AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 21. februārī
Raitis Simsons

Kulmas tiesības

(vācu Kulmer Recht, latīņu Jus Culmense, poļu Prawo chełmińskie, angļu Kulm Law, krievu Кульмское право), arī Kulmas pilsētas tiesības (vācu Kulmer Handfeste)
juridisko normu apkopojums, kas tika izmantots Prūsijā 13.–17. gs. un regulēja tiesiskās attiecības starp Prūsijas zemes vietējām kopienām un Prūsijas zemeskungiem

Saistītie šķirkļi

  • tiesības
  • Vācu ordenis
  • Vācu ordenis Livonijā
  • Vācu ordenis Prūsijā
  • viduslaiki

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Tiesību rašanās cēloņi un iemesli, to radītāji
  • 3.
    Tiesību saturs un to pielietojums
  • 4.
    Diskusijas par tiesību izdošanas gadu
  • 5.
    Dokumenta avoti
  • 6.
    Kulmas tiesību publikācijas
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Tiesību rašanās cēloņi un iemesli, to radītāji
  • 3.
    Tiesību saturs un to pielietojums
  • 4.
    Diskusijas par tiesību izdošanas gadu
  • 5.
    Dokumenta avoti
  • 6.
    Kulmas tiesību publikācijas
Kopsavilkums

Kulmas tiesības noteica Prūsijas vietējo kopienu iekšējo pārvaldi, kā arī tiesiskās attiecības starp Prūsijas vietējo kopienu iemītniekiem. Sākotnēji Kulmas tiesības 13. gs. pirmajā pusē tika piešķirtas Kulmas (vācu Kulm, mūsdienās Helmno, poļu Chełmno) un Tornas (vācu Thorn, mūsdienās Toruņa, poļu Toruń) pilsētām, taču vēlāk šīs tiesību normas tika piemērotas citās jaundibinātajās Prūsijas pilsētās un ciemos, kā arī vietējo lēņa vīru valdījumos.

Plašākā nozīmē pie Kulmas tiesībām pieskaita arī 14. gs. otrajā pusē sastādīto Kulmas pilsētas tiesību krājumu “Senā Kulma” (Alte Kulm), kas nosaka tiesiskās attiecības starp pilsētas iedzīvotājiem, strīdu izskatīšanas kārtību, tieslietu sistēmu un pilsētas pārvaldi.

Tiesību rašanās cēloņi un iemesli, to radītāji

1233. gada 28. decembrī Vācu ordeņa lielmestrs Zalcas Hermans (Hermann von Salza) un Prūsijas zemes mestrs Hermans Balke (Hermann von Balk) Prūsijas teritorijā nodibināja pirmās divas pastāvīgās apmetnes – Tornu un Kulmu, kam tika piešķirtas pilsētas tiesības. Abas šīs apmetnes atradās teritorijā, kas saskaņā ar vācu imperatora Frīdriha II (Friedrich II.) 1226. gada martā izdoto bullu (t. s. Rimini jeb Zelta bulla) bija nodotas Vācu ordeņa valdījumā un kur nepastāvēja tiesību sistēma Rietumeiropas izpratnē, tādēļ Vācu ordenis savu apmetņu iemītniekiem izveidoja jaunu tiesību normu bāzi, kas lielā mērā bija aizgūta no austrumvācu zemēs izplatītajām Magdeburgas tiesībām un papildināta ar dažādām flāmu, Silēzijas un Freiburgas tiesību normām, jo pirmie Vācu ordeņa pārvaldīto zemju kolonisti nāca no Austrumvācijas, kur šīs tiesības bija izplatītas.

1233. gadā izdoto tiesību oriģināls gāja bojā ugunsgrēkā 1244. gadā, tādēļ 1251. gada 1. oktobrī Vācu ordeņa Prūsijas un Livonijas zemju mestra vietnieks Zainas Eberhards (Eberhard von Sayn) atjaunoja Kulmas un Tornas pilsētu tiesības, saglabājot un nedaudz papildinot 1233. gadā izdotās tiesības.

