AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 4. janvārī
Inga Karlštrēma

brutālisms, arhitektūrā

(angļu brutalism, vācu Brutalismus, franču brutalisme, krievu брутализм)
viens no modernisma arhitektūras stilistiskajiem virzieniem no 1954. līdz 1977. gadam

Saistītie šķirkļi

  • arhitektūra
  • industriālā arhitektūra
  • ekspresionisms, arhitektūrā
  • modernisms, arhitektūrā
Heivorda galerija. Londona, 2009. gads.

Heivorda galerija. Londona, 2009. gads.

Avots: Shutterstock.com.

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena definīcija un etimoloģija
  • 2.
    Galvenās stila iezīmes
  • 3.
    Vēsturiskā izveidošanās
  • 4.
    Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti
  • 5.
    Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās
  • Multivide 12
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena definīcija un etimoloģija
  • 2.
    Galvenās stila iezīmes
  • 3.
    Vēsturiskā izveidošanās
  • 4.
    Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti
  • 5.
    Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās
Jēdziena definīcija un etimoloģija

Arhitektūrā apzīmējumu “jaunais brutālisms” (zviedru valodā nybrutalism; atvasināts no latīņu brutalis 'truls, bezjūtīgs') 1950. gadā pirmoreiz lietoja zviedru arhitekts Hanss Asplunds (Hans Asplund), izsmejoši raksturodams zviedru arhitektu Bengta Ēdmana (Bengt Edman) un Lennarta Holma (Lennart Holm) projektēto Gēta villu (Villa Göth, 1950) Upsālā (divstāvīga kubveida ķieģeļu būve ar plakanu jumtu un radikāli novienkāršotu plānojumu); H. Asplunds šo frāzi izmantoja arī sarunā ar arhitektiem, kas viesojās no Anglijas un kas to pārņēma un sāka lietot jau kā stilistisku apzīmējumu ar pozitīvu konotāciju. Angļu valodā ar jēdzienu “jaunais brutālisms” (new brutalism) vai arī “brutālisms” 20. gs. 50. gadu vidū sāka apzīmēt modernisma arhitektūras virzienu, kas attīstījās Lielbritānijā kā principiāla alternatīva tobrīd populāram modernisma virzienam, ko tā laika arhitektūras presē dēvēja par “jauno empīrismu” (new empiricism) un plašākā sabiedrībā – vienkārši par “laikmetīgo” (contemporary) stilu. Tomēr brutālisma definīcija un principi jau sākotnēji bija neskaidri, uz ko norādīja arī pats šī virziena apoloģēts – angļu arhitektūras kritiķis Reiners Benems (Reyner Banham) esejā “Jaunais brutālisms” (The New Brutalism, 1955) un grāmatā “Jaunais brutālisms: ētisks vai estētisks?” (The New Brutalism: Ethic or Aesthetic?, 1966). Virziena attīstības sākumā R. Benems vērsa uzmanību uz etimoloģisku sakarību starp brutālisma jēdzienu un neapstrādāta betona franču valodas apzīmējumu – béton brut, kas turpmāk ļāva uz to pretendēt kā virzienam tipisku materiālu.

20. gs. 2. puses periodā brutālisma arhitektūras īstenoto projektu negatīvo vērtējumu iespaidā brutālisma jēdziens no jauna ieguva negatīvu konotāciju: piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) u. c. ar to sāka apzīmēt gandrīz jebkuru lielu betona ēku, ko plašā sabiedrībā uzskatīja par neglītu. Un arī mūsdienās – lai gan ne vienmēr negatīvā nozīmē un arvien biežāk neitrālā nozīmē – ar brutālisma jēdzienu apzīmē gandrīz jebkuru lielu ēku, kas būvēta no betona 20. gs. 60.–70. gados jebkur pasaulē.

Arhitektūras vēsturnieki norāda, ka stila nosaukums ir neprecīzs, turklāt tā sākotnējā nozīme bija atšķirīga: paradoksālā veidā projekts, kas aizsāka brutālisma virziena veidošanos, visdrīzāk ar šo jēdzienu tā mūsdienu izpratnē vairs netiktu apzīmēts. Jaunākajā arhitektūras vēstures literatūrā brutālisms tiek vērtēts kā nozīmīgs modernisma arhitektūras virziens, kas aizsākās Lielbritānijā 20. gs. 50. gados un guva izplatību daudzviet pasaulē 20. gs. 60. un 70. gados.

Galvenās stila iezīmes

Brutālisma ēkām raksturīga izteiksmīga apjomu formveide, izteikti masīvas formas, raupjas un nelīdzenas virsmu faktūras, uzsvērti skaidra struktūra, proporcionāli nelielas logu ailas attiecībā pret būvapjomu, apzināts smagnēja izskata materiālu lietojums. Arhitektūras projektēšanu noteica brutālisma stilam raksturīga tendence eksponēt konstrukcijas un materiālus, demonstrēt ierīkoto apkures, ventilācijas, ūdensapgādes, kanalizācijas u. c. inženiertīklu vadus un iekārtas, atteikties no jebkādas dekoratīvās apdares, netieši ļaujot ēku daļu un konstruktīvo elementu materialitātei veikt arhitektūras estētiskās funkcijas. Brutālisma arhitektūrai tipisks materiāls ir betons, kura neapstrādātajā virsmā redzami veidņu nospiedumi, kādi radušies būvniecības procesā. Tomēr ne visi brutālisma arhitektūras piemēri tika būvēti no betona: raksturīgs materiāls ir arī ķieģelis; tika izmantotas arī saliekamās dzelzsbetona konstrukcijas, arī tērauda konstrukcijas. Stils guva izplatību unikālu sabiedrisko un komerciālo ēku, izglītības iestāžu un arī liela mēroga dzīvojamo ēku arhitektūrā.

Vēsturiskā izveidošanās

Agrāko brutālisma arhitektūras paraugu – Hanstentonas skolu (Hunstanton School, 1949–1954) Norfolkā, Anglijā – projektēja R. Benema kolēģi un draugi – angļu arhitekti Alisone Smitsone (Alison Smithson) un Pīters Smitsons (Peter Smithson): galvenajai ēkai ir divu stāvu apjoms, simetrisks un formāls plānojums; tā būvēta no tērauda, izmantojot saliekamos dzelzsbetona paneļus griestu pārsegumiem un grīdām, dzelteno ķieģeli un plašus stikla paneļus fasādēs. Hanstentonas skolas arhitektūru kopumā raksturo skaidri nolasāmas formas un struktūra (piemēram, skolas vajadzībām nepieciešamā ūdens rezervuāra ierīkošanai būvēts brīvstāvošs torņveida apjoms pretēji tobrīd ierastajai skolu projektēšanas praksei šo funkciju integrēt un neeksponēt), kā arī meistarīgi demonstrētas materiāliem dabiski piemītošās īpašības (visas konstrukcijas, būvmateriāli un inženiertīkli apzināti atstāti bez apdares). Smitsoni labprāt pieņēma brutālisma apzīmējumu šim savam projektam, kļūstot par brutālisma virziena aizsācējiem. Arhitektūras diskusijā Smitsoni pauda teorētisku uzskatu, ka jaunais brutālisms ir ētisks, nevis estētisks koncepts: ēkām jābūt cilvēka dzīves videi materiāli un funkcionāli piemērotām un to izskats nav svarīgs. Taču arhitektūras praksē pretrunīgā veidā vienlaikus atklājās arī atšķirīga pozīcija: Hanstentonas skolas arhitektūra tapa ne tikai kā tīri praktiska telpu un materiālu sistēma, bet arī kā mākslas darbs. Ēkas dizaina nozīmīgs ietekmju avots bija arhitekta Ludviga Mīsa van der Roes (Ludwig Mies van der Rohe) 20. gs. 40. gados projektētās ēkas Ilinoisas Tehnoloģiju institūta (Illinois Institute of Technology) kompleksā Čikāgā. Šī parauga estētikas iespaidā Smitsoni stingri pastāvēja par analogu tērauda siju izmantošanu Hanstentonas skolas ēkas būvniecībā un no ieceres neatkāpās, kaut arī tā dēļ nācās mēnešiem ilgi vilcināt būvdarbu izpildi tā brīža tērauda deficīta apstākļos, ko bija izraisījis Korejas karš.

Hanstentonas skolas projekts iezīmēja virziena maiņu arhitektūras attīstībā Lielbritānijā. Tomēr jau no paša virziena attīstības sākuma nebija īsti skaidrs, kā brutālisma arhitektūrai jāizskatās. L. Mīsa van der Roes ietekmes citos Smitsonu projektos vairs neizpaudās, un turpmāk īstenotie projekti bija visai atšķirīgi: piemēram, nedēļas laikraksta The Economist biroju ēka (The Economist Building, 1964) Pikadīlijā un sociālajiem mājokļiem paredzētais dzīvojamais masīvs “Robina Huda dārzi” (Robin Hood Gardens, 1972) Poplārā, Londonā.

Kā norādīja R. Benems, nozīmīgs brutālisma arhitektūras ietekmju avots bija Lekorbizjē (Le Corbusier) projektētā ēka – “Starojošā pilsēta” (Cité radieuse, 1947–1952) Marseļā, kas bija pirmā pēc t. s. “Mājokļu vienības” (Unité d'habitation) dizaina principiem būvētā daudzdzīvokļu ēka; tās fasādē eksponētās betona konstrukcijas ar veidņu nospiedumiem virsmā pats Lekorbizjē raksturoja ar apzīmējumu – béton brut. Brutālisma arhitektūrā par raksturīgu materiālu kļuva ne vien betons, bet arī ķieģelis: šādai paralēlai tendencei nozīmīgs ietekmju avots bija cits Lekorbizjē projekts – Žaula mājas (Maisons Jaoul, 1954–1956) Parīzē, kur būvniecībā izmantots gan betons, gan ķieģelis – bez apdares fasādē.

Arhitekti Alisone Smitsone un Pīters Smitsons. 20.10.1961.

Arhitekti Alisone Smitsone un Pīters Smitsons. 20.10.1961.

Avots: Davies/Evening Standard/Getty Images, 3438513.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā Hanstentonas skola Norfolkā, Anglijā. 19.03.2011.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā Hanstentonas skola Norfolkā, Anglijā. 19.03.2011.

Fotogrāfe Anna Armstrong. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/

Klases telpa Hanstentonas skolā. Norfolka, Anglija, 1996. gads.

Klases telpa Hanstentonas skolā. Norfolka, Anglija, 1996. gads.

Avots: View Pictures/Universal Images Group via Getty Images, 157877068.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā nedēļas laikraksta The Economist biroju ēka Pikadīlijā. Londona, 04.03.2009.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā nedēļas laikraksta The Economist biroju ēka Pikadīlijā. Londona, 04.03.2009.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti

Lielbritānijā 20. gs. 60. gadu beigās un 70. gadu sākumā sabiedrisku un komerciālu ēku jaunbūvju projektos brutālisms bija ieguvis vadošā arhitektūras stila nozīmi. Atsauces uz béton brut parādījās gandrīz katra nozīmīga projekta arhitektūrā, un atsevišķos gadījumos betons kļuva pat par vienīgo ēkas fasādē redzamo materiālu, piemēram: vairākas Londonas kultūras centra būves – Heivorda galerija (Hayward Gallery, 1968) un Karalienes Elizabetes zāle (Queen Elizabeth Hall, 1968), ko projektēja Lielās Londonas pašvaldības Arhitektūras departamentā (Greater London Council Architects Department) strādājošie arhitekti – Normans Englbeks (Norman Engleback), Vorens Čalks (Warren Chalk), Rons Herons (Ron Herron) u. c., un arī Londonas Nacionālā teātra (National Theatre, 1976) ēka, ko projektēja angļu arhitekts Denijs Lasduns (Denys Lasdun); Olsteras muzeja piebūve (Ulster Museum extension, 1972) Belfāstā, ko projektēja britu arhitekts Frānsiss Pims (Francis Pym).

Brutālisms izpaudās dzīvojamo masīvu arhitektūrā un guva plašu izplatību pašvaldību sociālo mājokļu projektos Lielbritānijā un arī citviet pasaulē. Par raksturīgu kļuva paņēmiens vairākus apjomus savstarpēji savienot, starp tiem izbūvējot gaisa pārvadus (streets in the sky), piemēram, katra trešā stāva līmenī. Labākais un apjoma ziņā ievērojamākais šāda tipa paraugs bija britu arhitektu Džeka Linna (Jack Lynn) un Aivora Smita (Ivor Smith) projektētā Pārkhila (Park Hill, 1961) Šefīldā, kur kopskaitā tūkstotim sociālo dzīvokļu paredzētais un no ārpuses cietoksnim līdzīgais masīvs radīja monolīta būvapjoma iespaidu, kaut gan apvienoja vairākus dažāda augstuma (4–13 stāvu) apjomus, izvietotus nelīdzenā laukumā pēc neregulāra plāna. Piemērs gaisa pārvadu idejas izmantošanai arī augstceltņu būvē ir ungāru izcelsmes arhitekta Ernē Goldfingera (Ernö Goldfinger) projektētais, kopskaitā 217 sociālajiem dzīvokļiem paredzētais 31 stāvu augstais Trelika tornis (Trellick Tower, 1972) Londonā, kur liftam u. c. ēkas inženiersistēmu tīkliem domātā šahta būvēta kā atsevišķs būvapjoms, no kura augstceltnes dzīvojamajā apjomā var nokļūt pa gaisa pārvadiem (pretēji tobrīd ierastajai daudzstāvu dzīvojamo ēku projektēšanas praksei šīs funkcijas apslēpt un integrēt augstceltnes būvapjoma kodolā); šāda veidola dēļ augstceltne, kas būvēta dzīvojamai funkcijai, no ārpuses drīzāk atgādina rūpnieciskas pārstrādes cehu; Trelika tornis arhitektūras vēsturē tiek salīdzināts arī ar Antonio Santelias (Antonio Sant’Elia) futūrisma vīzijās attēloto nākotnes pilsētu arhitektūru. Brutālisma stilā tika būvētas dzīvojamās ēkas ne tikai sociālajiem mājokļiem: brutālisma paņēmienus izmantoja britu arhitektu firma Chamberlin, Powell and Bon, projektējot dzīvojamo masīvu Bārbikana īpašumā (Barbican Estate, 1965–1976) pašā Londonas centrā.

20. gs. 60. gados Lielbritānijā strauji izvērsās jaunu universitāšu ēku būvniecība un tābrīža apstākļi (izglītoti pasūtītāji, plašu apbūves teritoriju un publiskā finansējuma pieejamība) sekmēja progresīvo brutālisma ideju uzplaukumu universitāšu arhitektūrā. Daudzi piemēri tika izpildīti ķieģelī un betonā, piemēram, skotu arhitekta Bezila Spensa (Basil Spence) projektētais Falmeras Nams (Falmer House, 1962) un Kopmītņu ēka (Halls of Residence, 1966) Saseksas Universitātē (University of Sussex) Braitonā. Nozīmīgi paraugi ir arī britu arhitektu firmas Richard Sheppard, Robson and Partners projektētās ēkas Čērčila koledžā (Churchill College, 1968) Kembridžā un Lekciju auditoriju korpuss (Lecture Theatre Block, 1965–1966) Brunela Universitātē (Brunel University) Londonā. Plašu izplatību brutālisms guva dažādu izglītības iestāžu ēku arhitektūrā arī citviet pasaulē: Mākslas un arhitektūras nams (Art and Architecture Building, 1963) Jeila Universitātē (Yale University) Ņūhavenā, ASV, ko projektēja amerikāņu arhitekts un Jeila Universitātes arhitektūras departamenta vadītājs Pols Rudolfs (Paul Rudolph), ir betona būve ar delikātu fasādes virsmas tekstūru un rafinētu telpu plānojumu.

Brutālisms spilgti izpaudās arī dievnamu arhitektūrā, piemēram, pēc franču arhitektu Kloda Paro (Claude Parent) un Pola Viriljo (Paul Virilio) projekta no betona būvēta Sv. Bernadetes baznīca Banlē ielā (Église Sainte-Bernadette du Banlay, 1968) Nevērā, Francijā; atšķirīgu un radikālu pieeju piedāvājis par pārējiem brutālistiem ievērojami vecākas paaudzes zviedru arhitekts Sīgurds Leverencs (Sigurd Lewerentz), apvienodams amatnieciski primitīva izpildījuma ķieģeļu mūra un virsmā ierūsējuša tērauda karkasa konstrukciju lietojumu Zviedrijas pilsētas Klipanas Sv. Pētera baznīcas (Sankt Petri kyrka, 1966) būvē, ko mūsdienās vērtē kā vienu no vistīrākajiem stila paraugiem un vispatiesāko ilustrāciju principam par brutālismu kā par "ētisku, nevis estētisku" konceptu.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2014. gads.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2014. gads.

Fotogrāfs Fred Romero. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2017. gads.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2017. gads.

Fotogrāfs Lauter Gold. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/

Bārbikana dzīvojamais masīvs. Londona, 2016. gads.

Bārbikana dzīvojamais masīvs. Londona, 2016. gads.

Avots: Shutterstock.com.

Ernē Goldfingera projektētais Trelika tornis. Londona, 28.09.2015.

Ernē Goldfingera projektētais Trelika tornis. Londona, 28.09.2015.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Pola Rudolfa projektētais Mākslas un arhitektūras nams Jeila Universitātē. Ņūhavena, ASV, 16.04.2014.

Pola Rudolfa projektētais Mākslas un arhitektūras nams Jeila Universitātē. Ņūhavena, ASV, 16.04.2014.

Fotogrāfs Gunnar Klack. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās

20. gs. 70. gadu beigās brutālisms sāka pamazām zaudēt nozīmi arhitektūrā. To veicināja atsevišķi brutālisma stila arhitektūras kvalitātes aspekti, kas ilgākā ēku ekspluatācijas laikā varēja izrādīties nenoturīgi un to uzturēšana – dārga: neapstrādātas betona virsmas neglīti novecoja dažādu ārējo apstākļu ietekmē (klimata ietekmē veidojās lietus ūdens notecējumi un traipi, vandalisma rezultātā – grafiti u. tml.), kas varēja apvērst sākotnējo vizuālo iespaidu.

Jau laikabiedru vērtējumos parādījās pretrunīga attieksme pret brutālisma ēkām: kritiķi mēdza paust gan augstu atzinību, gan arī noraidošu attieksmi, raksturojot brutālisma arhitektūru kā "nehumānu", "necilvēcīgu" u. tml. Piemēram, Velsas princis Čārlzs (Charles, Prince of Wales) Londonas Nacionālā teātra ēkas jaunbūvi salīdzināja ar kodolelektrostaciju. Nosodoša attieksme dažkārt tika vērsta arī pret brutālisma virziena arhitektiem. Jeila Universitātes studenti, kuriem mācību process norisinājās Mākslas un arhitektūras namā, izteica sūdzības par, viņuprāt, neērto plānojumu studiju telpās, kas apgrūtinot darbu. Strādnieku šķiras īrnieki ienīda pelēkās dzelzsbetona paneļu sienas “Robina Huda dārzu” mājokļos, kur antisociāla uzvedība un vandālisms bija novērojams jau būves ekspluatācijas pašā sākumā, par ko līdzvainīgus uzskatīja projektētājus.

“Robina Huda dārzu” piemērs labi atklāj arī brutālisma arhitektūras duālo vērtējumu retrospekcijā: pēc valdības atteikuma piešķirt aizsargājama mantojuma statusu šo ēku arhitektūrai, tika saskaņots šīs teritorijas reģenerācijas projekts (2012), kā rezultātā ēkas tika nojauktas; vienlaikus brutālisma arhitektūras mantojuma nozīmības apzināšanos apliecināja šo ēku fragmentu uzņemšana Viktorijas un Alberta muzeja (Victoria and Albert Museum) krājumā un to izstādīšana Venēcijas arhitektūras biennālē (Mostra di Architettura di Venezia) 2018. gadā.

Mūsdienās sabiedrībā no jauna ir parādījusies liela interese par brutālisma arhitektūru, ko apliecina daudzu iepriekš minēto u. c. piemēru iekļaušana dažādos aizsargājamo objektu sarakstos, kā arī pavisam nesenu un aktuālu pētījumu publikācijas: “Londonas brutālisma karte” (Brutalist London Map, 2015), “Šī brutālā pasaule” (This Brutal World, 2016), “SOS brutālisms: globāls apskats” (SOS Brutalism: A Global Survey, 2017), “Kā iemīlēt brutālismu” (How to Love Brutalism, 2018), “Brutālisma arhitektūras atlants” (Atlas of Brutalist Architecture, 2018) un citas. 

Multivide

Heivorda galerija. Londona, 2009. gads.

Heivorda galerija. Londona, 2009. gads.

Avots: Shutterstock.com.

Arhitekti Alisone Smitsone un Pīters Smitsons. 20.10.1961.

Arhitekti Alisone Smitsone un Pīters Smitsons. 20.10.1961.

Avots: Davies/Evening Standard/Getty Images, 3438513.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā Hanstentonas skola Norfolkā, Anglijā. 19.03.2011.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā Hanstentonas skola Norfolkā, Anglijā. 19.03.2011.

Fotogrāfe Anna Armstrong. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/

Klases telpa Hanstentonas skolā. Norfolka, Anglija, 1996. gads.

Klases telpa Hanstentonas skolā. Norfolka, Anglija, 1996. gads.

Avots: View Pictures/Universal Images Group via Getty Images, 157877068.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētais dzīvojamais masīvs "Robina Huda dārzi". Poplāra, Londona, 08.04.2009.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētais dzīvojamais masīvs "Robina Huda dārzi". Poplāra, Londona, 08.04.2009.

Avots: View Pictures/Universal Images Group via Getty Images, 144835667.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā nedēļas laikraksta The Economist biroju ēka Pikadīlijā. Londona, 04.03.2009.

Alisones un Pītera Smitsonu projektētā nedēļas laikraksta The Economist biroju ēka Pikadīlijā. Londona, 04.03.2009.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2014. gads.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2014. gads.

Fotogrāfs Fred Romero. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2017. gads.

Lekorbizjē projektētā ēka "Starojošā pilsēta". Marseļa, Francija, 2017. gads.

Fotogrāfs Lauter Gold. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/

Denija Lasduna projektētā Londonas Nacionālā teātra ēka. 06.05.2010.

Denija Lasduna projektētā Londonas Nacionālā teātra ēka. 06.05.2010.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Bārbikana dzīvojamais masīvs. Londona, 2016. gads.

Bārbikana dzīvojamais masīvs. Londona, 2016. gads.

Avots: Shutterstock.com.

Ernē Goldfingera projektētais Trelika tornis. Londona, 28.09.2015.

Ernē Goldfingera projektētais Trelika tornis. Londona, 28.09.2015.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Pola Rudolfa projektētais Mākslas un arhitektūras nams Jeila Universitātē. Ņūhavena, ASV, 16.04.2014.

Pola Rudolfa projektētais Mākslas un arhitektūras nams Jeila Universitātē. Ņūhavena, ASV, 16.04.2014.

Fotogrāfs Gunnar Klack. Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Heivorda galerija. Londona, 2009. gads.

Avots: Shutterstock.com.

Saistītie šķirkļi:
  • brutālisms, arhitektūrā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • arhitektūra
  • industriālā arhitektūra
  • ekspresionisms, arhitektūrā
  • modernisms, arhitektūrā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Karaliskā Britu arhitektūras institūta (Royal Institute of British Architects; RIBA) tīmekļa vietnē par brutālismu arhitektūrā
  • Karaliskā Britu arhitektūras institūta (Royal Institute of British Architects; RIBA) tīmekļa vietnē par brutālismu arhitektūrā (fotogrāfijas)

Ieteicamā literatūra

  • Barnabas, Ch., Raw concrete: the beauty of brutalism, London, William Heinemann, 2016.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Banham, R., The New Brutalism: Ethic or Aesthetic?, London, Architectural Press, 1966.
  • Billings, H. (ed.), Brutalist London Map, London, Blue Crow Media, 2015.
  • Chadwick, P., This Brutal World, London, Phaidon Press, 2016.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Curtis, W.J.R., ‘Architecture and anti-architecture in Britain’, in Curtis, W. J. R., Modern architecture since 1900, 3rd edn., London, Phaidon, 1996, pp. 529–545.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Davies, C., ‘Brutalism 1954–1977’, in Davies, C., A New History of Modern Architecture, London, Laurence King Publishing, 2018, pp. 276–291.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Elser O., Ph. Kurz and P.C. Schmal (eds.), SOS Brutalism: A Global Survey, Frankfurt and Zurich, Deutsches Architekturmuseum, Wüstenrot Foundation and Park Books, 2017.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fletcher, B., ‘The Architecture of the Twentieth Century’, in Cruickshank, D. (ed.), Sir Banister Fletcher’s A history of architecture, Oxford, Boston, Architectural Press, 1996, pp. 1313–1593.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Frampton, K., ‘New Brutalism and the architecture of the Welfare state: England 1949–1959’, in Frampton, K., Modern architecture: a critical history, London, Thames and Hudson, 1996, pp. 262–268.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Grindrod, J., How to Love Brutalism, London, Pavilion Books, Batsford Ltd, 2018.
  • Harwood, E., Space, hope, and brutalism: English architecture, 1945–1975, New Haven, Yale University Press, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • McLeod, V. and C. Churly (eds.), Atlas of Brutalist Architecture, ed, by Phaidon Editors, New York, Phaidon, 2018.
  • Бэнем, Р., Новый брутализм: этика или эстетика?, перевод с английского В. Глазычева, Москва, Стройиздат, 1973.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Inga Karlštrēma "Brutālisms, arhitektūrā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/87775-brut%C4%81lisms,-arhitekt%C5%ABr%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/87775-brut%C4%81lisms,-arhitekt%C5%ABr%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana