AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 9. janvārī
Dace Lamberga

Rūdolfs Pērle

(27.04.1875. Valkas apriņķa Mēru muiža–17.06.1917. Petrograda, Krievijas Impērija, apbedīts Aumeistaru kapos)
latviešu gleznotājs, zīmētājs, arhitekta palīgs

Saistītie šķirkļi

  • māksla Latvijā
  • glezniecība Latvijā
  • tēlotāja māksla
  • Oto Skulme
  • Uga Skulme
  • Konrāds Ubāns
Rūdolfs Pērle. "Brīnumu pils". 1915. gads.

Rūdolfs Pērle. "Brīnumu pils". 1915. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Sasniegumu nozīme
  • Multivide 10
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Sasniegumu nozīme
Kopsavilkums

Rūdolfa Pērles, sevī noslēgta un atturīga, savrupa radošā ceļa gājēja, iztēles piesātinātā daiļrade nav salīdzināma ar citu mūsu mākslinieku sniegumu. Ikdienu mākslinieks pavadīja algotā darbā fabrikā Petrogradā, un tikai brīvajos brīžos viņš varēja zīmējumos, akvareļos un gleznās īstenot savus romantiskos sapņus un neikdienišķās fantāzijas. Vienam no spilgtākajiem mūsu simbolisma gariem tuva bija latviskā mentalitāte, taču mākslas darbos viņš pauda vispārcilvēciskas tēmas un noskaņas.

Izglītība

R. Pērle dzimis krodzinieka un kalēja Jēkaba un mājsaimnieces Līzes ģimenē. No tēva viņš mantoja garīgās intereses, bet no mātes – mīlestību uz puķēm, kas 1892. gadā pēc Aumeistaru draudzes skolas beigšanas pamudināja apgūt daiļdārznieka amatu Kārļu muižā pie Cēsīm. 1897. gadā R. Pērle kā brīvklausītājs iestājās Štiglica Centrālajā tehniskās zīmēšanas skolā (Центральное училище технического рисования барона Штиглица) Pēterburgā, 1899. gadā kā eksterns beidza ģimnāzijas kursu un kļuva par pilntiesīgu studentu Jūlija Jaunkalniņa vadītajā tekstiliju zīmēšanas un puķu gleznošanas klasē, vienlaikus apgūstot akvareļglezniecību un oforta tehniku. 1902. gadā R. Pērle sāka darboties atjaunotajā Pēterburgas latviešu studentu pulciņā “Rūķis”. 1905. gadā pēc skolas beigšanas viņš palika Pēterburgā un strādāja gumijas fabrikā “Treugoļņik” (Треугольник).

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

Mākslinieka radošā attīstība iedalās reālistiskajā posmā un pēdējo divu dzīves gadu simbolisma meklējumos. Agrīno daiļradi raksturo ainavas oforta tehnikā (“Priedes”, “Somijā”, “Važu tilts”, visi 1904. gadā; “Jelagina sala”, 1905–1906), kā arī akvareļi un zīmējumi ar koku puduriem priekšplānā, upes krastiem, parkiem, klajiem laukiem (“Meža skats”, 1909; “Krusta akmens”, 1911–1912; “Vakars Trikātā”, 1911–1912; “Pavlovskas parks”, 1912). Daiļdārznieka gados uzplaukušo puķu mīlestību mākslinieks piepildīja virknē kluso dabu (“Rozes”, 1911, 1913; “Gladiolas un asteres”, 1913–1914; “Fuksijas”, 1915), un 20. gs. sākuma latviešu mākslā nav otra gleznotāja, kuru tā saistītu ziedu netverami fantastiskās formas, maigā krāsainība un mainīgās pārvērtības. R. Pērle vēlējās iestāties Ķeizariskajā krievu akvarelistu biedrībā (Императорское общество русских акварелистов) un izstādē kluso dabu “Rozes un lilijas” (1915) parakstīja ar pseidonīmu krievu valodā, tomēr netika uzņemts par tās biedru.

Pirmā pasaules kara laikā fabrika “Treugoļņik” pievērsās Krievijas armijas militāro lietu ražošanai, un mākslinieku kā profesionāli augsti kvalificētu speciālistu iecēla par gaisa balonu nodaļas vecāko meistaru. R. Pērle, konstruktīvi domājot, atrada iespēju, kā, piegriežot gaisa balonu šablonus, ietaupīt gumijas materiālu. 1916. gadā viņš par saviem izgudrojumiem ieguva patentu, kas ieinteresēja 1. Daugavgrīvas strēlnieku pulka komandieri Frīdrihu Briedi, taču cara armijas birokrātiskā vadība nebija ieinteresēta nekādos jauninājumos. 1915. gadā Petrogradā tika nodibināta Bēgļu apgādāšanas centrālkomiteja, un no līdzatvestajiem darbiem tika sarīkota Latviešu mākslas izstāde, kurā, tāpat kā 1916. gadā Maskavā, piedalījās R. Pērle. Tomēr bēgļu tēma viņu nesaistīja; vienīgi tušas zīmējums “Kara karodziņa rakstītāja” (1915–1916) pauž nacionālā romantisma noskaņas.

R. Pērles pēdējo divu dzīves gadu daiļrade saistās ar simbolisma virziena iespaidu gan akvareļos un zīmējumos, gan eļļas glezniecībā, kur pārliecinoši valdīja fantastisko tēmu un nereālo formu pasaule. Par laikmeta un saviem meklējumiem nozīmīgākajiem gleznotājiem viņš atzina lietuviešu simbolistu Mikaloju Čurļoni (Mikalojus Konstantinas Čiurlionis) un eksaltēto Krimas kalnu atainotāju Konstantīnu Bogajevski (Константин Фёдорович Богаевский). M. Čurļoņa savdabīgais pasaules atainojums, ko R. Pērle iepazina Pēterburgas izstādēs, dziļi ietekmēja viņa turpmāko mākslu. Fabrikas vadība kā profesionālu lietpratēju viņu komandēja uz Kaukāza fronti, uz Karsu (tagad Turcija), kur atradās speciāla filiāle gaisa balonu ražošanai. Lielu iespaidu uz mākslinieku atstāja vareno kalnu mežonīgās klintis un sagrauto pilsētu drupas, ap 1915./1916. gadu miju izraisot izmaiņas pasaules uztverē un izteiksmes veidā. Zīmējumi un gleznas liecina, ka mākslinieku ārkārtīgi fascinējuši klinšu apveidi. Agrīnākajās kompozīcijās tumšās klinšu plaknes atturīgi veido tikai sānu kulises (“Brīnumu pils” (1915–1916)). Pakāpeniski klinšu atainojums sāka iegūt arvien izaicinošākas un draudošākas noskaņas. Vispārinātas, bezpersoniskas akmens masas atainojums ļāva šīm mistiskajām formām kļūt par kompozīcijas dominanti (“Kalnu gali”, “Klinšu zaigums”, 1916; “Jūras celmi”, 1915–1916). Turklāt klinšu formu konstruktīvais lakonisms nereti tuvojas arhitektonikai (“Saule”, 1916).

Mākslinieks strādāja dažādās tehnikās, skices zīmēja ar parasto vai krāsaino zīmuli, tušu, gleznoja ar akvareli, pasteli un temperu. Ap 1916. gadu R. Pērle pievērsās eļļas glezniecībai. Simboliskās kompozīcijas ieturētas vecmeistaru tradīcijās ar tumšu priekšplānu un gaišāku otro plānu, taču parādās arī laikmetīgi izteiksmes līdzekļi: formu vienkāršojums, plakne un atsacīšanās no reālistiski sīkām detaļām. Kontrastā ar dvēseliski piesātinātajiem un romantiskajiem puķu akvareļiem eļļas glezniecībā ienāca vēsa atsvešinātība. Nozīmīgākās simboliskās kompozīcijas – “Dzīves ceļš”, “Kuģi”, “Saulīt’ vēlu vakarā” (visas 1916. gadā) – ieturētas tumšos, brūnganos zemes toņos, paužot dvēseles pārdzīvojumus, nepiepildītas ilūzijas un dramatisku likteņa nolemtību. “Saulīt’ vēlu vakarā”, iedvesmojoties no tautasdziesmas par sauli, kas vēlu vakarā sēžas teiksmainā zelta laiviņā, rada optimistiskāku noskaņu. Ar apendicītu smagi slimais R. Pērle strādāja līdz pēdējam brīdim un 1917. gada februārī, īsi pirms braukšanas uz slimnīcu, pabeidza gleznot simbolisko darbu “Saules dēli karā jāja” (1917), taču tā, kā arī vairāku citu gleznu un zīmējumu atrašanās vieta nav zināma. 

Mākslinieka darbi atrodas Latvijas Nacionālajā muzejā un privātās kolekcijās.

Rūdolfs Pērle. "Priedes". 1904. gads.

Rūdolfs Pērle. "Priedes". 1904. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Fuksijas". 1915. gads.

Rūdolfs Pērle. "Fuksijas". 1915. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Kara karodziņa rakstītāja". 1915.–1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Kara karodziņa rakstītāja". 1915.–1916. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Kalnu gali". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Kalnu gali". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Dzīves ceļš". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Dzīves ceļš". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Saulīt’ vēlu vakarā". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Saulīt’ vēlu vakarā". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. “Kuģi”. 1917. gads.

Rūdolfs Pērle. “Kuģi”. 1917. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Sasniegumu nozīme

Salīdzinoši skopais radošais mantojums, ko raksturo izteiksmīga oriģinalitāte un neparasta domāšana, R. Pērles vārdu uz mūžiem ierakstījis nacionālajā mākslas vēsturē. Kā pretstatu ikdienas skarbumam izcilā, dziļi trauslā dvēsele uzbūra uz papīra rožu un liliju romantiku, ierindojot viņu pirmo akvareļgleznotāju virsotnē. Mākslinieka individualitāte izceļas tieši ar 20. gs. sākumam raksturīgo, savdabīgi neatkārtojamo simbolisma fantāzijas pasauli, un vēsi eksaltēto, nedzīvo klinšu gleznojumu netveramā teiksmainība izceļ R. Pērli izteiksmīgāko simbolistu vidū. 

Multivide

Rūdolfs Pērle. "Priedes". 1904. gads.

Rūdolfs Pērle. "Priedes". 1904. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Rozes". 1911. gads.

Rūdolfs Pērle. "Rozes". 1911. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Fuksijas". 1915. gads.

Rūdolfs Pērle. "Fuksijas". 1915. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Kara karodziņa rakstītāja". 1915.–1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Kara karodziņa rakstītāja". 1915.–1916. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Brīnumu pils". 1915. gads.

Rūdolfs Pērle. "Brīnumu pils". 1915. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Kalnu gali". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Kalnu gali". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Saule". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Saule". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Dzīves ceļš". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Dzīves ceļš". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Saulīt’ vēlu vakarā". 1916. gads.

Rūdolfs Pērle. "Saulīt’ vēlu vakarā". 1916. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. “Kuģi”. 1917. gads.

Rūdolfs Pērle. “Kuģi”. 1917. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Rūdolfs Pērle. "Priedes". 1904. gads. Papīrs, oforts. 41,6 x 33 cm.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Rūdolfs Pērle
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • māksla Latvijā
  • glezniecība Latvijā
  • tēlotāja māksla
  • Oto Skulme
  • Uga Skulme
  • Konrāds Ubāns

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Cielava, S., Latviešu glezniecība buržuāziski demokrātisko revolūciju posmā (1900–1917), Rīga, Zinātne, 1974, 98.101.lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kļaviņš, E. (sast.), Latvijas mākslas vēsture IV: 1890–1915, Rīga, Latvijas Mākslas akadēmija & Mākslas vēstures pētījumu atbalsta fonds, 2014, 337.–341.lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D., Rūdolfs Pērle, Rīga, Neputns, 2014.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D. (dir.), L’age du symbolisme en Lettonie, Milano, Silvana Editoriale, 2010, p. 30.–32., 90.–91.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pritz, D., Siden K., Meister, A., (red.) Symbolism&dekadents, Stockholm, Prins Eugens Waldemarsudde, 2015, s. 144., 160.
  • Rapetti, R (dir.), Âmes sauvages. Le symbolisme dans les pays baltes, Catalogue, Paris, Musée d’Orsay, p. 2018, 130.–133.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pählapuu, L., (ed.) Vabad hinged. Sümbolism Baltimade kunstis / Wild Souls. Symbolism in the Art of the Baltic States. Tallinn, Eesti kunstimuseum KUMU, 2018, p. 94.–97.
  • Siliņš, J., Rūdolfs Pērle, Rīga, Neatkarīgo mākslinieku vienība, 1928.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Siliņš, J., Latvijas māksla 1800–1914, II daļa, Stokholma, Daugava, 1980, 297.–303.lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Dace Lamberga "Rūdolfs Pērle". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/55562-R%C5%ABdolfs-P%C4%93rle (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/55562-R%C5%ABdolfs-P%C4%93rle

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana