Ēnu ekonomika ietver gan reģistrētu, gan nereģistrētu personu neuzrādītu saimniecisko darbību, kurā netiek izrakstīti rēķini vai fiskālie čeki, kā rezultātā darījumi netiek deklarēti, un nodokļi netiek samaksāti.
Nacionālo kontu sistēmā (NKS) nereģistrētās ekonomikas aktivitātes tiek iedalītas piecās grupās: “pagrīdes”, pretlikumīgās, neoficiālās aktivitātes, mājsaimniecību ražošana pašu vajadzībām un ražošana, kas netiek uzskaitīta nepilnīgas datu vākšanas programmas dēļ. Savukārt atbilstoši Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) definīcijai ēnu ekonomiku veido legālas ekonomiskās aktivitātes, par kurām normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir jāsniedz informācija nodokļu administrācijai, bet par kurām nav sniegtas ziņas, līdz ar to paliekot neapliktas ar nodokļiem, atšķirībā no tām ekonomiskajām aktivitātēm, par kurām tiek sniegtas ziņas, un nelegālas ekonomiskās aktivitātes. Tādējādi ēnu ekonomikā ietilpst gan ar likumu atļautas darbības, kas saistītas ar konkrētiem pārkāpumiem, gan ar likumu aizliegtas uzņēmējdarbības formas un noziedzīgi nodarījumi, kas ir bīstamas sabiedrībai un rada valstij materiālus zaudējumus.
Ēnu ekonomikas rezultātā statistikā uzrādītais iekšzemes kopprodukts (IKP) un iedzīvotāju ienākumi ir zemāki, salīdzinot ar faktisko līmeni, tāpat arī citi nozīmīgi ekonomiskie rādītāji (tirdzniecības apgrozījums, patēriņš, ražošanas apjoms, nodarbinātība) tiek novērtēti neprecīzi, kas izkropļo reālā ekonomikas stāvokļa uztveri, kā arī mazina valsts iespēja ietekmēt un regulēt ekonomiskos procesus, jo liels un augošs nereģistrētais sektors pārvieto resursus prom no novērojamās un kontrolējamās sfēras. Galvenās ēnu ekonomikas komponentes ir aplokšņu algas, neuzrādītie ienākumi, nelegālā nodarbinātība, kukuļošana un korupcija. Lai novērtētu ēnu ekonomikas apjomu valstī kopumā, visbiežāk izmanto ēnu ekonomikas indeksu, kas mēra ēnu ekonomikas īpatsvaru IKP (procentos).