Tiesību saturs un to pielietojums

1233. (1251.) gadā izdotās Kulmas pilsētas tiesības pēc struktūras ir nevis tiesību normu krājums, bet tipveida lēņa grāmata, sastādīta saskaņā ar tā laika diplomātikas prasībām, kur ir atrunāts vienošanās objekts (šajā gadījumā – apmetnes dibināšana ar zemi zem tās) un zemeskunga (Vācu ordeņa) un lēņa saņēmēja (pilsētnieku) tiesības un pienākumi. Turpmākos gadu simtos Prūsijā tika izdotas daudzi simti līdzīgas struktūras un satura dokumenti par zemes izlēņošanu, par apmetņu dibināšanu, par krogu vai dzirnavu piešķiršanu.

Kulmas tiesību tekstā tiesību normas nav atsevišķi grupētas vai sakārtotas, tomēr tās var iedalīt piecās tematiskās grupās.

  1. Pilsētnieku tiesības – pilsētu robežas, pilsētām piešķirtās zemes, pilsētnieku kopējai lietošanai paredzētā zeme, ūdeņu un mežu izmantošanas tiesības, pilsētnieku tiesības, pilsētnieku pienākumi.
  2. Tiesas spriešanas kārtība, nosakot, kā ievēlami tiesneši, kā sadalāma soda nauda, kā arī Vācu ordeņa kā zemeskunga līdzdalība tiesas spriešanā.
  3. Vācu ordeņa kā zemeskunga tiesības pilsētu teritorijā, paredzot, ka Vācu ordenis patur sev ekskluzīvas tiesības uzturēt upju pārceltuves, iecelt draudžu mācītājus, kā arī patur tiesības izmantot derīgos izrakteņus, ķert bebrus un zvejot zivis saimnieciskos nolūkos. Taču tai pat laikā Vācu ordenis atteicās no tiesībām iegādāties pilsētā nekustamos īpašumus.
  4. Vispārējas tiesību normas – izmantojamās mēru un naudas sistēmas.
  5. Pilsētnieku un Vācu ordeņa attiecības ar kristīgās baznīcas institūtu.

Kulmas tiesību izdošanas fakts un šo tiesību saturs šādā redakcijā ir skatāms Rimini bullas kontekstā, jo šī bulla piešķīra tiesības Vācu ordenim savos valdījumos iegūt derīgos izrakteņus, noteikt un saņemt nodevas, rīkot tirgus un gadatirgus, kalt monētas, veidot ūdens un sauszemes ceļus. Tāpat Rimini bulla deva tiesības Vācu ordenim savos valdījumos veidot tiesu sistēmu, lai uzturētu kārtību un sodītu par pārkāpumiem. Kulmas tiesības līdz ar to ir uzlūkojamas kā Vācu ordeņa veidota legālā bāze savu Rimini bullā piešķirto tiesību izmantošanai Prūsijas zemē.

Kulmas pilsētai tika noteikts īpašs galvaspilsētas (latīņu civitas capitale) statuss, un tās maģistrātam jeb soģiem tika piešķirtas tiesības izskatīt strīdus par Kulmas tiesību piemērošanu Vācu ordeņa zemēs starp Vislas, Drvencas un Osas upēm, respektīvi, Kulmas zemē. Vēlāk šīs tiesības tika attiecinātas uz apmetnēm pārējos Vācu ordeņa un Prūsijas bīskapiju valdījumos.

Kulmas tiesībās tika detalizēti aprakstītas apmetnes iedzīvotājiem noteiktās nodevas un pienākumi par zemes lietošanu, nosakot divu veidu jeb līmeņu nodevas atkarībā no piešķirtās zemes platības – par katru vācu arklu (aratrum, zemes platības mērvienība) katru gadu bija jādod nodevās mērs (mensura) kviešu un mērs ziemas kviešu (siliginis), savukārt par katru poļu arklu (aratrum polonicale) – katru gadu vienu mērs kviešu. Atkarībā no piešķirtās zemes daudzuma katram pilsonim bija arī pienākums ar savu bruņojumu un zirgu piedalīties Vācu ordeņa militārajās ekspedīcijās un zemes aizstāvībā – mazajiem zemes īpašniekiem ar krūšu bruņām (platen), vieglajiem ieročiem un vienu zirgu, bet lielajiem zemes īpašniekiem – pilnā bruņojumā, kaujas zirgu un diviem ieroču nesējiem. Tika noteikts arī fiksēts ikgadējo fiskālo nodevu apmērs – katram zemes īpašniekam katru gadu Mārtiņos bija jāsamaksā Vācu ordenim viens Ķelnes feniņš vai pieci Kulmas feniņi un divas mārciņas vaska.

1233. (1251.) sastādītās Kulmas tiesības vienlaikus bija lokālas, paredzētas tikai Kulmas un Tornas pilsētām, un universālas, paredzot situācijas, kad šīs tiesības tiks izplatītas ārpus šo pilsētu teritorijas. Kulmas tiesības paredzēja jaunu baznīcu veidošanas kārtību pilsētnieku dibinātos ciematos. Ja sākotnēji Kulmas tiesības aprakstīja Vācu ordeņa attiecības ar Kulmas un Tornas pilsētu iedzīvotājiem, tad, izplatoties šīm tiesībām, tās ieguva universālāku pielietojumu, aprakstot zemeskunga (Vācu ordeņa, bīskapa, lēņu kunga) attiecības ar zemesļaudīm. Tāpat Kulmas pilsētas tiesībās minētais poļu arkls citur Prūsijā tika lokalizēts kā prūšu arkls. Sākot izmantot Kulmas tiesības prūšu apdzīvotajās teritorijās, tika paturēts šis divu līmeņu nodevu dalījums, tikai poļu arkls tika aizstāts ar vienkārši (nevācu) arklu (latīņu uncus, vācu Haken; ~10 ha zemes) iepretī (vācu) arklam (latīņu aratrum, mansum, vācu Hufe; 16,8 ha zemes). Mainījās arī motīvs lēņa vīru sūtīšanai kara gaitās, – ja sākotnēji Kulmas tiesības prasīja piedalīties karagājienos pret prūšiem, kas dzīvoja Pamedes zemē, respektīvi, Kulmas zemes kaimiņos, tad vēlāk šī prasība tika paplašināta uz pārējo Prūsiju, bet pēc Prūsijas pakļaušanas – uz Lietuvu.

Lēņu grāmatās, kas tika izdotas pēc Kulmas tiesībām, vietējiem lēņa vīriem, tika ietvertas visas tās pašas prasības un pienākumi, kādas tika izvirzītas Kulmas un Tornas pilsētu iedzīvotājiem – maksāt savam zemeskungam fiskālās un naturālās nodevas, kā arī doties kopā ar savu kungu kara gaitās. Lēņa vīriem nereti arī tika dotas tiesas tiesības pār saviem ļaudīm savā zemē, tādēļ šos lēņa valdījumus var uzlūkot kā sava veida zemāko zemes pārvaldes vienību, kopienu, kas pastāvēja līdzās pilsētām un ciemiem.

Tāpat kā sava veida eksteritoriālus veidojumus var uzlūkot pēc Kulmas tiesībām dibinātās dzirnavas un krogus, kam arī tika piešķirta zeme, tika noteiktas nodevas, bet kas pastāvēja ārpus citām kopienām (lēņa vīru zemēm, ciemiem, pilsētām) un kam bija tiešas lēņa attiecības ar attiecīgo zemeskungu.

Kulmas tiesību 1233. (1251.) gadā sastādītais dokumenta teksts ir latīņu valodā, kas tajā laikā Rietumeiropā bija vispārizplatīta lietvedības un tiesvedības valoda. Arī turpmākajos gadsimtos lēņa grāmatas tika sastādītas latīņu valodā, taču jau Kulmas tiesību sastādīšanas brīdī bija skaidrs, ka latīņu valoda nespēj pilnībā aprakstīt 13. gs. Prūsijas ikdienas realitāti, jo bija nepieciešams precizēt, ka tiesībās minētā armatura (latīņu ‘bruņojums’) ir domāts Plata (viduslaiku augšvācu ‘krūšu bruņas’) un ka poļu arkls (aratrum polonicale) ikdienas valodā tiek saukts par Hacke (viduslaiku augšvācu ‘arkls’). Turpmākajos gadu desmitos sastādītajos dokumentos palaikam ir sastopami atsevišķu dokumentā minēto latīņu valodas jēdzienu precizējums “vienkāršajā”, respektīvi, viduslaiku augšvācu valodā (piemēram, “Piscina molendini, que mülteich dicitur”, “quod alsak dicitur”, “quod wer vocatur” u. tml.), tāpat vērojama pakāpeniska pāreja lietvedībā no latīņu valodas uz vidusaugšvācu valodu, sastādot dokumentus vidusaugšvācu valodā.

1243. gadā sadalot Prūsijas zemi četrās baznīcas provincēs (diecēzēs), jaundibinātajām apmetnēm tika noteikta arī vispārējā kārtība par nodevu iekasēšanu no izlēņojamajām zemēm, kas atbilda Kulmas tiesībās minētajiem nodevu apmēriem. Kulmas tiesības kā citu Vācu ordeņa jaundibināto apmetņu tiesiskā bāze pirmo reizi minēta 1246. gadā, kad, izskatot strīdu starp Lībekas pilsoņiem un Vācu ordeni par apmetnes dibināšanu Sembas zemē pie Prēgeles upes, tika noteikts, ka šai apmetnei jāizmanto tādas pašas tiesības, kādas ir Kulmas pilsētai (que sunt modo in Culmine civitate).

Kulmas tiesību ieviešana Prūsijā uzlūkojama kā daļa no zemes kundzības institūtu veidošanās Vācu ordeņa un Prūsijas bīskapiju valdījumos Prūsijā, jo šīs tiesības tika piešķirtas, nodibinot tiesiskas attiecības starp zemeskungu un zemesļaudīm, lai iedibinātu un formalizētu zemes pārvaldes kārtību šo ļaužu apdzīvotajās vietās. Sākotnēji tie bija lēņi, kas tika izdoti privātpersonām, lēņa vīriem (vietējiem iedzīvotājiem vai ieceļotājiem), bet vēlāk, līdz ar jaunu apmetņu dibināšanu, Kulmas tiesības tika piešķirtas jaundibinātajiem ciemiem un pilsētām. Veidojot saimniecisko infrastruktūru savos zemes valdījumos, Kulmas tiesību laukā tika iekļautas arī dzirnavas un krogi.

Ciemu un pilsētu dibināšana pēc Kulmas tiesībām tikai retos gadījumos bija līgums starp zemeskungu un kopienas ļaudīm, kā tas notika Kulmas, Tornas un vēl dažu pilsētu dibināšanas gadījumā. Visbiežāk tie bija izlēņošanas līgumi starp zemeskungu un privātpersonu (lokatoru), kam tika dotas tiesības dibināt apmetni – pilsētu vai ciemu – pēc Kulmas tiesībām, respektīvi, Kulmas tiesībās ietvertajām tiesību normām tika nodota zeme apmetnes dibināšanai un noteikts kopējais nodevu apjoms, kas lokatoram vai viņa pārvaldītās apmetnes iedzīvotājiem jāmaksā zemeskungam un baznīcai. Tāpat lokatoriem nereti tika piešķirtas tiesas tiesības apmetnes teritorijā, tādējādi sadalot zemes pārvaldes un tiesu varu apmetnes teritorijā starp zemeskungu (Vācu ordeni, bīskapiem) un lokatoru kā apmetnes pārvaldnieku.

Vācu ordenis savos valdījumos Kulmas tiesības sāka piešķirt drīz pēc Kulmas un Tornas pilsētu nodibināšanas 1233. gadā. Par laika posmu līdz 1261. gadam ir saglabājies maz Vācu ordeņa dokumentu, tādēļ Kulmas tiesību izplatībai Vācu ordeņa zemēs var izsekot pēc 1261. gada. 1262. gadā pēc Kulmas tiesībām tika izdots lēņa īpašums prūsim Grunavam (Grunaw). Pirmais ciemats pēc Kulmas tiesībām Vācu ordeņa zemēs tika dibināts 1282. gadā, bet pirmā pilsēta – Rēdena (vācu Rehden, mūsdienās Radziņa Helmiņska, poļu Radzyń Chełmiński) – dibināta starp 1234. un 1239. gadu, taču tās dibināšanas dokuments nav saglabājies, un 1285. gadā, atjaunojot pilsētas tiesības, tai piešķirtas Kulmas tiesības.

Kulmas tiesības savos valdījumos pārņēma arī Prūsijas bīskapi. Kulmas bīskapija atradās Kulmas zemē, kas bija iekļauta Kulmas tiesību laukā jau 1233. (1251.) gadā. 13. gs. vidū izdotajos Kulmas bīskapijas dokumentos ir iekļautas dažādas Kulmas tiesību normas vai norāde uz vispārējām šīs zemes paražām (latīņu iuxta consuetudinem terre Culmensis, viduslaiku augšvācu noch gewonheit des Culmysschen landis) taču atsauce tieši uz Kulmas tiesībām (Jus Culmenze) pirmo reizi minēta 1289. gadā.

Pirmās ziņas par Kulmas tiesībām Vārmes bīskapijā ir datējamas ļoti agri, – Vārmes bīskaps Anselms (Anselm) 1261. gadā piešķīra lēņus četriem prūšiem saskaņā ar Kulmas zemē pieņemto kārtību (eodem modo quo solvuntur in terra Culmensi), taču atsauce uz Kulmas tiesībām (Jure Culmensi) pirmo reizi minēta 1282. gadā izdotajā lēņu grāmatā par zemes izlēņošanu vairākiem prūšiem. 1285. gadā Vārmes bīskapijā nodibināts pirmais ciems (Kalkstein, mūsdienās Vapņika, poļu Wapnik) ar Kulmas tiesībām.

Pirmie lēņi pēc Kulmas tiesībām (iure cholmense) Pamedes bīskapijā tika izdoti 1285. gadā, lai gan atsauce uz Kulmas tiesībām ir minēta jau 1260. gadā izdotā lēņu grāmatā, kad prūsim Matam (Matho) tika izlēņota zeme pēc vācu tiesībām, kādas ir labākajiem Kulmas bruņiniekiem (sicud habent meliores milites culmense). Pirmā zināmā apmetne ar Kulmas tiesībām Pamedes bīskapijā tika dibināta 1293. gadā (vācu Crebissee, citi nosaukumi Gross Krebs, Klein Krebs, mūsdienās Rakovjeca, poļu Rakowiec).

Vārmes un Pamedes bīskapi sāka savu zemju apgūšanu jau 13. gs. otrajā pusē, bet Sembas bīskapijā Kulmas tiesības ienāca tikai 13. gs. beigās kopā ar pirmajiem vācu kolonistiem. Līdz tam lēņi Sembas bīskapijā tika izdoti vietējiem prūšiem saskaņā ar prūšu tiesībām, tai skaitā prūšu izcelsmes Sembas bīskapijas kāmereriem (novada pārvaldniekiem), kas piederēja pie sabiedrības elites un kam pienāktos priviliģētākas tiesības. Privātpersonām izdotajās lēņu grāmatās Kulmas tiesības pirmo reizi minētas 1268. gadā, kad Sembas bīskaps Heinrihs (Heinrich von Streitberg) izlēņoja zemi pie Geidavas (vācu Geidau, mūsdienās Prozorova, krievu Прозорово) pēc Kulmas tiesībām (ius Culmense) ļaužu grupiņai vācu izcelsmes kolonistu. Pirmais pēc Kulmas tiesībām izdotais lēnis Sembas prūšiem datējams ar 1326. gadu, lai gan līdz tam atsevišķos gadījumos prūšiem ir izlēņota zeme pēc vācu tiesībām (ius Teutonicale), kas pēc dokumenta konteksta (“kādas ir mūsu Geidavas ciema ļaudīm”, quo nostre ville Geydow hominess solent uti) varētu būt Kulmas tiesības. Pirmā zināmā apmetne pēc Kulmas tiesībām Sembas bīskapijā dibināta 1299. gadā, kad Sembas bīskaps Zigfrīds (Siegfried von Regenstein) piešķīra pilsētas tiesības Šēnevikai (vācu Schonewik, vēlākā Fišhauzene, Fischhausen, mūsdienās Primorska, krievu Приморск).

Tāpat Kulmas tiesības savos valdījumos izmantoja arī privātpersonas – kā vācu, tā prūšu izcelsmes lēņa kungi, kas izlēņoja savu zemi citiem lēņa vīriem vai izdeva savu zemi apmetņu dibināšanai.

Kulmas tiesības nebija vienīgā tiesību sistēma, kas pastāvēja Vācu ordeņa Prūsijas valdījumos un Prūsijas bīskapijās. Paralēli Kulmas tiesībām pastāvēja arī prūšu tiesības un poļu tiesības, kas regulēja attiecības prūšu un poļu starpā un prūšu un poļu apdzīvotajās vietās. Vairākās Prūsijas pilsētās bija spēkā arī Lībekas pilsētas tiesības: Elbingā (vācu Elbing, mūsdienās Elblonga, poļu Elbląg; 1246), Braunsbergā (vācu Braunsberg, mūsdienās Braņevo, poļu Braniewo; 1280), Frauenburgā (vācu Frauenburg, mūsdienās Fromborka, poļu Frombork; 1310), Mēmelē (vācu Memel, mūsdienās Klaipēda, lietuviešu Klaipėda; 1254). Atsevišķos gadījumos vienas apmetnes ietvaros varēja tikt izmantotas paralēli divas dažādas tiesību sistēmas, piemēram, kā tas bija Zoveidenā (vācu Soweiden, mūsdienās Zavidi, poļu Zawidy), Polpenā (vācu Polpen, mūsdienās Polapina, poļu Połapin), Valtersmīlā (vācu Waltersmühl, mūsdienās Konradovo, poļu Konradowo), kur lokatoram tika nodota zeme ciema veidošanai pēc Kulmas tiesībām, taču ciema teritorijā tika iekļautas arī tur jau dzīvojošo prūšu zemes pēc prūšu tiesībām.

Vācu ordenis centās iekļaut vienotā Kulmas tiesību laukā un savā zemes pārvaldes struktūrā sociāli un ekonomiski nozīmīgākos šo zemju aktorus – lielos lēņu vīrus un lielākās apmetnes. Šī iemesla dēļ Kulmas tiesības tika piešķirtas daudziem prūšu un vēlāk arī poļu izcelsmes lēņa vīriem, bet, veidojot Vācu ordeņa zemes valdījumu Žemaitijā – arī žemaišu labiešiem (eldestin, bayorin). Pēc Pomorēlijas (Pommerellen) teritorijas pārņemšanas 1308. gadā daudzām šīs zemes pilsētām pakāpeniski tika nomainītas to esošās tiesību sistēma pret Kulmas tiesībām (piemēram, Dancigā, vācu Danzig, mūsdienās Gdaņska, poļu Gdańsk, 1346. gadā vai Diršavā, vācu Dirschau, mūsdienās Tčeva, poļu Tczew, 1364. gadā).

Kulmas tiesību priekšrocība bija to novitāte, jo tās tika veidotas no jauna, paņemot derīgāko no jau esošajām vācu un flāmu zemju tiesībām un pievienojot dažādus uzlabojumus, lai padarītu šīs tiesības pievilcīgas jauno apmetņu iedzīvotājiem un veicinātu uz Vācu ordeņa valdījumiem pārcelties kolonistiem no citām vācu zemēm. Kā viena no būtiskākajām atšķirībām no citām tajā laikā izmantotajām tiesību sistēmām bija Kulmas tiesībās dotās mantojuma tiesības abu dzimumu mantiniekiem, kamēr citur pieņemtā prakse, t. sk. prūšu tiesībās, bija mantot tikai vīriešu dzimuma mantiniekiem. Prasība doties kara gaitās parasti tika prasīta tikai lielajiem lēņa vīriem, kas saņēma zemi pēc Kulmas tiesībām, kamēr prūšu tiesības paredzēja pienākumu doties kara gaitās arī par salīdzinoši nelielu izlēņotās zemes daudzumu.

Ar laiku Kulmas tiesības izveidojās par universālu tiesību standartu, kas vairs nebija piesaistīts konkrētai teritorijai vai zemes valdniekam, tās izmantoja daudzu jaunu apmetņu dibināšanai arī ārpus Prūsijas teritorijas. Kulmas tiesības plaši tika izmantotas kaimiņos esošajā Mazovijas hercogistē, kur daudzām pilsētām tika piešķirtas Kulmas tiesības, tai skaitā mūsdienu Polijas galvaspilsētai Varšavai. Tāpat daudzas apmetnes pēc Kulmas tiesībām tika nodibinātas arī citos reģionos, kas robežojās ar Prūsiju – Kujāvijā, Dobžiņā, Podlašē, Lielpolijā un Mazpolijā, Lietuvas dižkunigaitijā.

Diskusijas par tiesību izdošanas gadu

Vēstures literatūrā tiek izteikti minējumi, ka faktiski Kulmas tiesības ir izdotas 1232. gada decembrī, kas sasaucas gan ar citu vēstures avotu liecībām par Vācu ordeņa lielmestra Zalcas Hermana un vēl vairāku Kulmas tiesībās minēto personu atrašanos Prūsijā šajā laikā, gan ar liecībām, ka Vācu ordeņa kanceleja šajā laikā izmantoja t. s. Ziemassvētku laika skaitīšanu, kad gadu mija notiek Ziemassvētkos, respektīvi, 28. decembris jau ir jaunajā gadā.

Dokumenta avoti

1233. (1232). gadā izdotās Kulmas tiesības nav saglabājušās, jo tās gāja bojā Kulmas pilsētas ugunsgrēkā 1244. gadā. Par to saturu var spriest pēc 1251. gadā atjauninātās un papildinātās Kulmas tiesību versijas. Atšķirībā no oriģināla šis tiesību akts tika sastādīts divos eksemplāros, kas tika nodoti glabāšanai Kulmas un Tornas pilsētām.

Atsevišķi minams 15. gs. sastādītais Kulmas tiesību aktu krājums, ko savas darbības laikā 1431.–1450. gadā sastādīja Kulmas pilsētas rakstvedis Konrāds Bičins (Konrad Bitschin). Šajā krājumā atsevišķi iekļauts 1233. gadā izdoto Kulmas tiesību noraksts. Vēl citu 1233. gadā izdoto Kulmas tiesību redakciju savā pētījumā par Prūsijas vēsturi “Vecā un Jaunā Prūsija” (Alt- und Neues Preussen, 1684) iekļāva Prūsijas vēstures pētnieks Kristofs Hartknohs (Christoph Hartknoch).

Kulmas tiesību 1233. (1232.) gada redakcija:

  • K. Bičina noraksts atrodas Prūsijas mantojuma Valsts slepenā arhīva (Geheimes Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz) Kēnigsbergas Valsts vēstures arhīvā (XX. HA Historisches Staatsarchiv Königsberg) Berlīnē, Vācijā;

  • K. Hartknoha noraksts – ‘Privilegium Culmenſe primum’, Ch. Hartknoch, Alt- und Neues Preussen Oder Preussischer Historien Zwey Theile, Franckfurt, Leipzig, Königsberg, Hallervorden, 1684, S. 665–668.

Kulmas tiesību 1251. gada redakcija:

  • Kulmas pilsētas eksemplārs atrodas Prūsijas mantojuma Valsts slepenajā arhīva Kēnigsbergas Valsts vēstures arhīvā Berlīnē, Vācijā;

  • Tornas pilsētas eksemplārs – Toruņas Valsts arhīvā (Archiwum Państwowe w Toruniu) Polijā, Toruņas pilsētas aktu sadaļā.

Kulmas tiesību publikācijas

Kisch, G., Die Kulmer Handfeste. Rechtshistorische und textkritische Untersuchungen nebst Texten. Zugleich ein Beitrag zur Verbreitungsgeschichte des Magdeburger Rechts. Deutschrechtliche Forschungen, 1, Stuttgart, Kohlhammer, 1931, S. 110–125.

Philippi, R. und Wölky, C. P. (Hrsg.), Preussisches Urkundenbuch. Politische Abteilung. Die Bildung des Ordensstaates, Band 1, Heft 1, Königsberg, 1882, S. 77–81, 183–194.

Zielińska-Melkowska, K. (wyd. i oprac.) i Zdrójkowski, Z. (red.), Przywilej chełmiński 1233 i 1251, Toruń, Uniwersytet Mikołaja Kopernika,1986, str. 34–48, 35–49, 51.

Saistītie šķirkļi

  • tiesības
  • Vācu ordenis
  • Vācu ordenis Livonijā
  • Vācu ordenis Prūsijā
  • viduslaiki

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Kulmas pilsētas tiesības 1251 (Kulmer Handfeste 1251), Herdera institūta (Herder-Institut) tīmekļa vietne

Ieteicamā literatūra

  • Bartlett, R., The making of Europe: conquest, colonization and cultural change 950–1350, Princeton, NJ, Princeton University Press, 1993.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Erlen, P., Europäischer Landesausbau und mittelalterliche deutsche Ostsiedlung: ein struktureller Vergleich zwischen Südwestfrankreich, den Niederlanden und dem Ordensland Preussen, Marburg, Lahn, J. G. Herder-Institut, 1992.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kisch, G., Die Kulmer Handfeste. Text, rechtshistorische und textkritische Untersuchungen nebst Studien zur Kulmer Handfeste, dem Elbinger Privilegium von 1246 und einem Beitrag zur Geschichte des Begriffes “ius teutonicum”, “Deutsches Recht” im Deutschordensgebiet, Sigmaringen, Thorbecke, 1973.
  • Kisch, G., Studien zur Rechts- und Sozialgeschichte des Deutschordenslandes, Sigmaringen, Thorbecke, 1973.
  • Löwener, M., Die Einrichtung von Verwaltungsstrukturen in Preußen durch den Deutschen Orden bis zur Mitte des 13. Jahrhunderts, Wiesbaden, Harrassowitz, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Milicers, K., Vācu ordeņa vēsture, Rīga, Zvaigzne ABC, 2009.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Рогачевский, А.Л., Кульмская грамота – памятник права Пруссии XIII в., Санкт-Петербург, Издательство Санкт-Петербургского университета, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Raitis Simsons "Kulmas tiesības". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/252706-Kulmas-ties%C4%ABbas (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/252706-Kulmas-ties%C4%ABbas

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana