Vācijā Vācijas ieguldījums moderna, universāla arhitektūras stila koncepta veidošanā bija lielā mērā saistīts ar tās centieniem kļūt par industriālu lielvalsti. Modernisma veidošanā būtiska bija vācu mākslinieku, dizaineru, arhitektu un ražotāju apvienības Deutscher Werkbund dibināšana 1907. gadā – ar mērķi veidot ciešāku saikni starp rūpniecību, arhitektūru, amatniecību un izglītību. Apvienībā valdīja priekšstats, ka arhitektūru jācenšas piemērot ražošanas prasībām un standartizācijai. Apvienības pirmais sekretārs – vācu arhitekts Hermanis Muteziuss (Hermann Muthesius) iestājās par efektīvu, praktisku, modernu būvmākslu bez stila, ko analizēja savā monogrāfijā “Stilu arhitektūra un būvmāksla” (Stilarchitektur und Baukunst, 1902). Visagrāk jaunās idejas šajā jomā eksperimentāli sāka pētīt apvienības līdzdibinātājs – vācu dizainers Pēters Bērenss (Peter Behrens), no 1907. līdz 1914. gadam projektējot ēkas elektroiekārtu fabrikai AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft, Vispārējā elektrotehnikas uzņēmējsabiedrība). P. Bērensa darbība, ko arhitektūras vēsturē aplūko kā protomodernismu, iedvesmoja viņa toreizējos asistentus – jaunās paaudzes arhitektus un modernisma arhitektūras virziena veidotājus – vācu arhitektus Valteru Gropiusu (Walter Gropius) un Ludvigu Mīsu van der Roi (Ludwig Mies van der Rohe) un šveiciešu-franču arhitektu Lekorbizjē (Le Corbusier). Funkcionāla pieeja bija ideāli piemērota, projektējot industriālas ēkas, kuru funkcija bija praktiska. Kurpju liestu fabrikas Fagus ražošanas korpuss (1911–1913) Alfeldē, ko V. Gropiuss projektēja kopā ar vācu arhitektu Ādolfu Meieru (Adolf Meyer), arhitektūras vēsturē tiek uzskatīts par agru modernisma paraugu un internacionālā modernisma aizsākumu: lai gan ēka būvēta, izmantojot galvenokārt tradicionālu būvmateriālu – ķieģeli, tās būvapjoms veidots skaidrā ģeometriskā formā kā taisnstūra paralēlskaldnis ar plakanu jumtu un plašos laukumos stiklotu fasādi.

Valtera Gropiusa un Ādolfa Meiera projektētās kurpju liestu fabrikas Fagus ražošanas korpuss Alfeldē. Vācija, 2014. gads.
Avots: Scanpix/akg/Bildarchiv Monheim.
Arhitektūras diskusijas kulmināciju sasniedza apvienības Deutscher Werkbund 1914. gada izstādē Ķelnē, kur uzskatāmi atklājās laikmeta moderno tendenču dažādība. H. Muteziuss piedāvāja arhitektūras projektēšanā turpmāk izmantot standartizāciju jeb tipizāciju (Typisierung), taču Bruno Tauts (Bruno Taut) un Henrijs van de Velde (Henry van de Velde) kā šīs apvienības biedri pauda atšķirīgu uzskatu, proti, ka arhitektūra ir vērtējama kā garīga un emocionāla mākslas forma, un tās attīstībā nozīmīga ir diferenciācija. No 1910. līdz 1925. gadam modernisma arhitektūra Vācijā attīstījās ekspresionisma virzienā (tolaik ekspresionisma parādības nebija strikti nošķirtas jeb izdalītas no modernisma kā kopuma; piemēram, apvienības biedra vācu arhitekta Hansa Pelciga (Hans Poelzig) projektos dažādie modernisma aspekti bija cieši saistīti). Ekspresionisma stila manifestācija apvienības izstādē Ķelnē bija B. Tauta projektētais Stikla paviljons (Glaspavillon, 1914), kura uzdevums bija demonstrēt vācu stikla industrijas iespējas, taču tā arhitektūra tika īstenota formā, kas drīzāk bija reliģijas, nekā komercijas iedvesmota – dzelzsbetona karkasa konstrukcijā celta centriska kupola būve ar daudzkrāsainu stikla fasādi un krāsainas gaismas pildītu interjeru; paviljona fasādes frīzes joslā bija ietverti gravēti uzraksti – citāti no vācu rakstnieka Paula Šērbarta (Paul Scheerbart) dzejas rindām: “krāsains stikls / iznīcina naidu” (Farbiges Glas / Zerstört Hass) utt. B. Tauts sadarbojās ar P. Šērbartu un iedvesmojās no viņa grāmatas “Stikla arhitektūra” (Glasarchitektur, 1914), kurā tēlaini raksturotas ēkas, kas ļauj gaismai ieplūst telpās un cilvēku prātos; abus vienoja uzskats, ka arhitektūra varētu atrisināt visas pasaules nelaimes, ja vien tā būtu pietiekami monumentāla vai līdzinātos kristālam. Ekspresionismam īslaicīgi pievērsās arī P. Bērenss, Ēriks Mendelsons (Erich Mendelsohn) u. c. vācu arhitekti un šī tendence izplatījās arī ārpus Vācijas.
20. gs. 20. gadu vidū, kad atjaunojās Vācijas ekonomika, ekspresionisma virziens zaudēja aktualitāti un vadošie vācu modernisti turpināja attīstīt arhitektūru racionālā virzienā, kas kļuva par galveno modernisma arhitektūras attīstības tendenci, kas turpmāk tika identificēta ar modernismu kopumā un jau sākotnēji raksturota kā “internacionāla arhitektūra”; virziens tika saistīts ar jaunās lietišķības (Neuer Sachlichkeit) kustību un no 1925. gada līdz 1930. gadam tika izvērsts, īstenojot subsidētu mājokļu programmu Vācijas pilsētās, kur vācu modernisti ieņēma pašvaldības arhitektu amatus: Frics Šumahers (Fritz Schumacher) Ķelnē, H. Pelcigs Drēzdenē, B. Tauts Magdeburgā, Martins Vāgners (Martin Wagner) Berlīnē, Ernsts Majs (Ernst May) Frankfurtē. Funkcionāli zonētu dzīvojamo rajonu projektēšanā ietekmes nāca no angļu dārzu pilsētu paraugiem, veidojot plašas apzaļumotas teritorijas, taču ievērojami kāpinot plānotās apbūves blīvumu un kā galveno būvtipu izvēloties daudzdzīvokļu ēku, nevis vienģimenes māju; ēku formveidē dominējoši bija kubveidīgi būvapjomi ar plakaniem jumtiem un gludām, baltām betona sienām; projektēšanā prioritāra bija orientācija uz būvniecības procesa racionalizāciju un ēku daļu standartizāciju. Agrs un nozīmīgs piemērs ir V. Gropiusa un šveiciešu arhitekta Hannesa Meiera (Hannes Meyer) projektētais Tērtenes rajons Desavā (Siedlung Dessau-Törten, 1926–1930) ar tipveida mājokļiem, kuru būvniecībā izmantoti standartizēti un rūpnieciski ražoti elementi; nedaudz vēlāk būvēts Sīmensštates rajons (Großsiedlung Siemensstadt, 1929–1931) Berlīnē, ko M. Vāgners projektēja kopā ar V. Gropiusu un vācu arhitektu Hansu Šarūnu (Hans Scharoun). Daudzveidīgi modernisma mājokļu projektēšanas idejas tika demonstrētas apvienības Deutscher Werkbund 1927. gada izstādē Štutgartē īstenotajā dzīvojamā rajona paraugprojektā – Veisenhofas rajonā (Weißenhofsiedlung, 1927), kur L. Mīsa van der Roes vadībā individuālu ēku projektēšanu veica pavisam septiņpadsmit arhitekti (Lekorbizjē, H. Šarūns, holandiešu arhitekts Jakubs Johannes Pīters Ouds (Jacobus Johannes Pieter Oud) un citi).

Veisenhofas rajons (Weißenhofsiedlung) Štutgartē. Vācija, 1927. gads.
Avots: ullstein bild/ullstein bild via Getty Images, 542346519.
Apvienības Deutscher Werkbund darbības ietekmē veidojās idejiskie principi 1919. gadā dibinātajai mākslas skolai Bauhaus, kas darbojās Veimārā (1919–1925), Desavā (1925–1932) un Berlīnē (1932–1933); Bauhaus skola vēlāk tika uzskatīta par nozīmīgu internacionālā modernisma veidošanās centru, kaut arī arhitektūras programma skolā tika izveidota tikai 1927. gadā, kad Vācijā mājokļu būvniecība piedzīvoja uzplaukumu un arhitektūra kļuva par Bauhaus galveno interešu jomu. Nozīmīgs internacionālā stila paraugs Vācijas arhitektūrā ir V. Gropiusa projektētais Bauhaus ēku komplekss Desavā (Bauhaus Dessau, Bauhausgebäude Dessau, 1925–1926): ēkas funkcijas skaidri dalītas un izvietotas atsevišķos ēkas korpusos, kas veidoti kubveidīgās formās un izkārtoti pēc radikāli asimetriska plāna; pretstatā arhitektūras tradīcijai ēkai nav galvenās fasādes un tās galvenā ieeja nav akcentēta; attīstot jau iepriekš Fagus fabrikas arhitektūrā izmantoto stikla fasādes ideju, izbūvētas piekārtās fasādes (vācu Vorhangfassade; angļu curtain wall). Kā Bauhaus skolas dibinātājs un vadītājs no 1919. līdz 1928. gadam V. Gropiuss pauda pārliecību, ka ēkas formai jāizriet no tās funkcijas un ir jāatsakās no visa nederīgā kā lieka, taču vienlaikus arī atzina, ka, lai panāktu formas un funkcijas līdzsvaru, vajadzīga mākslinieka klātbūtne. V. Gropiuss līdzīgi kā Lekorbizjē u. c. modernisti noliedza internacionālās arhitektūras virziena iekļaušanu stilu kategorijā, taču 1932. gadā tas tika definēts kā stils amerikāņu mākslas vēsturnieka Henrija Rasela Hičkoka (Henry-Russell Hitchcock) un arhitekta Filipa Džonsona (Philip Johnson) kopīgi izdotajā grāmatā “Internacionālais stils: arhitektūra kopš 1922. gada” (The International Style: Architecture Since 1922, 1932); stila nosaukums tika darināts, ietekmējoties no V. Gropiusa izdotās “Bauhaus grāmatas” (Bauhausbücher) pirmā laidiena – “Internacionālā arhitektūrā” (International Architektur, 1925); ar līdzīgu nosaukumu nedaudz vēlāk Deutscher Werkbund pasūtījumā tika izdota arī vācu arhitekta Ludviga Hilbersaimera (Ludwig Hilberseimer) grāmata “Jaunā internacionālā būvmāksla” (Internationale Neue Baukunst, 1927).
Bauhaus skolu no 1928. līdz 1930. gadam vadīja H. Meiers, kurš (atšķirībā no V. Gropiusa) uzskatīja, ka visas arhitektūras problēmas iespējams atrisināt ar zinātnes palīdzību, un iestājās par galēju funkcionālismu, ko demonstrēja arī praksē, piemēram, projektējot vienkāršas, kubveidīgas ēkas Vācijas Vispārējās arodbiedrību federācijas skolai (Bundesschule des Allgemeinen Deutschen Gewerkschaftsbundes, 1928–1930) Bernavā, Berlīnē. Bauhaus skolu no 1930. līdz 1933. gadam vadīja L. Mīss van der Roe, kurš savos projektos demonstrēja atšķirīgu pieeju modernismam, nesaistot to ar lietderīguma ideju: Pasaules izstādē Barselonā (Exposició Internacional de Barcelona, 1929) Vācijas paviljona jeb t. s. Barselonas paviljona (Barcelona-Pavillon, 1929) sienas veidoja plaši stikla un cēlu, gludi pulētu akmens (marmora, oniksa) virsmu laukumi, interjerā bija eksponētas slaidas un spožas hromēta tērauda kolonnas, nojaukta robeža starp iekštelpu un ārtelpu.
1933. gadā nacistiskā režīma ietekmē modernisma attīstība Vācijā tika pārtraukta, Bauhaus skola tika slēgta un daudzi vadošie modernisti emigrēja uz Lielbritāniju un ASV, un par vadošo arhitektūras stilu kļuva neoklasicisms.