AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2022. gada 28. martā
Sergejs Kruks

rāmēšanas analīze

(angļu framing analysis, vācu Frameanalyse, Rahmenanalyse, franču analyse du cadrage, krievu анализ фрейминга, рамочный анализ)
Rāmēšanas analīze noskaidro nozīmes veidošanas gaitu komunikācijā un dažādu aktoru mijiedarbību nozīmes radīšanā: publiskās pārvaldes elite, ziņu mediji un auditorija. Atsevišķa parādība metodes kontekstā tiek saukta par rāmi, ietvaru.

Saistītie šķirkļi

  • komunikācijas teorijas
  • komunikācijas zinātne
  • satura kvantitatīvā analīze
  • semiotiskā analīze

Satura rādītājs

  • 1.
    Metodes izveidotāji, izveidošanas un attīstības gaita
  • 2.
    Metodes pielietošana
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Metodes izveidotāji, izveidošanas un attīstības gaita
  • 2.
    Metodes pielietošana
Metodes izveidotāji, izveidošanas un attīstības gaita

Komunikācijas teorijā 20. gs. 70. gadu otrajā pusē sākās novēršanās no mediju efektu teorijām (klusuma spirāle, kultivācija), kas postulēja vienvirziena ietekmi uz auditorijas uztveri un uzvedību. Jaunās teorijas – dienaskārtība, praimings (priming – ‘priekšstatu aktivizēšana’) un rāmēšana – akcentēja kognitīvos procesus kā vidutājus starp mediju vēstījumiem un auditorijas reakciju. Rāmēšanas analīzes teorētiskie avoti ir socioloģijas un psiholoģijas teorijas, kuru ietekmē ir radušās divas izpratnes par rāmēšanas efektu: uzsvara un līdzvērtības efekts.

Empīriskā socioloģija demonstrēja, ka cilvēki piešķir novērotai uzvedībai kādu iespējamo cēloni, atbildību par uzvedību saistot ar personas vai vides īpašībām. Cēlonību parādībām cilvēki piešķir, paļaujoties uz plašākām interpretācijas shēmām, primārajiem rāmjiem, kas ir samēra stabilas un sociāli koplietotas kategoriju sistēmas, kuras pielieto, lai šķirotu jaunu informāciju. Rāmjiem ir nozīme tikai tad, kad tie ir apritē cilvēku vidū (tāpēc pieeja ir socioloģiska). Komunikācijas pētniekam ir būtiski tas, ka rāmji ir sociāli konstruēti un ka publiskie komunikatori mēdz izplatīt dominējošos rāmjus, lai iespaidotu informācijas saņēmēja interpretāciju un pasaules redzējumu. Socioloģiskā pieeja neinteresējas par to, kā informācijas saņēmējs to apstrādā, līdz ar to arī neparedz, ka indivīds varētu kritiski vērtēt un noraidīt savai pieredzei neatbilstīgus rāmjus.

Psiholoģija izprot rāmjus kā indivīda kognitīvos fenomenus. Visi spriedumi un uztvere notiek atsauču rāmjos (frames of reference), tāpēc ir iespējams radīt situācijas, kurās sociālās situācijas novērtējums atspoguļosies indivīda uztverē un spriedumos. Citiem vārdiem, ja indivīdiem piedāvā pamatā līdzīgos lēmuma pieņemšanas scenārijus, ietērpjot tos atšķirīgajās vēstījuma formās, tad viņi atšķirīgi vērtēs piedāvātās iespējas, lai arī pēc būtības scenārijos ir runa par vienu un to pašu iznākumu. Redzesloka teorija (prospect theory) pauž, ka vēstījuma interpretāciju un lēmuma pieņemšanu ietekmē seku rāmējums: vai tas nosauc ieguvumus vai zaudējumus. Rāmis norāda uz kādu īstenības parādību, kura iedarbina interpretācijas shēmu. Piemēram, divi vēstījumi ‒ “vakcīna ir efektīva 95 % gadījumu” un “vakcīna nav efektīva 5 % gadījumu” ‒ veicina pozitīvu un negatīvu interpretāciju, tātad vakcīnas pieņemšanu vai noraidīšanu.

Rāmēšanas teorētiķi nebija pievērsuši uzmanību tam, ka sociologi un psihologi jēdzienam “rāmis” piešķir dažādas nozīmes. Neskaidrības vairoja līdzība ar dienaskārtības un praiminga teorijām. Joprojām trūkst vienotas pieejas rāmēšanai kā komunikācijas zinātnes fenomena definīcijai: to mēdz saukt par pieeju, konceptu, metodi vai teoriju. Par spīti tam zinātnieki uzstāj, ka rāmēšanas jēdziens ir jāsaglabā, jo tas paver iespējas pētīt svarīgus komunikācijas aspektus.

Zinātnieki, kuri ietekmējušies no dienaskārtības teorijas, pakārto tai arī praiminga un rāmēšanas teorijas, apgalvojot, ka visas trīs runā par vēstījumu atlasi un nozīmīguma izcelšanu. Dienaskārtība izceļ paša problēmjautājuma nozīmīgumu, bet rāmēšana kādu tā īpašību. Uzsvara (emphasis) rāmēšanas efekts rodas, kad vēstījumā uzsvērtā īpašība liek indivīdam veidot savu viedokli, pamatojoties tieši šajā īpašībā. Tādējādi runa ir par manipulāciju ar informācijas saturu. Kā norādījis Roberts Entmens (Robert Mathew Entman), “rāmēšana pēc būtības ir atlase un nozīmīgums. Rāmēt nozīmē atlasīt kādus uztvertās īstenības aspektus un padarīt tos nozīmīgākus tekstā ar nolūku veicināt kādu īpašu problēmas definīciju, cēlonības interpretāciju, morālo novērtējumu un/vai ieteikumu aprakstītās lietas izpratnei”. Tādējādi socioloģijas tradīcijā rāmis ir teksts, ko uzrakstījis žurnālists un ko lasītājs izmanto pasaules izzināšanai. Pieeja viegli var noslīdēt līdz tematiskai un korpusa analīzei, kvantitatīvi noskaidrojot vārdu lietošanas biežumu un to konkordances.

Psiholoģijas tradīcijā strādājošie komunikācijas zinātnieki pauž, ka dienaskārtības un praiminga mehānismi būtiski atšķiras no rāmēšanas. Faktu, īpašību un argumentu atlase pati par sevi rāmjus neveido; jaunu nozīmi rada veids, kā tiek pasniegta informācija. Līdzvērtības (equivalency) rāmēšanas efekts rodas, pasniedzot informāciju pozitīvā vai negatīvā gaisotnē. Piemēram, vēstījumi “vakcīnas efektivitātē ir 95 % gadījumu” un “vakcīna nav efektīva 5% gadījumu” ir loģiski līdzvērtīga informācija; žurnālists neatlasa atšķirīgus faktus, bet ierosina pozitīvu vai negatīvu interpretāciju. Ieguldījumu ierosinājumā dod neverbālā informācija: avīzes un ziņu portālā publikācijas vizuāls noformējums, bet audiovizuālajā medijā balss intonācija, mīmika un žesti.

Rāmēšana jāšķir no dienaskārtības un praiminga tāpēc, ka teorijām ir atšķirīgs psiholoģiskais pamatojums. Dienaskārtības un praiminga izraisītais efekts ir pieejamība. Paaugstinātā uzmanība kādam problēmjautājumam aktivizē prātā noteiktus mezglus. Kļūstot vairāk pieejami, tie ļauj iegūt no atmiņas vēstījuma interpretācijai atbilstīgus konceptus. Rāmēšanas efekts ir lietojamība. Geštaltpsiholoģijas un atribūcijas teorija demonstrē, ka cilvēkiem ir tendence pievērst uzmanību tādiem vēstījuma komponentiem, kas saskan ar viņu mentālajām shēmām. Rāmis saskan ar kādu prātā pastāvošo shēmu, un tā palīdz sakārtot it kā izkaisītās informācijas vienības. Pieejamības efekti darbojas vienādi dažādās auditorijās, kamēr lietojamības efekts izpaužas tad, ja indivīdam jau ir attiecīgās mentālās shēmas. Tās var būt balstītas personiskajā pieredzē un var būt arī koplietotas. Šajā gadījumā ir runa par kultūrai specifiskām shēmām.

Metodes pielietošana

Rāmēšanas analīze ir pielietojama ziņu žanra vēstījumiem. Ziņu vēstījuma saturam un formai izvirza objektivitātes prasības: ziņot par faktiem, līdzsvaroti pārstāvēt atšķirīgus viedokļus par notikumu, izvairīties no attieksmes paušanas. Dienaskārtība pēta tieši saturu: kādus faktus žurnālisti atlasa un cik bieži tos atkārto. Rāmēšana attiecas uz izteiksmes formu. Attieksmi iespējams paust ne tikai ar eksplicītiem izteikumiem (“Es to vērtēju, kā...”). Biežāk tas notiek, pielietojot neverbālos (radio, televīzijā), filmēšanas un montāžas (televīzija), grafiskos (fotogrāfija, karikatūra, virsraksta šrifts, izvietojums lappusē) izteiksmes līdzekļus, kā arī verbālās valodas gramatiskas (bezpersoniskie izteikumi, modalizācija), semantiskas (metaforas, daudznozīmju vārdi) un stāstījuma (faktu prezentācijas secība) formas. Citos žurnālistikas žanros ir pieļaujama eksplicītā subjektivitāte, tāpēc rāmēšanas analīze uz tiem nav attiecināma.

Rāmju izšķiršana vēstījumā var būt induktīva vai deduktīva. Pirmajā gadījumā pētnieks sastāda ad hoc rāmju sarakstu, kas kaut ko liecina par pētījuma jautājumu. Taču rezultāti nebūs vispārināmi: tos nevarēs salīdzināt ar citiem pētījumiem, lai noskaidrotu kādas tendences. Metodoloģiski, virzoties pa indukcijas ceļu, pētnieks var sajaukt vēstījuma tematu ar rāmi, neizšķirot rāmja būtiskās īpašības. Deduktīvajā analīzē var iegūt vispārināmus datus un salīdzināt tos ar citām datu bāzēm. Rāmju sarakstu var izveidot, ievērojot rāmēšanas teorijas mērķus: pētīt, kā komunikatori manipulē ar nozīmēm, lai uzturētu nevienlīdzīgās attiecības starp politisko eliti, medijiem un auditoriju. Analizējamos rāmjos ir jāatspoguļojas šīm attiecībām. Zinātniskajā literatūrā pagaidām nav kāda vispārpieņemta rāmju saraksta. Esošie pētījumi ļauj veidot šādu rāmju sarakstu:

  • konflikts: piedāvā skatīties uz politiku kā sacīkšu virkni, kuras rada zaudētājus un uzvarētājus, bet politisku iniciatīvu interpretē kā personisko interešu vadītu, nevis tādu, kas vērsta uz problēmjautājuma risināšanu;
  • cilvēciskā interese: problēmjautājumu rāda caur konkrēta indivīda pieredzi, emocionālo uztveri, ietekmi uz dzīvi;
  • atbildīgā meklēšana: auditoriju mudina nevis domāt par problēmjautājuma praktiskās risināšanas soļiem, bet meklēt atbildīgos par problēmas radīšanu un risināšanu;
  • morāles vērtības: uzmanības koncentrēšana uz kultūras, reliģijas un sociāliem priekšrakstiem. Politiskajā diskursā latviešu valodā ir izplatīts morālisms un legālisms, kas attaisno lēmumu pieņēmēju rīcību. Morālisms pauž, ka sociālo pienākumu īstenošana ir atkarīga no cilvēka rakstura, tāpēc problēmjautājuma risināšana jāatliek līdz brīdim, kamēr cilvēks uzlabos raksturu. Legālisms reducē rīcību līdz sekošanai likuma burtam, attaisnojot problēmas nerisināšanu pēc būtības;
  • ekonomiskās sekas: uzmanības koncentrēšana uz zaudējumiem un peļņu.

Rāmēšanas veiksme ir saistīta ar ziņas pasniegšanas veidu. Epizodiska ziņa problēmjautājumu pasniedz kā laikā un telpā izolētu notikumu, aprakstot tā konkrētās norises un iesaistītos cilvēkus. Tematiska ziņa ievieto notikumu plašākā kontekstā, piedāvājot auditorijai domāt par notikuma cēloņiem un sekām. Nevar teikt, ka viena forma ir labāka par citu. Epizodiskā ziņa var rosināt meklēt atbildīgo personu situācijā, kad problēmas risinājums ir atkarīgs no kopīgiem pūliņiem. Tematiskā ziņa var ierosināt neatbilstīgu kontekstu, mudinot auditoriju tendenciozi izkārtot cēloņus un sekas.

Analizējot vēstījumu, pētnieks noskaidro rāmēšanu kā ziņu veidošanas procesa gala produktu. Par rāmēšanas efektiem var spriest, tikai analizējot auditorijas locekļu mentālo shēmu izmaiņas laika gaitā. Longitudināls pētījums var parādīt, vai un kā indivīds integrē mediju sniegto rāmi, formulējot savu viedokli. 

Saistītie šķirkļi

  • komunikācijas teorijas
  • komunikācijas zinātne
  • satura kvantitatīvā analīze
  • semiotiskā analīze

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Cacciatore, M.A., Scheufele, D. A. and S. Iyengar, ‘The End of Framing as we Know it … and the Future of Media Effects’, Mass Communication and Society, vol. 19, no. 1, 2015, pp. 7–23.
  • D’Angelo, P. and J.A. Kuypers, Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives, New York, Routledge, 2010.
  • De Vreese, C.H., ‘News framing: Theory and typology’, Information Design Journal & Document Design, vol. 13, no. 1, 2005, pp. 51‒62.
  • Entman, R.M., ‘Framing U.S. coverage of international news: Contrasts in narratives of the KAL and Iran Air incidents’, Journal of Communication, vol. 41, no. 4, 1991, pp. 6–28.
  • Entman, R.M., Projections of power: Framing news, public opinion, and U.S. foreign policy, Chicago, University of Chicago Press, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Reese, S.D., Gandy, O.H. and A.E. Grant (eds.), Framing public life: Perspectives on media and understanding our world, Mahwah, NJ, Erlbaum, 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Reese, S.D., ‘The framing project: A bridging model for media research revisited’, Journal of Communication, vol. 57, no. 1, 2007, pp. 148–154.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Scheufele, D.A. and S. Iyengar, ‘The State of Framing Research: A Call for New Directions’, in K. Kenski and K. Hall Jamieson (eds), The Oxford Handbook of Political Communication, Oxford, Oxford University Press, 2017, pp. 619‒632.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Kruks S. "Rāmēšanas analīze". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 27.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4047 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana