Pilskalnu rašanās saistīta ar sabiedrību sociālās komplicētības pieaugumu, pārejot no piesavinošās saimniecības (medības, zveja, savvaļas augu un sakņu vākšana) ar egalitāru sabiedrību uz ražotājsaimniecību (lopkopība, zemkopība), kurai raksturīga stratificēta sabiedrības struktūra. Lopkopju un zemkopju kopienu eksistences pamatu nodrošināja mājlopu ganāmpulks un kultūraugu rezerves. Tās varēja nodrošināt gan dabiskā pieauguma ceļā, gan vardarbīgi atņemot kādai citai kopienai. Tāpēc, lai aizsargātu sevi un savu īpašumu, dzīvesvietas sāka nocietināt, izvēloties tām dabiski grūtāk pieejamas vietas – uz savrupiem kalniem, zemesmēlēm u. tml. Veicot zemesdarbus, tika noraktas stāvākas nogāzes, izrakti grāvji un uzbērti zemes vaļņi, kuros bija izveidotas koka kameras vai akmeņu konstrukcijas vaļņu noturības stiprināšanai. Uz vaļņiem tika būvētas koka, dažkārt arī akmeņu aizsargsienas, novērošanas torņi. Pilskalnu iemītnieki nodarbojās arī ar amatniecību un tirdzniecību, tāpēc daudzi pilskalni kļuva par nozīmīgiem ekonomiskiem, administratīviem un militāriem centriem sakaru ceļu krustpunktos. Iedzīvotāju skaitam un saimnieciskajai darbībai augot, blakus pilskalniem radās plašas apmetnes/senpilsētas, kur dzīvoja iedzīvotāju vairākums, bet paši pilskalni dažkārt kļuva par patvēruma vietām tikai briesmu gadījumos. Senākie pilskalni radās bronzas laikmetā, tos būvēja arī dzelzs laikmetā un viduslaikos līdz 14.–15. gs. Pilskalni bija izplatīti Eiropā un Āzijā bronzas un dzelzs laikmetā, kā arī viduslaikos. Nocietinātas dzīvesvietas vai pilis un cietokšņi sastopami arī Dienvidamerikā (piemēram, Maču Pikču Peru), Āfrikā (piemēram, Ambagešena kalns Etiopijā), Tuvajos Austrumos (tellas) un Centrālāzijā (tepes), piemēram, Hisarlika paugurs, kur atradusies vēsturiskā Troja, Turcijā, taču šīm vietām ir cits raksturs, izveidojums un nozīme.