ANO Starptautiskās tiesa un tās Statūti ir balstīti uz Tautu Savienības Pastāvīgās starptautiskās tiesas (angļu Permanent Court of International Justice, franču Cour permanente de Justice internationale) un tās Statūtiem (ANO Statūtu 92. pants). Tautu Savienības Pastāvīgā starptautiskās tiesa bija pirmā pastāvīgā starptautiskā tiesa ar vispārēju jurisdikciju universālas starptautiskās organizācijas ietvaros un darbojās no 1922. gada (1922.–1925. gada ziņojums; Rapport annuel de la Cour permanente de Justice internationale (1er janvier 1922–15 juin 1925)) līdz 1945. gadam (1939.–1945. gada ziņojums; Sixteenth Report of the Permanent Court of International Justice (June 15th, 1939–December 31st, 1945)). ANO Starptautiskās tiesa pirmos tiesnešus ievēlēja 1946. gada 6. februārī ANO Ģenerālās asamblejas (UN General Assembly) un ANO Drošības padomes (UN Security Council) pirmajā sesijā, un aprīlī Tautu Savienības Pastāvīgā starptautiskā tiesa tika formāli likvidēta un darbību sāka ANO Starptautiskā tiesa, pirmajā sēdē par prezidentu ievēlot tiesnesi Hosē Gustavo Gerrero (José Gustavo Guerrero), Tautu Savienības Pastāvīgās starptautiskās tiesas pēdējo prezidentu.
Pirmais ANO Starptautiskās tiesas darbības posms attiecas uz apmēram 20 gadiem no 1947. gada, kad ANO Starptautiskajā tiesā tika iesniegta pirmā lieta “Korfu kanāls (Apvienotā Karaliste pret Albāniju)” (Corfu Channel (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland v. Albania)), līdz 1966. gadam, kad ANO Starptautiskā tiesa pieņēma divus spriedumus lietā “Dienvidrietumāfrika” (South West Africa cases), ko pret Dienvidāfriku bija iesniegusi Libērija un Etiopija. Šajā periodā ANO Starptautiskajā tiesā gadā tika iesniegti vidēji divi līdz trīs starpvalstu strīdi un viens lūgums pēc konsultatīvā viedokļa. Starpvalstu strīdos ANO Starptautiskā tiesa pēc būtības vērtēja dažādus jautājumus, piemēram, par valstu atbildību par jūras šaurumu mīnēšanu (1949. gada spriedums lietā “Korfu kanāls”), patvērumu vēstniecībās (1950. gada spriedums Patvēruma lietā (Kolumbija/Peru); Asylum Case (Colombia/Peru)) un teritoriālās jūras robežas delimitāciju (1950. gada spriedums Zvejniecības lietā (Apvienotā Karaliste pret Norvēģiju); Fisheries Case (United Kingdom v. Norway)). Vairākās lietās ANO Starptautiskā tiesa secināja, ka valstis nav piekritušas nodot tai izskatīšanai strīdu vai ka ir citi iemesli, lai lietu neskatītu, piemēram, tādēļ ka ir aizskartas trešo valstu tiesības (1954. gada spriedums lietā “No Romas 1943. gadā izvestais zelts (Itālija pret Franciju, Apvienoto Karalisti un ASV)”; Case of the Monetary Gold Removed from Rome in 1943 (Italy v. France, United Kingdom and United States)). ANO Starptautiskā tiesa arī pieņēma vairākus būtiskus konsultatīvus viedokļus, piemēram, par ANO juridisko personību (1949. gada viedoklis “Reparācija par Apvienoto Nāciju darbā ciestajiem zaudējumiem”; Reparation for Injuries Suffered in the Service of the United Nations).
Otrais ANO Starptautiskās tiesas darbības posms attiecas uz nākamajiem 20 gadiem – no 1966. gada spriedumiem Dienvidrietumāfrikas lietā līdz 1986. gada spriedumam lietā “Militārās un paramilitārās aktivitātes Nikaragvā un pret to (Nikaragva pret ASV)” (Case Concerning Military and Paramilitary Activities in and Against Nicaragua (Nicaragua v. United States of America)). 1966. gada Dienvidrietumāfrikas lietā ANO Starptautiskā tiesa, balsīm sadaloties līdzīgi un ar priekšsēdētāja izšķirošo balsi, nosprieda, ka tā nevar izskatīt pēc būtības Libērijas un Etiopijas prasības pret aparteīda Dienvidāfriku par tās rīcību Dienvidrietumāfrikā (lai gan 1962. gadā ANO Starptautiskā tiesa bija ar vienas balss pārsvaru lēmusi pretēji). Šis nolēmums bija pretrunīgs, īpaši ANO Ģenerālajā asamblejā, kur daudzas valstis kritizēja ANO Starptautisko tiesu par šķietamām politiskām simpātijām aparteīda Dienvidāfrikai vai vismaz pārlieku formālismu juridiskajā metodē. Šajā posmā ANO Starptautiskā tiesa nebija pārāk populāra globālā līmenī, ar tikai pieciem lūgumiem pēc konsultatīvā viedokļa un apmēram 10 jauniem strīdiem, pamatā starp Rietumvalstīm vai pēc to prasībām. Tomēr ANO Starptautiskā tiesa izsprieda būtiskas lietas, piemēram, par kontinentālā šelfa delimitāciju (1969. gada spriedums lietā “Ziemeļjūras kontinentālais šelfs (Vācija/Nīderlande, Vācija/Dānija)”; North Sea Continental Shelf Cases (Federal Republic of Germany/Denmark; Federal Republic of Germany/Netherlands)) un diplomātiskajām tiesībām (1980. gada spriedums lietā “Savienoto Valstu diplomātiskais un konsulārais personāls Teherānā (ASV pret Irānu)”; Case Concerning United States Diplomatic and Consular Staff in Tehran (United States of America v. Iran)).
Trešais ANO Starptautiskās tiesas darbības posms sākās ar 1986. gada spriedumu Militāro aktivitāšu lietā, kas atzina Amerikas Savienotās Valstis (ASV) par atbildīgām daudzos starptautisko tiesību pārkāpumos attiecībā uz Nikaragvu 20. gs. 80. gados, tajā skaitā par spēka lietošanu. Pēc šī nolēmuma ANO Starptautiskā tiesa vairs netika uztverta par Rietumvalstīm pārāk labvēlīgu institūciju, un valstis no dažādiem reģioniem arvien vairāk vērsās ANO Starptautiskajā tiesā ar saviem strīdiem par dažādiem jautājumiem, kā, piemēram, valsts amatpersonu imunitāte (2002. gada spriedums lietā “2000. gada 11.aprīļa aresta orderis (Kongo Demokrātiskā Republika pret Beļģiju)”; Case Concerning the Arrest Warrant of 11 April 2000 (Democratic Republic of the Congo v. Belgium)), valstu atbildība par genocīdu (2007. gada “Genocīda novēršanas un sodīšanas konvencijas piemērošana (Bosnija un Hercegovina pret Serbiju un Melnkalni)”; Case Concerning the Application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (Bosnia and Herzegovina v. Serbia and Montenegro)) un vaļu medības (2014. gada spriedums lietā “Vaļu medības Antarktikā (Austrālija pret Japānu; Jaunzēlande iestājas)”; Whaling in the Antarctic (Australia v. Japan; New Zealand intervening)). No ANO Starptautiskās tiesas konsultatīvajiem viedokļiem šajā posmā ir atzīmējams 1995. gada “Atomieroču draudu vai lietošanas tiesiskums” (Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons), 2003. gada “Tiesiskās sekas sienas būvniecībai okupētajā Palestīnas teritorijā” (Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory) un 2019. gada “Tiesiskās sekas Čagosa arhipelāga atdalīšanai no Maurīcijas 1965. gadā” (Legal Consequences of the Separation of the Chagos Archipelago from Mauritius in 1965). Šobrīd (2024. gada oktobrī) ANO Starptautiskā tiesa izskata 18 starpvalstu strīdus un divus lūgumus pēc konsultatīvā viedokļa, kas ir vairāk nekā jebkad agrāk.