AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 30. novembrī
Iveta Reinholde

jaunā publiskā pārvaldība

(angļu new public governance, vācu neue öffentliche Steuerung, Vernetzter Staat, franču nouvelle gouvernance publique, krievu новое административное управление)
teorija, ko uzskata par turpinājumu jaunajai publiskajai vadībai

Saistītie šķirkļi

  • jaunā publiskā vadība
  • publiskās pārvaldes reforma
  • starptautisko organizāciju pētniecība

Satura rādītājs

  • 1.
    Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji
  • 2.
    Teorijas attīstība
  • 3.
    Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas
  • 4.
    Pielietojamās metodes
  • 5.
    Nozares, kurās pielietota teorija
  • 6.
    Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji
  • 2.
    Teorijas attīstība
  • 3.
    Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas
  • 4.
    Pielietojamās metodes
  • 5.
    Nozares, kurās pielietota teorija
  • 6.
    Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi
Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji

Jaunā publiskā pārvaldība kā sadarbības formu starp pārvaldi un sabiedrību uzsver tīklus. Klasiskā publiskā pārvalde uzsver birokrātiju un bezpersonisku normatīvo aktu ieviešanu, bet jaunā publiskā vadība akcentē privātā sektora vadības pieeju izmantošanu publiskā pārvaldē. Par jaunās publiskās pārvaldības teorijas pamatlicēju uzskata Edinburgas Universitātes (University of Edinburgh) profesoru Stīvenu Osbornu (Stephen P. Osborne), kurš 2006. gadā formulēja jaunās publiskās pārvaldības ietvaru kā konceptuālu rīku, lai izprastu publiskās pārvaldes sarežģītību un pielāgošanos mainīgajai pasaulei. Arī šī teorija reaģēja uz pārmaiņām, kas notika publiskajā pārvaldē praksē, tādējādi teorētiķi piedāvāja normatīvu izskaidrojumu, balstoties uz iepriekš uzkrāto pieredzi jaunās publiskās vadības teorijas ieviešanā.

Teorijas attīstība

1991. gadā Pasaules Banka (PB; World Bank), analizējot pārmaiņas, pirmo reizi minēja pārvaldību kā būtisku elementu publiskās pārvaldes reformas sabrukumā, kas notika padomju blokā. PB izpratnē “pārvaldība” ir saistāma ar

  1. politisko režīmu;
  2. procesu, kā tiek pārvaldīti valsts sociālie un ekonomiskie resursi; 
  3. valsts kapacitāti veidot un ieviest rīcībpolitikas. 1997. gadā PB ziņojumā “Valsts mainīgajā pasaulē” (The State in a Changing World) noradīja, ka valstij jāveic tās funkcijas, kas atbilst tās spējām, tostarp publiskās pārvaldes reformēšanu un modernizāciju.

Jēdziens “pārvaldība” tiek lietots vairākos kontekstos: pārvaldība publiskajā pārvaldē, pārvaldība starptautiskajās attiecībās, Eiropas Savienības (ES; European Union) pārvaldība un laba pārvaldība. Visos šajos kontekstos un izpratnēs pārvaldība tiek saprasta kā tīkls, kurā darbojas valsts, nevaldības un privātie aktori, lai sasniegtu kolektīvos mērķus, ievērojot demokrātiskos principus.

Jēdziens “laba pārvaldība” ir visvairāk izplatīts, ar to saprotot normatīvu modeli administratīvai, politiskai un sociālai valstu, rīcībpolitiku un organizāciju pārvaldībai.

Starptautiskās organizācijas visvairāk veicināja jēdziena “laba pārvaldība” izplatību, piedāvājot savus definējumus un pārvaldības principus. ES (2002) labas pārvaldības principi ir: atvērtība, līdzdalība, atbildīgums, efektivitāte un sadarbība. Apvienoto Nāciju Organizācijai (United Nations, 2009) ir vairāki principi labai pārvaldībai: līdzdalība, likuma vara, iekļaušana, efektivitāte, atbildīgums, caurskatāmība. Eiropas Padome (Council of Europe, 2018) definēja principus labai pārvaldībai: līdzdalība, pārstāvniecība, godīgas vēlēšanas, atsaucība, efektivitāte, atvērtība, likuma vara, kompetence, atbilstoša finanšu vadība, sociālā kohēzija un atbildīgums. Starptautiskās organizācijas savu redzējumu par labas pārvaldības principu ieviešanu ir iekļāvušas ieteikumos, rīcībpolitikas pētījumos un pārskatos dalībvalstīm.

Līdzās starptautisko organizāciju devumam akadēmiskā vidē S. Osborns (2010) formulēja pārvaldības piecus virzienus:

  1. sociālpolitiskā pārvaldība, kas ietver institūciju attiecības ar sabiedrību, lai ieviestu efektīvas rīcībpolitikas;
  2. rīcībpolitiku pārvaldība – ietver nosacījumus, kā tiek veidoti atsevišķu rīcībpolitiku (piemēram, veselības aprūpes, drošības) pārvaldes mehānismi, kuros liela ietekme ir nozares tīkliem un rīcībpolitikas/nozares elitei;
  3. administratīvā pārvaldība – nozīmē pašas publiskās pārvaldes efektīvu un modernu administrēšanu;
  4. līgumiskā pārvaldība ir turpinājums jaunajai publiskajai vadībai un koncentrējas uz publisko pakalpojumu sniegšanas organizēšanu, iesaistot iepirkumā privātos pakalpojumu sniedzējus;
  5. tīklu pārvaldība – koncentrējas uz daudzveidīgiem aktoriem (ar un bez publiskās pārvaldes) publisko pakalpojumu sniegšanai.
Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas

Jaunās publiskās pārvaldības teorija ir balstīta uz pieņēmumu, ka publiskos pakalpojumus sniedz dažādi aktori, ne tikai valsts. Tādēļ teorijas uzmanība ir vērsta uz organizāciju savstarpējām attiecībām un publisko pakalpojumu sniegšanas procesu, kurā ir iespējama vienošanās par pakalpojumu vērtībām. Teorija nepiedāvā un nesniedz skaidras atbildes, kā jāveido rīcībpolitiku ieviešanas process, kā jānosaka organizāciju un amatpersonu sniegums, kā jānodrošina amatpersonu atbildīgums un organizāciju ilgtspēja. Tā kā teorija koncentrējas uz organizāciju tīkliem un publisko pakalpojumu sniegšanu, tad teorija nepiedāvā risinājumus konceptuāliem jautājumiem, piemēram, kāda organizāciju uzbūve ir vislabākā, lai sniegtu publiskos pakalpojumus 21. gs. vai kādas vērtības ir dominējošās publisko pakalpojumu sniegšanas procesā.

Pielietojamās metodes

Jaunās publiskās pārvaldības teorija balstās uz selektīvu un izvērtētu vadības metožu un pieeju pārņemšanu no privātā sektora jomām – finanšu vadībā, personāla vadībā, stratēģiskā vadībā un auditā.

Nozares, kurās pielietota teorija

Teorija tiek izmantota publiskās pārvaldes jomā, reformu plānošanā un ieviešanā.

Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi

Teorija ir jaunās publiskās vadības teorijas turpinājums, un tās ietekme uz pētniecību un akadēmisko vidi vēl nav pilnībā skaidra, jo teorija formulēta 2010. gadā. PB ir izveidojusi pārvaldības efektivitātes indeksu (governance effectiviness index), kurā 200 pasaules valstis un teritorijas kopš 1996. gada ir sakārtotas sešās pārvaldības dimensijās. Jo augstāks ir pārvaldības efektivitātes indekss, jo valsts ir demokrātiskāka un ekonomiski attīstītāka.

Saistītie šķirkļi

  • jaunā publiskā vadība
  • publiskās pārvaldes reforma
  • starptautisko organizāciju pētniecība

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Council of Europe, 12 principles of good democratic governance, Centre of Expertise, 2018.
  • Lateef Sarwar, K., Evolution of The World Bank’s thinking on Governance, Bakcground paper for 2017, World Development Report, 2016.
  • Worldwide governance indicators.

Ieteicamā literatūra

  • Löffler, E. and Bovaird, T., ‘Evaluating the quality of public governance: indicators, models and methodologies’, International Review of Administrative Sciences, vol. 69, 2003, pp. 313–328.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Peters, G.B. and Savoie, D.J., Governance in the twenty-first century: revitalizing the public service, Montreal, McGill-Queens University Press, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Reinholde, I., Pārvaldības daudzās sejas, Ozoliņa Ž. un I. Reinholde (red.), Laba pārvaldība, Rīga, Zinātne, 2009, 83.–99. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rhodes, R.A.W., ‘Understanding Governance: Ten Years On’, Organization Studies, 28(08), 2007, pp. 1243–1264.
  • United Nations Development Programme, Towards Human Resilience: Sustaining MDG Progress in an Age of Economic Uncertainty, UNDP, New York, 2011.
  • World Bank, The State in a Changing World, World Development Report 1997, New York, Oxford University Press, 1997.

Iveta Reinholde "Jaunā publiskā pārvaldība". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/66054-jaun%C4%81-publisk%C4%81-p%C4%81rvald%C4%ABba (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/66054-jaun%C4%81-publisk%C4%81-p%C4%81rvald%C4%ABba

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana