Vēstures periodā pirms industriālās revolūcijas ražošanai vajadzīgo kapitālu nodrošināja sabiedrības augstāko slāņu pārstāvji (pāvests, kardināli, bīskapi, imperatori, karaļi, aristokrāti), kā arī turīgas tirgotāju dzimtas un tirgotāju apvienības. Ražošanas darbu organizācija saistīta ar laika un telpas plānošanu, ko viduslaiku periodā viskonsekventāk izdevās īstenot klosteru vidē. Šveices Sanktgallenes (St. Gallen) klostera vēsturiskais plāna zīmējums rāda, ka jau 9. gs. klostera kompleksā atradās vairākas ražošanas ēkas (maizes ceptuve, brūzis, virpotava, mucinieka darbnīca u. c.) un tām atvēlētā teritorija bija plānota regulāri, pēc simetrijas principa.
Vēlajos viduslaikos un agrīnajos jaunajos laikos, kad dzirnavu un manufaktūru ražošanas iekārtu darbināšanai izmantoja galvenokārt ūdensenerģiju, ražošanas ēku vietas izvēle bija ierobežota un tās parasti būvēja lauku vai piepilsētas vidē, upju un ūdenskritumu tuvumā. Lielākās manufaktūras pulcēja ievērojamu skaitu amatnieku un strādnieku, pamazām veidojot vietējas nozīmes centrus un arī izmainot kultūrainavu. Piemēram, krāsotājs Žils Gobelēns (Gilles Gobelin) savas darbnīcas 15. gs. ierīkoja zaļojošā Bevjēras upes ielejā, tolaik Parīzes perifērijā; 17. gs. sākumā šajā Gobelēnu ģimenes īpašumā iekārtoja dekoratīvo paklāju aušanas manufaktūru, kas 1667. gadā kļuva par daļu no Francijas karaliskās mēbeļu darbnīcas (Manufacture des Meubles de la Couronne); laika gaitā Bevjēras upes apkārtne izveidojās par ražošanas centru ar daudzām manufaktūrām un dzirnavām, no 1875. līdz 1912. gadam Bevjēru iekļāva Parīzes pazemes notekūdeņu sistēmā ražošanas izraisītā piesārņojuma dēļ.

Gobelēnu ražošanas telpas pie Bjevras upes, kurā tika mazgāta vilna. Parīze, 20. gs. sākums.
Avots: Harlingue/Roger Viollet via Getty Images, 56206374.
Līdz 18. gs. arhitektūras teorijā ražošanas ēkas aplūkotas reti. Franču arhitekts un akadēmiķis Žaks Fransuā Blondēls (Jacques-François Blondel) savā apjomīgajā arhitektūras teorijas darbā “Kurss arhitektūrā” (Cours d'architecture, 1771–77) ļoti īsi pieminēja manufaktūras, norādot, ka šīm ēkām pēc izskata jābūt vienkāršām un solīdām un ka tās jāceļ pilsētu nomalē pie upes.
Absolūtisma laikmetā manufaktūras, kurās izgatavoja luksusa preces (ziepes, zīdu, sāli, porcelānu) un valstiski nozīmīgu produkciju (naudu, artilēriju, papīru), piederēja karaļnamiem, un lielākie ražošanas ēku kompleksi līdzinājās tā laika pilīm gan pēc to plāna, gan klasicizējošā arhitektoniskā risinājuma. Piemēram, pēc piļu arhitektūras parauga 18. gs. būvēja Spānijas karalim piederošas manufaktūras audumu, stikla, kristāla u. c. izstrādājumu ražošanai. Grandiozus izmērus sasniedza Spānijas karaliskās tabakas fabrikas (Real Fábrica de Tabacos, 1728–70) komplekss Seviļā. Šādi plānošanas paņēmieni izplatījās arī Eiropas valstu kolonijās, kur ierīkoja tabakas, cukura un kokvilnas manufaktūras.
Izcilākais 18. gs. industriāla ciemata plānošanas piemērs ir Francijas karaliskā sāls manufaktūra Šo (Saline royale de Chaux), kuras projektu no 1774. līdz 1779. gadam izstrādāja franču arhitekts Klods Nikolā Ledū (Claude-Nicolas Ledoux), piedāvājot īstenot sociālu utopiju. Pēc hierarhijas principa kompleksa centrā atradās direktora māja un kapela, abpus tām – galvenās ražošanas ēkas, to priekšā – pusapļa formas laukums, ap kuru koncentriski grupējās daudzdzīvokļu mājas un mazdārziņi strādniekiem, kā arī amatnieku darbnīcas ar veikaliem. Ārpus šīs ierobežotās, noslēgtās teritorijas plāns paredzēja arī skolas, pirts, tirgus, viesu nama u. c. sabiedrisko ēku būvniecību. Šis ideālās pilsētas projekts tika īstenots tikai daļēji, taču tā vīzija iedvesmoja līdzīgu projektu tapšanu laikmetā pirms un arī pēc industriālās revolūcijas. Piemēram, 1781. gadā franču inženieris Pjērs Tofērs (Pierre Toufaire) izstrādāja projektu Francijas karaliskajai čugunlietuvei Lekrezo (Fonderie royale du Creusot); šī kompleksa plānā skaidri iezīmēta centrālā simetrijas ass, ap ko regulāri kārtotas ražošanas ēkas, domnas, sliežu ceļi, ūdens baseins, strādnieku dzīvokļi un mazdārziņi.