Būvvēsture un arhitektūra 1860. gadā Rīgas rāte izdeva speciālus noteikumus Spīķeru kvartālu attīstībai – "Gruntsgabalu iegādes un apbūves noteikumi noliktavu būvniecībai paredzētajā kvartālā, kas atrodas bijušās esplanādes daļā pretim Kārļa vārtiem, starp šoseju, Elizabetes ielu, dzelzceļa staciju un kanālu" (Bedingungen für den Ankauf und Anbau von Grundplätzen in dem für Ambaren und Speicherräumebestimmten Viertel, belegen auf der früheren Esplanade vor der Karlspforte, zwischen Chaussee, Elizabethstraβe, Bahnhof und Kanal). Šie noteikumi ilgtermiņā nodrošināja homogēna apbūves rakstura veidošanos Spīķeru kvartālos. Noteikumi vispirms bija attiecināti uz 2. un 3. Spīķeru kvartālu, kuros zeme un t. sk. arī visi jaunizveidotie gruntsgabali tobrīd vēl atradās pilsētas īpašumā un bija paredzēti nodošanai dzimtsnomā. No 15.09.1860. plānā precīzi atzīmētie gruntsgabali bija pieejami iegādei publiskā izsolē. Jau reģistrējot savu dalību izsolē, pircējam bija jāapņemas gruntsgabalu izmantot vienīgi noliktavu ēku būvniecībai un būvniecības ieceri precīzi piemērot speciālajiem apbūves noteikumiem. Apbūves noteikumi paredzēja, ka visa kvartāla ugunsdrošības nolūkos krāšņu un apkures ierīkošana noliktavās ir kategoriski aizliegta; ēku būvlaidei precīzi jāsakrīt ar gruntsgabala robežu; ieeju pakāpieni vai rampas nedrīkst atkāpties no fasādes līnijas tālāk par vienu pēdu; aizvērtām vārtu un lūku vērtnēm cieši jāpieguļ fasādei; visām sienām jābūt no mūra, un jebkādas koka starpsienas izbūvēt ir aizliegts; kokmateriālu gan atļauts izmantot griestu konstrukcijām un to balstiem, bet aizliegts to vai citu ugunsnedrošu materiālu izmantot jumta segumam utt. Gruntsgabalu iegādes noteikumos bija izvirzītas papildus prasības, piemēram, katrs gruntsgabals pēc pircēja vēlmes var tikt apbūvēts arī ar divām vai vairākām citu citai pieguļošām ēkām, bet ar nosacījumu, ka tām jābūt ar savstarpēji saskanīgām fasādēm. Gruntsgabalu pirkuma līgumos pilsēta varēja iekļaut papildus nosacījumus, piemēram, prasot dzimtsnomniekam apņemties mūra noliktavu uz tam piederošā gruntsgabala uzcelt piecu vai citkārt trīs gadu laikā no līguma noslēgšanas brīža.
1861. gadā atklāja Rīgas–Daugavpils dzelzceļa līniju, un jaunās Rīgas dzelzceļa stacijas tuvumā sāka būvēt pirmās mūra noliktavas, ko sliežu ceļi savienoja gan ar dzelzceļa līniju, gan ostu. Spīķeru iela tika apbūvēta ar jaunām mūra noliktavām visā ielas garumā 10 gadu laikā. 2. un 3. Spīķeru kvartālā kopskaitā ar mūra noliktavām apbūvēja 25 gruntsgabalus: 23 noliktavas uzcēla 19. gs. 60.–70. gados, vēl 2 nedaudz vēlāk – 1884. un 1886. gadā.
Taču pavisam atšķirīga situācija bija 1. Spīķeru kvartālā, kas jau iepriekš bija apbūvēts ar koka noliktavām: tikai daļa no tām piederēja pilsētai, bet daļa – vairāk nekā 20 privātīpašniekiem. 19. gs. 60. gadu beigās aktualizējās jautājums par 1. Spīķeru kvartāla pārbūvi. Vidzemes guberņas valde un Rīgas pilsētas pārvalde uzņēmās atrisināt problēmas, kas vēsturiski iedibināto gruntsgabalu robežu dēļ kavēja 1. Spīķeru kvartāla attīstību. Vidzemes ģenerālgubernatora iecelta komisija 1869. gadā izstrādāja projektu koka noliktavu pārbūvei par mūra noliktavām. Projekta aprakstā norādīts, ka ugunsnedrošie apstākļi rada uztraukumu tirgotājiem, kuri kvartālā glabā savas preces un tā tuvumā tur savas strūgas, un iecere šī kvartāla koka ēkas aizstāt ar mūra noliktavām ir ieguvusi tirgotāju daudzpusīgu piekrišanu; vienlaikus norādīts, ka, lai veiktu šādu pārbūvi, nepieciešams mainīt visu kvartāla plānojumu un veidot jaunus, regulāri kārtotus gruntsgabalus, lai turpmāk te ieviestu tos principus, kas jau izmantoti 2. un 3. Spīķeru kvartāla attīstībā; norādīts arī, ka tādēļ nepieciešams rosināt kvartālā esošo noliktavu īpašniekiem viņu pašreizējo koka ēku pēc aptuvenas novērtēšanas pārdot vai brīvprātīgi nojaukt, un šādā gadījumā viņiem tiktu ierādīta attiecīga teritorija jaunas mūra noliktavas būvniecībai šajā kvartālā. Atbilstoši iecerei kvartāla pārplānošanas projektu izdevās īstenot 10 gadu laikā. Lietojot mūsdienu terminoloģiju, to var uzskatīt par kvartāla detālplānojumu: 72 vēsturisko neregulāro gruntsgabalu vietā tika izveidoti 27 jauni regulāri gruntsgabali, un lielāko daļu no tiem – pavisam 19 gruntsgabalus – apbūvēja ar mūra noliktavām: 18 noliktavas uzcēla trīs gadu īsā laika periodā – no 1879. līdz 1882. gadam, un vēl vienu nedaudz vēlāk – 1886. gadā.

Spīķeru kvartāli. Fragments no Rīgas savietotā plāna: 1763.–1789. gada situācija uz 1889. gada plāna pamatnes. 1889. gads. Plāna fragmentā redzami Spīķeru kvartālu gruntsgabali ar grunšu numerāciju: ar pelēku krāsu atzīmēti 19. gs. 60.–80. gados apbūvētie gruntsgabali; baltā krāsā – neapbūvētie gruntsgabali.
Autors: Jūlijs Štegmans. Avots: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.
Kopumā visos trijos Spīķeru kvartālos no 1860. līdz 1886. gadam tika uzbūvētas pavisam 44 mūra noliktavas, izveidojot industriālas arhitektūras ansambli. Gruntsgabalu jauno īpašnieku pasūtījumā ēku projektus izstrādāja vairāki arhitekti. Kopīgas formālas iezīmes ir saskatāmas katra arhitekta projektēto noliktavu arhitektūrā, taču formāli līdzīgu un pārējo noliktavu vidū viegli atšķiramu ēku grupu veidošanos noteica arī to piederība: ja vienam īpašniekam piederēja vairāki līdzīga izmēra gruntsgabali, noliktavas varēja būvēt pēc viena tipveida projekta, tādējādi samazinot projektēšanas un būvniecības izmaksas un vienlaikus sekmējot to atpazīstamību citiem piederošo ēku vidū.
2. un 3. Spīķeru kvartālā pēc arhitekta Frīdriha Hesa (Friedrich Wilhelm Hess) 1868. un 1869. gada tipveida projektiem būvētas piecas vienkāršas noliktavas tirgotāja Ēlerta Pfāba (Ehlert Nicolaus Pfab) pasūtījumā (gruntis jeb grunšu numuri 17, 18, 19, 78, 79), savukārt akciju sabiedrības “Centrālā preču noliktava” (Central Waaren Depot) pasūtījumā pēc F. Hesa 1871. gadā izstrādāta tipveida projekta septiņas noliktavas bija būvētas ar formāli izteiksmīgu fasāžu risinājumu – dzeguļu vainagojumu zelmiņos (gruntis 80, 81, 82, 83, 90, 91, 92), tādējādi sabiedrībai piederošās noliktavas izcēlās pārējo Spīķeru kvartālos uzcelto noliktavu vidū.
Līdzīga situācija veidojās arī 1. Spīķeru kvartālā, kur starp pārējām ēkām viegli varēja atšķirt tirgotāja Aleksandra Bulatkina (Александр Булаткин) pasūtījumā celtu ēku grupu – kopskaitā piecas noliktavas (gruntis 44, 64, 65, 66, 67), kuras 1880. un 1881. gadā projektēja arhitekts Roberts Pflūgs (Robert August Pflug), kā arī tirgotāja Ivana Muhina (Иван Матвеевич Мухин) pasūtījumā celtu ēku grupu – četras tipveida noliktavas (gruntis 26, 27–28, 29–31, 39), kuras 1879. gadā projektēja arhitekts Karls Felsko (Karl Johann Felsko). Trīs tipveida ēkas 1. Spīķeru kvartālā ap 1879. gadu tika uzceltas arī Rīgas pilsētas pasūtījumā, un, lai gan to oriģinālprojekts nav saglabājies, izmantojot formālo analoģiju, iespējams izteikt pieņēmumu, ka tās projektējis K. Felsko (gruntis 32, 33, 34). I. Muhina pasūtījumā nedaudz vēlāk tika uzbūvētas vēl divas ēkas pēc arhitekta Jāņa Fridriha Baumaņa 1880. gada projekta (gruntis 35–37) un pēc arhitekta Reinholda Šmēlinga (Reinhold Georg Schmaeling) 1882. gada projekta (grunts 51).
Citiem īpašniekiem Spīķeru kvartālos piederēja tikai pa vienai vai divām noliktavām, kas būvētas pēc individuāliem projektiem, piemēram: 1. Spīķeru kvartālā pēc J. F. Baumaņa 1880. gada projekta celta tirgotāja Ivana Švedova (Иван Шведов) noliktava (grunts 38); pēc Jūliusa fon Hāgena (Julius August von Hagen) 1882. gada projekta – tirgotāja Dāvida Švarcbārta (David Schwarzbart) noliktava (grunts 62); pēc R. Šmēlinga 1881. gada projekta – tirgotāja Andreja Sokolova (Андрей Андреевич Соколов) noliktava (grunts 63); pēc 1886. gada projekta – tirgotāja Voldemāra Šperlinga (Woldemar Sperling) noliktava (grunts 52); 2. un 3. Spīķeru kvartālā pēc F. Hesa 1864. gada projekta celta Rīgas Biržas komitejas noliktava (grunts 73); pēc arhitekta Viktora de Grabes (Victor de Grabbe) 1884. gada projekta – Rīgas goda pilsoņa Roberta Pfeifera (Robert Pfeifer) noliktava (grunts 75); pēc 1886. gada projekta – tirgotāja Vilhelma Stendera (Wilhelm Stender) noliktava (grunts 89) un tā tālāk.

Projekta zīmējumi Andreja Sokolova noliktavai 1. Spīķeru kvartālā. Arhitekts Reinholds Šmēlings. 1881. gads. Šī ēka līdz mūsdienām nav saglabājusies: 1929. gadā pārbūvēta par piecstāvu dzīvojamo ēku un 20. gs. 2. pusē nojaukta.
Avots: Latvijas Nacionālais arhīvs Latvijas Valsts vēstures arhīvs.