums

1927. gadā D. Fērbenkss un M. Pikforde bija pirmie, kuri pie Graumena Ķīniešu teātra (Grauman’s Chinese Theatre) cementā atstāja savus plaukstu un pēdu nospiedumus.

D. Fērbenkss ir pirmais cilvēks, ko Amerikas Kinoakadēmija apbalvoja jau pēc nāves (1940) – viņam tika piešķirta Goda balva, tā norādot uz aktiera karjeras sasniegumiem un D. Fērbenksa darbību Amerikas Kinoakadēmijas pirmā prezidenta amatā.

08.02.1960. Holivudas Slavas alejā atklāja zvaigzni D. Fērbenksa vārdā. 1984.gadā ASV izdeva pastmarku ar D. Fērbenksa attēlu.

Biogrāfiskajā filmā “Čaplins” (Chaplin, 1992, rež. Deivids Atenboro, David Attenborough) D. Fērbenksu atveido Kevins Klains (Kevin Kline). Filmas “Mākslinieks” (The Artist, 2011, rež. Mišels Hazanavičs, Michel Hazanavicius) galvenais varonis (lomā Žans Dižardēns, Jean Dujardin) veidots pēc D. Fērbenksa līdzības, un tajā iekļauta epizode ar D. Fērbenksu Zorro lomā.

Ž. Dižardēns, saņemot Holivudas ārvalstu preses asociācijas (Hollywood Foreign Press Association, HFPA) balvu “Zelta globuss” par lomu kā “Labākais aktieris”, par to pateicās mēmā kino stilā.

Piemiņa

Īsi pirms nāves D. Fērbenkss savu filmu kopijas uzdāvināja Modernās Mākslas muzejam (Museum of Modern Art, MoMA, Ņujorkā, Ņujorkas pavalsts, ASV).

D. Fērbenksam veltīts muzejs atrodas Gonsalesā (Gonzales), Teksasā.

Multivide

Daglass Fērbenkss. Ap 1930. gadu.

Daglass Fērbenkss. Ap 1930. gadu.

Avots: American Stock/Getty Images, 3206093.

Daglass Fērbenkss, Margerita De La Mote (Marguerite De La Motte) un Roberts Makims (Robert McKim) romantiskā vesterna “Zorro zīme” uzņemšanas laikā. 1920. gads.

Daglass Fērbenkss, Margerita De La Mote (Marguerite De La Motte) un Roberts Makims (Robert McKim) romantiskā vesterna “Zorro zīme” uzņemšanas laikā. 1920. gads.

Avots: Twentieth Century Fox Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images, 607410422.

Daglass Fērbenkss Robina Huda lomā. 1922. gads.

Daglass Fērbenkss Robina Huda lomā. 1922. gads.

Avots: Getty Images, 517387054.

Filmas “Bagdādes zaglis” plakāts. 1924. gads.

Filmas “Bagdādes zaglis” plakāts. 1924. gads.

Avots: Universal History Archive/UIG via Getty images, 513666907.

Daglass Fērbenkss un Mērija Pikforde medusmēnesī Kopenhāgenā, kur abus sagaida pielūdzēju pūļi. 1920. gads.

Daglass Fērbenkss un Mērija Pikforde medusmēnesī Kopenhāgenā, kur abus sagaida pielūdzēju pūļi. 1920. gads.

Avots: Archive Photos/Getty Images, 113175707.

No labās: D. V. Grifits, Čārlijs Čaplins, Mērija Pikforde un Daglass Fērbenkss – kino kompānijas United Artists dibinātāji. 1919. gads.

No labās: D. V. Grifits, Čārlijs Čaplins, Mērija Pikforde un Daglass Fērbenkss – kino kompānijas United Artists dibinātāji. 1919. gads.

Avots: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images, 607410740.

Daglass Fērbenkss. Ap 1930. gadu.

Avots: American Stock/Getty Images, 3206093.

Saistītie šķirkļi:
  • Daglass Fērbenkss
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • kino

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Daglasa Fērbenksa muzejs (The Douglas Fairbanks Museum)

Ieteicamā literatūra

  • Balio, T., United Artists: The Company that Changed the Film Industry, Madison, University of Wisconsin Press, 1987.
  • Fairbanks, D., A Hell of a War, St. Martins Print, 1993.
  • Fairbanks Museum, Douglas Fairbanks: In His Own Words: From the archives of The Douglas Fairbanks Museum, New York, iUniverse, 2006.
  • Herndon, B., Mary Pickford and Douglas Fairbanks: The most popular couple the world has ever known, New York, Norton, 1977.
  • Lombardi, F., Allan Dwan and the Rise and Decline of the Hollywood Studios, Jefferson McFarland & Company, 2013.
  • Tibbetts, J. C., Welsh, J. M., Douglas Fairbanks and the American Century, Jackson, University Press of Mississippi, 2014.
  • Vance, J. et. al., Douglas Fairbanks, Berkeley, University of California Press, 2008.
  • Whitefield, E., Pickford: The Woman Who Made Hollywood, Lexington, University Press of Kentucky,  1997.

Zane Dzene "Daglass Fērbenkss". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/188165-Daglass-F%C4%93rbenkss (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/188165-Daglass-F%C4%93rbenkss

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana